SPRAWOZDANIE
z działalności Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
za 2010 rok
(skrócone)

Działalność Spółdzielni w roku sprawozdawczym 2010 prowadzona była w oparciu o postanowienia zawarte w ustawach: Prawo spółdzielcze, budowlane i energetyczne, o spółdzielniach mieszkaniowych oraz statut spółdzielni, a także Plan działalności gospodarczo – finansowej spółdzielni na 2010 r.

Funkcję członków Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” pełnili:

1. Ryszard Burski

– Prezes Zarządu

2. Anna Urbanek

– Z-ca Prezesa ds. eksploatacyjnych

3. Adam Ziółek

– Z-ca Prezesa ds. finansowych Główny Księgowy

W 2010 roku Zarząd Spółdzielni odbył 52 protokołowanych posiedzeń, uczestniczył w 14 posiedzeniach plenarnych Rady Nadzorczej, 11 posiedzeniach Prezydium i 25 posiedzeniach Komisji merytorycznych Rady Nadzorczej.

SPRAWY CZŁONKOWSKO – MIESZKANIOWE

1. Liczba członków Spółdzielni na dzień 31.12.2010 r. wynosiła 11.218 w tym:

– członkowie posiadający tytuł prawny do lokalu i członkowie będący współmałżonkami

– 10.965

– członkowie oczekujący na lokal mieszkalny

– 253

2. Do 31.12.2010 r. w spółdzielni wyodrębniono 5.504 lokali.
W roku sprawozdawczym 2010 wyodrębniono 558 lokali, w tym:
– zawarto 35 aktów notarialnych przeniesienia własności lokali mieszkalnych w nowej inwestycji przy ul. Dziewanny 14.

3. W 2010 roku skierowanych zostało:
23 – sprawy o pozbawienie członkostwa przez wykluczenie;
40 – spraw o pozbawienie członkostwa przez wykreślenie;
21 – spraw o podjęcie uchwał uchylających wykluczenia w związku z dokonanymi spłatami zadłużenia.
Zespół Radców Prawnych na przełomie 2010/2011 roku skierował i przygotowuje na drogę postępowania sądowego 211 spraw, w tym:
30 spraw eksmisyjnych (w tym 15 w toku z lat poprzednich),
181 spraw z różnych tytułów (m.in.: rozliczenia wkładu budowlanego, normatywu, opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i użytkowe oraz garaże, nakazanie sprzedaży lokalu w drodze licytacji – w tym 35 w toku z lat poprzednich).

GOSPODARKA ZASOBAMI MIESZKANIOWYMI

Po oddaniu budynku do użytkowania przy ul. Dziewanny 14 w lutym 2010 roku, stan zasobów Spółdzielni na koniec 2010 roku przedstawiał się następująco:
– 11.335 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej 625.552,31 m2
– 650 garaży o powierzchni 10.735,43 m2
– 224 lokali użytkowych o powierzchni 15.198,38 m2
– teren o łącznej powierzchni 1.099.602 m2 , z którego część wydzierżawiana jest pod działalność gospodarczą.

Mienie spółdzielni
Zasoby:

– powierzchnia terenu

– 161.274 m2

– powierzchnia lokali użytkowych

– 4.622,42 m2

– powierzchnia dzierżawy terenu

– 17.544,33 m2

W 2010 roku w budynkach i na terenie stanowiących mienie spółdzielni wykonano prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe:
– remont pomieszczeń administracyjnych, Domów Kultury i zarządu,
– konserwacja i przeglądy bieżące instalacji co, cw, elektrycznej i wentylacyjnej oraz budynków mienia wspólnego.
– konserwacja zieleni , nawierzchni chodnikowych, placów zabaw,

REALIZACJA INWESTYCJI

Zgodnie z planem w 2010 r. zakończono budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. Dziewanny 14 – 38 mieszkań z garażem wielostanowiskowym w podpiwniczeniu budynku.
Zgodnie z umową o budowę lokali klucze do mieszkań przekazano lokatorom 15.02.2010 roku. Roboty zewnętrzne w rejonie budynku zostały zakończone 20.05.2010 r.

Planowane rozpoczęcie budowy budynku przy ul. Wiklinowej 2 z przyczyn niezależnych od Spółdzielni zostało przesunięte na 2011 r. W dalszym ciągu Urząd Miasta Lublin nie wprowadził do Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego zmian umożliwiających realizację przedmiotowej inwestycji.

Zgodnie z planem inwestycyjnym w 2010 r. Spółdzielnia zaprojektowała zespół garażowo-usługowy w osiedlu Skarpa na działce nr 24/7 przy ul. Filaretów 52.

Projekt przewiduje 130 garaży, lokale usługowe oraz ok. 30 miejsc postojowych ogólnodostępnych. W sierpniu 2010 r. Spółdzielnia otrzymała pozwolenie na budowę. W wyniku zaskarżenia decyzji przez mieszkańców Wojewoda Lubelski w grudniu 2010 r. uchylił przedmiotową decyzję ze względów formalnych. Spółdzielnia uzupełniła dokumenty i oczekuje na ponowne wydanie pozwolenia na budowę.

DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA, KULTURALNA i OŚWIATOWA

W 2010 r. działalność społeczna, kulturalna i oświatowa prowadzona była w oparciu o pracę 4 Domów Kultury, nad którymi nadzór organizacyjny i merytoryczny sprawowały Rady Osiedli.

Podobnie jak w latach ubiegłych, praca Domów Kultury opierała się głównie na prowadzeniu działalności merytorycznej dla dzieci, młodzieży również dla osób starszych w kołach zainteresowań.

W okresie wakacji i ferii zimowych szczególną dbałością objęte są dzieci i młodzież poprzez organizowanie od lat „Akcje Lato – Zima” cieszącą się ogromnym zainteresowaniem. Między innymi na ten cel przyznawana jest dotacja z Wydziału Kultury Urzędu Miasta w Lublinie, która w 2010 roku wyniosła 65.000 zł.

Kierownicy Domów Kultury z własnej inicjatywy organizują konkursy plastyczne, muzyczne, taneczne, wycieczki integracyjne, turnieje sportowe, wystawy.

INFORMACJA FINANSOWA za 2010 rok

Bilans za 2010 rok sporządzony na dzień 31.03.2011 roku po stronie aktywów i pasywów
zamknął się kwotą 288.667.318,03 złotych.

1. Aktywa trwałe na dzień 31.12.2010 roku stanowią kwotę: 262.060.132,22
z tego:

– środki trwałe

235.821.852,40 zł

– wartości niematerialne i prawne

3.769,25 zł

– środki trwałe w budowie

332.601,67 zł

– należności długoterminowe

25.784.638,90 zł

– inwestycje długoterminowe

117.270,00 zł

w tym:

INWESTPTOJEKT (akcje)

117.270,00 zł

– długoterminowe rozliczenia międzyokresowe

– zł

2. Aktywa obrotowe na koniec 2010 roku stanowią kwotę: 26.607.186,71
z tego:

– zapasy (materiały nie wbudowane)

12.752,27 zł

– należności i roszczenia

10.341.109,06 zł

– środki pieniężne w kasie

51.008,66 zł

– środki pieniężne w bankach

16.193.836,41 zł

– papiery wartościowe (bony)

– zł

– krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe

8.480,31 zł

3. Kapitały (fundusze) własne ogółem 224.738.218,83

– fundusz podstawowy

178.103.015,40 zł

– fundusz rezerwowy z akt. wyceny

232.462,98 zł

– fundusz zapasowy

45.909.280,27 zł

Fundusze specjalne:

9.307.796.99 zł

– fundusz remontowy

9.285.140,57 zł

– fundusz świadczeń socjalnych

22.656,42 zł

4. Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2010 r. 44.416.572,15

– kredyt długoterminowy i pożyczki

44.416.572,15 zł

5. Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek 8.458.537,73
w tym:

– z tyt. dostaw, robót, usług

4.875.402.29 zł

– z tyt. inwestycji

260.458,55 zł

– wobec budżetu

198.533,53 zł

– z tyt. wkładów i kredytu

105.243,18 zł

– wobec ZUS

225.324,88 zł

– z tyt. konsorcjum

819,79 zł

– wobec członków (nadpł. czynszów, rozl.co-cw, zw)

1.948.460,58 zł

– pozostałe zobowiązania

844.294,93 zł

6. Rozliczenia międzyokresowe przychodów 1.746.193,23

– Przychody ze sprzedaży, przychody operacyjne i finansowej

62.477.803,57 zł

– Koszty na działalności eksploatacyjnej, operacyjnej, finansowej

61.467.951,35 zł

– Wynik za rok obrotowy 2010 zamyka się nadwyżką przychodów
w kwocie (+)1.009.852,22 zł, na który składają się:

– eksploatacja

(+)287.076,34 zł

– pozostałe przychody i koszty finansowo – operacyjne

(+)591.931,03 zł

– podatek dochodowy

(-)229,316,00 zł

– pozostała działalność (l.użytk., reklamy itp.)

(+)130.844,85 zł

Podział wyniku finansowego zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, że różnica między kosztami a przychodami gospodarki zasobami mieszkaniowymi spółdzielni mieszkaniowych zwiększa odpowiednio koszty lub przychody tymi zasobami w roku następnym.

Wynik finansowy na pozostałych przychodach i kosztach podlega zgodnie z ustawą Prawo spółdzielcze art. 38 § 1 pkt. 4 decyzji Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni.

CZYNSZE i WINDYKACJE

Ogólne zadłużenie z tytułu bieżących opłat eksploatacyjnych części mieszkaniowej według stanu na dzień 31.12.2010 roku wynosiło 4.302.975,96 zł.
W roku sprawozdawczym Zarząd Spółdzielni w oparciu o przedłożone wnioski podjął następujące decyzje:

– skierowanie spraw do sądu przeciwko członkom o zapłatę należności z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i garaże

– 257

– skierowanie spraw do sądu przeciwko użytkownikom lokali usługowych i dzierżawy terenu o należności czynszowe

– 31

– skierowania do komornika wniosków o wszczęcie postępowania egzekucyjnego

– 70

– rozwiązania w trybie natychmiastowym umów najmu z powodu występowania zadłużenia w opłatach czynszowych

– 12

– wyrażenia zgody na spłatę zadłużenia w miesięcznych ratach

– 239

w tym: 68 osób podpisały ugodę z Zarządem Spółdzielni.

W roku 2010 wysłano do dłużników wezwania o zapłatę należności:

– lokale mieszkalne

– 3.150

– garaże

– 111

– lokale użytkowe i dzierżawa terenu

– 119

– wezwania przedegzekucyjne

– 66

Spółdzielnia w roku sprawozdawczym uzyskała 143 sądowe nakazy zapłaty i 3 wyroki eksmisyjne.
Z tytułu należności zasądzonych wyrokami na konto spółdzielni wpłynęło:
– dobrowolne wpłaty dłużników – 645.615,32 zł
– z tytułu naliczonych odsetek za zwłokę – 135.903,94 zł

ZADŁUŻENIE KREDYTOWE

Całkowite zadłużenie Spółdzielni z tytułu kredytu i odsetek wobec Banku na lokalach mieszkalnych wyniosło:
na dzień 31.12.2010 r. – 43.510.680,03 zł
na dzień 31.12.2009 r. – 49.178.634,37 zł
co oznacza zmniejszenie zadłużenia o 11,53 % w stosunku do roku poprzedniego.
W podanej kwocie kredyt stanowi 8,60 % ogólnego zadłużenia.

Zadłużenie z tytułu kredytu i odsetek lokali użytkowych wyniosło:
na dzień 31.12.2010 r. – 891.122,12 zł
na dzień 31.12.2009 r. – 1.414.965,72 zł
co oznacza spadek zadłużenia o 37,02 % w stosunku do roku poprzedniego.
W podanej kwocie odsetki wynoszą 891.122,12 zł.

Spadek zadłużenia jest wynikiem realizacji przez Spółdzielnię zobowiązań powstałych w latach 80-tych (ub.w.) w wyniku zaciągniętego kredytu na budowę lokali usługowo – handlowych, a wynikający z ugody zawartej z PKO BP w postaci systematycznych i terminowych spłat dodatkowych obciążeń finansowych, które za rok 2010 wyniosły 180.142,64 zł.

Kwota ta została uzyskana z lokat terminowych, wolnych środków finansowych na kontach bankowych.

Data opublikowania: 21:20, 6 czerwca 2016

Kategorie: Archiwum