Dnia 26.III.2013 r.
Informacja nt. opłat eksploatacyjnych w SM „Czuby” w Lublinie w 2013 r.
Od stycznia 2013 r. składniki opłat eksploatacyjnych podzielone zostały na opłaty zależne i niezależne od spółdzielni. Taki podział określa ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych, który związany jest z terminem powiadamiania o zmianach ich wysokości.
I. Stawki opłat eksploatacyjnych niezależne od spółdzielni
-
Centralne ogrzewanie – zaliczka ustalana budynkami po rozliczeniu okresu grzewczego wg poniesionych kosztów;
-
Konserwacja co – stawka ustalana przez LPEC;
-
Zimna woda i kanalizacja – taryfa ustalana przez Radę Miasta Lublina oraz MPWiK;
-
Ciepła woda – rozliczenie zużytych m3 następuje kwartalnie. Po rocznym rozliczeniu kosztów i zużycia c.w. ustalane są zaliczki na poszczególne podstacje. zaliczka ustalana wg poniesionych kosztów;
-
Abonament za wodomierz MPWiK – opłata za wodomierz ustalana przez Radę Miasta Lublina oraz MPWiK;
-
Wywóz śmieci – stawka będzie ustalana przez spółdzielnię wg poniesionych kosztów do końca czerwca 2013 r. Natomiast od 1 lipca 2013 r. wysokość opłat za nieczystości uchwalona została przez Radę Miasta Lublina zgodnie ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21), która weszła w życie w dniu 23 stycznia 2013 r. ;
-
Przeglądy techniczne obowiązkowe – są to przeglądy zgodne z obowiązującym prawem budowlanym, energetycznym tj.: przegląd gazowy i wentylacyjny, przegląd elektryczny, dozór techniczny;
-
Ubezpieczenia – wysokość opłaty ustalana jest z ubezpieczycielem na podstawie szkód z poprzedniego roku;
-
Podatek od nieruchomości – ustala RM Lublin;
-
Energia elektryczna – wg poniesionych kosztów;
-
Konserwacja domofonu – wysokość opłat ustalana jest z konserwatorem wyłonionym w drodze przetargu;
-
Konserwacja hydroforni i dźwigów – opłaty ustalane są dla budynków wysokich;
-
Konserwacja hydroforni – kosztami obciążane są budynki wysokie oraz część niskich budynków w os. Skarpa i wszystkie budynki w osiedlu Ruta;
-
Gaz – wysokość stawek ustalana jest wg poniesionych kosztów (nie dotyczy lokali z licznikami gazowymi i kuchniami elektrycznymi);
-
Dostawa sygnału RTV – wysokość opłat ustalana jest z operatorem sieci ( dot. os. Widok).
-
Sprzątanie klatek schodowych – opłata ustalona w drodze przetargu i po wyrażeniu zgody przez właścicieli mieszkań danej klatki schodowej.
II. Stawki opłat eksploatacyjnych zależne od spółdzielni
-
Eksploatacja podstawowa i zarządzanie – wysokość opłaty ustalana jest przez poszczególne Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla na podstawie planowanych na dany rok kosztów związanych z bieżącą eksploatacją, utrzymaniem i zarządzaniem zasobami spółdzielni;
-
Odpis na fundusz remontowy – ustalany jest na podstawie zatwierdzonego przez poszczególne Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla rzeczowego planu remontów;
-
Utrzymanie mienia spółdzielni – stawka ustalana jest na podstawie rzeczowych planów związanych z eksploatacją i utrzymaniem terenów zielonych, ciągów pieszo – jezdnych, placów zabaw, budynków itp;
-
Działalność kulturalno – oświatowa – jest składnikiem ustalanym przez poszczególne Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli;
-
Spłata remontu chodników – stawka wynika z wysokości zaciągniętego dofinansowania na remont ciągów pieszych w osiedlu Skarpa;
-
Wymiana dźwigów – odpis ustalony został przez RPN w osiedlu Skarpa.
Należy nadmienić, że wszystkie składniki opłat eksploatacyjnych wynikają z kosztów planowanych czy rzeczywistych i są dostosowywane do rzeczowych potrzeb poszczególnych nieruchomości i osiedli.
Ustalane są przez Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli a następnie przedkładane do zatwierdzenia jako plan gospodarczo – finansowy Radzie Nadzorczej Spółdzielni i powierzony Zarządowi do wykonania w danym roku.
Zarząd Spółdzielni