z posiedzenia Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie odbytego
w dniu 23.02.2010 r.
Obecni:
Prezes Zarządu – Ryszard Burski
Zastępca Prezesa ds. eksploatacyjnych – Anna Urbanek
Zastępca Prezesa – Główny Księgowy – Adam Ziółek
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1. Kierownik działu finansowego – zastępca głównego księgowego – Anna Kożuszek
2. Kierownik działu rozliczeń wkładów, kredytów i inwestycji – Elżbieta Ożóg
3. Kierownik działu opłat i windykacji należności – Marta Rusinowicz
5. Kierownik działu techniczno – eksploatacyjnego – Bożena Zielińska
6. Kierownik działu członkowsko – mieszkaniowego – Krystyna Głuska
protokołowała starszy specjalista ds. samorządowych – Anna Korzonek
Porządek posiedzenia:
1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
2. Sprawy finansowo-księgowe.
3. Sprawy techniczno – eksploatacyjnych.
4. Sprawy członkowsko – mieszkaniowe
5. Sprawy wniesione.
Ad 1. Protokół z poprzedniego posiedzenia przyjęto bez uwag – jednomyślnie.
Ad 2. Zarząd Spółdzielni rozpatrzył wnioski kierowników pionu finansowo-księgowego dot.:
– przedłużenia terminu spłaty zadłużenia;
Zarząd Spółdzielni oceniając wysokość zadłużenia członków umieszczonych w wykazie, sytuację materialną rodziny, oraz biorąc pod uwagę poniższe aspekty: czy prośba w powyższej sprawie skierowana do Zarządu jest po raz pierwszy, czy też kolejny, czy prowadzone było wobec członka postępowanie sądowe, wydane nakazy zapłaty, postanowił wyrazić zgodę na spłatę zaległości w ratach:
– 3 członkom w terminie do 31.05.2010 r.
– 1 członkowi nie wyraził zgody na zwiększenie ilości rat z 12 na 24
– skierowania spraw na drogę postępowania sądowego
Zarząd Spółdzielni zaakceptował wniosek dot. skierowania pozwów przeciwko 35 wymienionym w załączniku dłużnikom o zapłatę należności z tytułu opłat czynszowych, gdyż podejmowane przez Spółdzielnię działania okazały się bezskuteczne – w tym miejscu w protokole umieszczono dane osobowe dłużników.
– zawieszenia postępowania eksmisyjnego
Zarząd Spółdzielni wyraził zgodę na zawieszenie postępowania eksmisyjnego i przedłużenie terminu płaty zaległości w 10-ciu ratach po 338,25 zł z terminem spłaty do 31.12.2010 r. / lokal w osiedlu Łęgi / w związku ze spłatą części zadłużenia – w tym miejscu w protokole umieszczono dane dotyczące lokalu.
– odstąpienia od naliczenia odsetek od nieterminowo wnoszonych opłat czynszowych zgodnie z załączonym wykazem:
Zarząd Spółdzielni po przeanalizowaniu sytuacji materialnej, zdrowotnej oraz innych wskazanych w podaniu zdarzeń w rodzinie członka, postanowił odstąpić od naliczania odsetek:
– 3 członkom w wysokości 100% –
– 1 członkowi w wysokości 50%
– 1 członkowi w wysokości 40%
– 2 członkom w wysokości 30%
oraz od nieterminowej wpłaty normatywu
– 1 członkowi nie wyraził zgody na ponowne odstąpienie od naliczania odsetek oraz odsetek naliczanych po nakazie zapłaty.
– 1 członkowi w wysokości 50% odsetek karnych za nieterminową wpłatę raty zaliczki na wkład budowlany.
– odstąpienia od wymagalności zapłaty kosztów sadowych
Zarząd Spółdzielni nie wyraził zgody na odstąpienie od wymagalności zapłaty kosztów postępowania sądowego członkowi zamieszkałemu w osiedlu Ruta – w tym miejscu w protokole umieszczono dane osobowe członka.
– wypłata wkładu mieszkaniowego
Zarząd Spółdzielni wyraził zgodę na wypłatę wkładu mieszkaniowego związanego z lokatorskim prawem do lokalu mieszkaniowego członkowi zamieszkałemu w osiedlu Ruta posiadającemu tytuł prawny do mieszkania- w tym miejscu w protokole umieszczono dane osobowe członka.
– rozksięgowania wolnych środków
Zarząd Spółdzielni wyraził zgodę na zaksięgowanie wolnych środków w wysokości 25 442,00 zł uzyskanych po przetargu na nabycie mieszkania przy ulicy Sympatycznej 14/19 na fundusz remontowy nieruchomości Sympatyczna 12, 14, 16.
Ad. 3 W zakresie spraw techniczno – eksploatacyjnych Zarząd Spółdzielni rozpatrzył wnioski dotyczące:
– przeprowadzenia przetargu
Zarząd Spółdzielni wyraził zgodę na przeprowadzenie przetargu:
- w trybie zamówienia z wolnej ręki (§ 46 pkt 2 regulaminu) na zakup urządzeń rekreacyjnych siłowni plenerowej przy Domu Kultury „Skarpa”:
– pylon z ławką do ćwiczeń i podciąganiem nóg
– pylon z wyciągiem górnym i prostownikiem pleców
– pylon z prasą nożną i wyciskaniem siedząc - sprzedaż zużytego sprzętu siłowni Domu Kultury „Skarpa”
– atlas rok produkcji 1991
– atlas rok produkcji 1994
Środki ze sprzedaży zasilą fundusz społeczno – wychowawczy Domu Kultury.
– zmiana najemcy lokalu
Zarząd Spółdzielni wyraził zgodę na zmianę najemcy lokalu użytkowego przy ulicy Przytulnej 4. Branża, stawka najmu, okres wypowiedzenia, zabezpieczenie umowy pozostają bez zmiany (§ 1 pkt 4 lit. b regulaminu).
– procedura zmiany sposobu użytkowania lokalu
Zarząd Spółdzielni zaakceptował zmianę sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego w budynku przy ulicy Dziewanny 14 z ewentualnym przeznaczeniem na lokal użytkowy.
- Zlecenie autorowi projektu podstawowego opracowanie odpowiedniej dokumentacji niezbędnej do zgłoszenia do WBUiA UM Lublin zamiaru sposobu użytkowania przedmiotowego lokalu. Uzgodnienia w zależności od rodzaju prowadzonej działalności.
- Ogłoszenie w celu pozyskania osoby zainteresowanej wynajęciem lokalu na działalność biurową lub inną nieuciążliwą dla mieszkańców budynku.
Ad. 4 Zarząd Spółdzielni podjął poniżej przedstawione decyzje i uchwały w sprawach członkowsko – mieszkaniowych:
– wycofał z Rady Nadzorczej wnioski o wykluczenie ze Spółdzielni skierowane przeciwko 2 członkom w związku ze spłatą przez w/w zadłużenia – w tym miejscu w protokole umieszczono dane osobowe członków.
– przyjął w poczet członków – 3 osoby – w tym miejscu w protokole umieszczono dane osobowe nowych członków.
Ad. 5 Zarząd Spółdzielni postanowił wystosować do członków i mieszkańców osiedla Skarpa informację poniższej treści:
INFORMACJA
dotyczy: pytań mieszkańców os. Skarpa na zebraniu dnia 12.02.2010 r.
Skąd wynikają opłaty czynszowe?
Zgodnie z § 102 Statutu Spółdzielni Rada Osiedla uchwala szczegółowe zasady rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi, remontów i kosztów utrzymania nieruchomości. Wysokość odpisów ustalana jest w oparciu o analizę kosztów utrzymania nieruchomości, planu rzeczowego remontów w danym roku. Ponadto Rada Osiedla mając na uwadze dotychczasowy okres użytkowania dźwigu podjęła uchwałę o gromadzeniu środków na wymianę dźwigów w nieruchomościach zabudowanych budynkami wyposażonymi w dźwigi.
Dlaczego tak wysoka cena ułożenia m2 kostki – można było ułożyć za 80-100 zł?
Na cenę ułożenia m2 kostki składają się: rozbiórka nawierzchni asfaltowej lub betonowej, demontaż starych obrzeży, korytowanie, wykonanie warstwy odsączającej, wykonanie podbudowy, ustawienie nowych obrzeży, ułożenie kostki, wywiezienie gruzu poza teren osiedla. Niemożliwe jest wykonanie takiego zakresu robót za 80-100 zł. Przy takiej kwocie można co najwyżej ustawić obrzeża i ułożyć kostkę na istniejącym podłożu i to też jest bardzo mało prawdopodobne. Jeżeli są firmy wykonujące roboty tak tanio, to dlaczego nie przystępują do przetargu. Zapewne dlatego, że nie posiadają finansowych i technicznych możliwości wykonania takiej ilości robót, jakie zostały wykonane w osiedlu.
Czy był przetarg na ułożenie kostki?
Przetarg na roboty brukarskie odbył się 30.04.2009 roku.
Jakie firmy przystąpiły do przetargu?
Do przetargu na roboty brukarskie przystąpiły firmy: KOMEKO Sp. z o.o. Lublin ul. Wojenna 1, KPRD Lublin ul. Grygowej 23, PW AMIBEX Lublin ul. Juranda 7, PH-B CHEOPS Lublin ul. Śląska 26, Kamieniarstwo MONSUN Łęczna Kol. Trębaczów 47c, ZUH EKSAM Lublin ul. Modrzewiowa 50.
Dlaczego w innych spółdzielniach była układana kostka na chodnikach a nie było odpisu na ten cel – był tylko odpis na fundusz remontowy?
Nie wiemy jak jest w innych spółdzielniach, ale jedno jest pewne – nie można układać kostki brukowej bez zabezpieczenia nakładów finansowych. Najprawdopodobniej inne spółdzielnie układają kostkę w ramach funduszu remontowego nieruchomości, w którym jednym ze składników jest wymiana kostki i w takim przypadku koszty kostki nie występują w osobnej pozycji w wykazie opłat eksploatacyjnych, ale i tak mieszkańcy za wymianę kostki płacą.
Czy Rada Osiedla nie będąc zarządcą nieruchomości może podejmować decyzję?
Rada Osiedla jest jednym z organów statutowych Spółdzielni.
Członkowie tego organu są wybierani na Zebraniu Grupy Członkowskiej spośród mieszkańców osiedla. Demokracja spółdzielcza daje temu organowi duże kompetencje. Są one zawarte w § 102 Statutu SM „Czuby”.
Do zakresu działania Rady Osiedla należą między innymi:
- uchwalanie planów gospodarczych i programów działalności społ.-wych.,
- uchwalanie szczegółowych zasad rozliczania kosztów GZM, remontów, kosztów utrzymania osiedla oraz ustalanie wysokości opłat czynszowych i eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i użytkowe, oraz dzierżawę terenu,
- dysponowanie środkami funduszu remontowo-budowlanego i społeczno- wychowawczego.
Jak wynika z powyższego, zgodnie ze Statutem SM „Czuby” Rada Osiedla może podejmować istotne decyzje związane z eksploatacją i remontami na Osiedlu.
Czy lokale użytkowe płacą za remont chodników?
Koszty wynikające z utrzymania nieruchomości skalkulowane są w opłacie czynszowej wnoszonej przez najemców lokali użytkowych.
Gdzie podziały się ławki?
Administracja Osiedla działając zgodnie z wnioskami z Grupy Członkowskiej (z 2007 r.) usunęła ławki z okolic budynku Radości 1. Mieszkańcy ww. budynku skarżyli się na przesiadującą na ławkach młodzież, która wieczorami i nocą zakłócała spokój mieszkańcom.
Administracja ustawiła nowe ławki na Alei Młodości oraz na placu zabaw przy ulicy Sympatycznej.
Dlaczego nie buduje się miejsc parkingowych?
Problem braku miejsc parkingowych jest powszechny nie tylko na naszych osiedlach.
Występuje praktycznie w całym mieście. Szczególnie nawarstwia się na starych osiedlach projektowanych pod koniec lat siedemdziesiątych, gdzie nie przewidziano takiego wzrostu ilości posiadanych samochodów, a co za tym idzie i miejsc parkingowych. Rada Osiedla wraz Zarządem Spółdzielni i z Administracją podejmowała czynności mające na celu wybudowanie nowych miejsc postojowych, lecz przetarg na budowę parkingu strzeżonego na terenie działki przy ul. Sympatycznej 3 zorganizowany przez Spółdzielnię nie wyłonił wykonawcy. Cena najniższej oferty przewyższała zgromadzone środki – w ramach realizacji uchwały RO nr 62/99 z dnia 22.07.1999 r. (wpływy z reklam i dzierżawy terenu). Wszelkie inne lokalizacje miejsc postojowych na terenie osiedla przy tak rozbudowanej infrastrukturze sieci (LPEC, MPWiK, GAZ, itp.) wymagają dodatkowych projektów na przełożenie sieci, co zwiększy koszty, które zostaną odniesione do nieruchomości, na której znajduje się planowana inwestycja. Do tego następuje kolizja z zielenią.
Dlaczego nie można wybudować parkingu na trawniku z tyłu budynku przy ul. Romantycznej 12?
Nie można budować parkingu za budynkiem przy ul. Romantycznej 12 ze względu na liczne sieci uzbrojenia podziemnego, takie jak linia energetyczna, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, kanał ciepłowniczy, sieć telefoniczna, magistrala wodociągowa; dodając do tego jeszcze przepis prawny, który mówi że minimalna odległość miejsc postojowych od okien budynku powinna wynosić 10 mb inwestycja taka staje pod dużym znakiem zapytania. Również koszty przełożenia niektórych sieci uzbrojenia podziemnego nie są tutaj bez znaczenia. Ponadto trzeba zaznaczyć, że koszty wybudowania miejsc postojowych w w/w miejscu musieliby ponieść w całości mieszkańcy nieruchomości składającej się z budynków Romantyczna 8,10 i 12.
Czy musimy odśnieżać ALDIK?
Spółdzielnia jako zarządca nieruchomości przy ul. Radości 2 /ALDIK/ musi wykonywać swoje obowiązki związane prawnie z zarządzaniem. Właściciel ALDIKA ponosi na rzecz Spółdzielni opłaty eksploatacyjne i na fundusz remontowy.
Dlaczego po nowej kostce jeżdżą samochody?
Na Osiedlu są ustawione znaki drogowe ograniczające wjazd i ruch samochodowy na Osiedlu (znaki zakazu wjazdu i zakazu ruchu). Zostały wyznaczone również strefy zamieszkania, gdzie pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo. W strefach tych oznakowane są miejsca postojowe dla samochodów. Z sygnałów docierających do Administracji wiemy, że służby porządkowe często interweniują. Nakładają one mandaty na kierowców nie respektujących przepisy ruchu drogowego.
Stawianie zapór i innych stałych przeszkód na ciągach pieszych jest niezgodne z zaleceniami Straży Pożarnej. Możliwość pełnego zabezpieczenia kostki przed zniszczeniem zależy w dużej mierze od użytkowników mieszkańców osiedla, ich dbałości o wspólne mienie.
Dlaczego nie bilansuje się woda i dlaczego mieszkańcy mają za to płacić?
Nie bilansująca się woda stanowi różnicę pomiędzy zużyciami wykazanymi na wodomierzach głównych, według których Spółdzielnia rozlicza się za wodę z MPWiK-iem, a sumą zużycia wody wykazanej na wodomierzach w mieszkaniach. Z uwagi na fakt, że suma zużyć wodomierzy mieszkaniowych jest niższa niż zużycia na wodomierzach głównych występuje niedobór, który muszą pokryć mieszkańcy, dlatego że zgodnie z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych są do tego zobowiązani, a innej możliwości pokrycia tego niedoboru po prostu nie ma.
Dlaczego były prowadzone roboty związane z montażem hydroforni w budynkach, jaki jest koszt tych robót i kto poniesie koszty?
Montaż hydroforni w budynkach wysokich związany był z modernizacją węzłów cieplnych przez LPEC, gdzie wystąpiła konieczność dostosowania instalacji wodociągowej w budynkach. Równocześnie z tymi robotami prowadzony był montaż hydroforni budynkowych, które są zasilane bezpośrednio z sieci wodociągowej MPWiK z pominięciem sieci wodociągowej tzw. II-giej strefy, która jest coraz bardziej awaryjna i może wystąpić konieczność jej wymiany, a koszty takiej wymiany byłyby niewspółmiernie wyższe od kosztów montażu hydroforni budynkowych. Sieć II-giej strefy jest to sieć wodociągowa łącząca budynki wysokie z hydrofornią grupową.
UPC – dlaczego wzrastają opłaty za pakiet podstawowy dla użytkowników mających podpisaną indywidualną umowę z UPC?
UPC – Rada Osiedla uchwałą nr 17/2008 z dnia 17.04.2008 r. wyraziła zgodę na przejście na rozliczenie indywidualnie z dniem 01.06.2009 r.
Wysokość opłat, jakie ponosi odbiorca telewizji UPC jest uzależniona od zawartości pakietów, jakie oferuje operator i jest uwidoczniona w ofercie i indywidualnej umowie z abonentem.
Dlaczego koszt kreski na podzielniku nie jest znany na bieżąco?
Okres rozliczeniowy centralnego ogrzewania i ciepłej wody trwa od 1 lipca roku bieżącego do 30 czerwca roku następnego. Dopiero na zakończenie tego okresu znane jest zużycie ciepła (w ww. okresie), zarówno na podgrzanie wody, jak i na centralne ogrzewanie. Firma rozliczająca ciepło otrzymuje po zakończeniu okresu (w lipcu) od Spółdzielni ilość zużytego ciepła na poszczególne budynki i znając ilość kresek na podzielnikach w danym budynku (po dokonanych odczytach w mieszkaniach), wylicza koszt jednej kreski.
Dlaczego jest tyle pozycji funduszu remontowego?
Fundusz remontowy wyszczególniony jest w osiedlu „Skarpa” w trzech pozycjach:
– fundusz remontowy nieruchomości – są to środki przewidziane na remonty prowadzone w poszczególnych nieruchomościach;
– fundusz remontowy wspólny – to środki przewidziane na remonty balkonów.
Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Budownictwa odnoszącą się do noweli z dnia 31.07.2007 r. do ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych – spółdzielnie mogą zakończyć rozpoczęte przed wejściem w życie ustawy remonty – wg zasad, które były stosowane przed rozpoczęciem tych remontów. Prace remontowe balkonów są więc dalej kontynuowane – fundusz ten dotyczy całego osiedla (nie nieruchomości);
– spłata dofinansowania chodników – dotyczy chodników w całym osiedlu – wyszczególnienie pozwoliło na jednoznaczne określenie przeznaczenia środków gromadzonych na tym funduszu.
Teoretycznie, można połączyć wszystkie fundusze razem, ale nie zmieni to w żaden sposób kwoty (sumarycznej), którą należy zapłacić.
Niegospodarność przy remontach – pozostawianie robót na zimę?
Niegospodarność przy robotach remontowych nie istnieje. Sytuacja niezakończonych przed zimą robót brukarskich została wymuszona przez równocześnie prowadzone roboty sieciowe przez LPEC i roboty brukarskie na tym samym terenie. Niemożliwe było budowanie sieci CO i układanie kostki brukowej w tym samym miejscu w jednym czasie.
Ponadto informujemy, że za pozostawione na zimę materiały niewbudowane Spółdzielnia nie ponosi odpowiedzialności. Jest to wyłącznie sprawa wykonawcy robót.
Czy były brane przez Spółdzielnie kredyty i na jaki procent?
Nasza Spółdzielnia od 12 lat nie zaciągała żadnych kredytów, na żadne przedsięwzięcia.
Aby Spółdzielnia mogła zaciągnąć kredyt w banku, musiałaby uzyskać zgodę Zebrania Przedstawicieli Członków przez podjęcie odpowiedniej uchwały określającej górną granicę tego zobowiązania.
Skąd biorą się środki na pożyczki wewnętrzne?
W ramach działalności gospodarki zasobami mieszkaniowymi, Spółdzielnia wykorzystuje wolne środki finansowe na udzielanie pożyczek wewnętrznych dla osiedli, na finansowanie większych zadań remontowych. Źródłem pochodzenia tych środków jest fundusz zasobowy spółdzielni.
Jego tworzenie określone jest w polityce rachunkowości naszej Spółdzielni.
Z czego tworzy się fundusz zasobowy?
Fundusz zasobowy tworzony jest z:
– wpłat wpisowego,
– podziału nadwyżki bilansowej,
– umorzenia kredytów,
– waloryzacji funduszu i środków trwałych,
– nieodpłatnie przekazanych środków trwałych.
Dlaczego opłaty na 2010 r. nie były przekazane mieszkańcom z 3-miesięcznym wyprzedzeniem?
Powiadomienie członków o zmianach opłat na 3 miesiące przed ich wprowadzeniem dotyczy składników zależnych od Spółdzielni. Remonty balkonów zaplanowane były wiosną 2009 roku, ale ich zakończenie nastąpiło dopiero późną jesienią. Ostateczny koszt znany był dopiero w grudniu 2009 roku. Natomiast spłatę udzielonej pożyczki, zgodnie z uchwałą RN, osiedle ma obowiązek od stycznia roku następnego po roku jej otrzymania. W przyszłości, tak wyprzedzimy wszystkie terminy, aby dopełnić obowiązującym przepisom.
Czy parkingi strzeżone przynoszą zyski czy straty?
Parkingi strzeżone zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych (art.40) zaliczane są od 2008 roku do mienia spółdzielni.
Stawki opłat za parkowanie ustalane są na każdy rok, biorąc pod uwagę przyszłe przewidywane koszty ich obsługi i funkcjonowania. Spółdzielnia w swojej kalkulacji nie przewiduje żadnego zysku.
Czasami mogą zdarzyć się dodatkowe, konieczne wydatki, których nie można było przewidzieć na początku roku, np. tak duże opady śniegu jak w tym roku lub dłuższa nieobecność kogoś z obsługi.
Generalnie rzecz biorąc opłaty pokrywają tylko koszty funkcjonowania parkingów.
Za ostatnie lata, były to wyniki na małym minusie, co zostało uwzględnione w stawce następnego roku.
Czy zostanie utworzony nowy fundusz na zwrot zapłaty za pawilon przy ul. Watykańskiej?
Budowa przy ul. Watykańskiej została sprzedana 3 lata temu. Nowy właściciel może rozporządzać ją w sposób tylko od niego zależny. Spółdzielnia nie nosi się z zamiarem jej odkupienia.
Z którego roku jest Statut SM „Czuby”?
Dlaczego nie ma nowego Statutu SM „Czuby”?
Dlaczego nie są przestrzegane wszystkie zasady wynikające z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych?
Ostatnie zmiany do Statutu Spółdzielni zostały zarejestrowane przez Sąd Rejonowy w Lublinie w dniu 05.09.2006 r.
W związku z obowiązkiem zmiany Statutu Spółdzielni do 31.12.2007 r. – nałożonym przez przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych – Zarząd Spółdzielni wspólnie z Komisją Statutową, powołaną przez Zebranie Przedstawicieli, przygotował projekt zmian do Statutu i zwołał Zebranie Przedstawicieli w celu jego uchwalenia w dniu:
– 24.11.2007 r. – na wniosek zgłoszony przez przedstawicieli Zebranie Przedstawicieli uchwałą nr 7/2007 postanowiło przerwać obrady w części dotyczącej uchwalenia zmian w Statucie do czasu ogłoszenia przez Trybunał Konstytucyjny wyroku w sprawie wniosku grupy posłów na Sejm RP VI kadencji o zbadanie zgodności niektórych postanowień ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych,
– 18.04.2009 r. – na wniosek zgłoszony przez przedstawicieli Zebranie Przedstawicieli skreśliło z porządku obrad punkt dotyczący zmian Statutu. Wnioskodawcy uzasadniali skreślenie tym, że do czasu ogłoszenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego i zakończenia prac legislacyjnych dot. nowego projektu zmian ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, uchwalanie zmian Statutu jest bezprzedmiotowe.
W związku z wyrokami Trybunału Konstytucyjnego z 17 grudnia 2008 r. (sygn.akt: P 16/08) oraz z 15 lipca 2009 r. (sygn.akt: K 64/07) w sprawie niezgodności niektórych przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z Konstytucją RP, wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 8 stycznia 2010 r. w sprawie sygn. akt: IV CSK 310/09 oraz nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 18 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 223, poz. 1779), na najbliższym Zebraniu Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie rozpatrywane będą zmiany do Statutu Spółdzielni.
Ponadto należy przypomnieć, że w razie braku odpowiednich przepisów Statutu Spółdzielni obowiązują przepisy aktów wyższego rzędu, czyli: ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawy Prawo spółdzielcze (np. rozliczenia kosztów na nieruchomości, warunki przekształcenia lokatorskich praw do lokalu w odrębną własność, rozliczenia wkładów mieszkaniowych).
Rozbudowa administracji
Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” swoje zadania nałożone na nią ustawą Prawo spółdzielcze, Statutem Spółdzielni oraz zatwierdzonymi przez Zebranie Przedstawicieli i Radę Nadzorczą regulaminami wykonuje w zasadzie załogą w ilości niezmienionej od kilkunastu lat.
W latach 1998-2004 następowały coroczne obniżenia etatów Spółdzielni, i tak np. w 2001 r. ilość zatrudnionych pracowników zmniejszono o 6 etatów.
Od 2005 r., wraz ze zmianą przepisów regulujących stan prawny spółdzielni mieszkaniowych oraz zwiększonymi obowiązkami służb Spółdzielni, coroczne plany zatrudnienia wykazywały niewielkie wzrosty, a i tak zatrudnienie na 2010 r. – 219,08 etatów jest mniejsze od zatrudnienia w 1998 r. o 9 etatów.
Brak konsultacji z członkami spółdzielni
Informacje dotyczące założeń planu finansowo-gospodarczego osiedla za na rok 2010 publikowane były w „Informatorze” wydawanym przez Spółdzielnię i dostarczanym wszystkim mieszkańcom SM „Czuby”.
Ponadto podejmowane przez rady osiedlowe uchwały dotyczące osiedli publikowane są na tablicach ogłoszeń w administracji osiedla.
Zgodnie z § 89 ust. 3 Statutu Spółdzielni uchwały Rady Nadzorczej są wywieszane na tablicach ogłoszeń w Zarządzie Spółdzielni oraz publikowane na stronie internetowej Spółdzielni. Natomiast uchwały Rad Osiedli wywieszane są na tablicach ogłoszeń (osiedlowych) i w administracjach osiedla. Ponadto każdy członek Spółdzielni ma prawo uczestniczyć w obradach organów samorządowych Spółdzielni.
Szczegółowych informacji dot. podejmowanych przez organy Spółdzielni decyzji można uzyskać od członków Zarządu i pracowników SM „Czuby”.
Fundusze „unijne”
SM „Czuby” w Lublinie złożyła do Urzędu Marszałkowskiego projekt opracowany przez profesjonalną firmę na rewitalizację terenów i zasobów spółdzielni na kwotę 52 mln zł.
Niestety spółdzielnie zostały pominięte w planach przyznawania środków na ten cel.
Natomiast spółdzielnia uzyskała środki unijne na szkolenie pracowników w wysokości prawie 300 tys. zł. Ponadto uzyskano środki finansowe z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności na modernizację skweru przed administracją osiedla oraz na program pilotażowy poprawy wyglądu kilku klatek schodowych.
Spółdzielnie „socjalne”
Spółdzielnie socjalne tworzą urzędy wojewódzkie dla osób bezrobotnych w celu umożliwienia im nauki zawodu i zatrudnienia. Świadczą one usługi dla instytucji i ludności.
Osiedle „Skarpa” ze względu na niskie ceny również korzystała przy pracach remontowych w Klubie z usług „spółdzielni socjalnej” zlokalizowanej na terenie osiedla (dawne przedszkole).
W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji zapraszamy na zebranie w dniu 12.03.2010 r. o godz. 17:00 w sali Domu Akcji Katolickiej.
Zarząd SM „Czuby” w Lublinie |
Na tym protokół zakończono.
Zarząd Spółdzielni