Sprawdź, czy należy Ci się dodatek mieszkaniowy?!
Wśród wielu różnych form pomocy dla mniej zamożnych obywateli, na podstawie Ustawy z 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych, istnieje możliwość uzyskania dopłaty do czynszu i innych opłat administracyjnych.
Warto przyjrzeć się kolejny raz temu tematowi, aby nie popaść w niepotrzebne zadłużenie.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, które łącznie spełniają kilka warunków dotyczących zarówno zajmowanego lokalu, jak i kryterium finansowego. O dofinansowanie mogą się starać osoby, które posiadają tytuł prawny do lokalu (spółdzielcze prawo do lokalu, własność, czy również umowy najmu), oraz osoby nie posiadające tytułu prawnego, jeśli oczekują na lokal zamienny lub socjalny.
Kryterium mieszkaniowe.
Zajmowane mieszkanie musi spełniać określone w Ustawie kryterium metrażowe, które przelicza się na liczbę mieszkańców. I tak na 1 osobę powierzchnia ta wynosi 35m2 , na 2 osoby 40m2, na 3 osoby 45m2, na 4 osoby 55m2, na 5 osób 65m2, na 6 osób 70m2 i na każdą dodatkową osobę w gospodarstwie domowym kolejne 5m2 .
Do podanych powierzchni należy doliczyć dodatkowe 15 m2 , jeśli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub jeśli jej niepełnosprawność wymaga zamieszkania w oddzielnym pokoju.
Przewiduje się również możliwość przekroczenia określonej powierzchni użytkowej lokalu, o której mowa powyżej, o 30% lub nawet 50%, ale w tym drugim wypadku pojawia się inne zastrzeżenie: powierzchnia pokoi i kuchni nie może przekraczać 60% powierzchni całego lokalu.
Kryterium finansowe.
Istotnym warunkiem do spełnienia jest kryterium finansowe.
Maksymalny średni dochód na osobę, w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku, nie może przekroczyć 175% najniższej emerytury (w jednoosobowym gospodarstwie domowym) lub 125% tego świadczenia (w gospodarstwie wieloosobowym).
Od 1 marca 2015 r. są to odpowiednio kwoty 1540,79 zł lub 1100,56 zł na osobę.
Trzeba pamiętać, że wysokość minimalnej emerytury podlega waloryzacji, tak więc co roku kwoty te się zmieniają. Do dochodów wlicza się wszystkie przychody uzyskane przez każdego z członków gospodarstwa domowego, w tym również z umów zlecenie i o dzieło, po dokonaniu wskazanych ustawą odliczeń.
Potrzebne dokumenty.
Aby uzyskać dodatek mieszkaniowy należy złożyć stosowny wniosek, w którym zarządca nieruchomości (Spółdzielnia) potwierdzi min.:
– tytuł prawny do zajmowanego lokalu,
– powierzchnię lokalu,
– ponoszone wydatki na mieszkanie.
Z ramienia Spółdzielni zajmuje się tym Dział Windykacji, Dział Czynszów, którego pracownicy niezwłocznie uzupełniają dokumenty dostarczone przez mieszkańców.
Do wniosku dołączyć należy zaświadczenie o dochodach, uzyskane od pracodawcy, aktualną decyzję odnośnie uzyskiwanego świadczenia z ZUS lub zaświadczenie z ZUS (jeśli którykolwiek z członków rodziny pobiera rentę lub emeryturę), decyzję o przyznaniu świadczenia rodzinnego oraz zaświadczenie o pobieranym/nie pobieranym
stypendium na uczelni wyższej.
Dodatkowo Urząd Miasta ma prawo poprosić nas o kopię tytułu prawnego do zajmowanego lokalu (umowa najmu, przydział, akt notarialny).
Złożenie wniosku jest bezpłatne, postępowanie kończy się decyzją o przyznaniu bądź nie przyznaniu wnioskowanego świadczenia. Termin załatwienia sprawy to 30 dni od momentu wpłynięcia wniosku. Dodatek mieszkaniowy przyznawany jest na okres 6 miesięcy i wypłacany jest bezpośrednio na konto zarządcy nieruchomości (Spółdzielni).
Spółdzielnia gorąco zachęca osoby w trudnej sytuacji materialnej do skorzystania z tego typu pomocy, zanim zaczną się problemy z regulowaniem opłat czynszowych. Jako zarządca i administrator, Spółdzielnia we wniosku o świadczenie musi potwierdzić brak zaległości w opłatach eksploatacyjnych lub ewentualnie wskazać ich wysokość. To żaden wstyd korzystać z tego, co się po prostu należy. Korzystanie z dodatku mieszkaniowego nie jest dowodem na biedę, ale na rozsądne i odpowiedzialne prowadzenie gospodarstwa domowego.
Gdzie się zgłosić?
Biuro Obsługi Mieszkańców 20-071 Lublin ul. Wieniawska 14 tel. 81 466 1002 |
Biuro Obsługi Mieszkańców 20-609 Lublin ul. Filaretów 44 tel. 81 466 1010 |
Biuro Obsługi Mieszkańców 20-553 Lublin ul. Szaserów 13-15 tel. 81 466 1044 |
Godziny przyjęć interesantów: |
– poniedziałek, wtorek od 7.45 do 16.45, – środa, czwartek, piątek od 7.45 do 15.15. |
Lublin, dn. 24.11.2015 r.