Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie za 2013 rok
(skrócone)
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” działalność w 2013 roku prowadził w oparciu o postanowienia zawarte statucie Spółdzielni, regulaminach i planie działalności gospodarczo – finansowym Spółdzielni.
Spółdzielnią kierował Zarząd w składzie:
1. Ryszard Burski – Prezes Zarządu
2. Bożena Zielińska – z-ca Prezesa ds. eksploatacyjnych
3. Adam Ziółek – z-ca Prezesa d/s finansowych – Główny Księgowy
W 2013 r. Zarząd Spółdzielni odbył 53 protokołowanych posiedzeń Zarządu i uczestniczył w posiedzeniach organów statutowych spółdzielni.
Realizując swoje kompetencje zapisane w § 93 pkt 8 Statutu Spółdzielni Zarząd zwołał 21 części Walnego Zgromadzenia.
Sprawy Członkowsko – Mieszkaniowe
W 2013 roku sprawy członkowsko – mieszkaniowe w spółdzielni przedstawiały się następująco:
- Liczba członków Spółdzielni na koniec roku obrachunkowego wynosiła – 10.454, w tym:
– członkowie posiadający tytuł prawny do lokalu i członkowie będący współmałżonkami – 10.205;
– członkowie oczekujący na lokal mieszkalny – 249. - W ramach obsługi członków zamieszkałych zrealizowano:
– 310 spraw o nabycie lokali własnościowych lub wyodrębnionych w drodze kupna, spadku, darowizny, podziału majątku;
– 8 spraw o przepisanie lokatorskich lokali mieszkalnych w ramach pierwszeństwa statutowego, w tym 5 po zgonach członków Spółdzielni;
– 6 spraw o wzajemne zamiany prawa do lokali mieszkalnych;
– 35 wydanych zaświadczeń o założenie księgi wieczystej przez Sąd Rejonowy. - Przekazanie 2 lokali mieszkalnych do dyspozycji Spółdzielni po wygaśnięciu lokatorskiego prawa, z czego na 1 zawarto umowę o ustanowienie odrębnej własności lokalu nabytego w drodze przetargu.
- Na dzień 31.12.2013 r. wyodrębnionych zostało ogółem 5.728 lokali.
W br. zawarto 76 umów o przeniesienie własności w odrębną własność w tym:
– 37 ze spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego;
– 36 ze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego;
– 1 ze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego;
– 1 po przetargu;
– 1 w ramach realizacji ekspektatywy odrębnej własności lokalu. - Zarząd skierował do Rady Nadzorczej:
– 23 sprawy o pozbawienie członkostwa przez wykluczenie, z czego w stosunku do 11 osób podjęte zostały uchwały o wykluczeniu, a 12 spraw odroczono dając możliwość spłaty zadłużenia;
– 33 sprawy o pozbawienie członkostwa przez wykreślenie;
– 2 sprawy o podjęcie uchwał uchylających uchwały o wykluczeniu w związku z dokonanymi spłatami zadłużenia;
– 1 sprawa o upoważnienie Zarządu do wytoczenia powództwa do Sądu o nakazanie sprzedaży w drodze licytacji własnościowego prawa do lokalu z powodu zaległości w uiszczaniu opłat.
– Na dzień 31.12.2012 r. Spółdzielnia posiadała 52 członków wykluczonych, wobec których prowadzone są dalsze działania windykacyjne. Wśród nich jest 25 spraw, gdzie Spółdzielnia uzyskała prawomocne wyroki orzekające eksmisje z zajmowanych lokali. - Zawarto 11 umów o spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego z osobami ponownie przyjętymi w poczet członków po spłacie zadłużenia, w tym 5 umów w celu dalszej realizacji zamiany lokali.
Sprawy Sądowe
Radcowie Prawni w 2013 roku skierowali i przygotowują na drogę postępowania sądowego 267 spraw, z czego:
- 16 spraw eksmisyjnych (w tym: 6 w toku z lat poprzednich);
- 251 spraw z różnych tytułów – m.in.: z normatywu, opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne, użytkowe oraz garaże, nakazanie sprzedaży lokalu w drodze licytacji, odszkodowanie, pozbawienie wykonalności tytułu wykonawczego – w tym 139 spraw w toku z lat poprzednich.
Przed Sądem Rejonowym i Okręgowym w Lublinie toczą się sprawy z powództwa członków Spółdzielni o:
- uchylenie uchwał o wykluczeniu ze Spółdzielni – 1;
- odszkodowanie i zadośćuczynienie – 1;
- uchylenie lub stwierdzenie nieważności uchwał Walnego Zgromadzenia, Zebrania Przedstawicieli, Rady Nadzorczej i Rad Osiedli – 4;
- uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone – 1.
Pełnomocnicy Spółdzielni prowadząc sprawy, podejmują próby i w rezultacie zawierają ugody sądowe na warunkach korzystnych dla członków Spółdzielni.
Radcowie Prawni opiniują projekty i podejmowane uchwały, udzielają porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa, uczestniczą w rokowaniach nad przyszłym kształtem umów, jak również biorą udział i udzielają pomocy prawnej w spotkaniach z członkami w szczególności na częściach Walnego Zgromadzenia.
Niezależnie od spraw toczących się na bieżąco, wydawane są opinie prawne w sprawach, które m.in. dotyczyły:
- wkładu mieszkaniowego wymaganego do zawarcia umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu;
- odpowiedzialności poręczycieli z tytułu pożyczki zaciągniętej przez pożyczkobiorcę;
- obowiązku realizacji przez Zarząd Spółdzielni uchwał Walnego Zgromadzenia w sprawie przyjęcia wniosków polustracyjnych;
- uzyskania gwarancji spłaty dofinansowania udzielonego przez Spółdzielnię na rzecz osiedla;
- przeprowadzenia referendum dotyczącego elektronicznego monitoringu przestrzeni publicznej;
- uchylenia się od skutków prawnych złożonego oświadczenia woli w przedmiocie przydziału własnościowego prawa do lokalu po orzeczeniu rozwodu;
- zmian Regulaminu wynajmu lokali użytkowych oraz dzierżawy terenu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie;
- umowy na budowę i utrzymanie sieci teleinformatycznej;
- ważności wyborów przeprowadzonych do Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla;
- zgłaszania wniosków pod obrady Komisji Rewizyjnej Rady Nadzorczej Spółdzielni;
- sposobu głosowania nad uchwałą podjętą na posiedzeniu Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla;
- dostępu operatów pocztowych do skrzynek oddawczych;
- zgłoszenia szkody wraz z wnioskiem odszkodowawczym;
- roszczenie o przyjęcie w poczet członków i ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu,
- przestrzegania przez dzierżawcę parkingów warunków wynikających z przejęcia części zakładu pracy;
- zatwierdzenia sprawozdania z działalności Rady Nadzorczej;
- udostępnienia kserokopii uchwał organów Spółdzielni.
Poza prowadzeniem spraw przed sądem, radcowie prawni udzielają członkom Spółdzielni wszelkiej pomocy prawnej w sprawach związanych ze Spółdzielnią, biorąc pod uwagę ich sytuację finansową czy rodzinną.
Zespół Radców Prawnych wykonuje swoje obowiązki na podstawie ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (DZ.U. Nr 19, poz. 145).
Gospodarka Zasobami Mieszkaniowymi
Zasoby spółdzielni na koniec 2013 roku stanowiły:
- 11.334 lokale mieszkalne o łącznej powierzchni użytkowej 625.462,91 m2 (w tym Dziewanny 14);
- 272 lokale użytkowe o powierzchni 19.783,2 m2;
- 647 garaży o powierzchni 10.686,23 m2;
- 1.100.791 m2 powierzchni terenu, z którego 25.178,36 m2 wydzierżawiana jest pod działalność gospodarczą.
W roku sprawozdawczym w Spółdzielni obsługa eksploatacyjna, administracyjna i techniczna wykonywana była administracją ogólną i Zarządem oraz 6 administracjami osiedlowymi.
W ramach posiadanych służb Spółdzielni, jak również poprzez wyspecjalizowane firmy wykonawcze wyłonione w drodze przetargów, Zarząd Spółdzielni realizował prace bieżące, remontowe, konserwacyjne i przeglądowe zgodnie z założeniami ujętymi w planach gospodarczo – finansowych osiedli uchwalonych przez odpowiednie organy statutowe spółdzielni.
Dane dotyczące osiedli:
1. Osiedle Skarpa
Zasoby:
– powierzchnia terenu |
– 273.381 m2 |
– liczba budynków mieszkalnych |
– 50 szt. |
– liczba mieszkań |
– 2.653 szt. |
– powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 141.385,44 m2 |
– liczba lokali użytkowych |
– 53 szt. |
– powierzchnia lokali użytkowych |
– 4.023,4 m2 |
W 2013 roku wykonano w osiedlu prace remontowo – naprawcze, konserwacyjne i przeglądowe:
- Remont balkonów w budynkach Sympatyczna 2 (do dokończenia w 2014 r.); Romantyczna 8 (do dokończenia w 2014 r.), 10, 12; Radości 1, 3, 5.
- Bieżące remonty dźwigów w osiedlu.
- Wymiana sterowań dźwigów w budynkach Radości 14; Fantastyczna 17.
- Czyszczenie i malowanie zbiorników hydroforowych w hydroforniach przy ul. Gościnnej i Uśmiechu.
- Remont nawierzchni asfaltowych ulic i chodników w osiedlu.
- Remont wejść do klatek w budynkach Romantyczna 15; Radości 9, 11.
- Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych w budynku przy ulicy Przedwiośnie 2.
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Fantastyczna 4, 5, 6, 8, 13, 15; Radości 14.
- Wymiana docieplenia ścian szczytowych w budynkach Gościnna 1, 3.
- Malowanie drzwi wind w budynkach Fantastyczna 11, 17, 19, 21; Sympatyczna 1, 2, 3, 4, 16; Radości 4, 9, 11, 14; Przedwiośnie 1, 3, 7; Gościnna 7, 9, 11, 13; Romantyczna 8, 9, 10, 12, 15.
- Malowanie parterów klatek schodowych w budynkach Fantastyczna 17, 19, 21.
- Wymiana wodomierzy w mieszkaniach w budynkach Sympatyczna 2, 4, 8, 10; Radości 10, 12.
- Wymiana drzwi wejściowych w budynku Fantastyczna 6.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach mieszkalnych i użytkowych w osiedlu.
2. Osiedle Niska Skarpa
Zasoby:
– powierzchnia terenu |
– 10.506 m2 |
– liczba budynków mieszkalnych |
– 3 szt. |
– liczba mieszkań |
– 24 szt. |
– powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 2.650,3 m2 |
W 2013 roku w osiedlu na bieżąco wykonano drobne prace remontowe na łączną kwotę 3.174,12 zł i przeglądowe.
3. Osiedle Ruta
Zasoby:
– powierzchnia terenu (w tym: Dziewanny 14) |
– 255.252 m2 |
– liczba budynków mieszkalnych |
– 39 szt. |
– liczba mieszkań |
– 2.439 szt. |
– powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 133.769,41 m2 |
– liczba lokali użytkowych |
– 52 szt. |
– powierzchnia lokali użytkowych |
– 4.063,24 m2 |
– liczba garaży |
– 188 szt. |
– powierzchnia garaży |
– 3.131,85 m2 |
W 2013 roku wykonano w osiedlu prace remontowo – naprawcze, konserwacyjne i przeglądowe:
- Wymiana wodomierzy we wszystkich lokalach osiedla na wodomierze z odczytem radiowym.
- Malowanie klatek schodowych, pralni, suszarni i wózkowni w budynku Różana 20.
- Remont dachów (pokrycie papą termozgrzewalną) w budynkach Sasankowa 8; Różana 1.
- Remont chodników poprzez wymianę na kostkę brukową przy budynkach Dziewanny 1 – Dziewanny 3; Różana 27 do Sasankowa 8; Sasankowa 1-3; Sasankowa 5 do alei głównej; Różana 3, 6 oraz utwardzenie wydeptów przy budynkach Jutrzenki 10; Dziewanny 11.
- Przełożenie kostki brukowej – wyrównanie zapadnięć chodników i dróg przed budynkami Dziewanny 4 (chodnik + dojazd); Dziewanny 8, 10; Jutrzenki 10.
- Remont schodów terenowych przed budynkami Watykańska 6; Dziewanny 10.
- Przełożenie schodów przy wejściach do klatek schodowych oraz schodów terenowych przy budynkach: Dziewanny 6, 10, 12.
- Remont podestów przy wejściach do klatek budynków Różana 12; Dziewanny 12; Watykańska 6; Sasankowa 3.
- Remont opasek (wymiana na kostkę brukową) przy budynkach Dziewanny 4, 6, 10, 12, 1.
- Wykonanie zatok parkingowych przed budynkami Dziewanny 9, 10.
- Remont części elewacji (przy wejściach do klatek schodowych) budynku Różanej 12.
- Wymiana drzwi wejściowych do klatek schodowych w budynku Różanej 12.
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Jana Pawła II 9; Watykańskiej 6, 8, 10.
- Wykonanie kapitalnego remontu 15 szt. balkonów – likwidującego przecieki.
- Wymiana ekranów azbestowych balkonów w budynku Stokrotki 8.
- Remont czółek balkonów w budynkach Stokrotki 8; Jutrzenki 10.
- Naprawa nawierzchni asfaltowych, polegająca na wycięciu uszkodzonej nawierzchni, oczyszczeniu i uzupełnieniu asfaltem.
- Remont (uszczelnienie) gazonów kwiatowych w budynkach Różana 14 – 22.
- Remont przeciekających 2 szt. balkonów w budynku Różanej 22.
- Wymiana sterowania dźwigu osobowego oraz odnowienie kabiny w budynku przy Stokrotki 3.
- Częściowe docieplenie budynku Różana 1.
- Wykonanie przeglądu instalacji gazowej i wentylacyjnej w budynkach mieszkalnych i usługowych w osiedlu.
4. Osiedle Łęgi
Zasoby:
– powierzchnia terenu |
– 179.713 m2 |
– liczba budynków mieszkalnych |
– 32 szt. |
– liczba mieszkań |
– 1.771 szt. |
– powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 100.972,02 m2 |
– liczba lokali użytkowych |
– 40 szt. |
– powierzchnia lokali użytkowych |
– 1.692,0 m2 |
– liczba garaży |
– 210 szt. |
– powierzchnia garaży |
– 3.409,9 m2 |
W 2013 roku wykonano w osiedlu prace remontowo – naprawcze, konserwacyjne i przeglądowe:
- Roboty brukarskie:
– remont ciągów pieszych: Tymiankowa 54, 56, 58 szczyty; Tymiankowa 48 – 52 str. zach.; Biedronki 5 – Biedronki 3;
– remont ciągów pieszo – jezdnych: Aldik – Szkoła – Biedronki hydrofornia; Tymiankowa 58 – Przedszkole. - Remont schodów terenowych/zejść Tymiankowa 48–52; Tymiankowa 54.
- Przebudowa schodów do budynku Kaczeńcowa 8.
- Przebudowa dojścia do budynku Biedronki 7.
- Remont 2 szt. ekranów balkonowych w budynku Tymiankowa 1.
- Remont koszy piwnic w budynku Kaczeńcowa 6; Biedronki 5.
- Remont cząstkowy nawierzchni asfaltowych ulic Kaczeńcowa, Biedronki, Tatarakowa, Bociania i Tymiankowa.
- Wykonanie nawierzchni przy garażach Bociania 1.
- Wykonanie dokumentacji na przebudowę hydroforni przy Biedronki 4.
- Montaż zestawu hydroforowego Biedronki 4.
- Renowacja mikrobiologiczna elewacji budynków Tymiankowa 48, 50, 52.
- Remont balkonów w budynku Tymiankowa 50.
- Przebudowa wiatrołapów w budynkach Tymiankowa 1; Biedronki 5,7; Kaczeńcowa 8, 10.
- Przebudowa wewnętrznej instalacji gazu w budynku Tymiankowa 3.
- Wykonanie projektu przebudowy instalacji gazowej w budynkach Kaczeńcowa 2; Biedronki 3; Tatarakowa 2, 10, 12; Tymiankowa 3; Wiklinowa 4, 6.
- Wykonanie projektu remontu balkonów w budynków Tymiankowa 54, 56, 58.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w budynkach mieszkalnych i lokalach użytkowych w osiedlu.
5. Osiedle Błonie
Zasoby:
– powierzchnia terenu |
– 144.885 m2 |
– liczba budynków mieszkalnych |
– 29 szt. |
– liczba mieszkań |
– 1.585 szt. |
– powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 88.178,18 m2 |
– liczba lokali użytkowych |
– 12 szt. |
– powierzchnia lokali użytkowych |
– 427,11 m2 |
W 2013 roku wykonano w osiedlu prace remontowo – naprawcze, konserwacyjne i przeglądowe:
- Remont podestów wejściowych w osiedlu.
- Docieplenie i remont balkonów w budynku Hetmańska 14.
- Docieplenie stropodachu w budynkach Kawaleryjska 2, 4, 6, 8; Rycerska 2, 4, 5, 6, 8; Husarska 2, 6, 8 Ułanów 22.
- Remont chodników w osiedlu.
- Remont schodów terenowych ulic Ułanów 16; Hetmańska 8 – 10.
- Wymiana okien na klatce schodowej w budynku Husarska 6.
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Hetmańska 6; Husarska 6.
- Wymiana 6 szt. drzwi wejściowych w budynku Rycerska 6.
- Naprawa wentylacji w 6 mieszkaniach (montaż nasad typu Turbowent).
- Remont pokrycia dachowego i obróbek w budynku Kawaleryjska 20.
- Malowanie klatek schodowych w budynkach Hetmańska 6, 8, 10, 12, 14; Husarska 2,6,8; Ułanów 14, 16, 22.
- Wymiana wykładziny w 7 korytarzach budynku Dragonów 14.
- Zewnętrzne malowanie wiatrołapów w budynkach Ułanów 14, 16; Husarska 6.
- Wykonanie dokumentacji projektowej na docieplenie budynku Hetmańska 12.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej we wszystkich lokalach w osiedlu.
- Pomiary instalacji elektrycznej w budynku Administracyjno – Warsztatowym.
6. Osiedle Widok
Zasoby:
– powierzchnia terenu |
– 135.652 m2 |
– liczba budynków mieszkalnych |
– 21 szt. |
– liczba mieszkań |
– 1.516 szt. |
– powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 84.930,25 m2 |
– liczba lokali użytkowych |
– 41 szt. |
– powierzchnia lokali użytkowych |
– 3.656,5 m2 |
– liczba garaży |
– 190 szt. |
– powierzchnia garaży |
– 3.098,5 m2 |
W 2013 roku wykonano w osiedlu prace remontowo – naprawcze, konserwacyjne i przeglądowe:
- Roboty brukarskie:
– wymiana fragmentu nawierzchni chodnika przy kl. VII budynku Bursztynowa 35;
– remont nawierzchni fragmentu ciągu pieszego przy budynku Bursztynowa 31;
– remont nawierzchni ciągów pieszo – jezdnych przy ul. Bursztynowej 19, 21, 23, 24, 25; Szmaragdowa 46;
– remont schodów terenowych do prześwitu w budynku Szmaragdowa 46;
– remont schodów wejściowych do wiatrołapu w budynkach Bursztynowa 35 – kl. VII; Szmaragdowa 46 – kl. IX;
– remont opaski przy budynku Bursztynowa 31.
– przełożenie opaski z kostki betonowej przy budynku Topazowa 6. - Ułożenie posadzki z płytek gres na parterze, w wiatrołapie i na 2 biegach klatki schodowej w budynku Bursztynowa 30.
- Ułożenie płytek gres na biegu, spoczniku i fragmentach ścian bocznych klatki schodowej oraz przy wyjściach ewakuacyjnych (wiatrołapy) w budynku Szmaragdowa 30, 34.
- Ułożenie posadzki z płytek gres w wiatrołapach budynku Szmaragdowa 16.
- Roboty dekarskie:
– wymiana elementów odwodnienia w budynkach Bursztynowa 24 i 32; Szmaragdowa 16, 36;
– wymiana uszkodzonych rynien daszków wiatrołapów w budynkach Bursztynowa 29, 31;
– wymiana pokrycia dachowego i obróbek blacharskich garaży Bursztynowa 32b.
– montaż systemowych elementów odwodnienia PCV na daszkach wiatrołapów w budynkach Bursztynowa 24, 35; Szmaragdowa 4, 16. - Miejscowe naprawy elewacji budynków Bursztynowa 19, 21, 23, 25, 34.
- Montaż opraw energooszczędnych z czujnikiem ruchu w wiatrołapach i przy zejściu do piwnic w budynku Bursztynowa 35.
- Wymiana okien piwnicznych w budynkach Bursztynowa 30; Szmaragdowa 4.
- Wymiana okien w pralni i suszarni w budynku Bursztynowa 41.
- Wymiana okien w korytarzach i na klatce schodowej w budynkach Szmaragdowa 4, 30, 34.
- Wymiana drzwi z domofonem w budynkach Szmaragdowa 4, 36.
- Wymiana ślusarki we wiatrołapach (drzwi, naświetla boczne) w budynkach Bursztynowa 32; Szmaragdowa 4, 16, 46.
- Wymiana ślusarki (drzwi ewakuacyjne) w budynkach Szmaragdowa 30, 34.
- Wymiana ślusarki (okna) w lokalu usługowym Szmaragdowa 4a.
- Remont kabin dźwigów osobowych w budynkach Bursztynowa 30, 41.
- Montaż nasad z turbowentami na kominach (3 szt.) budynku Bursztynowa 37.
- Wymiana domofonów z analogowych na cyfrowe w budynkach Szmaragdowa 4, 36.
- Izolacja ścian przyziemia kl. XVI w budynku Szmaragdowa 36.
- Usunięcie graffiti z płytek w prześwicie w budynkach Bursztynowa 32, 35.
- Malowanie pomieszczeń pralni i suszarni w budynkach Szmaragdowa 4 kl. IV.
- Malowanie wiatrołapów w budynkach Szmaragdowa 4, 16, 46.
- Naprawa izolacji ścian oporowych i ukształtowanie terenu nad garażami Bursztynowa 29, 31.
- Naprawa uszkodzonej skarpy do wąwozu oraz montaż dodatkowego wpustu kanalizacji deszczowej przy Bursztynowa 36.
- Naprawa najazdów dla wózków przy schodach terenowych do wąwozu.
- Konserwacja wind w budynkach Bursztynowa 17, 30, 41; Szmaragdowa 30, 34.
- Konserwacja kotłowni gazowej w budynku Bursztynowa 17.
- Konserwacja bram automatycznych przy Bursztynowa 19, 21, 25; Topazowa 4, 6.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej we wszystkich lokalach.
- Przegląd instalacji elektrycznej w budynkach Bursztynowa 21, 25, 31, 32b; Topazowa 6.
7. Osiedle Poręba
Zasoby:
– powierzchnia terenu |
– 101.402 m2 |
– liczba budynków mieszkalnych |
– 18 szt. |
– liczba mieszkań |
– 1.346 szt. |
– powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 73.577,31 m2 |
– liczba lokali użytkowych |
– 26 szt. |
– powierzchnia lokali użytkowych |
– 1.346,03 m2 |
– liczba garaży |
– 59 szt. |
– powierzchnia garaży |
– 1.045,98 m2 |
W 2013 roku wykonano w osiedlu prace remontowo – naprawcze, konserwacyjne i przeglądowe:
- Remont elewacji, wiatrołapów, schodów, obróbek blacharskich dachu, orynnowania budynku Bursztynowa 3.
- Remont elewacji, wiatrołapów, schodów, obróbek blacharskich dachu, orynnowania budynku Bursztynowa 1.
- Malowanie 66 szt. drzwi stalowych w windach w budynkach Bursztynowa 6, 8. 10.
- Miejscowe remonty obróbek blacharskich, dachów budynków: Agatowa 12, 14, 16.
- Dokończenie remontu zewnętrznych schodów terenowych, tarasu przy budynku Bursztynowa1.
- Miejscowe naprawy instalacji gazowej w budynkach: Agatowa 12, 14, 16, 18; Bursztynowa 1, 1C, 3, 8, 12, 14; Szafirowa 3, 5; Turkusowa 1.
- Miejscowe naprawy nawierzchni asfaltowych jezdni na terenie całego osiedla.
- Miejscowe naprawy nawierzchni z kostki brukowej – chodniki, opaski budynków Bursztynowa 1C; Agatowa 16, 18; Turkusowa 1.
- Montaż – uzupełnienie kratek wentylacyjnych stropodachów budynków: Agatowa 12, 14, 16, 18; Bursztynowa 1C; Turkusowa 3.
- Naprawa – usprawnienie działania instalacji – wentylacji grawitacyjnej w budynkach Bursztynowa 3, 12, Turkusowa 1; Perłowa 4; Szafirowa 5.
- Miejscowe remonty powierzchni elewacji i szczelin dylatacyjnych w budynkach Agatowa 12, 18; Bursztynowa 1C.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej we wszystkich lokalach.
8. Mienie Spółdzielni
Zasoby:
– powierzchnia terenu |
– 162.938 m2 |
– powierzchnia lokali użytkowych (nier. niemieszk.) |
– 4.574,92 m2 |
– powierzchnia dzierżawy terenu |
– 24.699,33 m2 |
W 2013 roku w budynkach i na terenie stanowiących mienie spółdzielni wykonano prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe o wartości 231.774,24 zł takie jak:
- Remont nawierzchni ulic, chodników i placów w osiedlach Skarpa, Ruta, Łęgi i Błonie na kwotę – 65.830,42 zł.
- Przeglądy techniczne, konserwacja instalacji i drobne roboty w osiedlu Skarpa, Ruta i Błonie na kwotę – 1.613,31 zł.
- Prace porządkowo – organizacyjne placu zabaw w osiedlu Skarpa i dojazdów w osiedlu Ruta o wartości – 16.096,97 zł.
- Roboty malarskie i wyposażenie Zarządu, Administracji Ruta i Domu Kultury Ruta na kwotę – 11.375,35 zł.
- Docieplenie budynku administracyjnego wraz z remontem dachu i bram w osiedlu Ruta oraz remont elewacji budynku administracyjnego w osiedlu Widok o wartości – 127.194,21zł.
- Zimowe utrzymanie i koszenie terenów zielonych na kwotę – 9.663,58zł.
Inwestycje i Realizacja
- Realizacja budynku mieszkalnego przy ul. Wiklinowej 2 z przyczyn niezależnych od Spółdzielni została zaniechana – oddalenie skargi kasacyjnej w przedmiocie odmowy wydania pozwolenia na budowę (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10.04.2013 r.).
- Budowa zespołu garażowo-usługowego przy ul. Filaretów 52 nie została rozpoczęta z uwagi na zbyt małe zainteresowanie budową garaży. Po ponownej weryfikacji przeprowadzonej w IV kw. 2013 r. akces do nabycia garaży zgłosiło tylko 41 osób. Dlatego też zaszła potrzeba opracowania dokumentacji projektowej uwzględniającej zmniejszenie zapotrzebowania na garaże. Termin realizacji obiektu przesunięto na 2014 r.
- Realizacja zespołu usługowo-garażowego U1,U2 przy ul. Watykańskiej 8 – 10 uzależniona jest od zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Lublin cz. II w rejonie ulicy Watykańskiej, umożliwiającej dojazd do działki nr 52/14 od strony ciągu pieszo – jezdnego tj. wzdłuż ul. Watykańskiej 4 (wniosek o zmianę planu SM „Czuby” złożyła w październiku 2009 r.). Przewidywany termin uchwalenia przez Radę Miasta Lublin powyższej zmiany MPZP – maj 2014 r.
- Budowa pawilonu handlowego ul. Agatowa 7 uległa przesunięciu na 2014 r. z uwagi na poszukiwania przyszłego najemcy i przedłużające się negocjacje w celu uzyskania dla Sp-ni korzystnych warunków najmu.
Działalność Kulturalno – Oświatowa
Działalność kulturalno – oświatowa w 2013 roku prowadzona była w czterech Domach Kultury mieszczących się w osiedlu Skarpa, Ruta, Łęgi i Błonie.
Głównymi założeniami Domów Kultury jest prowadzenie działalności merytorycznej w kołach zainteresowań, w których czynny udział biorą szczególnie dzieci i młodzież, jak również dorośli nie tylko będący mieszkańcami Spółdzielni. Stałymi formami są m.in.: pisanie ikon, zajęcia z malarstwa, butik, witraże, taniec klasyczny i nowoczesny, gimnastyka dla pań i aerobik, dżudo, studio piosenki, ognisko przedszkolne „Wesołe biedronki”.
Prowadzone są również zajęcia z nauki gry na instrumentach (pianino, gitara), nauki języków obcych czy spotkania osób starszych w klubach Kobiet czy Seniora.
Poza stałą działalnością merytoryczną, Domy Kultury oferowały i organizowały mieszkańcom wiele innych atrakcji plenerowych m.in. wycieczki autokarowe, grzybobranie, festyny rodzinne, Dzień Kobiet czy Dziecka, „Pochód Marzanny”, kino w plenerze.
Dodatkowe fundusze na prowadzenie działalności i Akcję Zima pozyskiwane są z kół zainteresowań i wynajmu pomieszczeń. W 2013 roku na coroczną Akcję Lato, która cieszy się popularnością wśród dzieci i młodzieży, Spółdzielnia otrzymała niewielką dotację z Urzędu Miasta wysokości 16.260 zł.
Szczegółowe wpływy i wydatki Działalności kulturalno – oświatowej w SM Czuby przedstawia tabela Nr 3 (str. 15).
Należy podkreślić, że Domy Kultury brały udział w wielu koncertach, konkursach czy turniejach zdobywając liczne nagrody i dyplomy, i tak w:
– Nałęczowskim Festiwalu Tańca zdobywając wyróżnienie;
– Konkursach plastycznych organizowanych przez placówki zewnętrzne zdobywając 17 nagród;
– Turnieju Piłki Nożnej o Puchar Prezesa SM Czuby;
– IV Ogólnomiejskim Turnieju Dzielnic Miasta Lublin w szachach.
Organizują wystawy malarstwa, grafiki, prac uczniów Dziecięcej Szkoły Plastycznej w Brześciu.
Większość środków na prowadzoną w Domach Kultury działalność kulturalną i oświatową pozyskiwana jest ze stowarzyszenia Kultura Czubów przy współpracy z SM Czuby.
Ekonomia i Finanse Spółdzielni
Skrócona Informacja finansowa za 2013 rok
Bilans za 2013 rok sporządzony na dzień 31.12.2013 roku po stronie aktywów i pasywów zamknął się kwotą 267.197.388,33 złotych.
1. Aktywa trwałe na dzień 31.12.2013 roku stanowią kwotę |
227.344.561,98 zł |
– środki trwałe |
209.215.933,05 zł |
– wartości niematerialne i prawne |
– zł |
– środki trwałe w budowie |
426.168,51 zł |
– należności długoterminowe |
17.585.190,42 zł |
– inwestycje długoterminowe |
117.270,00 zł |
– długoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
– |
2. Aktywa obrotowe na koniec 2013 roku stanowią kwotę |
39.852.826,35 zł |
– zapasy (materiały niewbudowane) |
12.839,16 zł |
– należności i roszczenia |
9.027.897,25 zł |
– środki pieniężne w kasie |
68.072,36 zł |
– środki pieniężne w bankach |
30.742.482,54 zł |
– papiery wartościowe |
– |
– krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
1.535,04 zł |
3. Kapitały (fundusze) własne ogółem |
206.987.845,00 zł |
– fundusz podstawowy |
156.930.306,12 zł |
– fundusz rezerwowy z akt. wyceny |
232.462,98 zł |
– fundusz zapasowy |
48.735.077,62 zł |
– zysk netto |
1.089.998,28 zł |
Fundusze specjalne: |
13.620.135,55 zł |
– fundusz remontowy |
12.650.429,39 zł |
– fundusz świadczeń socjalnych |
5.549,48 zł |
– fundusz mienia spółdzielni – celowy |
964.156,68 zł |
4. Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2013 r. |
34.967.389,60 zł |
– kredyt długoterminowy i pożyczki |
34.178.852,99 zł |
– inne zobowiązania |
788.536,61 zł |
5. Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek |
9.620.750,92 zł |
– z tyt. dostaw, robót, usług |
4.977.811,09 zł |
– z tyt. inwestycji (zatrzymane kaucje) |
92.686,23 zł |
– wobec budżetu |
485.462,00 zł |
– z tyt. wkładów i kredytów |
221.320,34 zł |
– wobec ZUS |
229.395,24 zł |
– wobec członków (kaucje lok. uż., rozl. co-cw, zw) |
3.076.000,96 zł |
– pozostałe zobowiązania |
538.075,06 zł |
6. Rozliczenia międzyokresowe przychodów |
2.001.267,26 zł |
7. Przychody ze sprzedaży, operacyjne i finansowe za 2013 r. |
65.255.867,09 zł |
8. Koszty na działalności eksploatacyjnej, operacyjnej, finansowej za 2013 r. |
64.039.933,81 zł |
9. Zysk brutto |
1.215.933,28 zł |
10. Podatek dochodowy od osób prawnych za 2013 r. |
125.935,00 zł |
11. Zysk netto za 2013 r |
1.089.998,28 zł |
Powyższy zysk netto podlega zgodnie z Ustawą Prawo spółdzielcze art. 38 § 1 pkt 4 decyzji Walnego Zgromadzenia.
Czynsze i Windykacje
W roku sprawozdawczym Zarząd Spółdzielni w oparciu o przedłożone wnioski mające na celu zmniejszenie zadłużenia mieszkańców wobec spółdzielni, podjął decyzje dot.:
- skierowania 190 spraw do sądu o zapłatę należności z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i garaże;
- skierowania 19 spraw do sądu przeciwko użytkownikom lokali usługowych i dzierżawy terenu o należności czynszowe i eksmisję;
- skierowania 116 wniosków do komornika o wszczęcie postępowania egzekucyjnego;
- rozwiązania 26 w trybie natychmiastowym umów najmu z powodu występowania zadłużenia w opłatach czynszowych;
- wyrażenia zgody na spłatę zadłużenia w miesięcznych ratach – 290, z czego 31 osó podpisało ugodę z Zarządem Spółdzielni.
W 2012 roku wysłano do dłużników wezwania o zapłatę należności:
- lokale mieszkalne – 2.705
- garaże – 95
- lokale użytkowe i dzierżawa terenu – 87
- wezwania przed egzekucyjne – 135
Spółdzielnia w roku sprawozdawczym uzyskała 191 sądowych nakazów zapłaty.
Z tytułu należności zasądzonych wyrokami na konto spółdzielni wpłynęły:
- wpłaty dłużników – 1.554.053,39 zł
- z tytułu odsetek ustawowych za zwłokę – 328.034,46 zł
Zadłużenie Kredytowe
Całkowite zadłużenie Spółdzielni z tytułu kredytu i odsetek wobec Banku na lokalach mieszkalnych:
– na dzień 31.12.2013 r. wyniosło 34.178.852,99 zł
– na dzień 31.12.2012 r. wyniosło 36.822.982,04 zł
co stanowi zmniejszenia zadłużenia o 7,18 % w stosunku do roku poprzedniego.
W podanej kwocie kredyt stanowi 6,47 % ogólnego zadłużenia.
Całkowite zadłużenie w 2013 r. lokali użytkowych spłacone zostało przez Spółdzielnię zgadnie z zawartą ugodą z PKO BP w 100 %.
Na dzień 1 stycznia 2013 r. zadłużenie na lokalach użytkowych wynosiło 615.224,82 zł, z czego 199.419,43 zł spłacono środkami pozyskanymi z lokat terminowych i wolnych środków finansowych na kontach bankowych.
Natomiast pozostałe odsetki w wysokości 415.805,39 zł zostały przez Bank zredukowane.
Najważniejsze Zadania Do Realizacji w SM „Czuby” w 2014 roku
I. Osiedla
- Remont balkonów w osiedlach.
- Remont dachów budynków.
- Malowanie klatek schodowych.
- Remont wejść do klatek schodowych, wiatrołapów, prześwitów.
- Remont ciągów pieszych i nawierzchni asfaltowych ulic i chodników.
- Remont opasek odwadniających wokół budynków.
- Remonty elewacyjne (tynki, uszczelnianie, malowanie).
- Remont wind w budynkach, malowanie drzwi.
- Wymiana stolarki okiennej w piwnicach i na klatkach schodowych.
- Wymiana stolarki drzwiowej w wiatrołapach, wewnętrznych wejściowych i do piwnic.
- Wymiana instalacji gazowej wraz z wykonaniem dokumentacji technicznej.
- Wymiana docieplenia ścian szczytowych.
- Wymiana wodomierzy z odczytem radiowym.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach spółdzielni.
- Przegląd instalacji elektrycznej w lokalach.
- Bieżące utrzymanie terenów zielonych w osiedlach spółdzielni.
- Windykacja należności opłat eksploatacyjnych i inne działania w celu zmniejszenia zadłużenia mieszkańców.
II. Mienie spółdzielni
- Remont elewacji budynków Przytulna 4, Watykańska 4 i części Watykańska 6.
- Wykonanie okładzin pod witrynami lokali użytkowych przy Radości 9 – 11.
- Remont 1/3 opaski przy budynku Różana 1.
- Wymiana stolarki okiennej w lokalach użytkowych przy ul. Kaczeńcowa 1, 3, 5.
- Remont elewacji budynku Dragonów 2.
- Remont dachu, kominów, obróbki blacharskie oraz docieplenie stropodachu budynku Dragonów 2.
- 7. Remont pomieszczeń administracyjnych:
– wymiana lamp oświetleniowych,
– wymiana wertikali w pomieszczeniach biurowych i sali obrad RPN,
– wymiana okien i okratowanie w pomieszczeniu socjalnym i warsztatach,
– wymiana drzwi w pomieszczeniach administracyjnych, wejściowych głównych, korytarzowych do pomieszczeń, zaplecza i warsztatów, bramy garażowej (ocieplona, podnoszona). - Remont nawierzchni asfaltowych ulic, parkingów, dojazdów.
- Wymiana krawężników.
- Bieżące utrzymanie ciągów pieszych i pieszo – jezdnych, placów.
- Konserwacja zieleni.
Zarząd Spółdzielni |
|
Lublin, dnia 17.03.2014 r. |