Sprawozdanie
z Działalności Zarządu
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie za 2012 rok
Działalność Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w 2012 roku prowadzona była w oparciu o postanowienia zawarte w ustawach:
o spółdzielniach mieszkaniowych, Prawie spółdzielczym, budowlanym i energetycznym oraz przepisach wewnętrznych zawartych w statucie Spółdzielni, regulaminach i planie działalności gospodarczo – finansowym Spółdzielni.
Spółdzielnią kierował Zarząd w składzie:
- Ryszard Burski – Prezes Zarządu
- Bożena Zielińska – z-ca Prezesa ds. eksploatacyjnych
- Adam Ziółek – z-ca Prezesa d/s finansowych – Główny Księgowy
W 2012 r. Zarząd Spółdzielni odbył 50 protokołowanych posiedzeń Zarządu. Uczestniczył w 8 posiedzeniach Prezydium Rady Nadzorczej, 13 protokołowanych posiedzeniach plenarnych Rady Nadzorczej i 27 posiedzeniach komisji merytorycznych Rady Nadzorczej.
Członkowie Zarządu uczestniczyli w posiedzeniach Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
Realizując swoje kompetencje zapisane w § 93 pkt 8 Statutu Spółdzielni Zarząd zwołał Walne Zgromadzenie przeprowadzone w 21 częściach w dniach od 07.05.2012 r. do 20.06.2012 r.
Sprawy Członkowsko – Mieszkaniowe
W 2012 roku sprawy członkowsko – mieszkaniowe w spółdzielni przedstawiały się następująco:
- Liczba członków Spółdzielni na dzień 31.12.2012 r. wynosiła ogółem – 10.736
w tym:
członkowie posiadający tytuł prawny do lokalu i członkowie
* będący współmałżonkami – 10.486
* członkowie oczekujący na lokal mieszkalny – 250 - W ramach obsługi członków zamieszkałych zrealizowano:
* 274 sprawy o nabycie lokali własnościowych lub wyodrębnionych w drodze kupna, spadku, darowizny, podziału majątku,
* 13 spraw o przepisanie lokatorskich lokali mieszkalnych w ramach pierwszeństwa statutowego,
* 6 spraw o wzajemne zamiany lokali mieszkalnych,
* 33 wydanych zaświadczeń o założenie księgi wieczystej przez Sąd Rejonowy. - Zawarto 2 umowy na ustanowienie odrębnej własności mieszkań nabytych przez właścicieli w wyniku przetargu po uprzednim wygaśnięciu prawa.
- Wyodrębnionych zostało ogółem 5.689 lokali, w tym: 104 lokale w 2012 r.
- W 2012 r. do Rady Nadzorczej Zarząd skierował:
* 27 spraw o pozbawienie członkostwa przez wykluczenie,
* 60 spraw o pozbawienie członkostwa przez wykreślenie,
* 2 sprawy do podjęcia uchwał uchylających uchwały o wykluczeniu w związku z dokonanymi spłatami zadłużenia,
* 1 sprawa o upoważnienie Zarządu do wytoczenia powództwa do sądu o nakazanie sprzedaży w drodze licytacji własnościowego prawa do lokalu z powodu zaległości w uiszczaniu opłat. - Na dzień 31.12.2012 r. Spółdzielnia posiadała 54 członków wykluczonych, wobec których prowadzone są dalsze działania windykacyjne, w tym:
* 35 spraw posiadające prawomocne wyroki eksmisyjne z zajmowanych lokali.
W roku sprawozdawczym zrealizowano 1 eksmisję na lokal socjalny. W ramach wzajemnych zamian mieszkań załatwiono 5 spraw, w których spółdzielnia posiadała wyroki eksmisyjne.
Sprawy Sądowe
Zespół Radców Prawnych w 2012 roku skierował i przygotowuje na drogę postępowania sądowego 283 sprawy, w tym:
* 29 spraw eksmisyjnych (w tym: 13 w toku z lat poprzednich),
* 254 sprawy z różnych tytułów (w tym: 90 w toku z lat poprzednich) – m.in.: z normatywu, opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne, użytkowe oraz garaże, nakazanie sprzedaży lokalu w drodze licytacji, odszkodowanie.
Przed Sądem Rejonowym i Okręgowym w Lublinie toczą się sprawy z powództwa członków Spółdzielni o:
* uchylenie uchwał o wykluczeniu ze Spółdzielni,
* odszkodowanie,
* zadośćuczynienie,
* przeniesienie własności lokalu mieszkalnego,
* uchylenie lub stwierdzenie nieważności uchwał Walnego Zgromadzenia, Zebrania Przedstawicieli i Rady Nadzorczej,
* ustanowienie drogi koniecznej.
Pełnomocnicy Spółdzielni prowadząc sprawy, szczególnie w przypadkach spłaty wkładu budowlanego i normatywu, zawierają ugody sądowe na warunkach korzystnych dla członków Spółdzielni.
Radcowie Prawni opracowują i opiniują projekty uchwał, pozwy o należności, eksmisje, odszkodowania. Udzielają porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa. Uczestniczą w rokowaniach nad przyszłym kształtem umów. Biorą udział i udzielają pomocy prawnej w spotkaniach z członkami w szczególności na częściach Walnego Zgromadzenia.
Niezależnie od spraw toczących się na bieżąco, wydawane są opinie prawne w sprawach, które dotyczyły m.in.:
* zasad waloryzacji wkładu mieszkaniowego,
* ustanowienia służebności drogi koniecznej,
* przeniesienia ogółu praw i obowiązków wynikających z umowy dzierżawy na następcę prawnego dotychczasowego dzierżawcy,
* skuteczności rozwiązania umowy o pracę za zgodnym porozumieniem stron,
* wskazania siedziby stowarzyszenia związanego z działalnością kulturalno – oświatową,
* zmian Regulaminu wynajmu lokali użytkowych oraz dzierżawy terenu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie,
* udostępniania członkowi Rady Nadzorczej, Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, Komisji statutowych dokumentów posiadanych przez Spółdzielnię,
* projektu uchwały dotyczącej wybudowania miejsc postojowych,
* ponownego przyjęcia w poczet członków i ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu,
* podatku od nieruchomości,
* przywrócenia członkostwa w Spółdzielni.
Zespół Radców Prawnych poza prowadzeniem spraw sądowych udzielają członkom Spółdzielni wszelkiej pomocy prawnej w sprawach związanych ze Spółdzielnią, biorąc pod uwagę ich sytuację finansową czy rodzinną.
Zespół Radców Prawnych wykonuje swoje obowiązki na podstawie ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (DZ.U. Nr 19, poz. 145).
Sprawy Administracyjne i Pracownicze
W 2012 roku Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” w Lublinie swoje obowiązki względem członków Spółdzielni wykonywała załogą zatrudnioną na 214 etatach. W porównaniu do 2011 r. zatrudnienie uległo zmniejszeniu o 4 etaty. Był to rok stabilizacji kadrowej, w którym to zatrudniono 7 i zwolniono 8 osób.
By sprostać wzrastającym wymaganiom co do fachowości kadry i jakości świadczonej przez nich pracy jak co roku, Zarząd Spółdzielni podejmował szereg działań zmierzających przede wszystkim do zwiększenia kwalifikacji załogi.
Głównym zamierzeniem przeprowadzanych szkoleń było dostosowanie wiedzy, kwalifikacji i umiejętności pracowników zatrudnionych w Spółdzielni do potrzeb zmieniających się przepisów prawnych oraz potrzeb członków naszej Spółdzielni.
Zarząd Spółdzielni zorganizował kursy i szkolenia dla 212 pracowników i tak przeszkolono:
* 73 osoby z udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej,
* 74 osoby z zakresu księgowości, kadr, płac, zarządzania nieruchomościami,
* 65 osób z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
Podstawą szkoleń były zmiany w aktach prawnych obowiązujących w Spółdzielni (ich interpretacje czy wydanie wyroków przez SN), takie jak ustawy: o spółdzielniach mieszkaniowych, o podatku od towarów i usług VAT, o podatku dochodowym od osób prawnych, o podatku dochodowym od osób fizycznych, Kodeks Pracy, przepisy BHP i p.poż.
W 2012 roku Zarząd Spółdzielni zorganizował staż dla bezrobotnego absolwenta wyższej uczelni finansowany przez Urząd Pracy w Lublinie.
Gospodarka Zasobami Mieszkaniowymi
Zasoby spółdzielni na koniec 2012 roku stanowiły:
* 11.334 lokale mieszkalne o łącznej powierzchni użytkowej 625.462,91 m2
* 274 lokale użytkowe o powierzchni 19.787,5 m2
* 647 garaży o powierzchni 10.686,23 m2
* 1.100.791 m2 powierzchni terenu, z którego 18.226,86 m2 wydzierżawiana jest pod działalność gospodarczą.
Obsługa administracyjna i techniczna osiedli wykonywana była 6 administracjami osiedlowymi wraz z administracją ogólną i Zarządem.
W ramach posiadanych służb Spółdzielni, jak również poprzez wyspecjalizowane firmy wykonawcze wyłonione w drodze przetargów, Zarząd Spółdzielni realizował prace bieżące, remontowe, konserwacyjne i przeglądowe zgodnie z założeniami ujętymi w planach rzeczowych osiedli.
Dane dotyczące osiedli:
1. Osiedle Skarpa
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 273.381 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 50 szt. |
liczba mieszkań |
– 2.653 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 141.385,44 m2 |
liczba lokali użytkowych |
– 53 szt. |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 4.023,4 m2 |
W 2012 roku w osiedlu wykonano prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe:
- Remont balkonów w budynkach Sympatyczna 4, Fantastyczna 11, 19 (jeden pion), 21;
- Bieżące remonty dźwigów w osiedlu;
- Remont nawierzchni asfaltowych ulic i chodników w osiedlu;
- Remont wejść do klatek w budynkach Fantastyczna 11 (2 klatki), 21; Gościnna 7, 9, 11, 13; Radości 4, 10, 12; Sympatyczna 1, 3, 8, 10, 16;
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Fantastyczna 7, 9;
- Wymiana docieplenia ściany szczytowej w budynku Romantyczna 19;
- Remont schodów w prześwicie budynku Romantyczna 17;
- Remont instalacji odgromowej w budynkach Sympatyczna 1, 2, 3, 4, 16; Przedwiośnie 3, 7; Romantyczna 6, 8, 12; Gościnna 9; Fantastyczna 11, 21; Radości 14;
- Remont ciągów pieszych przy budynkach Fantastyczna 5, 7, 11, 15, 21; Radości 4, 10, 12; Sympatyczna 10, 16; Gościnna 1, 15;
- Wymiana oświetlenia wejść do klatek schodowych na oświetlenie z czujnikami ruchu w budynkach Gościnna 1, 3, 5; Fantastyczna 4, 6, 8; Sympatyczna 8, 10; Radości 10, 12;
- Wymiana wodomierzy na wodomierze z odczytem radiowym w budynku Fantastyczna 7;
- Montaż elektronicznych podzielników kosztów co z odczytem radiowym w budynkach Radości 9, 11; Romantyczna 15;
- Wymiana nawierzchni asfaltowej na kostkę brukową przy altanach śmietnikowych wraz z wykonaniem chodników (zachodnie szczyty) przy budynkach Fantastyczna 5, 7; w rejonie pawilonu Radości 2c; od II klatki budynku Sympatyczna 16 do ul. Sympatycznej;
- Wymiana nawierzchni alejek z płytek chodnikowych na kostkę brukową:
– przy budynkach Radości 4; Fantastyczna 8 i w rejonie urządzeń gazowych;
– od al. Młodości do parkingu przed budynkiem Sympatyczna 3;
– przy wschodnim szczycie i przed budynkiem Radości 3; - Remont schodów terenowych prowadzących z ul. Romantyczna do budynku Przedwiośnie 1;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach mieszkalnych i użytkowych w osiedlu.
2. Osiedle Niska Skarpa
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 10.506 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 3 szt. |
liczba mieszkań |
– 24 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 2.650,3 m2 |
W 2012 roku w osiedlu na bieżąco wykonano drobne prace remontowe na łączną kwotę 2058 zł, konserwacyjne i przeglądowe.
3. Osiedle Ruta
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 255.252 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 39 szt. |
liczba mieszkań |
– 2.439 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 133.769,41 m2 |
liczba lokali użytkowych |
– 53 szt. |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 4.068,54 m2 |
liczba garaży |
– 188 szt. |
powierzchnia garaży |
– 3.131,85 m2 |
W 2012 roku w osiedlu wykonano prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe:
- Malowanie klatek schodowych, pralni, suszarni i wózkowni w budynku Różana 18;
- Remont kapitalny dachów (pokrycie papą termozgrzewalną) w budynkach Watykańska 8; Różana 14 oraz wykonanie pozostałej części dachów budynków Różana 6, 22;.
- Wymiana nawierzchni asfaltowej chodników na kostkę brukową:
– przy budynkach Sasankowa 4; Watykańska 6; Dziewanny 8; Różana 1; Różana 17 do ul. Sasankowa;
– od ul. Watykańska 10 do Jana Pawła 9; - Przełożenie kostki brukowej w celu likwidacji zapadnięć i wyrównania chodników przed budynkami Dziewanny 8, 10; Różana 20, 22; Watykańska 6, 10;
- Remont schodów terenowych przed budynkami Watykańska 10; Dziewanny 12;
- Naprawa schodów wejściowych do klatek schodowych budynku Dziewanny 8 oraz schodów terenowych przy budynkach Sasankowa 4; Różana 27;
- Remont podestów przy wejściach do klatek budynków Różana 12, 17, 20, 21; Dziewanny 1, 5, 9, 7; Stokrotki 8; Jutrzenki 10; Jana Pawła II 9;
- Wymiana drzwi wejściowych do klatek schodowych w budynkach Dziewanny 4, 8 (wewnętrznych); Różana 12, 14, 16;
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Stokrotki 1, 3, 5, 7, 8; Dziewanny 1, Sasankowa 1, 3, 5; Różana 7;
- Wymiana okien i drzwi w lokalu użytkowym ul. Różana 6:
- Remont elewacji przy zejściu do lokalu użytkowego Różana 6;
- Remont kapitalny 15 balkonów (wymiana izolacji przeciwwodnej, obróbki blacharskie, wymiana posadzki cementowej) likwidujący przecieki do mieszkań;
- Naprawa nawierzchni asfaltowych chodników, parkingów, placów zabaw poprzez wycięcie uszkodzonej nawierzchni, oczyszczenie i uzupełnienie asfaltem;
- Wykonanie nowego odwodnienia daszków wiatrołapów w budynku Dziewanny 1;
- Malowanie wiatrołapów w budynkach Różana 7; Watykańska 8;
- Remont (uszczelnianie) gazonów kwiatowych przy budynkach Różana 12, 14, 18;
- Wykonanie cokołów klinkierowych i uszczelnianie izolacji po obwodzie ścian (od strony podwórek) budynku Jutrzenki 10;
- Wykonanie w 8 budynkach projektu technicznego na zmniejszenie otworów okiennych w budynkach Sasankowa 1, 3, 4, 5; Stokrotki 1, 3, 5, 7;
- Wymiana drzwiczek do szafek gazowych w budynku Stokrotki 8;
- Montaż daszków nad wejściami do klatek schodowych do budynku Dziewanny 4, 6, 8;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach mieszkalnych i użytkowych w osiedlu;
- Przegląd instalacji elektrycznej i odgromowej w budynkach mieszkalnych i użytkowych w osiedlu.
4. Osiedle Łęgi
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 179.713 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 32 szt. |
liczba mieszkań |
– 1.771 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 100.972,02 m2 |
liczba lokali użytkowych |
– 40 szt. |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 1.676,8 m2 |
liczba garaży |
– 210 szt. |
powierzchnia garaży |
– 3.409,9 m2 |
W 2012 roku w osiedlu wykonano prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe:
- Wykonanie zatoki parkingowej na ul. Tatarakowej z usunięciem kolizji sieci gazowej oraz przebudowa chodnika;
- Wykonanie zatoki parkingowej na ul. Bocianiej z usunięciem kolizji sieci elektrycznej oraz przebudową sieci gazowej i chodnika;
- Remont ciągów pieszych przy ul. Biedronki 5 – 11; plac zabaw przy ul. Biedronki; Tymiankowa 1 – Bociania; Tymiankowa 3 – przy altanie śmietnikowej, schody; Bociania 10; Tatarakowa 2 i schody; Kaczeńcowa 5 przy Kościele; Bociania 8 (dojście do altany śmiet.);
- Malowanie klatek schodowych w budynkach przy ul. Tatarakowa 14, 16; Tymiankowa 56 (po pożarze);
- Ogrodzenie placów zabaw przy ul. Tatarakowa 16; Tymiankowa 54;
- Remont cząstkowy nawierzchni ulic w osiedlu;
- Remont wejścia do lokalu użytkowego Kaczeńcowa 1;
- Docieplenie cokołów ścian szczytowych budynków Biedronki 3; Kaczeńcowa 2;
- Docieplenie komory zsypowej przy Wiklinowa 6;
- Wymiana okien w lokalu użytkowym Tatarakowa 2;
- Wymiana drzwi w lokalach użytkowych Tymiankowa 48, 1;
- Remont nawierzchni oraz profilowanie wjazdu dolnego poziomu garaży Bociania 1;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w budynkach mieszkalnych i lokalach użytkowych w osiedlu;
- Remont kanalizacji sanitarnej Kaczeńcowa 6; Tymiankowa 56.
5. Osiedle Błonie
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 144.885 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 29 szt. |
liczba mieszkań |
– 1.585 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 88.178,18 m2 |
liczba lokali użytkowych |
– 12 szt. |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 427,11 m2 |
W 2012 roku wykonano w osiedlu prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe:
- Wymiana wodomierzy w osiedlu na wodomierze z odczytem radiowym;
- Wymiana okien na klatce schodowej w budynkach Ułanów 14, 16; Kawaleryjska 14;
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Ułanów 14, 16; Szaserów 11; Kawaleryjska 14;
- Wymiana drzwi wejściowych do klatek schodowych w budynkach Ułanów 14, 16; Kawaleryjska 2, 4, 8, 14; Rycerska 2, 4, 5; Husarska 6 – 6 szt. wykonano w 2011 r.;
- Naprawa wentylacji i montaż nasad typu H;
- Wymiana wykładziny na korytarzach w budynku Dragonów 14;
- Malowanie klatek schodowych w budynkach Rycerska 6, 8; Hetmańska 16; Dragonów 3;
- Wykonanie dokumentacji projektowej na zabudowę prześwitów oraz docieplenie budynku Hetmańska 14;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach osiedla;
- Przegląd instalacji elektrycznej w lokalach użytkowych własnościowych.
6. Osiedle Widok
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 135.652 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 21 szt. |
liczba mieszkań |
– 1.516 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 84.930,25 m2 |
liczba lokali użytkowych |
– 41 szt. |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 3.656,5 m2 |
liczba garaży |
– 190 szt. |
powierzchnia garaży |
– 3.098,5 m2 |
W 2012 roku wykonano w osiedlu prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe:
- Roboty brukarskie:
– wymiana nawierzchni przy trzepaku przy budynku Bursztynowa 32;
– remont nawierzchni ciągu pieszo – jezdnego przy ul. Bursztynowa 19, 25, 34;
– remont schodów terenowych przy prześwicie w budynku Szmaragdowa 4; - Malowanie komory zsypowej w budynku Bursztynowej 30, 41;
- Docieplenie stropu komory zsypowej w budynku Bursztynowa 30;
- Malowanie ścian klatek schodowych w budynku Szmaragdowej 36;
- Ułożenie posadzki z płytek gresowych na parterze i w wiatrołapie w budynkach Szmaragdowa 30, 34;
- Usunięcie graffiti z płytek w prześwicie przy ul. Szmaragdowej 46;
- Roboty dekarskie:
– wymiana elementów odwodnienia w budynkach przy ul. Szmaragdowej 4, 16, 36;
– wymiana rynien w budynkach przy ul. Bursztynowa 29, 31;
– uszczelnienie pokrycia dachowego budynkach przy ul. Bursztynowej 29, 30, 31; - Montaż opraw energooszczędnych z czujnikiem ruchu w budynkach przy ul. Bursztynowa 29, 31, 32, 37, 41; Szmaragdowa 4, 16, 36, 46;
- Wymiana okien na klatce schodowej, w pralni i suszarni w budynku Bursztynowa 30;
- Wymiana drzwi z domofonem w budynkach przy ul. Szmaragdowa 16, 30, 34, 46;
- Wymiana ślusarki we wiatrołapach (drzwi, naświetla boczne) w budynkach Bursztynowa 35, 37;
- Wymiana częściowa ślusarki (okna i drzwi) w lokalu usługowym Szmaragdowa 4a;
- Wymiana ślusarki stalowej (drzwi do zsypu) w budynku Bursztynowa 30;
- Wymiana wodomierzy w budynkach Bursztynowa 21, 23;
- Wymiana ciepłomierzy w budynkach przy ul. Bursztynowa 23, 25;
- Remont wind w budynkach Bursztynowa 17, 30, 41; Szmaragdowa 30, 34;
- Remont kotłowni gazowej w budynku Bursztynowa 17;
- Remont bram parkingowych przy budynkach Bursztynowa 19, 21, 25;
- Montaż nasad z turbowentami na kominach (6 szt.) budynku Bursztynowa 37;
- Wymiana grzejnika na klatce schodowej budynkach Bursztynowej 30, 41;
- Wymiana domofonów z analogowych na cyfrowe w budynkach Szmaragdowa 16, 46;
- Montaż paneli osłonowych z blachy powlekanej na balkonach w budynku Bursztynowa 41;
- Wymiana głowic na zaworach podpionowych zimnej wody w budynkach Bursztynowa 24, 30, 32, 34, 35, 37, 41; Szmaragdowa 4, 16, 30, 34, 36, 46;
- Wymiana wodomierzy głównych w budynkach Bursztynowa 30, 41; Szmaragdowa 30, 34;
- Demontaż wodomierzy ciepłej wody w rozdzielaczach CO w budynkach Bursztynowa 24, 30, 32, 34, 35, 37, 41; Szmaragdowa 4, 16, 30, 34, 36, 46;
- Montaż siatek na otworach kominów budynku Bursztynowa 34;
- Montaż elementów małej architektury w osiedlu (kosze na śmieci, znaki drogowe, ławki, urządzenia placów zabaw, etc.);
- Montaż barierki kl. X – XIII Szmaragdowa 16;
- Wykonanie nawierzchni z kostki brukowej Bursztynowa 19, 24, 25;
- Przełożenie kostki brukowej przy ul. Bursztynowa 21; Topazowa 6;
- Malowanie suszarni w budynku Szmaragdowa 4;
- Malowanie zejść do piwnic w budynku Szmaragdowa 36;
- Malowanie III klatki schodowej w budynku Szmaragdowa 16;
- Mycie elewacji północnych do poziomu I p. budynku Szmaragdowa 16;
- Remont schodów terenowych przy ul. Bursztynowa 21 – 23;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach w osiedlu;
- Przegląd instalacji elektrycznej w budynkach Bursztynowa 17; Szmaragdowa 4a; Topazowa 4.
7. Osiedle Poręba
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 101.402 m2 |
liczba budynków mieszkalnych |
– 18 szt. |
liczba mieszkań |
– 1.346 szt. |
powierzchnia użytkowa mieszkań |
– 73.577,31 m2 |
liczba lokali użytkowych |
– 26 szt. |
powierzchnia lokali użytkowych |
– 1.346,03 m2 |
liczba garaży |
– 59 szt. |
powierzchnia garaży |
– 1.045,98 m2 |
W 2012 roku wykonano w osiedlu prace remontowe i konserwacyjno – przeglądowe:
- Malowanie elewacji budynku Agatowa 14, 16;
- Remont schodów terenowych na terenie całego osiedla;
- Naprawa i usprawnienie działania instalacji – wentylacji grawitacyjnej w budynkach: Agatowa 14, 18; Bursztynowa 1, 1C, 3, 8; Szafirowa 5; Turkusowa 1;
- Wymiana i montaż energooszczędnych lamp oświetleniowych na klatkach schodowych wieżowców w budynkach Bursztynowa 6, 8, 10;
- Wymiana i montaż zewnętrznych energooszczędnych doświetlaczy w podcieniach budynku Bursztynowa 1;
- Malowanie altan śmietnikowych na terenie całego osiedla;
- Wykonanie nowych tynków podciągów tarasu przy budynku Bursztynowa 1;
- Wykonanie nowych wylewanych betonowych schodów zewnętrznych na taras przy budynku Bursztynowa 1;
- Miejscowe remonty nawierzchni brukowej – chodników, podjazdów do garaży;
- Montaż i uzupełnienie kratek wentylacyjnych stropodachów w budynkach Bursztynowa 1C, 3; Agatowa 12, 14, 16, 18;
- Remont szczelin dylatacyjnych budynku Bursztynowa 3;
- Wymiana i montaż drzwi wejściowych wiatrołapów w budynku Bursztynowa 1;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach osiedla.
8. Mienie Spółdzielni
Zasoby:
powierzchnia terenu |
– 162.938 m2 |
powierzchnia lokali użytkowych (nier.niemieszk.) |
– 4.589,12 m2 |
powierzchnia dzierżawy terenu |
– 17.724,33 m2 |
W 2012 roku w budynkach i na terenie stanowiących mienie spółdzielni wykonano prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe o wartości 435.060 zł takie jak:
- Remont nawierzchni asfaltowych wraz z remontem nawierzchni parkingów strzeżonych w osiedlu Skarpa;
- Remont instalacji kanalizacyjnej na parkingu strzeżonym w osiedlu Skarpa;
- Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych osiedla Skarpa;
- Zakończenie prac adaptacyjnych i wyposażenie archiwum;
- Kontynuacja wyposażenia pomieszczeń biurowych w zarządzie;
- Przeglądy elektryczne w administracji, domu kultury i lokalach użytkowych osiedla Ruta;
- Naprawa urządzeń łazienkowych i wymiana wyposażenia DK Ruta;
- Remont nawierzchni parkingu i oznakowanie przy pawilonie Stokrotka;
- Remont podłogi w sali DK Łęgi;
- Projekt i docieplenie budynku administracyjnego w osiedlu Łęgi, budowa wiaty oraz montaż sygnalizatora ochrony;
- Remont dachu hydroforni przy ul. Biedronki;
- Przegląd instalacji elektrycznej pomieszczeń administracyjno – warsztatowych w osiedlu Błonie;
- Remont nawierzchni ciągów pieszo – jezdnych w osiedlach;
- Konserwacja zieleni w osiedlach;
- Zimowe utrzymanie dróg i terenów.
Inwestycje i Realizacja
Planowane rozpoczęcie budowy w osiedlu Łęgi budynku przy ul. Wiklinowej 2 z przyczyn niezależnych od spółdzielni przesunięto na 2013 rok.
Po odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę przez Prezydenta Miasta Lublin, utrzymania tej decyzji przez Wojewodę Lubelskiego oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie oddalającego skargę, Spółdzielnia skierowała 28.09.2011 r. do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę kasacyjną od wyroku SA w Lublinie i oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy.
Rozpoczęcie realizacji zespołu garażowo – usługowego przy ul. Filaretów 52 na os. Skarpa zostało przesunięte na 2013 rok. Powodem było zbyt małe zainteresowanie garażami. Z chwilą większego zainteresowania tematem budowy wspomnianej inwestycji, ponownie zostanie rozważona możliwość jej realizacji. Pozwolenie na budowę ważne jest do 2014 r.
Działalność Kulturalno – Oświatowa
W 2012 roku działalność kulturalno – oświatowa prowadzona była w Domach Kultury osiedli Skarpa, Ruta, Łęgi i Błonie.
Głównymi założeniami Domów Kultury jest prowadzenie działalności merytorycznej w kołach zainteresowań dla różnych grup wiekowych w szczególności dla dzieci i młodzieży m.in.:
* pisanie ikon, zajęcia z malarstwa, butik, witraże;
* nauka tańca dla dzieci i młodzieży
* gimnastyka dla pań i aerobik
Prowadzone są również zajęcia, tj.: nauka gry na instrumentach (pianino, gitara), nauka języków obcych czy spotkania osób starszych w klubach Kobiet czy Seniora.
Poza stałą działalnością merytoryczną, Domy Kultury oferowały i organizowały mieszkańcom wiele innych atrakcji m.in. wycieczki autokarowe, grzybobranie, festyny rodzinne, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka.
Fundusze na działalność pozyskiwane są z kół zainteresowań i wynajmu pomieszczeń. Co roku prowadzona jest tzw. „Akcja Lato – Zima”, na co spółdzielnia otrzymała niewielką dotację z Urzędu Miasta wysokości 14.756 zł brutto. Większość środków na te działania pozyskane były ze stowarzyszenia.
Ekonomia i Finanse Spółdzielni
Skrócona
Informacja finansowa za 2012 rok
Bilans za 2012 rok sporządzony na dzień 31.12.2012 roku po stronie aktywów i pasywów zamknął się kwotą 274.056.715,28 złotych.
1. Aktywa trwałe na dzień 31.12.2012 roku stanowią kwotę |
237.595.170,90 |
– środki trwałe |
216.505.290,71 zł |
– wartości niematerialne i prawne |
– zł |
– środki trwałe w budowie |
664.455,64 zł |
– należności długoterminowe |
20.308.154,55 zł |
– inwestycje długoterminowe |
117.270,00 zł 117.270,00 zł |
– Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
– zł |
2. Aktywa obrotowe na koniec 2012 roku stanowią kwotę |
36.461.544,38 zł |
– zapasy (materiały nie wbudowane) |
13.105,38 zł |
– należności i roszczenia |
9.864.363,87 zł |
– środki pieniężne w kasie |
43.604,83 zł |
– środki pieniężne w bankach |
26.515.232,69 zł |
– papiery wartościowe |
– zł |
– krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
25.237,61 zł |
3. Kapitały (fundusze) własne ogółem |
212.069.797,98 zł |
– fundusz podstawowy |
162.738.251,04 zł |
– fundusz rezerwowy z akt. wyceny |
232.462,98 zł |
– fundusz zapasowy |
47.911.813,41 zł |
– zysk netto |
1.187.270,55 zł |
Fundusze specjalne: |
12.504.594,59 zł |
– fundusz remontowy |
11.806.617,88 zł |
– fundusz świadczeń socjalnych |
4.567,34 zł |
– fundusz mienia spółdzielni |
693.409,37 zł |
4. Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2012 r. |
38.305.734,86 zł |
– kredyt długoterminowy i pożyczki |
37.438.206,86 zł |
– inne zobowiązania |
867.528,00 zł |
5. Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek |
10.466.118,72 zł |
– z tyt. dostaw, robót, usług |
5.315.066,39 zł |
– z tyt. inwestycji (zatrzymane kaucje) |
92.686,23 zł |
– wobec budżetu |
181.497,81 zł |
– z tyt. wkładów i kredytów |
111.337,42 zł |
– wobec ZUS |
216.165,36 zł |
– wobec członków (nadpłata czynszu, rozl. co, cw, zw.) |
4.100.857,02 zł |
– pozostałe zobowiązania |
448.508,49 zł |
6. Rozliczenia międzyokresowe przychodów |
710.469,13 zł |
7. Przychody ze sprzedaży, operacyjne i finansowe za 2012 r. |
64.606.476,61 zł |
8. Koszty na działalności eksploatacyjnej, operacyjnej, finansowej za 2012 r. |
63.199.439,06 zł |
9. Zysk (nadwyżka bilansowa) brutto |
1.407.037,55 zł |
10. Podatek dochodowy od osób prawnych za 2012 r. |
219.767,00 zł |
11. Zysk (nadwyżka bilansowa) netto za 2012 r. |
1.187.270.55 zł |
Zysk (nadwyżka bilansowa) netto podlega zgodnie z Ustawą Prawo spółdzielcze art. 38 § 1 pkt 4 decyzji Walnego Zgromadzenia.
Dokładny podział zysku (nadwyżki bilansowej) netto przedstawia załączony w materiałach projekt uchwały w sprawie podziału nadwyżki bilansowej za 2012 r.
W poniższych tabelach przedstawiono analizę gospodarczo – finansową za 2012 rok z bilansami otwarcia za rok poprzedni:
Zestawienie kosztów i przychodów za 2012 r. >> zobacz tabelę
Działalność eksploatacyjna za 2012 r. >> zobacz tabelę
Koszty eksploatacji za 2012 r. (bez kosztów zarządzania) >> zobacz tabelę
Koszty konserwacji i przeglądów za 2012 r. >> zobacz tabelę
Fundusz remontowy za 2012 r. >> zobacz tabelę
Wykonanie działalności kulturalno – oświatowej za 2012 r. >> zobacz tabelę
Koszty zarządzania za 2012 r. >> zobacz tabelę
Zatrudnienie i fundusz płac za 2012 r. >> zobacz tabelę
Czynsze i Windykacje
Zarząd Spółdzielni w 2012 roku w oparciu o przedłożone wnioski mające na celu zmniejszenie zadłużenia mieszkańców wobec spółdzielni, podjął następujące działania:
* skierowanie spraw do sądu o zapłatę należności z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i garaże – 226
* skierowanie spraw do sądu przeciwko użytkownikom lokali usługowych i dzierżawy terenu o należności czynszowe i eksmisję – 16
* skierowanie do komornika wniosków o wszczęcie postępowania egzekucyjnego – 88
* rozwiązanie w trybie natychmiastowym umów najmu z powodu występowania zadłużenia w opłatach czynszowych – 14
* wyrażenie zgody na spłatę zadłużenia w miesięcznych ratach – 240
w tym:
* 42 osoby podpisało ugodę z Zarządem Spółdzielni.
W 2012 roku do dłużników wysłano wezwania o zapłatę należności:
* lokale mieszkalne – 2.553
* garaże – 93
* lokale użytkowe i dzierżawa terenu – 58
* wezwania przed egzekucyjne – 76
Spółdzielnia w roku sprawozdawczym uzyskała 276 sądowych nakazów zapłaty.
Z tytułu należności zasądzonych wyrokami na konto spółdzielni wpłynęły:
* dobrowolne wpłaty dłużników – 1.242.069,31 zł
* z tytułu naliczonych odsetek za zwłokę – 179.423,03 zł
Kształtowanie się zadłużenia na osiedlach przedstawiają poniższe tabele.
Zaległości opłat eksploatacyjnych wg stanu na 31.12.2012 r.
(zestawienie zbiorcze w zł)
OSIEDLE |
Lokale mieszkalne |
Garaże |
Lokale użytkowe |
Sprawy sądowe |
Dzierżawa terenu |
RAZEM |
SKARPA |
856 665,91 |
4 537,44 |
78 573,91 |
1 079 433,64 |
2 397,02 |
2 021 607,92 |
N.SKARPA |
17 637,33 |
14,51 |
– |
14 222,14 |
586,28 |
32 460,26 |
RUTA |
880 809,70 |
3 366,27 |
138 175,95 |
1 027 134,18 |
12 971,16 |
2 062 457,26 |
ŁĘGI |
570 314,70 |
4 292,49 |
24 100,47 |
459 191,92 |
1 821,93 |
1 059 721,51 |
BŁONIE |
627 476,53 |
– |
27 021,86 |
459 090,66 |
4 563,55 |
1 118 152,60 |
WIDOK |
505 010,75 |
2 529,67 |
57 304,52 |
287 787,06 |
61,50 |
852 693,50 |
PORĘBA |
498 926,47 |
1 176,02 |
16 183,38 |
399 159,47 |
97,35 |
915 542,69 |
RAZEM |
3 956 841,39 |
15 916,40 |
341 360,09 |
3 726 019,07 |
22 498,79 |
8 062 635,74 |
Zadłużenia z tytułu bieżących opłat eksploatacyjnych
wg stanu na dzień 31.12.2012 r.
Lokale mieszkalne
Osiedle |
Stan na |
Stan na |
% wzrost |
% spadek |
SKARPA |
978 076 |
856 666 |
– |
12,41 |
NISKA SKARPA |
16 342 |
17 652 |
8,01 |
– |
RUTA |
908 341 |
880 810 |
– |
3,03 |
ŁĘGI |
615 012 |
570 315 |
– |
7,27 |
BŁONIE |
544 806 |
627 477 |
15,17 |
– |
WIDOK |
492 929 |
505 011 |
2,45 |
– |
PORĘBA |
440 710 |
498 926 |
13,21 |
– |
RAZEM |
3 996 217 |
3 956 856 |
– |
0,98 |
Garaże
Osiedle |
Stan na |
Stan na |
% wzrost |
% spadek |
RUTA |
4 378 |
3 366 |
– |
23,12 |
ŁĘGI |
3 347 |
4 292 |
28,23 |
– |
WIDOK |
2 895 |
2 530 |
– |
12,61 |
PORĘBA |
1 149 |
1 176 |
2,35 |
– |
RAZEM |
11 769 |
11 364 |
– |
3,44 |
Lokale użytkowe
Osiedle |
Stan na |
Stan na |
% wzrost |
% spadek |
SKARPA |
87 938 |
78 574 |
– |
10,65 |
RUTA |
103 017 |
138 176 |
34,13 |
– |
ŁĘGI |
29 860 |
24 100 |
– |
19,29 |
BŁONIE |
22 458 |
27 022 |
20,32 |
– |
WIDOK |
56 147 |
57 305 |
2,06 |
– |
PORĘBA |
15 343 |
16 183 |
5,48 |
– |
RAZEM |
314 763 |
341 360 |
8,45 |
– |
Dzierżawa terenu
Osiedle |
Stan na |
Stan na |
% wzrost |
% spadek |
SKARPA |
440 |
2 397 |
444,19 |
– |
NISKA SKARPA |
331 |
586 |
77,30 |
– |
RUTA |
8 918 |
12 971 |
45,44 |
– |
ŁĘGI |
1 396 |
1 822 |
30,56 |
– |
BŁONIE |
987 |
4 564 |
362,57 |
– |
WIDOK |
381 |
62 |
– |
83,74 |
PORĘBA |
8 |
97 |
– |
– |
RAZEM |
12 461 |
22 499 |
80,55 |
– |
Liczba lokali mieszkalnych zadłużonych z tytułu opłat eksploatacyjnych
na 31.12.2012 r.
Osiedle |
Kwota zadłużenia (w tys. zł) |
OGÓŁEM |
||||||||||
od 1 000 – 2 000 |
2 001 – 3 000 |
pow. 3 001 |
||||||||||
2011 |
2012 |
% |
2011 |
2012 |
% |
2011 |
2012 |
% |
2011 |
2012 |
% |
|
SKARPA |
147 |
153 |
104,1 |
60 |
59 |
98,3 |
76 |
55 |
72,4 |
283 |
267 |
94 |
NISKA SKARPA |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
RUTA |
132 |
164 |
124,2 |
53 |
70 |
132,1 |
65 |
50 |
76,9 |
250 |
284 |
113,6 |
ŁĘGI |
125 |
97 |
77,6 |
41 |
41 |
100,0 |
36 |
31 |
86,1 |
202 |
169 |
83,7 |
BŁONIE |
105 |
85 |
81,0 |
39 |
39 |
100,0 |
28 |
59 |
210,7 |
172 |
183 |
106,4 |
WIDOK |
82 |
84 |
102,4 |
35 |
23 |
65,7 |
19 |
35 |
184,2 |
136 |
142 |
104 |
PORĘBA |
72 |
75 |
104,2 |
26 |
34 |
130,8 |
24 |
36 |
150,0 |
122 |
145 |
119 |
RAZEM |
663 |
658 |
99,2 |
254 |
266 |
104,7 |
248 |
266 |
107,3 |
1 165 |
1 190 |
102,1 |
Zadłużenie Kredytowe
Całkowite zadłużenie Spółdzielni z tytułu kredytu i odsetek wobec Banku na lokalach mieszkalnych:
* na dzień 31.12.2012 r. wyniosło 36.822.982,04 zł
* na dzień 31.12.2011 r. wyniosło 40.196.635,06 zł
co stanowi 8,39 % zmniejszenia zadłużenia w stosunku do roku poprzedniego.
W podanej kwocie kredyt stanowi 7,19 % ogólnego zadłużenia.
OSIEDLE | Kredyt | Odsetki bankowe | Odsetki budżetowe |
SKARPA |
– |
– |
48.715,26 |
RUTA |
2.454.974,62 |
1.504.216,40 |
19.586.430,53 |
ŁĘGI |
6.711,46 |
– |
1.416.393,73 |
BŁONIE |
– |
– |
– |
WIDOK |
136.157,33 |
95.710,74 |
7.210.304,21 |
PORĘBA |
48 400,84 |
137.318,01 |
4.177.648,91 |
RAZEM |
2.646.244,25 |
1.737.245,15 |
32.439.492,64 |
Zadłużenie lokali użytkowych:
* na dzień 31.12.2012 r. wyniosło 615.224,82 zł
* na dzień 31.12.2011 r. wyniosło 725.561,98 zł
co stanowi 15,21 % zmniejszenia zadłużenia w stosunku do roku poprzedniego.
Zadłużenie za 2012 r. dotyczy tylko osiedla Błonie, z czego kwota 415.805,39 zł zostanie umorzona po wywiązaniu się warunków ugody z Bankiem i spłacie kwoty odsetek odroczonych w wysokości 199.419,43 zł, co przedstawia poniższa tabelka:
Osiedle Błonie – usługi |
|
tytuł |
kwota |
Kredyt |
– |
Odsetki bankowe |
– |
Odsetki odroczone |
199.419,43 |
Odsetki bieżące |
– |
Odsetki do redukcji |
415.805,39 |
razem |
615.224,82 |
Spadek zadłużenia jest wynikiem realizacji przez Spółdzielnię zobowiązań wynikających z ugody zawartej z PKO BP w postaci systematycznych i terminowych spłat dodatkowych obciążeń finansowych, które za 2011 rok wyniosły 181.597,16 zł.
Szczegółowe dane dotyczące zadłużeń w stosunku do Banku oraz zadłużeń bieżących rat normatywu z podziałem na osiedla przedstawia poniższa tabela:
Zadłużenie z tytułu bieżących rat normatywu w 2012 r. (w zł) >> zobacz tabelę
Najważniejsze Zadania Do Realizacji w 2013 roku
- Remont balkonów w osiedlu Skarpa, Ruta, Błonie i ekranów w osiedlu Łęgi.
- Remont dachów budynków osiedla Ruta.
- Wymiana wodomierzy z odczytem radiowym w lokalach w osiedlu Ruta.
- Malowanie klatek schodowych w budynkach osiedla Ruta, Łęgi, Błonie, Widok.
- Malowanie parterów w budynkach osiedla Skarpa.
- Remont nawierzchni asfaltowych w osiedlu Skarpa, Ruta.
- Remont wejść do klatek schodowych w budynkach osiedla Skarpa.
- Wymiana stolarki okiennej w budynkach osiedli Skarpa, Ruta, Błonie, Widok.
- Wymiana stolarki drzwiowej w budynkach osiedla Skarpa, Ruta, Błonie, Widok.
- Remont ciągów pieszych w osiedlach Ruta, Łęgi, Błonie, Widok.
- Remont opasek wokół budynków osiedla Ruta.
- Remonty elewacyjne (tynki, uszczelnianie, malowanie) w osiedlu Ruta, Łęgi Poręba.
- Remont wind w budynkach osiedla Skarpa.
- Budowa miejsc postojowych w osiedlu Łęgi.
- Wymiana wiatrołapów w budynkach osiedla Łęgi.
- Montaż opraw energooszczędnych z czujnikiem ruchu w budynkach osiedla Łęgi.
- Docieplenie ścian szczytowych budynków w osiedlu Skarpa oraz budynku Hetmańska 14.
- Docieplenie stropodachów budynków na osiedlu Błonie.
- Malowanie wiatrołapów w budynkach osiedla Błonie.
- Modernizacja hydroforni w osiedlu Łęgi.
- Wymiana instalacji gazowej wraz z wykonaniem dokumentacji technicznej w budynkach osiedla Łęgi.
- Wymiana domofonów w osiedlu Widok.
- Wymiana ciepłomierzy w budynkach osiedla Widok.
- Wymiana wykładziny na korytarzach budynku Dragonów 14.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach spółdzielni.
- Przegląd instalacji elektrycznej w lokalach osiedla Błonie, Widok.
- Bieżące utrzymanie terenów zielonych w osiedlach spółdzielni.
- Windykacja należności opłat eksploatacyjnych i inne działania w celu zmniejszenia zadłużenia mieszkańców.
* * *
SPRAWOZDANIA z lat ubiegłych: 2011 r.