Nowy
„Regulamin rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi
i ustalenia opłat za używanie lokali”
(w skrócie)
|est to jeden z najważniejszych regulaminów, który zaczął obowiązywać w Spółdzielni od dnia 1 stycznia 2006 roku.
Najistotniejszą zmianą jaka wystąpiła w Regulaminie, jest to, że koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasady ich rozliczania nastąpiły z podziałem na nieruchomości.
W związku z licznymi zapytaniami pragniemy wyjaśnić najważniejsze zagadnienia dotyczące eksploatacji zasobów mieszkaniowych w Spółdzielni.
1) eksploatacja podstawowa – rozliczana jest na m2 p.u. lokali.
2) dostawa wody i odprowadzanie ścieków – najistotniejszą zmianą jest określenie zasad nie bilansującej się wody:
3) wywóz nieczystości stałych – jednostką rozliczeniową jest osoba.
Są co wydatki związane z opłatami za wywóz nieczystości uiszczanymi przez Spółdzielnię na rzecz usługodawców.
a) podatek od powierzchni gruntu – rozliczany proporcjonalnie do powierzchni użytkowych zasobów Spółdzielni.
b) podatek od lokali mieszkalnych i powierzchni przynależnych (piwnice) – rozliczany na powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu,
c) podatek od lokali użytkowych i powierzchni przynależnych (piwnice) – rozliczany na powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu,
d) podatek od garaży i powierzchni przynależnych (piwnice) – rozliczany proporcjonalnie do powierzchni użytkowej garaży.
5) opłata za wieczyste użytkowanie gruntów – ponoszone są za teren nie wykupiony danej nieruchomości i rozliczane proporcjonalnie do p.uż. zajmowanych lokali. W momencie wykupu terenu zaprzestaje się obciążania opłatami za teren w nieruchomości.
Opłaty za część wspólną wieczystego użytkowania gruntu ponoszą zarówno członkowie Spółdzielni z prawem lokatorskim, własnościowym jak również właściciele lokali stanowiących odrębną własność.
6) dostawa gazu – rozliczana jest w okresach rocznych odrębnie dla każdego budynku zaopatrzonego w licznik zbiorczy i proporcjonalnie do liczby osób.
Rozliczenie zaliczek dostawy energii cieplnej na c.o. i przygotowanie c.w. użytkowej następuje na podstawie regulaminu uchwalonego przez Radę Nadzorczą SM „Czuby”.
8) odpisy na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych
W spółdzielni występują odpisy na:
a) fundusz remontowy osiedla – wysokość odpisów ustalana jest zł/m2 p.u. dla całego osiedla na podstawie rzeczowego planu remontów zatwierdzonego przez Radę Osiedla.
b) fundusz remontowy nieruchomości – wysokość odpisów ustalana jest zł/m2 p.u. odrębnie dla każdej nieruchomości na podstawie rzeczowego planu remontów zatwierdzonego przez Radę Osiedla;
c) docieplenia – wysokość odpisów ustalana jest zł/m2 p.u. wg „harmonogramów dociepleń” ustalonego przez Radę Osiedla. Odpis ten, z chwilą zakończenia robót dociepleniowych i spłaty zaciągniętego kredytu z funduszu zasobowego Spółdzielni przez osiedle, zostanie zdjęty ze składników opłat eksploatacyjnych (czynszowych).
Jeśli lokal stanowi wyodrębnioną własność, a jego właściciel nie jest członkiem Spółdzielni, to właściciel obciążany jest odpisami na fundusz remontowy według stawek ustalonych przez Radę Nadzorczą (ustawa o sm art. 4 ust. 1, art. 6 ust. 3, art. 26 ust. 2).
W ramach ustalonych stawek odpisów na fundusz remontowy mogą być wyodrębnione środki na zadania celowe, np.; docieplenia, wymiana stolarki okiennej czy wymiana wodomierzy w mieszkaniach.
Wynik finansowy funduszu remontowego danego roku sporządza się odrębnie dla każdego osiedla i nieruchomości.
Po rozliczeniu wyniku finansowego na dany rok na żądanie użytkownika wyodrębnionego lokalu sporządza się dla tego lokalu rozliczenie obejmujące:
1.kwotę wpłaconych odpisów na fundusz remontowy lub zaliczek na remonty nieruchomości wspólnej,
2. kwotę poniesionych przez Spółdzielnię nakładów na remonty danej nieruchomości,
3.kwotę przypadającą na dany lokal z tytułu poniesionych nakładów na remonty danej nieruchomości,
4.sposób rozliczenia różnicy pomiędzy poz. 1 a p3z. 3.
9) konserwacyjna i przeglądy – rozliczana jest proporcjonalnie do p.uż. lokali każdej nieruchomości.
Obejmuje konserwację co, konserwację ciągów pieszojezdnych, konserwację zieleni, utrzymanie personelu i lokali związanych z obsługą konserwacyjną nieruchomości, przeglądy okresowe instalacji elektrycznej, gazowej i wentylacyjnej w budynkach mieszkalnych.
10) koszty zarządzania – ewidencjonowane są zbiorczo dla całości zasobów Spółdzielni i rozliczane proporcjonalnie do p.u. (m2) lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży.
Koszty te obejmują koszty administracyjne i obsługę, koszty organów samorządowych. amortyzację, ubezpieczenie majątku, kredyt i odsetki za pomieszczenia biurowe, badanie bilansu, lustrację, podatki i opłaty.
Uchwala Nr 89/1/2005 Rady Nadzorczej z dnia 29.11.2005 r. – jednostką rozliczeniową był lokal (mieszkanie, garaż, lokal użytkowy).
Od l marca 2006 r. jednostką rozliczeniową jest m2.
11) konserwacja dźwigów i hydroforni – jednostką rozliczeniową jest lokal.
Są to koszty bieżącej obsługi eksploatacyjnej tych urządzeń oraz dozór techniczny nad nimi.
Kosztami konserwacji dźwigów i hydroforni obciąża się tylko lokale położone w budynkach wyposażonych w dźwigi i korzystające z hydroforni.
12) konserwacja gniazd RTV – jednostką rozliczeniową jest kwota obciążająca lokal.
Są to koszty za dostarczenie łączy do gniazda RTV w mieszkaniu.
Nie zalicza się do tych kosztów opłat związanych z korzystaniem z pakietów programowych operatorów telewizji kablowej.
13) konserwacja domofonów – jednostką rozliczeniową jest kwota obciążająca lokal podłączony do instalacji (posiadający domofon) zgodnie z zawarta umową.
14) utrzymanie nieruchomości przeznaczonych do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych nieruchomościach – w ślad za art. 40 ustawy z 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, wyodrębnia się ewidencję kosztów utrzymania nieruchomości Spółdzielni, a która stanowi mienie Spółdzielni. Jednostką rozliczeniową m2 p.uż. lokali.
15) abonament za wodomierze MPWiK – jednostką rozliczeniową jest kwota obciążająca lokal, która rozliczana jest proporcjonalnie dla każdej nieruchomości.
Są to wodomierze będące własnością MPWiK.
16) energia elektryczna – jednostką rozliczeniową jest m2 p.u. lokali każdego budynku w danej nieruchomości.
Jest to energia elektryczna zużywana do oświetlenia nieruchomości oraz do napędu urządzeń technicznych.
* * * * * * * * * * * * * * * *
Wydanie Informatora sponsorowane przez firmę
KOM-EKO sp. z o.o.
Lublin, ul. Wojenna l