BILANSE

Zebranie Przedstawicieli Członków w dniu 16.12.2000 r. zatwierdziło sprawozdanie finansowe za rok 1998 i 1999. Należy jednocześnie podkreślić, że były to następne dwa lata bilansowe przyjęte przez ten organ spółdzielczy. Poprzednie sprawozdania finansowe za lata 19996 i 1997 Zebranie Przedstawicieli członków przyjęło w czerwcu 2000 r., ale dopiero za 1999 r. wynik Spółdzielni jest dodatni. Z analizy wyników na poszczególnych rodzajach działalności wynika, że zaliczki na pokrycie działalności kalkulowane były na osiedlach bez znajomości wyniku za rok poprzedni. Dawało to różne wyniki przy ustalaniu stawek, w niektórych przypadkach bardzo skrajne.

Porównywanie wyników za ten sam okres na poszczególnych osiedlach nie daje miarodajnych wniosków o poprawności gospodarowania się środkami i zabezpieczenia wspólnego majątku. Brak bilansów i rozliczeń był główną przeszkodą takiego stanu rzeczy. Dopiero sprawozdanie finansowe za rok 1999 pokazuje, że wyniki na eksploatacji są zbliżone.

Rozliczenie kosztów za CO i CW za lata 1997-1998 wyprowadzone były na zero, uwzględniając indywidualne rozliczenia członków w latach następnych.
Koszty działalności konserwatorów pokrywane były do wysokości ich poniesienia przez poszczególne osidla za każdy rok. Tylko wynik na działalności ZWW, jako jednostki gospodarczej rozliczanej samodzielnie i osobno przez cały okres swojej działalności był minusowy, co spowodowało w konsekwencji podjęcie decyzji o jego likwidacji.

Za ostatnie dwa lata po sporządzeniu zaległych bilansów, poddaniu ich badaniu w końcu wiemy jaki jest wynik działalności na koniec 1999 roku.
Bilans za rok 2000 sporządzony zostanie w terminie wynikającym z obowiązujących przepisów (do 31.03.2001 r.). Po jego zbadaniu, weryfikacji i zatwierdzeniu przez Zebranie Przedstawicieli Członków uporządkujemy zasady gospodarowania środkami Spółdzielni. To najwyższy czas, bo czekają nas zmiany wynikające z Ustawy o Rachunkowości w zakresie ewidencji i sprawozdawczości.

Zatwierdzenie nowej ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych nałożyło na spółdzielnie obowiązek prowadzenia oddzielnej ewidencji w zakresie naliczeń i rozliczeń funduszu remontowego. Da to możliwość dokonywania pdpisów od podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 19% wpłat zaewidencjonowanych na funduszu remontowym. Zrównoważy to tym samym prawa obywateli z właścicielami mieszkań we wspólnotach mieszkaniowych. Szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach członków spółdzielni wynikających z Ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych napiszemy w następnym numerze naszego pisma.

Data opublikowania: 23:39, 20 czerwca 2016

Kategorie: Archiwum