Sprawozdanie
z Działalności Zarządu
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie za 2011 rok
W 2011 roku działalność Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” prowadzona była w oparciu o postanowienia zawarte w ustawach: o spółdzielniach mieszkaniowych, Prawie spółdzielczym, budowlanym i energetycznym oraz przepisach wewnętrznych zawartych w statucie Spółdzielni, regulaminach i planie działalności gospodarczo – finansowym Spółdzielni.
Spółdzielnią kierował Zarząd w składzie:
- Ryszard Burski – Prezes Zarządu
- Anna Urbanek – z-ca Prezesa d/s eksploatacyjnych do dnia 20.05.2011 r.
- Adam Ziółek – z-ca Prezesa d/s finansowych – Główny Księgowy
- Bożena Zielińska – od dnia 29.06.2011 r. do 29.11.2011 r. pełnomocnik d/s dokonywania czynności prawnych związanych z kierowaniem bieżącą działalnością gospodarczą Spółdzielni. Od dnia 29.11.2011 r. z-ca Prezesa d/s eksploatacyjnych.
Zarząd Spółdzielni w 2011 roku odbył 53 protokołowane posiedzenia Zarządu. Uczestniczył w 16 protokołowanych posiedzeniach plenarnych Rady Nadzorczej, 8 posiedzeniach Prezydium i 26 posiedzeniach Komisji merytorycznych Rady Nadzorczej.
Członkowie Zarządu uczestniczyli w posiedzeniach Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
Realizując swoje kompetencje zapisane w § 93 pkt 8 Statutu Spółdzielni Zarząd zwołał Walne Zgromadzenie przeprowadzone w 21 częściach w dniach od 09.05.2011 r. do 06.06.2011 r.
Sprawy Członkowsko – Mieszkaniowe
W 2011 roku sprawy członkowsko – mieszkaniowe w spółdzielni przedstawiały się następująco:
- Liczba członków Spółdzielni na dzień 31.12.2011 r. wynosiła ogółem – 10.955
w tym:
* członkowie posiadający tytuł prawny do lokalu i członkowie będący współmałżonkami – 10.705
* członkowie oczekujący na lokal mieszkalny – 250 - W ramach obsługi członków zamieszkałych zrealizowano:
* 326 spraw o nabycie lokali własnościowych lub wyodrębnionych w drodze kupna, spadku, darowizny, podziału majątku,
* 10 spraw o przepisanie lokatorskich lokali mieszkalnych w ramach pierwszeństwa statutowego,
* 10 spraw o wzajemne zamiany lokali mieszkalnych,
* 43 wydanych zaświadczeń o założenie księgi wieczystej przez Sąd Rejonowy. - Zawarto 2 umowy na ustanowienie odrębnej własności mieszkań nabytych przez właścicieli w wyniku przetargu po uprzednim wygaśnięciu prawa.
- W spółdzielni wyodrębnionych zostało ogółem 5.585 lokali, a w roku sprawozdawczym 2011 wyodrębniono 183 lokale.
- Do Rady Nadzorczej Zarząd skierował:
* 26 spraw o pozbawienie członkostwa przez wykluczenie,
* 44 sprawy o pozbawienie członkostwa przez wykreślenie,
* 19 spraw do podjęcia uchwał uchylających uchwały o wykluczeniu w związku z dokonanymi spłatami zadłużenia,
* 11 spraw o upoważnienie Zarządu do wytoczenia powództwa do sądu o nakazanie sprzedaży w drodze licytacji własnościowego prawa do lokalu z powodu zaległości w uiszczaniu opłat. - Na dzień 31.12.2011 r. Spółdzielnia posiadała 57 członków wykluczonych, wobec których prowadzone są dalsze działania windykacyjne, w tym:
* 36 spraw posiadające prawomocne wyroki eksmisyjne z zajmowanych lokali.
Sprawy Sądowe
Zespół Radców Prawnych wykonuje swoje obowiązki na podstawie ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (DZ.U. Nr 19, poz. 145).
W 2011 roku Zespół Radców Prawnych skierował i przygotowuje na drogę postępowania sądowego 269 spraw, w tym:
* 26 spraw eksmisyjnych – w tym: 8 w toku z lat poprzednich,
* 243 spraw z różnych tytułów – w tym: 62 w toku z lat poprzednich (m.in.: normatywu, opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i użytkowe oraz garaże, nakazanie sprzedaży lokalu w drodze licytacji).
Przed Sądem Rejonowym i Okręgowym w Lublinie toczą się sprawy z powództwa członków Spółdzielni o:
* uchylenie uchwał o wykluczeniu ze Spółdzielni,
* zwrot wkładu budowlanego,
* odszkodowanie,
* przeniesienie własności lokalu mieszkalnego,
* uchylenie lub stwierdzenie nieważności uchwał Walnego Zgromadzenia, Zebrania Przedstawicieli i Rady Nadzorczej.
Pełnomocnicy Spółdzielni, prowadząc sprawy, szczególnie w przypadkach spłaty wkładu budowlanego i normatywu, podejmują próby i w rezultacie zawierają ugody sądowe na warunkach korzystnych dla członków Spółdzielni.
Radcowie Prawni opracowują i opiniują podejmowane uchwały, pozwy o należności, eksmisje, odszkodowania, udzielają porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa. Uczestniczą w rokowaniach nad przyszłym kształtem umów. Biorą udział i udzielają pomocy prawnej w spotkaniach z członkami w szczególności na częściach Walnego Zgromadzenia.
Niezależnie od spraw toczących się na bieżąco, wydano opinie prawne w sprawach dotyczących m.in.:
* rozliczenia wkładu mieszkaniowego lokalu mieszkalnego,
* podziału lokalu użytkowego, stanowiącego własność Spółdzielni, na dwa odrębne lokale,
* zmian Regulaminu wynajmu lokali użytkowych i dzierżawy terenu,
* działalności kulturalno-oświatowej Spółdzielni,
* skuteczności złożenia oświadczenia o skreśleniu z rejestru członków Spółdzielni,
* wypłaty wynagrodzenia za udział w posiedzeniu Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla,
* wyrażenia zgody przez Zarząd Spółdzielni na dokonanie wzajemnej zamiany lokali,
* zmian Regulaminu Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla.
Poza prowadzeniem spraw przed sądem, radcowie prawni Spółdzielni udzielają członkom Spółdzielni wszelkiej pomocy prawnej w ich sprawach związanych ze Spółdzielnią, biorąc pod uwagę ich trudną sytuację finansową, rodzinną.
Sprawy Administracyjne i Pracownicze
Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” w Lublinie, nałożone ustawą i Statutem obowiązki wykonywała załogą w ilości 218 etatów. Mimo zwiększających się obowiązków wysokość etatów nie ulega istotnej zmianie od kilku lat.
2011 to rok względnej stabilizacji etatowej – w Spółdzielni zatrudniono 14 i zwolniono 19 osób.
By sprostać wzrastającym wymaganiom co do fachowości kadry i jakości świadczonej przez nich pracy jak co roku, Zarząd Spółdzielni podejmował szereg działań zmierzających przede wszystkim do zwiększenia kwalifikacji załogi.
Głównym celem przeprowadzanych szkoleń było dostosowanie wiedzy, kwalifikacji i umiejętności pracowników zatrudnionych w Spółdzielni.
Jakość usług świadczonych przez Spółdzielnię zależy bowiem w dużej mierze od efektywności i umiejętności zatrudnionej w firmie kadry a wysoki poziom profesjonalizmu można osiągnąć między innymi poprzez ustawiczne szkolenia pracowników.
Pracownicy Spółdzielni w 2011 r. poszerzali swoją wiedzę na różnego rodzaju kursach i szkoleniach. Z dokształcenia skorzystało 125 osób.
W 2011 r. przeprowadzono w Spółdzielni kompleksową kontrolę z Państwowej Inspekcji Pracy w Lublinie. Przedmiotem kontroli było sprawdzenie przestrzegania przepisów prawa pracy, przepisów prawnej ochrony pracy, a w szczególności w zakresie zawierania i rozwiązywania umów o pracę, sporządzania i wydawania świadectw pracy, czasu pracy pracowników dozoru mienia oraz wybranych zagadnień z zakresu przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Kontrola nie stwierdziła, żadnych uchybień w tym zakresie.
Gospodarka Zasobami Mieszkaniowymi
Zasoby spółdzielni na koniec 2011 roku stanowiły:
* 11.334 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej 625.462,91 m2
* 273 lokali użytkowych o powierzchni 19.787,5 m2
* 647 garaży o powierzchni 10.686,23 m2
* 1.097.466 m2 powierzchni terenu, z którego 18.099,86 m2 wydzierżawiana jest pod działalność gospodarczą.
W 2011 roku obsługą administracyjną i techniczną osiedli zajmowało się 6 administracji osiedlowych wraz z administracją ogólną i Zarządem.
Zarząd Spółdzielni realizował prace remontowe, konserwacyjne i przeglądy zgodnie z założeniami ujętymi w planach rzeczowych osiedli w ramach posiadanych służb Spółdzielni, jak również poprzez wyspecjalizowane firmy wykonawcze wyłonione w drodze przetargów.
Dane dotyczące osiedli:
1. Osiedle Skarpa
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 273.381 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 50 szt. |
liczba mieszkań |
– 2.653 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 141.385,44 m2 |
liczba lokali użytkowych |
– 52 szt. |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 4.023,4 m2 |
W 2011 roku w osiedlu wykonano prace remontowe i konserwacyjno – przeglądowe:
- Remont nawierzchni asfaltowych.
- Malowanie klatek schodowych w budynkach Radości 10, 12, 14; Sympatycznej 8, 10, 12, 14; Romantycznej 6; Fantastycznej 5, 13.
- Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych w budynkach Radości 9, 11.
- Wymiana docieplenia ścian szczytowych w budynkach Radości 1, 4, 5, 9, 11; Romantyczna 15, 17; Gościnna 5, 15.
- Remont chodników przed budynkami Radości 1, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 14; Romantyczna 9, 15, 17, 19; Sympatyczna 2, 4.
- Remont podestów przed wejściami do budynków Gościnna 7, 9, 11, 13.
- Remont schodów terenowych przed budynkami Fantastyczna 11 i Radości 4.
- Remont schodów w prześwitach budynków Fantastyczna 15; Sympatyczna 16 (strona zachodnia); Gościnna 11 oraz schodów przed wejściami do budynków Sympatyczna 12, 14.
- Remont balkonów w budynkach Fantastyczna 13, 15, 17, 19 (trzy piony); Sympatyczna 1, 3 (strona wschodnia); Radości 14.
- Montaż instalacji domofonowej w budynkach Sympatyczna 2, 4, 12, 14.
- Wymiana oświetlenia klatek schodowych w budynkach Sympatyczna 1, 3; Radości 9, 11; Romantyczna 15 oraz w wejściach do klatek budynków Radości 1, 3, 5; Romantyczna 17, 19.
- Remont kabin dźwigowych w budynkach Radości 9, 11; Romantyczna 15.
- Wymiana podzielników wyparkowych na elektroniczne w budynkach Radości 9, 11; Romantyczna 15.
- Remonty bieżące dźwigów w osiedlu.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej we budynkach mieszkaniach i lokalach użytkowych w osiedlu.
- Przegląd instalacji elektrycznej w budynkach mieszkalnych Przedwiośnie 1, 2, 3, 7 oraz lokalach użytkowych i administracyjnych w osiedlu.
- Przegląd instalacji odgromowej w budynkach Gościnna 9; Romantyczna 6, 8, 12; Fantastyczna 11, 21; Sympatyczna 1, 2, 3, 4, 16; Przedwiośnie 3, 7; Radości 14.
2. Osiedle Niska Skarpa
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 10.506 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 3 szt. |
liczba mieszkań |
– 24 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 2.650,3 m2 |
W 2011 roku w osiedlu „Niska Skarpa” na bieżąco wykonano drobne prace remontowe i konserwacyjne i przeglądowe.
3. Osiedle Ruta
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 255.952 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 39 szt. |
liczba mieszkań |
– 2.439 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 133.769,41 m2 |
liczba lokali użytkowych |
– 53 szt. |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 4.068,54 m2 |
liczba garaży |
– 188 szt. |
powierzchnia garaży |
– 3.131,85 m2 |
W 2011 roku w osiedlu wykonano prace remontowe i konserwacyjno – przeglądowe:
- Malowanie klatek schodowych, pralni, suszarni i wózkowni w budynkach Dziewanny 12; Różana 12.
- Remont części dachów (pokrycie papą) w budynkach Różana 12, 6.
- Remont chodników poprzez wymianę płytek na kostkę brukową przy budynkach Stokrotki 5, 8; Różana 6, 7, 27; Sasankowa 3, 4.
- Przełożenie kostki brukowej chodników przed budynkami Jutrzenki10;Dziewanny6.
- Wykonanie zatok parkingowych z płyt ekologicznych przy łączniku ulic Ruciana – Dziewanny na 18 miejsc postojowych.
- Remont schodów terenowych przed budynkiem Różana 14.
- Przełożenie schodów wejściowych do klatek schodowych w budynku Dziewanny 6.
- Remont podestów przy wejściach do klatek budynków Różana 27; Sasankowa 4.
- Wymiana drzwi wejściowych do klatek schodowych w budynkach Dziewanny 8, 12.
- Wymiana okienek piwnicznych w budynku Sasankowa 4.
- Wymiana okna i drzwi w lokalu użytkowym Różana 27.
- Remont kapitalny 19 balkonów likwidujący przecieki do mieszkań.
- Docieplenie ściany szczytowej budynku Różana 16.
- Naprawa nawierzchni asfaltowych poprzez wycięcie uszkodzonej nawierzchni, oczyszczenie i uzupełnienie asfaltem.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w budynkach mieszkalnych i lokalach użytkowych w osiedlu.
- Montaż nasad kominowych usprawniających wentylację w mieszkaniach.
4. Osiedle Łęgi
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 175.688 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 32 szt. |
liczba mieszkań |
– 1.771 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 100.972,02 m2 |
liczba lokali użytkowych |
– 40 szt. |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 1.676,8 m2 |
liczba garaży |
– 210 szt. |
powierzchnia garaży |
– 3.409,9 m2 |
W 2011 roku w osiedlu wykonano prace remontowe i konserwacyjno – przeglądowe:
- Remont wiatrołapów w budynkach Wiklinowa 4, 6; Biedronki 3; Kaczeńcowa 2.
- Wykonanie zatoki parkingowej na ul. Tymiankowej z usunięciem kolizji sieci elektrycznej oraz przebudowa chodnika.
- Wykonanie zatoki parkingowej na ul. Wiklinowej z usunięciem kolizji sieci elektrycznej.
- Wykonanie parkingu przy ul. Biedronki.
- Remont ciągu pieszego na ul. Wiklinowa 4, 6.
- Remont pokryć dachowych budynków Tymiankowa 48, 50, 52.
- Ogrodzenie placu zabaw na ul. Kaczeńcowej.
- Malowanie klatek schodowych w budynku Kaczeńcowa 3.
- Remont cząstkowy nawierzchni ulic w osiedlu.
- Remont elewacji poprzez zamalowywanie graffiti na budynkach Tatarakowa 2, 6, 8; Biedronki 11; Tymiankowa 3, 48, 54, 56, 58; Bociania 6, 8, 10.
- Docieplenie cokołów ścian szczytowych budynków Biedronki 5; Tatarakowa 16; Kaczeńcowa 2.
- Remont obróbek blacharskich budynków Tymiankowa 1; Tatarakowa 8; Kaczeńcowa 2, 5.
- Remont kratek wentylacyjnych w budynku Tatarakowa 28.
- Usunięcie awarii kanalizacji deszczowej na ul. Wiklinowa 4.
- Usunięcie awarii instalacji kanalizacyjnej na ul. Biedronki 9 kl. I, II; Tymiankowa 56.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w budynkach mieszkalnych i lokalach użytkowych i administracyjnych w osiedlu.
5. Osiedle Błonie
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 144.885 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 29 szt. |
liczba mieszkań |
– 1.585 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 88.178,18 m2 |
liczba lokali użytkowych |
– 12 szt. |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 427,11 m2 |
W 2011 roku wykonano w osiedlu prace remontowe i konserwacyjno – przeglądowe:
- Remont chodników – 1.227 m2.
- Wymiana okien na klatce schodowej i lokalach użytkowych w budynkach Rycerska 5; Hetmańska 12,14,16; Szaserów 1; Kawaleryjska 2, 4, 6, 8, 18. – 194 szt.
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Szaserów 1, 9; Kawaleryjska 4, 6, 8, 16, 18; Hetmańska 14, 16; Rycerska 5. – 291 szt.
- Wymiana drzwi wejściowych do klatek schodowych i lokali użytkowych w budynkach Kawaleryjska 6, 18; Ułanów 22; Szaserów 1; Rycerska 8 – 42 szt.
- Naprawa wentylacji w mieszkaniach poprzez montaż nasad – 16 szt.
- Malowanie 13 klatek schodowych w budynkach Dragonów 14; Szaserów 1; Rycerska 2, 4.
- Remont kominów i konserwacja pokrycia dachowego budynków Ułanów 14, 16; Rycerska 2, 4. – 3.702 m2.
- Wykonanie parkingu na 21 miejsc postojowych przy ul. Dragonów.
- Wykonanie zatoki parkingowej na 9 miejsc postojowych przy ul. Rycerskiej.
- Docieplenie budynków 2.450 m2 i i remont 79 szt. balkonów.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w budynkach mieszkalnych w osiedlu.
- Przegląd instalacji elektrycznej w budynku administracyjno – warsztatowym i lokalach użytkowych.
6. Osiedle Widok
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 135.652 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 21 szt. |
liczba mieszkań |
– 1.516 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 84.930,25 m2 |
liczba lokali użytkowych |
– 41 szt. |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 3.656,5 m2 |
liczba garaży |
– 190 szt. |
powierzchnia garaży |
– 3.098,5 m2 |
W 2011 roku wykonano w osiedlu prace remontowe i konserwacyjno – przeglądowe:
- Kontynuacja docieplenia ścian i stropodachu budynku przy ul. Bursztynowa 37.
- Wymiana nawierzchni ciągów pieszo – jezdnych przy ul. Szmaragdowa 4, 16; Bursztynowa 36.
- Ułożenie nawierzchni z kostki w podcieniach budynku przy ul. Topazowa 4.
- Remont opaski budynku Bursztynowa 37.
- Cząstkowa naprawa nawierzchni asfaltowej parkingu Szmaragdowa 46.
- Roboty konserwacyjne zabezpieczające przed korozją mikrobiologiczną ścian budynku Szmaragdowa 4.
- Remont i malowanie elewacji budynku usługowego Bursztynowa 29 a oraz budynków Bursztynowa 19, 21, 23, 25.
- Naprawa czapek kominowych budynków Szmaragdowa 36, 46.
- Wymiana elementów odwodnienia w budynkach Szmaragdowa 16 kl. VIII – XI; Bursztynowa 29, 31 (częściowa).
- Uszczelnianie pokrycia dachowego w budynku Bursztynowa 29 kl. I, II.
- Remont daszków wiatrołapów budynków Bursztynowej 37, 30, 41; Szmaragdowa 4.
- Montaż opraw energooszczędnych z czujnikiem ruchu w budynkach Bursztynowa 30; Szmaragdowa 16 (w wiatrołapach).
- Wymiana okien na klatkach schodowych w budynkach przy ul. Bursztynowa 32; Szmaragdowa 36.
- Wymiana drzwi z domofonem w budynku Bursztynowa 32.
- Kontynuacja wymiany wodomierzy.
- Remont instalacji kanalizacji sanitarnej w budynku Szmaragdowa 4 kl. VII.
- Wykonanie izolowanego komina wentylacji oraz montaż 2 szt. turbowentów w garażach Bursztynowa 32.
- Wymiana pilotów, instalacja radioodbiornika na parkingu przy ul. Bursztynowa 19.
- Remont bramy wjazdowej na parking przy ul. Topazowa 6.
- Montaż balustrad i pochwytów przy schodach zewnętrznych i terenowych w budynku Bursztynowa 21, 25, 34.
- Montaż paneli osłonowych z blachy powlekanej na balkonach w budynku Bursztynowa 30.
- Wymiana drzwi zewnętrznych wejściowych do wiatrołapu w budynku Szmaragdowa 36 kl.X.
- Remont schodów terenowych Bursztynowa 21 – 23, 36.
- Oznakowanie miejsc postojowych parkingów Bursztynowa 19, Szmaragdowa 46.
- Oczyszczanie daszków z poliwęglanu nad wejściami do klatek schodowych w budynkach Bursztynowa 19, 21, 23, 25.
- Montaż kratek wentylacyjnych stropodachu w budynku Bursztynowa 34.
- Montaż koszy na śmieci 20 szt. i ławek 7 szt. w osiedlu.
- Malowanie altan śmietnikowych przy ul. Szmaragdowa 4, 36, 46.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w osiedlu.
7. Osiedle Poręba
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 101.402 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 18 szt. |
liczba mieszkań |
– 1.346 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 73.577,3 m2 |
liczba lokali użytkowych |
– 26 szt. |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 1.346,03 m2 |
liczba garaży |
– 59 szt. |
powierzchnia garaży |
– 1.045,98 m2 |
W 2011 roku wykonano w osiedlu prace remontowe i konserwacyjno – przeglądowe:
- Docieplenie ścian i stropodachów w budynkach Perłowa 4; Bursztynowa 8; Turkusowa 1.
- Remont pokrycia dachowego wraz z wymianą obróbek blacharskich w budynkach Perłowa 4; Bursztynowa 8; Turkusowa 1.
- Remont i docieplenie prześwitów w budynkach Perłowa 4; Turkusowa 1.
- Remont schodów prześwitów w budynkach Perłowa 4; Turkusowa 1.
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Perłowa 4; Bursztynowa 8; Turkusowa 1.
- Naprawa instalacji domofonowej w budynkach Bursztynowa 1C; Agatowa12, 16, 18.
- Naprawa i usprawnienie działania instalacji wentylacyjno – grawitacyjnej w budynkach Bursztynowa 1, 12, 14; Turkusowa 1, 3.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej we wszystkich lokalach osiedla.
- Pomiar i przegląd instalacji elektrycznej w lokalach mieszkalnych, usługowych, garażach oraz częściach wspólnych budynków.
8. Mienie Spółdzielni
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 161.274 m2 |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 3.263,28 m2 |
powierzchnia dzierżawy terenu |
– 17.554,33 m2 |
W 2011 roku w budynkach i na terenie stanowiących mienie spółdzielni wykonano prace remontowe i konserwacyjno – przeglądowe o wartości 476.653 zł i inne:
- Remont nawierzchni asfaltowych, schodów i gazonów, chodników.
- Remont i przeglądy budynków i pomieszczeń administracyjnych, warsztatowych, zarządu, Domów Kultury, archiwum.
- Konserwacja zieleni, parkingów i urządzeń na placach zabaw.
- Zimowe utrzymanie ciągów pieszo – jezdnych.
- Przegląd instalacji elektrycznej, wentylacyjnej, hydraulicznej, centralnego ogrzewania i ciepłej wody w pomieszczeniach będących mieniem spółdzielni.
- Remont dachu i elewacji pawilonów.
- Ogrodzenie nieruchomości i placu zabaw wraz z wymianą piachu w piaskownicy.
Inwestycje i Realizacja
Planowane rozpoczęcie budowy w osiedlu Łęgi budynku przy ul. Wiklinowej 2 z przyczyn niezależnych od spółdzielni przesunięto na 2012 rok.
Po odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę przez Prezydenta Miasta Lublin, utrzymania tej decyzji przez Wojewodę Lubelskiego oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie oddalającego skargę spółdzielni, skierowano 28.09.2011 r. do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę kasacyjną od wyroku SA w Lublinie.
Zgodnie z planem na 2011 r. spółdzielnia otrzymała prawomocną decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i pozwolenie na budowę zespołu garażowo – usługowego w osiedlu Skarpa przy ul. Filaretów 52.
Po przeprowadzeniu przetargu na realizację przedmiotowej inwestycji o określeniu kosztów wstępnych budowy, spółdzielnia zwróciła się do zainteresowanych nabyciem garażu bądź lokalu użytkowego o potwierdzenie chęci zakupu.
Z uwagi na zbyt małe zainteresowanie nabywców budowa została wstrzymana. W przypadku większego zainteresowania tematem budowy wspomnianej inwestycji, ponownie zostanie rozważona możliwość jej realizacji. Pozwolenie na budowę ważne jest do 2014 r.
Działalność Kulturalno – Oświatowa
Działalność kulturalno – oświatowa w 2011 roku prowadzona była w Domach Kultury w osiedlach Skarpa, Ruta, Łęgi i Błonie. Nadzór organizacyjno – merytoryczny sprawowany był przez Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
Głównymi założeniami Domów Kultury jest prowadzenie działalności merytorycznej w kołach zainteresowań dla różnych grup wiekowych w szczególności dla dzieci i młodzieży.
Dużym zainteresowaniem cieszą się koła:
* plastyczne, batik
* nauka tańca dla dzieci i młodzieży
* gimnastyka dla pań i aerobik
* pisanie ikon.
W Domach Kultury prowadzone są również zajęcia, tj.: nauka gry na instrumentach (pianino, gitara), nauka języków obcych czy spotkania osób starszych w klubach Kobiet czy Seniora.
Poza stałą działalnością merytoryczną, Domy Kultury oferowały i organizowały mieszkańcom wiele innych atrakcji m.in. wycieczki autokarowe, grzybobranie, festyny rodzinne, Wigilię Nocy Kultury, możliwość udziału dzieci w akcjach „Piątkowe Zabawy Podwórkowe” czy w Turnieju piłkarskim o Puchar Prezesa SM Czuby.
Organizowane są wystawy fotografii, malarstwa, rzeźby, prelekcje o szerokim przekroju tematów (np. zdrowia) czy spotkania autorskie.
Dodatkowe fundusze na działalność pozyskiwane są z kół zainteresowań i wynajmu pomieszczeń.
Jak co roku w Domach Kultury prowadzona jest „Akcja Lato – Zima”, na co spółdzielnia otrzymała dotację w wysokości12.000 zł.
Należy nadmienić, że w drodze wygranego konkursu na projekt pt. Teatr Tu, realizowanego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, spółdzielnia otrzymała dotację „Seniorzy w Akcji – historie lokalne” ze środków Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności w wysokości 10.800 zł.
W oparciu o dotychczasową współpracę z Polskim Towarzystwem Mieszkaniowym w Lublinie, spółdzielnia zawarła umowę partnerską o współpracę przy realizacji Projektów Kultura, dzięki której zostały wykorzystane środki na działalność merytoryczną Domów Kultury w wysokości 56.000 zł.
Dom Kultury Skarpa
* Osiedlowe edycje Międzynarodowych Festiwali Filmów Dokumentalnych: Human Doc i Watch Docs.
* Udział w dwóch akcjach projektu Mindware w ramach polskiej prezydencji w UE: Global Mind i Net of the Dream.
* Udział w rozgrywkach II Ogólnomiejskiego Turnieju Dzielnic Miasta Lublin w ramach Europejskiego Festiwalu Szachowego – Lublin 2011.
* Premiera spektaklu „Mały Książę” nowej grupy teatralnej w Domu Akcji Katolickiej.
* Organizacja wycieczek rowerowych po Lubelszczyźnie.
* Realizacja III międzypokoleniowego projektu „Teatr Tu – historie lokalne” z funduszy Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Dom Kultury Ruta
* II nagroda w konkursie plastycznym pt.: „Polska w Unii Europejskiej” zorganizowanym przez NBP Lublinie i Urząd Wojewódzki w Lublinie – dzieci zostały wymienione w sprawozdaniu z Prezydencji Polski w Unii Europejskiej.
* III nagroda w kat. Taniec Współczesny podczas V Nałęczowskiego Festiwalu.
* I nagroda na Mistrzostwach Polski w Kielcach w Disco Dance w kat. debiuty do 11 lat.
* Wyróżnienie w konkursie plastycznym pt.: „Portret” – Sezon XIX Przegląd Amatorskich Zespołów Artystycznych DDK Czechów w Lublinie
* Wyróżnienie w XVI Wojewódzkim Konkursie Plastycznym „MÓJ ŚWIAT – Rodzina”.
* 2 nagroda drużynowo w Karate Tradycyjnym Pucharu Europy w kat. kata.
* 2 nagroda drużynowo w Karate Tradycyjnym Pucharu Polski.
Dom Kultury Łęgi
* II nagroda w V Wojewódzkim Konkursie Fotograficznym p.t. „Obrazy mistrzów inspiracją współczesnej fotografii” w Dzielnicowym Domu Kultury „Bronowice” w Lublinie.
* Nagrody w wojewódzkim konkursie fotograficzno – plastycznym „Mój ulubieniec w zamojskim zoo” organizator MDK w Zamościu.
* I i III nagroda w Karnawałowym Turnieju Tańca Dyskotekowego w Łabuniach (Kwalifikacje do Mistrzostw Tanecznego Okręgu Lubelskiego).
* I nagroda – VII Spotkania Taneczne w Krasnymstawie.
* Turniej Tańca w Jastkowie w kat. dorośli – I nagroda; kat. dzieci starsze – II nagroda; kat. dzieci młodsze – II nagroda; kat. hip hop – III nagroda.
* I nagroda – V Nałęczowski Festiwal Tańca.
* VII Turniej Tańca Nowoczesnego w Łęcznej, kat. disco dance maluchy – I nagroda; kat. disco dance solo dzieci – II nagroda.
Dom Kultury Błonie
* II nagroda w piłce nożnej w kat. do 13 lat, eliminacje „Orlik” SP nr 42 I Wakacyjne Orlikowe GRAND PRIX o Puchar Prezydenta Miasta Lublin.
* I nagroda w Drużynowych Mistrzostwach Skrzatów w tenisie stołowym.
* II nagroda w Indywidualnych Mistrzostwach Skrzatów w tenisie stołowym.
* II nagroda w Mistrzostwach Skrzatów w tenisie stołowym – Gra podwójna.
* III nagroda – Konkurs „Narysuj swojego ulubionego bohatera” organizowany przez „Kulturomaniaka” Eleclerc.
* I nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Mazury „CUD NATURY” organizowany przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
* I nagroda „Pojazd przyszłości” – Konkurs organizowany przez Ośrodek Szkolenia Kierowców „Król”.
Ekonomia i Finanse Spółdzielni
Skrócona
Informacja finansowa za 2011 rok
Bilans za 2011 rok sporządzony na dzień 31.03.2011 roku po stronie aktywów i pasywów zamknął się kwotą 278.921.993,22 złotych.
1. Aktywa trwałe na dzień 31.12.2011 roku stanowią kwotę |
248.942.487,55 |
– środki trwałe |
255.073.960,77 zł |
– wartości niematerialne i prawne |
– zł |
– środki trwałe w budowie |
664.130,44 zł |
– należności długoterminowe |
23.087.126,34 zł |
– inwestycje długoterminowe |
117.270,00 zł 117.270,00 zł |
– Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
– zł |
2. Aktywa obrotowe na koniec 2011 roku stanowią kwotę |
29.979.505,67 zł |
– zapasy (materiały nie wbudowane) |
20.354,07 zł |
– należności i roszczenia |
9.291.386,44 zł |
– środki pieniężne w kasie |
65.913,06 zł |
– środki pieniężne w bankach |
20.587.910,63 zł |
– papiery wartościowe |
– zł |
– krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
13.941,47 zł |
3. Kapitały (fundusze) własne ogółem |
215.333.831,34 zł |
– fundusz podstawowy |
169.305.288,55 zł |
– fundusz rezerwowy z akt. wyceny |
232.462,98 zł |
– fundusz zapasowy |
45.348.337,87 zł |
– zysk netto |
447.741,94 zł |
Fundusze specjalne: |
10.789.500,78 zł |
– fundusz remontowy |
10.208.548.83 zł |
– fundusz świadczeń socjalnych |
15.813,48 zł |
– fundusz mienia spółdzielni |
565.138,47 zł |
4. Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2011 r. |
41.952.529,12 zł |
– kredyt długoterminowy i pożyczki |
40.934.224,04 zł |
– inne zobowiązania |
1.018.305,08 zł |
5. Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek |
9.968.570,83 zł |
– z tyt. dostaw, robót, usług |
4.373.039,07 zł |
– z tyt. inwestycji (zatrzymane kaucje) |
93.101,23 zł |
– wobec budżetu |
228.607,78 zł |
– z tyt. wkładów i kredytów |
235.050,84 zł |
– wobec ZUS |
213.437,46 zł |
– wobec członków (nadpłata czynszu, rozl. co, cw, zw.) |
4.555.593,45 zł |
– pozostałe zobowiązania |
269741,00 zł |
6. Rozliczenia międzyokresowe przychodów |
877.561,15 zł |
7. Przychody ze sprzedaży, operacyjne i finansowe |
62.372.777,72 zł |
8. Koszty na działalności eksploatacyjnej, operacyjnej, finansowej |
61.896.858,86 zł |
9. Wynik za rok obrotowy 2011 r. zamyka się nadwyżką przychodów nad kosztami w kwocie z tego przypada na: |
(+) 475.918,86 zł |
– eksploatację |
(-) 110.208,08 zł |
– pozostałe przychody i koszty |
(+) 548.553,41 zł |
– pozostała działalność |
(+) 37.573,53 zł |
Przedstawiony podział wyniku finansowego zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, że różnica między kosztami a przychodami gospodarki zasobami mieszkaniowymi spółdzielni mieszkaniowych zwiększa odpowiednio koszty lub przychody gospodarki tymi zasobami w roku następnym.
Natomiast wynik finansowy na pozostałych przychodach i kosztach po pokryciu podatku dochodowego w kwocie 138.385 zł, podlega zgodnie z Ustawą Prawo Spółdzielcze art. 38 § 1 pkt. 4 decyzji Walnego Zgromadzenia.
W poniższych tabelach przedstawiono analizę gospodarczo – finansową spółdzielni za 2011 rok:
Zestawienie kosztów i przychodów za 2011 r. >> zobacz tabelę
Działalność eksploatacyjna za 2011 r. >> zobacz tabelę
Koszty eksploatacji za 2011 r. (bez kosztów zarządzania) >> zobacz tabelę
Plan konserwacji i przeglądów za 2011 r. >> zobacz tabelę
Fundusz remontowy za 2011 r. >> zobacz tabelę
Wykonanie działalności kulturalno – oświatowej za 2011 r. >> zobacz tabelę
Zatrudnienie i fundusz płac za 2011 r. >> zobacz tabelę
Czynsze i Windykacje
W celu zmniejszenia zadłużenia mieszkańców wobec spółdzielni, Zarząd w 2012 roku w oparciu o przedłożone wnioski podjął następujące działania:
* skierowanie spraw do sądu o zapłatę należności z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i garaże – 373
* skierowanie spraw do sądu przeciwko użytkownikom lokali usługowych i dzierżawy terenu o należności czynszowe – 17
* skierowanie do komornika wniosków o wszczęcie postępowania egzekucyjnego – 84
* rozwiązanie w trybie natychmiastowym umów najmu z powodu występowania zadłużenia w opłatach czynszowych – 15
* wyrażenie zgody na spłatę zadłużenia w miesięcznych ratach – 290
w tym: 40 osób podpisało ugodę z Zarządem Spółdzielni.
W 2011 roku do dłużników wysłano wezwania o zapłatę należności:
* lokale mieszkalne – 2.731
* garaże – 97
* lokale użytkowe i dzierżawa terenu – 91
* wezwania przed egzekucyjne – 85
W roku sprawozdawczym Spółdzielnia uzyskała 305 sądowych nakazów zapłaty, 2 wyroki eksmisyjne z lokali usługowych i zrealizowano 3 eksmisje na lokale socjalne.
Z tytułu należności zasądzonych wyrokami na konto spółdzielni wpłynęły:
* dobrowolne wpłaty dłużników – 1.399.442,82 zł
* z tytułu naliczonych odsetek za zwłokę – 303.177,06 zł
Kształtowanie się zadłużenia na osiedlach przedstawiają poniższe tabele.
Zaległości opłat eksploatacyjnych wg stanu na 31.12.2011 r.
(zestawienie zbiorcze w zł)
OSIEDLE |
Lokale mieszkalne |
Garaże |
Lokale użytkowe |
Sprawy sądowe |
Dzierżawa terenu |
RAZEM |
SKARPA |
978 076,26 |
– |
87 938,34 |
838 009,61 |
440,47 |
1 904 464,68 |
N.SKARPA |
16 342,13 |
– |
– |
– |
330,52 |
16 672,65 |
RUTA |
908 341,20 |
4 377,81 |
103 017,23 |
745 758,01 |
8 918,19 |
1 770 412,44 |
ŁĘGI |
615 012,33 |
3 347,16 |
29 859,59 |
328 593,24 |
1 395,55 |
978 207,87 |
BŁONIE |
544 806,16 |
– |
22 458,20 |
402 157,98 |
986,67 |
970 409,01 |
WIDOK |
492 929,41 |
2 894,93 |
56 147,21 |
297 641,87 |
381,30 |
849 994,72 |
PORĘBA |
440 709,74 |
1 149,41 |
15 342,89 |
364 815,05 |
7,75 |
822 024,84 |
RAZEM |
3 996 217,23 |
11 769,31 |
314 763,46 |
2 976 975,76 |
12 460,45 |
7 312 186,21 |
Zadłużenie z tytułu bieżących opłat eksploatacyjnych
wg stanu na dzień 31.12.2011 r.
Lokale Mieszkalne
Osiedle |
Stan na |
Stan na |
% wzrost |
% spadek |
SKARPA |
988 009 |
978 077 |
– |
1,01 |
NISKA SKARPA |
12 673 |
16 342 |
28,95 |
– |
RUTA |
1 030 317 |
908 341 |
– |
11,84 |
ŁĘGI |
718 918 |
615 012 |
– |
14,45 |
BŁONIE |
634 360 |
544 806 |
– |
14,12 |
WIDOK |
453 780 |
492 929 |
8,63 |
– |
PORĘBA |
464 918 |
440 710 |
– |
5,21 |
RAZEM |
4 302 975 |
3 996 217 |
– |
7,13 |
Zadłużenie z tytułu bieżących opłat eksploatacyjnych
wg stanu na dzień 31.12.2011 r.
Garaże
Osiedle |
Stan na |
Stan na |
% wzrost |
% spadek |
RUTA |
4 079 |
4 378 |
7,33 |
– |
ŁĘGI |
3 969 |
3 347 |
– |
15,67 |
WIDOK |
16 979 |
2 895 |
– |
82,95 |
PORĘBA |
1 117 |
1 149 |
2,86 |
– |
RAZEM |
26 144 |
11 769 |
– |
54,98 |
Zadłużenie z tytułu bieżących opłat eksploatacyjnych
wg stanu na dzień 31.12.2011 r.
Lokale Użytkowe
Osiedle |
Stan na |
Stan na |
% wzrost |
% spadek |
SKARPA |
87 147 |
87 938 |
0,91 |
– |
RUTA |
87 353 |
103 017 |
17,93 |
– |
ŁĘGI |
34 722 |
29 860 |
– |
14,00 |
BŁONIE |
16 825 |
22 458 |
33,48 |
– |
WIDOK |
51 668 |
56 147 |
8,67 |
– |
PORĘBA |
14 067 |
15 343 |
9,07 |
– |
RAZEM |
291 782 |
314 763 |
7,88 |
– |
Zadłużenie z tytułu bieżących opłat eksploatacyjnych
wg stanu na dzień 31.12.2011 r.
Dzierżawa terenu
Osiedle |
Stan na |
Stan na |
% wzrost |
% spadek |
SKARPA |
725 |
440 |
– |
39,25 |
NISKA SKARPA |
412 |
331 |
– |
19,78 |
RUTA |
3 982 |
8 918 |
123,96 |
– |
ŁĘGI |
865 |
1 396 |
61,34 |
– |
BŁONIE |
1 612 |
987 |
– |
38,79 |
WIDOK |
0 |
381 |
– |
– |
PORĘBA |
408 |
8 |
– |
98,10 |
RAZEM |
8 004 |
12 460 |
55,68 |
– |
Liczba lokali mieszkalnych zadłużonych z tytułu opłat eksploatacyjnych
na 31.12.2011 r.
Osiedle |
Kwota zadłużenia (w tys. zł) |
OGÓŁEM |
||||||||||
od 1 000 – 2 000 |
2 001 – 3 000 |
pow. 3 001 |
||||||||||
2010 |
2011 |
% |
2010 |
2011 |
% |
2010 |
2011 |
% |
2010 |
2011 |
% |
|
SKARPA |
171 |
147 |
86,0 |
59 |
60 |
101,7 |
78 |
76 |
97,4 |
308 |
283 |
91,9 |
NISKA SKARPA |
1 |
– |
– |
2 |
– |
– |
1 |
– |
– |
4 |
– |
0,0 |
RUTA |
136 |
132 |
97,1 |
50 |
53 |
106,0 |
95 |
65 |
68,4 |
281 |
250 |
89,0 |
ŁĘGI |
114 |
125 |
109,6 |
45 |
41 |
91,1 |
55 |
36 |
65,5 |
214 |
202 |
94,4 |
BŁONIE |
106 |
105 |
99,1 |
46 |
39 |
84,8 |
48 |
28 |
58,3 |
200 |
172 |
86,0 |
WIDOK |
77 |
82 |
106,5 |
29 |
35 |
120,7 |
27 |
19 |
70,4 |
133 |
136 |
102,3 |
PORĘBA |
72 |
72 |
100,0 |
26 |
26 |
100,0 |
33 |
24 |
72,7 |
131 |
122 |
93,1 |
RAZEM |
677 |
663 |
97,9 |
257 |
254 |
98,8 |
337 |
248 |
73,6 |
1 271 |
1 165 |
91,7 |
Zadłużenie Kredytowe
Całkowite zadłużenie Spółdzielni z tytułu kredytu i odsetek wobec Banku na lokalach mieszkalnych:
* na dzień 31.12.2011 r. wyniosło 40.196.635,06 zł
* na dzień 31.12.2010 r. wyniosło 43.510.680,03 zł
co stanowi 7,62 % zmniejszenia zadłużenia w stosunku do roku poprzedniego.
W podanej kwocie kredyt stanowi 7,81 % ogólnego zadłużenia.
Lokale mieszkalne |
||||
OSIEDLE |
Kredyt |
Odsetki bankowe |
Odsetki budżetowe |
OGÓŁEM |
SKARPA |
– |
– |
82.128,91 |
82.128,91 |
RUTA |
2.815.545,74 |
1.765.527,93 |
20.076.042,12 |
24.657.115,79 |
ŁĘGI |
21.744,76 |
– |
1.778.496,27 |
1.800.241,03 |
BŁONIE |
– |
– |
8.499,75 |
8.499,75 |
WIDOK |
226.768,04 |
129.794,03 |
8.284.417,94 |
8.640.980,01 |
PORĘBA |
76.132,83 |
194.184,59 |
4.737.352.15 |
5.007.669,57 |
RAZEM |
3.140.191,37 |
2.089.506,55 |
34.966.937,14 |
40.196.635,06 |
Zadłużenie lokali użytkowych:
* na dzień 31.12.2011 r. wyniosło 725.561,98 zł
* na dzień 31.12.2010 r. wyniosło 891.122,12 zł
co stanowi 18,58 % zmniejszenia zadłużenia w stosunku do roku poprzedniego.
Zadłużenie za 2011 r. dotyczy tylko osiedla Błonie, z czego kwota 415.805,39 zł zostanie umorzona po wywiązaniu się warunków ugody z Bankiem i spłacie kwoty odsetek skapitalizowanych i odroczonych w łącznej wysokości 309.756,59 zł, co przedstawia poniższa tabelka:
Osiedle Błonie – usługi |
|
tytuł |
kwota |
Kredyt |
– |
Odsetki bankowe |
110.058,55 |
Odsetki odroczone |
199.698,04 |
Odsetki bieżące |
– |
Odsetki do redukcji |
415.805,39 |
razem |
725.561,98 |
Spadek zadłużenia jest wynikiem realizacji przez Spółdzielnię zobowiązań wynikających z ugody zawartej z PKO BP w postaci systematycznych i terminowych spłat dodatkowych obciążeń finansowych, które za 2011 rok wyniosły 181.597,16 zł.
Szczegółowe dane dotyczące zadłużeń w stosunku do Banku oraz zadłużeń bieżących rat normatywu z podziałem na osiedla przedstawia poniższa tabela:
Zadłużenie z tytułu bieżących rat normatywu w 2011 roku (w zł) >> zobacz tabelę
Najważniejsze Zadania Do Realizacji w 2012 roku
- W zakresie programu poszanowania energii cieplnej:
* docieplenia budynków w osiedlach,
* docieplenia ścian szczytowych budynków,
* docieplenie stropodachów,
* docieplenia prześwitów,
* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych,
* wymiana okienek w pomieszczeniach wspólnych (m.in. piwnice, pralnie, suszarnie, klatki schodowe),
* wymiana drzwi wejściowych do budynków,
* budowa wiatrołapów. - W zakresie remontów:
* remont dachów,
* balkonów,
* dźwigów osobowych,
* klatek schodowych i wejść do nich,
* chodników i nawierzchni asfaltowych,
* schodów terenowych i do prześwitów w budynkach,
* instalacji odgromowej w budynkach. - Budowa zatok postojowych i miejsc parkingowych.
- Wymiana wodomierzy.
- Montaż opraw energooszczędnych z czujnikiem ruchu w prześwitach budynków.
- Windykacja należności opłat eksploatacyjnych i inne działania w celu zmniejszenia zadłużenia mieszkańców.
- Podjęcie działań w celu zmniejszenia opłat eksploatacyjnych.