Realizacja ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych
Zespół do realizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych został powołany Zarządzeniem wewnętrznym nr 35/2002 z dnia 22.10.2002 r.
Wykonano następujące prace:
1. Ustalono jednolity dla wszystkich administracji sposób przygotowania materiałów związanych z realizacją ustawy tj. zestawień powierzchni lokali, sposobu opracowania uproszczonej inwentaryzacji budynków stanowiącej załącznik do aktu notarialnego na wyodrębnienie własności lokali.
2. Ujednolicono zasady określania powierzchni przynależnych i wspólnych w nieruchomościach.
3. Doprowadzono do zatwierdzenia podziałów na nieruchomości wszystkich osiedli.
4. Uzgodniono z Wydziałem Gospodarki Komunalnej projekty podziałów działek.
5. Uzyskano z Urzędu Miasta Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami prawomocne decyzje zatwierdzające podziały geodezyjne działek.
6. Przygotowano wykaz nieruchomości z numerami ksiąg wieczystych, numerami i powierzchniami działek oraz adresami budynków objętych poszczególnymi nieruchomościami.
7. Wystąpiono do Urzędu Miasta w sprawie wyceny przekształcenia formy wieczystego użytkowania terenów Spółdzielni na własność.
8. Przygotowano projekt uchwały Zebrania Przedstawicieli w sprawie upoważnienia Zarządu do wyodrębnienia własności poszczególnych lokali. Uchwałę podjęto na Zebraniu Przedstawicieli dnia 12.04.2003 r.
9. Przygotowano projekt uchwały Zebrania Przedstawicieli w sprawie zbycia lub zamiany działek Spółdzielni w związku z regulacją granic osiedli. Uchwałę podjęto na Zebraniu Przedstawicieli dnia 12.04.2003 r.
10. Przygotowano załączniki do w/w uchwały w formie wykazu działek oraz graficznej tj. mapki z zaznaczonymi terenami do zbycia na rzecz Gminy Lublin oraz innych podmiotów sąsiadujących ze Spółdzielnią.
11. Przygotowano wykaz terenów do ujednolicenia okresu użytkowania działek. Ze względu na konieczność odłączenia z ksiąg macierzystych działek, dla których będzie zmieniony okres użytkowania i przeniesienie ich do ksiąg wieczystych poszczególnych nieruchomości, podpisanie aktu notarialnego z Urzędem Miasta będzie możliwe po ustaleniu przez Dział Kredytów obciążeń dla nieruchomości.
12. Przygotowano materiały na tablice ogłoszeń.
13. Prowadzono bieżącą korespondencję z zainteresowanymi członkami oraz dokonano szeregu korekt w załącznikach do uchwał wynikających z błędnie podanych powierzchni, obciążeń finansowych i danych osobowych.
14. Udzielano ustnych informacji i wyjaśnień dotyczących wyłożonych uchwał i sposobu realizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
15. Przygotowano projekty uchwał Zarządu na wyodrębnienie lokali w 73 nieruchomościach.
16. Wyłożono projekty uchwał wraz z załącznikami dla 67 nieruchomości.
17. Z wyłożonych 67 uchwał dla 30 nieruchomości tj. ok. 5300 lokali wysłano uchwały ostateczne.
Z uwagi na liczne wnioski mieszkańców dotyczące uregulowania spraw formalnych zabudowanych korytarzy i włączenia doatkowych powierzchni do mieszkań i Uchwałę Rady Nadzorczej, Zarząd podjął decyzję o zawieszeniu pracy zespołu do czasu skorygowania i zweryfikowania danych w Dziale Kredytów i Wkładów, Dziale Członkowsko-Mieszkaniowym oraz Dziale Czynszów.
Zespół dokonał zestawienia powierzchni osiedli według zestawień wykonanych przez wymienione wyżej działy. Po otrzymaniu wykazów działów FI, NC i NO zostaną sporządzone zestawienia dla pozostałych osiedli.
Do zakończenia prac nad realizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych pozostało:
– sprawdzenie przez Administracje Osiedli inwentaryzacji uproszczonej budynków pod kątem zgodności powierzchnii użytkowych lokali wraz z dokonaniem korekty udziałów w nieruchomościach,
– ponowne sprawdzenie danych określonych w załącznikach do wyłożonych uchwał w zakresie zgodności z danymi w poszczególnych działach oraz dokonanie koniecznych korekt,
– w przypadku konieczności podjęcie uchwał zmieniających uchwały ostateczne,
– podjęcie uchwał ostatecznych dla wyłożonych projektów uchwał,
– podjęcie i wyłożenie projektów uchwał dla 15 nieruchomości (które wymagają uregulowania stanu prawnego gruntu bądź zakończenia i rozliczenia inwestycji).
– uzyskanie przez Dział Kredytów zgody banku na przesunięcia obciążeń hipotecznych,
– zawarcie z Gminą Lublin aktu notarialnego na zamianę terenów w obrębie naszych osiedli oraz skrócenie okresu użytkowania niektórych działek (w przypadku usytuowania budynków na działkach o różnym okresie użytkowania),
– założenie ksiąg wieczystych na nieruchomości.
Po wykonaniu powyższych czynności Spółdzielnia gotowa będzie do zawierania aktów notarialnych na wyodrębnienie własności lokali z zainteresowanymi członkami.
Rada Miasta Lublina podjęła uchwałę N. 245/X/2003 w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowych położonych na terenie miasta Lublina, będących w użytkowaniu wieczystym spółdzielni mieszkaniowych oraz udzielenia bonifikaty 99%.