REGULAMIN
rozliczania zużycia wody wodociqgowej w lokalach i budynkach Spółdzielni Mieszkaniowej CZUBY w Lublinie oraz użytkowania indywidualnych wodomierzy i ustalania opłat za wodę
Za lokal wyposażony w wodomierze uważa się lokal mieszkalny, użytkowy lub inne pomieszczenie, w którym zamontowane są urzqdzenia pomiarowe posiadajqce:
a) legalizację głównego Urzędu Miar,
b) dopuszczenie do eksploatacji na terenie Polski wydane przez właściwą instytucję,
c) oplombowanie wykonane przez służby techniczne SM CZUBY,
d) dokumentację odbiorową wykonaną przez służby eksploatacyjne SM CZUBY
1. Przez cenę wody (ustaloną przez Radę Miejskq w Lublinie), rozumie się opłatę za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki wprowadzane do zbiorczych urzqdzeń kanalizacyjnych.
2. Przez jednostkowy koszt podgrzania 1 m3 wody rozumie się opłatę zaliczkową pobieraną za podgrzanie wody (określoną uchwałą Rady Nadzorczej Spółdzielni).
Zasady rozliczania kosztów podgrzania ciepłej wody określi odrębny Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą.
II. ZASADY ODCZYTÓW l ROZLICZEŃ W LOKALACH
1. Odczytu wskazań wodomierzy wody ciepłej i zimnej dokonuje przedstawiciel Spółdzielni 2 razy w roku w okresach półrocznych, według stałego harmonogramu ustalonego przez Zarząd Spółdzielni.
2. Odczyt wskazań wodomierzy po ich zamontowaniu po raz pierwszy w lokalu, następuje po upływie minimum 1 kwartału od daty ich zamontowania. W okresie do pierwszego odczytu wodomierzy, członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) zobowiązany jest wnosić zaliczkę za zużycie wody zimnej oraz zaliczkę na podgrzanie wody wg norm zużycia określonych w rozdz. V, § 13 regulaminu. Powyższe dotyczy również mieszkań nowowybudowanych wyposażonych w wodomierze.
3. Każdy odczyt wodomierza przez przedstawiciela Spółdzielni musi być potwierdzony podpisem przez członka Spółdzielni (użytkownika lokalu) na protokole montażu bądź rejestrze lub karcie odczytu wodomierza.
W okresie między odczytami wodomierzy członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) wnosi wraz z pozostałymi opłatami za korzystanie z lokalu – wnosi opłaty ryczałtowe za wodę w postaci zaliczek miesięcznych wyliczonych przez Spółdzielnię, które są iloczynem aktualnej ceny wody przez średniomiesięczne zużycie, wyliczone wg wskazań wodomierzy z ostatnich dwóch okresów rozliczeniowych.
1. Różnica powstała w wyniku rozliczenia kosztów zużycia wody pomiędzy faktycznie poniesionymi kosztami, a opłatami wniesionymi przez członka Spółdzielni (użytkownika lokalu) w formie zaliczek, regulowana będzie następujqco:
a) niedopłatę członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) wnosi przy uiszczaniu należności za używanie lokalu w miesiącu następnym po dokonaniu rozliczenia.
b) nadpłatę zalicza się (z zastrzeżeniem pkt. c) na poczet najbliższych należności za używanie lokalu,
c) w przypadku członków Spółdzielni (użytkowników lokali) zadłużonych wobec Spółdzielni, nadpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na poczet zadłużenia z tytułu należności za używanie lokalu.
2. Na pisemny wniosek członka Spółdzielni (użytkownika lokalu) Zarząd Spółdzielni może w uzasadnionych przypadkach zmniejszyć lub zwiększyć wysokość zaliczki.
3. W przypadku wymiany wadliwie działajqcego wodomierza na nowy, członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) winien po upływie pełnego miesiąca od daty montażu wodomierza, podać do Administracji Osiedla stan wodomierza, celem ustalenia nowej wysokości zaliczki.
1. Należność za zużycie wody zimnej jest obliczana jako sumę objętości zużytej w lokalu wody zimnej i ciepłej pomnożonej przez cenę wody zimnej.
2. Należność za podgrzanie wody obejmuje wyłącznie koszty energii cieplnej służącej do podgrzania zimnej wody wodociągowej, zużytej jako ciepła woda w lokalach.
W przypadku zgłoszenia przez użytkownika uszkodzenia wodomierza, podstawq do rozliczenia zużycia wody do dnia wymiany wodomierza jest średnie zużycie wody wykazywane przez ten wodomierz z poprzednich dwóch okresów rozliczeniowych. Wadliwość wodomierza winna być potwierdzona ekspertyzą właściwego urzędu.
1. W przypadku zmiany użytkownika lokalu Spółdzielnia dokona odczytu wodomierzy i naniesie dane w protokole zdawczo-odbiorczym celem umożliwienia rozliczenia wody. Rozliczenie z członkiem Spółdzielni (użytkownikiem lokalu) zwalniającym lokal winno nastąpić do jednego miesiqca od wydania lokalu Spółdzielni.
2. Postanowienia, o których mowa w ust. l nie dotyczą przypadku, gdy zmiana członka Spółdzielni (użytkownika lokalu) jest następstwem zbycia własnościowego prawa do lokalu w drodze czynności prawnej bądź dziedziczenia, bądź wstąpienia w stosunek najmu w trybie przewidzianym art. 8 Ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych.
III. OBOWIĄZKI SM „CZUBY” WYKONYWANE PRZEZ SŁUŻBY SPÓŁDZIELNI
Do obowiązków Spółdzielni należy:
a) założenie lub zdjęcie plomb instalacyjnych na wodomierzach w lokalu w przypadku zgłoszenia takiej konieczności przez członka Spółdzielni (użytkownika lokalu) – z powodu dokonywania przez niego wymiany wodomierzy lub ich okresowej legalizacji,
b) każdorazowe powiadomienie o zmianie cen wody i odprowadzenia ścieków przez podanie ich aktualnej wysokości w sposób ogólnie przyjęty w SM CZUBY oraz ustalenie ilości wody zimnej i kosztów podgrzania wody – dla starej i nowej ceny – wg metody interpolacji biorąc za podstawę zużycie w danym okresie rozliczeniowym
c) przeprowadzanie 2 razy w roku odczytów i rozliczenia zaliczek wpłaconych przez członków Spółdzielni (użytkowników lokali).
d) prowadzenie rejestru zamontowanych z zasobach SM „Czuby” w Lublinie wodomierzy w szczególności z uwzględnieniem okresu ważności ich legalizacji,
e) dokonywać okresowych legalizacji wodomierzy na koszt członka spółdzielni,
f) wymieniać na koszt członka spółdzielni wodomierze uszkodzone.
IV. OBOWIĄZKI CZŁONKA SPÓŁDZIELNI (UŻYTKOWNIKA LOKALU)
Członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) obowiązany jest:
a) nie dokonywać zmian usytuowania wodomierzy bez zgody administracji osiedla,
b) dbać o oplombowanie wodomierzy,
c) umożliwić łatwy dostęp do wodomierzy (odczyt i wymiana wodomierza) – w przypadku jego braku Spółdzielnia ma prawo potraktować wodomierz jako nie udostępniony do odczytu,
d) obsługi zamontowanych wodomierzy w okresie gwarancji jak i w dalszej eksploatacji
e) pokrywać koszty okresowych legalizacji albo wymiany wodomierzy,
f) pokrywać koszty wymiany wodomierzy uszkodzonych,
g) sprawdzać na bieżąco działanie wodomierza, a f akt zatrzymania się wodomierza (brak wskazań zużycia wody) zgłaszać niezwłocznie do administracji osiedla.
h) umożliwić na żqdanie osób upoważnionych przez Spółdzielnię dokonanie odczytów kontrolnych.
Członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) ma prawo żqdać okazania stosownego upoważ- nienia.
V. ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI
W przypadku stwierdzenia uszkodzenia wodomierza, spowodowanego jego nieprawidłową eksploatacją, członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) ponosi pełne koszty wymiany lub naprawy wodomierza.
W przypadku stwierdzenia poboru wody z pominięciem wodomierzy, przeróbki instalacji wodociągowej przed wodomierzem, zerwania plomby legalizacyjnej lub instalacyjnej, członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) zostanie obciąźony kosztami doprowadzenia instalacji wodnej do stanu pierwotnego oraz obowiązany jest do uiszczenia kwoty równoważnej zużyciu 100 m3 wody wg ceny obowiqzującej w miesiącu ujawnienia nielegalnego poboru lub zerwania plomby, niezależnie od obowiązku zapłaty za zużytą wodę w ilości wyliczonej wg normy w wysokości 10 m3 miesięcznie na każdą osobę zamieszkałą w lokalu oraz zobowiązany jest wnosić zaliczkę na podgrzanie wody w ilości wyliczonej wg normy w wysokości 5 m3 na osobę miesięcznie. Naliczenie jesł dokonywane wstecz za okres od zamknięcia poprawnego rozliczenia do dnia ujawnienia usterki przez spółdzielnię.
W przypadku dwukrotnego nie udostępnienia wodomierzy w lokalu mieszkalnym w wyznaczonym terminie w celu dokonania odczytu zużycia wody/ w następnym okresie rozliczeniowym członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) zobowiązany jest wnosić zaliczkę za zużycie wody zimnej w ilości wyliczonej wg normy w wysokości 10 m3 miesięcznie na każdą osobę zamieszkałą w lokalu oraz zobowiązany jest wnosić zaliczkę na podgrzanie wody w ilości wyliczonej wg normy w wysokości 5 m3 na osobę miesięcznie.
1. W odniesieniu do lokali nie wyposażonych w indywidualne wodomierze lub posiadających wodomierze bez ważnej cechy legalizacyjnej, członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) zobowiązany jest:
a) wnosić opłaty za zimnq wodę w wysokości zryczałtowanej 20 m3 na 1 osobę miesięcznie,
b) wnosić opłaty za podgrzanie wody w wysokości zryczałtowanej 10 m3 na 1 osobę miesięcznie.
2. W lokalach mieszkalnych niewyposażonych w wodomierze, w których nie jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy ani jedna osoba, koszty zużycia wody nalicza się wg §12.
Powstały niedobór (koszty) w bilansie zużycia wody w poszczególnych budynkach lub ich zespołach, wynikajqcy z różnicy wskazań wodomierzy głównych (wg których SM CZUBY rozlicza się z dostawcą wody), a sumą wynikajqcą ze wskazań wodomierzy indywidualnych i sumą norm w lokalach nieopomiarowanych obciąża koszty eksploatacyjne osiedla.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Nie dopuszcza się montażu wodomierzy przez członka Spółdzielni (użytkownika lokalu) bez zgody Spółdzielni.
W celu dostosowania wodomierzy do wymogów niniejszego regulaminu, wprowadza się okres przejściowy na uzyskanie ważności cechy legalizacyjnej (zgodnie z Zarzqdzeniem Nr 50 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 15.11.1999 r.) do dnia 3 I.IJJJUU3 r. 31.12.2004 r.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2003 r.
Niniejszy Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczq SM „Czuby” w Lublinie w dniu 11.02.2003 r. Uchwałą Nr 10/2/2003 z dnia 11.02.2003 r.