Sytuacja ekonomiczna Spółdzielni
– realizacja ustawy o Spółdzielniach

Nowy rok gospodarczy zapowiada się trudniejszy niż ten mijający. Przewidziane działania restrykcyjne w zakresie finansów nowego rządu nie pozostaną bez wpływu na fundusze naszych mieszkańców.

Zarząd i Rada Nadzorcza SM „Czuby” stają w obliczu wielu nowych i skomplikowanych problemów, a co za tym idzie i trudnych decyzji. Nie ma wątpliwości, że nowy rok przyniesie w naszej gospodarce szereg podwyżek. Pozbawi też obywateli wielu ulg lub ograniczy ich stosowanie.

Analiza wyników ekonomicznych za 3 kwartały 2001 r. wykazuje, że Spółdzielnia realizuje założone i uchwalone przez Radę Nadzorczą wskaźniki techniczno-ekonomiczne. Uzyskano dodatni wynik finansowy na eksploatacji a Spółdzielnia jest w dobrej kondycji ekonomicznej. Nie korzysta z kredytów bankowych a zobowiązania finansowe realizuje terminowo. Wolne środki finansowe lokuje w bankach na lokatach terminowych, papierach wartościowych czy bonach dłużnych, pozyskując dodatkowe środki finansowe. Terminowo spłaca raty wynikające z zawartej ugody z PKO BP.

Jest jednak rzeczą oczywistą, że w warunkach gospodarki wolno-rynkowej, gdy nie możemy liczyć na żadne dotacje, czy ulgi, będziemy musieli podnieść opłaty czynszowe składników niezależnych od Spółdzielni.

Zarząd i Rada Nadzorcza ma pełną świadomość pogarszającej się sytuacji materialnej naszych członków. Dlatego też podjęto działania w zakresie zamrażania funduszu płac, ograniczenia zatrudnienia, zmiany systemów wynagradzania za dyżury awaryjne konserwatorów.

Działania te spowodują, że mimo inflacji i wzrostu cen koszty Zarządu kolejny czwarty rok pozostaną na dotychczasowym poziomie.

Zarząd SM „Czuby” i inne spółdzielnie wystąpiły do Zarządu Miasta Lublina z wnioskiem o zamrożenie opłaty za składowanie odpadów komunalnych na składowisku w Rokitnie na poziomie roku 2001. Zarząd Miasta przychylił się do propozycji spółdzielni i zamroził ceny.

Z podobnym wnioskiem Zarząd Spółdzielni wystąpił do Zarządu Miasta w sprawie zamrożenia cen wody, w związku z planowaną ponad 30% podwyżkę. O decyzji w tej sprawie mieszkańców naszej spółdzielni poinformujemy.

Prawidłowość działań Zarządu w zakresie zarządzania Spółdzielnią potwierdziły wyniki lustracji przeprowadzonej przez biegłych rewidentów skierowanych przez Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych za lata 1998-2000.

Lustracja obejmowała następujące zagadnienia:
– sprawy organizacyjno-samorządowe,
– działalność inwestycyjno-remontową,
– rachunkowość i finanse Spółdzielni.

Biegli rewidenci wysoko ocenili działania Zarządu w porządkowaniu spraw i zaległości z lat ubiegłych oraz działania bieżące. Protokół polustracyjny jest do wglądu w Zarządzie Spółdzielni. Nowa ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nakłada na Zarząd Spółdzielni szereg obowiązków. Sprawy te szeroko omawiane były na zebraniach członków Spółdzielni.

Jednym z podstawowych zadań było dokonanie podziału terenów Spółdzielni na odrębne nieruchomości. Koncepcje podziału na nieruchomości przedstawiono Radom Osiedlowym do zaopiniowania. Obecnie zlecono wykonanie podziału geodezyjnego w trybie ustawy o zamówieniach publicznych. Podział geodezyjny zostanie przekazany Prezydentowi Miasta do jego zatwierdzenia.

Drugą bardzo ważną czynnością Zarządu jest przygotowanie projektu zmian w Statucie wynikających z ustawy. Doceniając ważność tego podstawowego dokumentu Spółdzielni, Zarząd zaplanował konsultację z członkami Spółdzielni w miesiącu grudniu. Wyniki konsultacji zostaną opracowane przez Komisję Statutową powołaną przez Zebranie Przedstawicieli Członków Spółdzielni.

Projekt Statutu będzie przedstawiony przez Komisję Statutową do zatwierdzenia przez Zebranie Przedstawicieli Członków Spółdzielni w styczniu 2002 r. i po jego uchwaleniu złożony do rejestracji w Sądzie Gospodarczym. Nie można pominąć milczeniem faktu, że wokół Spółdzielni �kręcą” się różni niedoszli politycy, byli kandydaci na posłów czy senatorów oraz urzędnicy, których posady są zagrożone. Oferują teraz swoją „fachową wiedzę”, „układy”, rozpowszechniają wśród Spółdzielców obietnice zwolnienia z szeregu opłat, zatrudnienie członków ich rodzin itp. Warunkiem tego jest podział Spółdzielni, utworzenie nowej Spółdzielni pod ich przewodnictwem we władzach Spółdzielni. Nowa ustawa umożliwia każdemu członkowi wydzielenia majątku ze Spółdzielni, jak też zrezygnowanie z jej członkowstwa. Decyzja ta jest indywidualną decyzją, każdego członka, bez opieki „doradców”.

Jednakże do tej sprawy, jak też ewentualnego wydzielenia się i tworzenia nowych Spółdzielni radzimy podchodzić po analizie czy się to opłaca? W tym celu została powołana przez Zebranie Przedstawicieli Członków SM „Czuby” Komisja, która dokona szerokiej analizy organizacyjnej, rachunku ekonomicznego i zasadności podziałów zwłaszcza w dobie globalizacji – łączenia kapitału i zobowiązań finansowych Spółdzielni wobec PKO BP, kosztów tej operacji przy coraz trudniejszej sytuacji finansowej członków.


MOTTO:
„PANIE, WYBACZ IM, BO NIE WIEDZĄ CO CZYNIĄ, JAK BY
WIEDZIELI, TO BY TO CZYNILI LEPIEJ.”

* * *

Z okazji przypadającego na dzień 31.01.2002 r. Dnia Spółdzielcy – Rada Nadzorcza i Zarząd skladają życzenia wszystkim Spółdzielcom – członkom SM „Czuby” i ich rodzinom. Życzą wszelkiej pomyślności w życiu zawodowym i osobistym oraz rozwoju ruchu spółdzielczego dla dobra Spóldzielców.

Zarząd SM „Czuby”
Prezes – mgr Ryszard Burski
Z-ca Prezesa – mgr inż. Anna Urbanek
Z-ca Prezesa – inż. Andrzej Borówka

Data opublikowania: 22:49, 20 czerwca 2016

Kategorie: Archiwum