PROJEKT
UCHWAŁA Nr …/2015
Walnego Zgromadzenie Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby”
w Lublinie z dnia ………… 2015 r.
w sprawie: rozpatrzenia odwołania od uchwały Nr 61/15/2014 Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie z dnia 19 sierpnia 2014 r. w sprawie kosztów zarządzania na 2014 r.
Walne Zgromadzenie Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, działając na podstawie art. 38 § 1 pkt 9 ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo Spółdzielcze /Dz. U. z 2013 r., poz. 1443/ oraz § 79 pkt 10 Statutu Spółdzielni, uchwala się co następuje:
§ 1
Utrzymać w mocy uchwałę nr 61/15/2014 Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie z dnia 19 sierpnia 2014 r. w sprawie kosztów zarządzania na 2014 r.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
Przewodniczący |
Załącznik
do uchwały Nr …./2015
Walnego Zgromadzenia SM „Czuby” w Lublinie
z dnia ………. 2015 r.
UZASADNIENIE
Wniosek Pana Waldemara Żaka o uchylenie uchwały Nr 61/15/2014 Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie z dnia 19 sierpnia 2014 r. w sprawie kosztów zarządzania na 2014 r. nie zasługuje na uwzględnienie z następujących względów:
1) co do zasady zakończenie procesu inwestycyjnego nie powoduje automatycznie zmiany kosztów zarządzania nieruchomościami będącymi w zasobach Spółdzielni. Zauważyć należy, że Spółdzielnia w ramach działalności eksploatacyjnej musi utrzymywać dotychczasową substancję mieszkaniową i infrastrukturę techniczną w należytym stanie technicznym, co należy do jej obowiązków jako właściciela, współwłaściciela czy zarządcy terenu.
Nie można zapominać, że zasoby mieszkaniowe Spółdzielni starzeją się, co wymaga utrzymania odpowiedniej kadry do podejmowania wszelkich czynności związanych z eksploatacją i utrzymaniem, zarówno lokali członków, mienia Spółdzielni i nieruchomości wspólnych. To samo dotyczy utrzymania w należytym stanie nowo powstałych inwestycji, w ramach których zaspokojono potrzeby mieszkaniowe członków i wybudowano nową infrastrukturę techniczną, które to elementy wymagają okresowych i bieżących remontów, konserwacji itp.
Prawidłowa eksploatacja i utrzymanie terenów wspólnych wymaga posiadania takiej ilości kadry, ażeby sprostać warunkom nałożonym przez ustawodawcę i statut w zakresie prawidłowego ustalenia kosztów, jakie ponosić będą członkowie i nie-członkowie Spółdzielni korzystający z lokali i infrastruktury technicznej;
2) planowane koszty zarządzania na 2015 r. w stosunku do roku ubiegłego wzrosły o 2,9 %, a w stosunku do 2010 r. wzrost nastąpił o 19,6 %. Wbrew twierdzeniom Pana Waldemara Żaka, wzrost planowanego wynagrodzenia pracowników zarządu na 2015 r. nie ma większego wpływu na wzrost wysokości stawki opłat eksploatacyjnych – „kosztów zarządzania”, która w 2014 r. wynosiła 0,444 zł / m2, a w 2015 r. – 0,45 zł / m2, co stanowi wzrost o 0,006 zł / m2 (czyli niewiele ponad pół grosza).
Na szczególną uwagę zasługuje fakt znaczącego wzrostu stawki opłat eksploatacyjnych – „kosztów zarządzania” z 0,31 zł w 2010 r. na 0,43 zł w 2013 r., tj. o 0,12 zł, który podyktowany był czynnikami niezależnymi od Spółdzielni – zmianą obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie zasad rozliczenia kosztów zarządzania, tj. według struktury przychodów.
Ponadto na wzrost kosztów zarządzania miał wpływ szczególny wzrost kosztów organów samorządowych w latach 2010-2015. Wynagrodzenie członków organów samorządowych Spółdzielni, zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz § 88a i § 103d Statutu Spółdzielni, powiązane jest z minimalnym wynagrodzeniem za pracę, które wzrosło w tym okresie o 32,9%.
Należy również dodać, że przy ustalaniu planowanego wzrostu kosztów Zarząd Spółdzielni uwzględnił również wzrost wskaźnika inflacji o 11,5 %;
3) wbrew stanowisku Pana Waldemara Żaka, Rada Nadzorcza analizowała wnioski zgłoszone na częściach Walnego Zgromadzenia obradującego w dniach od 12 maja 2014 r. do 09 czerwca 2014 r., dotyczące zmniejszenia ilości etatów w administracjach osiedli i zarządzie, zamrożenia funduszu płac i premii na okres dwóch lat oraz zmniejszenia ilości etatów konserwatorów Administracji Osiedla „Błonie” do czterech: hydraulik, budowlaniec, elektryk i ogrodnik; zajmując w tej sprawie stanowisko, które zostanie przedstawione na częściach Walnego Zgromadzenia w punkcie dotyczącym informacji o realizacji wniosków zgłoszonych na Walnym Zgromadzeniu.
Ponadto podkreślić należy, iż Rada Nadzorcza opiera swoje stanowisko w tej sprawie na uchwałach podjętych przez Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
Przewodniczący |
Waldemar Żak |
Lublin, dn. 16.09.2015 r. |
Walne Zgromadzenie S.M. Czuby w Lublinie
Wnoszę o uchylenie uchwały nr 61/15/2014 dotyczącej kosztów zarządzania na 2015 rok.
Uzasadnienie
„Aktualnie Spółdzielnia zakończyła proces inwestycyjny na wcześniej przekazanych terenach, w związku z czym działalność Spółdzielni w najbliższym czasie będzie ograniczała się do utrzymania stanu technicznego istniejących zasobów mieszkaniowych, podnoszenie estetyki osiedli oraz komfortu zamieszkiwania.”
Cytat ten pochodzi z informatora Spółdzielni nr 50 z kwietnia 2014, strona 39.
Dlatego też nieuzasadniony jest dalszy wzrost kosztów zarządzania, oraz płac pracowników zarządu o 4% w sytuacji, gdy zadłużenie czynszowe wzrosło do 7,5 miliona zł na dzień 01.08.2014.
Wskaźnik wzrostu płac w zarządzie Spółdzielni w latach 2010-2015 kształtuje się na poziomie 31,2% co przekłada się na średnią płacę 4892 brutto. Dla porównania: inflacja w latach 2010-2014 wynosi 12%, a wzrost emerytur i rent w latach 2010-2015 około 20%. Pracownicy zarządu mają doskonałe warunki pracy, szeroki wachlarz opieki socjalnej, nagrody jubileuszowe i premie, a najważniejsze stałą i pewna pracę. Dochody pracowników to nie tylko wynagrodzenia, duża grupa z nich ma dodatkowo świadczenia emerytalne.
W obecnej sytuacji regulacje płac można przeprowadzać jedynie przez zmiany w strukturze organizacyjnej, a ona jest niezmienna od wielu, wielu lat. Nie widać jednocześnie szukania oszczędności w wydatkach.
Spółdzielnia mieszkaniowa to nie zakład pracy czy korporacja, która przynosi zysk. Wszystkie koszty i ich wzrost pokrywają mieszkańcy Spółdzielni o różnym statusie materialnym, a o tym prezesi i większość Rady Nadzorczej niestety nie pamięta.
Rada Nadzorcza nie wzięła również pod uwagę wniosków zgłoszonych i przegłosowanych na Walnym Zgromadzeniu z osiedli: Ruta, Skarpa, Błonie i Widok, aby ograniczyć zatrudnienie i zamrozić płacę na okres 2 lat.
W związku z powyższym wnoszę jak na wstępie tzn. uchylić uchwalę o kosztach zarządzania na 2015 rok.
Waldemar Żak
* * *
Uchwała Nr 61/15/2014
Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
z dnia 19.08.2014 r.
w sprawie: kosztów zarządzania na 2015 r.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, działając w oparciu o § 87 ust. 1 pkt 1 Statutu Spółdzielni uchwala, co następuje:
§ 1
Zatwierdza się plan kosztów zarządzania na 2015 r. w wysokości 4.154.700 zł (słownie: cztery miliony sto siedemdziesiąt pięć tysięcy dziewięćset trzydzieści złotych) wg załączników do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób określony w § 89 ust. 3 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie.
Sekretarz Danuta Przybyś-Ziemba |
Przewodniczący Andrzej Turski |
* * *
Lublin, dnia 31.03.2015 r.
STANOWISKO RADY NADZORCZEJ
w sprawie rozpatrzenia odwołania od Uchwały nr 61/15/2014
Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
z dnia19 sierpnia 2014 r. w sprawie kosztów zarządzania na 2014 r.
Rada Nadzorcza po przeanalizowaniu zapisów ujętych w projekcie uchwały Walnego Zgromadzenia, w sprawie rozpatrzenia odwołania od uchwały Nr 61/15/2014 Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie z dnia 19 sierpnia 2014 r. w sprawie kosztów zarządzania na 2014 r. – wnosi, w formie opinii dla Walnego Zgromadzenia, o utrzymanie w mocy uchwały Rady Nadzorczej.
Wniosek Pana Waldemara Żaka nie zasługuje na uwzględnienie.
Zakończenie procesu inwestycyjnego nie powoduje automatycznie zmiany kosztów zarządzania nieruchomościami będącymi w zasobach Spółdzielni. Prawidłowa eksploatacja i utrzymanie terenów wspólnych wymaga posiadania odpowiedniej kadry.
Wzrost planowanego wynagrodzenia pracowników zarządu na 2015 r. nie ma większego wpływu na wzrost wysokości stawki opłat eksploatacyjnych – „kosztów zarządzania”.
Rada Nadzorcza analizowała wnioski zgłoszone na częściach Walnego Zgromadzenia obradującego w 2014 r., dotyczące zmniejszenia ilości etatów w administracjach osiedli i zarządzie, zamrożenia funduszu płac i premii na okres dwóch lat, zajmując w tej sprawie stanowisko, przedstawione w informacji o realizacji wniosków zgłoszonych na Walnym Zgromadzeniu.
Rada Nadzorcza i Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie zapraszają wszystkich członków na Walne Zgromadzenie.
Możliwość uczestnictwa w pracach organów spółdzielni jest najważniejszym prawem każdego członka
Spółdzielni.