Sprawozdanie z działalności Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby”
w Lublinie za 2014 rok (skrócone)
Działalność Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w 2014 roku prowadzona była w oparciu o postanowienia zawarte w ustawach: o spółdzielniach mieszkaniowych, Prawie spółdzielczym, budowlanym i energetycznym oraz przepisach wewnętrznych zawartych w statucie Spółdzielni, regulaminach i planie działalności gospodarczo-finansowym Spółdzielni.
Spółdzielnią kierował Zarząd w składzie:
- Ryszard Burski – Prezes Zarządu
- Bożena Zielińska – z-ca Prezesa ds. eksploatacyjnych
- Adam Ziółek – z-ca Prezesa d/s finansowych – Główny Księgowy
W 2014 r. Zarząd Spółdzielni odbył 53 posiedzenia Zarządu. Uczestniczył w 11 posiedzeniach Prezydium Rady Nadzorczej, 12 posiedzeniach plenarnych Rady Nadzorczej i 16 posiedzeniach komisji merytorycznych Rady Nadzorczej.
Członkowie Zarządu uczestniczyli w posiedzeniach Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
Realizując swoje kompetencje zapisane w § 93 pkt 8 Statutu Spółdzielni Zarząd zwołał Walne Zgromadzenie przeprowadzone w 21 częściach w dniach od 12.05.2014 r. do 09.06.2014 r.
Sprawy Członkowsko-Mieszkaniowe
Sprawy członkowsko-mieszkaniowe w Spółdzielni w 2014 roku przedstawiały się następująco:
- Liczba członków Spółdzielni na dzień 31.12.2014 r. wynosiła – 10.241
w tym:
– członkowie posiadający tytuł prawny do lokalu i członkowie będący współmałżonkami – 9.992
– członkowie oczekujący – 249 - W ramach obsługi mieszkańców zrealizowano:
– 343 sprawy o nabycie lokali w drodze kupna, spadku, darowizny, podziału majątku,
– 8 spraw o przepisanie lokatorskich lokali mieszkalnych w ramach pierwszeństwa statutowego, w tym 3 po zgonach członków spółdzielni,
– 1 wzajemna zamiana spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego,
– 45 wydanych zaświadczeń o założenie księgi wieczystej przez Sąd Rejonowy. - Przekazanie 1 lokalu mieszkalnego do dyspozycji Spółdzielni po wygaśnięciu lokatorskiego prawa.
- Zawarto 1 umowę o ustanowienie odrębnej własności lokalu nabytego w drodze przetargu.
- Na dzień 31.12.2014 r. w zasobach Spółdzielni 5.780 lokali stanowi odrębną własność.
- W roku sprawozdawczym zawarto 52 umowy o przeniesienie własności w odrębną własność w tym:
– 19 ze spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego,
– 31 ze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego,
– 1 ze spółdzielczego prawa do garażu,
– 1 po przetargu. - W 2014 roku Zarząd skierował do Rady Nadzorczej:
– 2 sprawy o pozbawienie członkostwa przez wykluczenie, z czego obie odroczono dając możliwość spłaty zadłużenia,
– 62 sprawy o pozbawienie członkostwa przez wykreślenie,
– 42 sprawy o upoważnienie Zarządu do wytoczenia powództwa do sądu o nakazanie sprzedaży w drodze licytacji własnościowego prawa do lokalu z powodu zaległości w uiszczaniu opłat, z czego 16 odroczono, a w pozostałych 26 sprawach podjęto stosowne uchwały. - Na dzień 31.12.2014 r. Spółdzielnia posiadała 42 członków wykluczonych, wobec których prowadzone są dalsze działania windykacyjne. W przypadku 31 spraw uzyskano prawomocne wyroki orzekające eksmisję z zajmowanych lokali.
- W roku 2014 zawarto 7 umów o spółdzielcze lokatorskie prawo do lokali mieszkalnych z osobami ponownie przyjętymi w poczet członków po spłacie zadłużenia, w tym:
– 1 umowa w celu dalszej realizacji zamiany lokalu. - W ramach windykacji:
– rozpoczęto działania w stosunku do właścicieli 10 lokali zadłużonych, w celu wpisania hipoteki przymusowej w księgach wieczystych, co zostało zrealizowane w przypadku 3 lokali,
– uzyskano 7 wyroków eksmisyjnych oraz skierowano 5 wniosków do Urzędu Miasta o przyznanie zasądzonego lokalu socjalnego
Sprawy Sądowe
W 2014 roku Zespół Radców Prawnych skierował i przygotowuje na drogę postępowania sądowego 340 spraw, w tym:
– 18 spraw eksmisyjnych, w tym: 6 w toku z lat poprzednich,
– 322 sprawy z różnych tytułów, w tym: 152 w toku z lat poprzednich – m.in.:
z normatywu, opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i użytkowe oraz garaże, nakazanie sprzedaży lokalu w drodze licytacji, odszkodowanie, pozbawienie wykonalności tytułu wykonawczego, zezwolenie na dokonanie czynności przekraczającej zwykły zarząd poprzez skierowanie wniosku do Wydziału Cywilnego Sądu Rejonowego (dot. instalacji gazowej).
Przed Sądem Rejonowym i Okręgowym w Lublinie toczą się sprawy z powództwa członków Spółdzielni o uchylenie lub stwierdzenie nieważności uchwał Walnego Zgromadzenia, Rady Nadzorczej i Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli, o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone.
Pełnomocnicy Spółdzielni prowadząc sprawy, podejmują próby i w rezultacie zawierają ugody na warunkach korzystnych dla członków Spółdzielni.
Radcowie Prawni opiniują podjęte uchwały, udzielają porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa, uczestniczą w rokowaniach nad przyszłym kształtem umów, biorą udział i udzielają pomocy prawnej w spotkaniach z członkami w szczególności na częściach Walnego Zgromadzenia. Opracowują i opiniują projekty uchwał, pozwy o należności, eksmisje, odszkodowania.
Niezależnie od spraw toczących się na bieżąco, wydawane są opinie prawne w sprawach, które m. in. dotyczyły:
– sprostowania danych zawartych w rejestrze lokali Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie w zakresie osób uprawnionych do spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego,
– realizacji obowiązku sporządzania protokołów obrad części Walnego Zgromadzenia,
– umowy sprzedaży energii elektrycznej dla klienta biznesowego i kompleksowej umowy dostarczania paliwa gazowego,
– zgłaszania wniosków pod obrady Komisji Rewizyjnej Rady Nadzorczej Spółdzielni,
– sposobu głosowania nad uchwałą podjętą na posiedzeniu Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Skarpa”,
– organizacji Walnego Zgromadzenia,
– udziału członków Spółdzielni w obradach części Walnego Zgromadzenia,
– udostępnienia kserokopii uchwał Zarządu,
– zwrotu środków zgromadzonych na funduszu remontowym nieruchomości położonej przy ulicy Dziewanny 14,
– w sprawie obciążenia kosztami ryczałtowego zużycia wody,
– wkładu mieszkaniowego wymaganego do zawarcia umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu,
– uchylenia się od skutków prawnych złożonego oświadczenia woli w przedmiocie przydziału własnościowego prawa do lokalu,
– zgłoszenia szkody wraz z wnioskiem odszkodowawczym.
Poza prowadzeniem spraw przed sądem, radcowie prawni Spółdzielni udzielają członkom Spółdzielni wszelkiej pomocy prawnej w sprawach związanych ze Spółdzielnią, biorąc pod uwagę ich trudną sytuację finansową, rodzinną, a ponadto udzielają pomocy prawnej komórkom organizacyjnym Spółdzielni, wraz z wydawaniem opinii prawnych, wyjaśnień, opracowywaniu pism kierowanych przez Spółdzielnię do innych organów.
Zespół Radców Prawnych wykonuje swoje obowiązki na podstawie ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (DZ.U. Nr 19, poz. 145).
Sprawy Administracyjne i Pracownicze
W 2014 roku przeciętne zatrudnienie w Spółdzielni wynosiło 205 etatów, które w porównaniu z 2013 rokiem uległo zmniejszeniu o 2 etaty.
Rok 2014 to rok stabilizacji etatowej w Spółdzielni. Pomimo ciągle zwiększających się obowiązków i przy nie zmieniającym się od kilku lat zatrudnieniu, wyspecjalizowane komórki organizacyjne działały w taki sposób, by wszystkie potrzeby naszych członków zaspakajane były terminowo i fachowo.
By sprostać wzrastającym wymaganiom, co do fachowości kadry i jakości świadczonej przez nich pracy, jak co roku, Zarząd Spółdzielni podejmował szereg działań zmierzających przede wszystkim do zwiększenia kwalifikacji załogi.
Głównym celem przeprowadzanych szkoleń, było dostosowanie wiedzy, kwalifikacji i umiejętności pracowników zatrudnionych w Spółdzielni do ciągle zmieniających się przepisów prawnych.
Spółdzielnia zorganizowała szkolenia dla 110 pracowników między innymi o tematyce finansowo – księgowej, podatkowej, ochronie danych osobowych, ochronie środowiska oraz bezpieczeństwa i higieny pracy i związanych z nimi zmianami w aktach prawnych obowiązujących w Spółdzielni.
Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” w Lublinie to nie tylko jednostka zaspakajająca potrzeby członków Spółdzielni, ale również zakład pracy dla znacznej ilości pracowników.
Gospodarka Zasobami Mieszkaniowymi
Zasoby spółdzielni na koniec roku obrachunkowego 2014 stanowiły:
– 11.297 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej 622.664,91 m2
– 271 lokali użytkowych o powierzchni 19.715,14 m2
– 647 garaży o powierzchni 10.686,23 m2
– 1.095.844 m2 powierzchni terenu, z którego 25.272,31 m2 wydzierżawiana jest pod działalność gospodarczą.
Zmniejszenie zasobów w Spółdzielni w stosunku do 2013 roku nastąpiło na skutek wyodrębnienia nieruchomości przy ulicy Dziewanny 14 oraz sprzedaży działki przy ulicy Watykańskiej (pod pawilony U1, U2) w osiedlu Ruta.
Obsługa administracyjna i techniczna osiedli wykonywana była przez pracowników administracji osiedlowych oraz administracji ogólnej.
Bieżące prace remontowe, konserwacyjne i przeglądy techniczne realizowane były przez Zarząd zgodnie z założeniami ujętymi w rzeczowych planach osiedli. Wykonywane były przez służby Spółdzielni oraz poprzez wyspecjalizowane firmy wykonawcze wyłonione w drodze przetargów.
Spółdzielnia na bieżąco zajmowała się konserwacją terenów zielonych i nasadzeń, utrzymaniem w należytym porządku placów, ciągów pieszo – jezdnych oraz placów zabaw.
Dane dotyczące osiedli:
1. Osiedle Skarpa
Zasoby:
– powierzchnia terenu – 273.381 m2
– liczba budynków mieszkalnych – 50 szt.
– liczba mieszkań – 2.653 szt.
– powierzchnia użytkowa mieszkań – 141.385,44 m2
– liczba lokali użytkowych – 53 szt.
– powierzchnia lokali użytkowych – 4.023,40 m2
W 2014 roku w osiedlu wykonano poniższe prace remontowe i konserwacyjne:
- Remont balkonów w budynkach Romantyczna 6, 15, 17, 19; Radości 4, 9, 11;
- Bieżące remonty dźwigów w osiedlu;
- Wymiana sterowań dźwigów budynkach Fantastyczna 11 – 1 dźwig; Sympatyczna 1 i 3 – po 1 dźwigu; Gościnna 7 – 1 dźwig; Romantyczna 8 i 6 – po 1 dźwigu; Sympatyczna 2 i 4 – po 2 dźwigi;
- Remont nawierzchni asfaltowych w osiedlu;
- Remont wejść do klatek w budynkach Romantyczna 17, 19; Radości 1, 3, 5; Przedwiośnie 1, 3, 7;
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Fantastyczna 11; Gościnna 1, 3, 5, 15; Przedwiośnie 1, 3, 7;
- Wymiana docieplenia ściany szczytowej w budynku Fantastyczna 9 (strona zachodnia);
- Malowanie parterów klatek schodowych w budynkach Przedwiośnie 1, 3, 7;
- Remont elewacji północnej w budynku Romantyczna 15;
- Wymiana lamp na klatkach schodowych w budynkach Romantyczna 6, 9; Fantastyczna 17, 19, 21;
- Remont prześwitów w budynkach przy Sympatycznej 10, 16;
- Remont opasek odwadniających w budynkach Przedwiośnie 1, 3, 7;
- Wymiana posadzek na korytarzach w budynkach Sympatyczna 12, 14; Radości 4; Romantyczna 12;
- Wymiana wodomierzy w budynkach Fantastyczna 4, 5, 6, 8, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21; Romantyczna 6, 8, 9, 10, 12, 15, 17, 19; Gościnna 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15; Radości 1, 3, 4, 5, 9, 11, 14; Sympatyczna 1, 3, 12, 14, 16; Przedwiośnie 1, 2, 3, 7;
- Wymiana odcinka poziomu kanalizacji sanitarnej w budynku Romantyczna 10;
- Wykonanie odwodnienia liniowego chodnika przed budynkiem Romantyczna 12;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach mieszkalnych i użytkowych w osiedlu;
- Przegląd instalacji elektrycznej w budynkach Fantastyczna 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21; Romantyczna 6, 8, 9, 10, 12, 15, 17, 19; Gościnna 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15; Radości 1, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 14; Sympatyczna 1, 2, 3, 4, 8, 10, 12, 14, 16.
2. Osiedle Niska Skarpa
Zasoby:
– powierzchnia terenu – 10.506 m2
– liczba budynków mieszkalnych – 3 szt.
– liczba mieszkań – 24 szt.
– powierzchnia użytkowa mieszkań – 2.650,30 m2
W 2014 roku w osiedlu na bieżąco wykonano prace remontowe na łączną kwotę w wysokości 8.137,70 zł.
3. Osiedle Ruta
Zasoby:
– powierzchnia terenu – 250.305 m2
– liczba budynków mieszkalnych – 38 szt.
– liczba mieszkań – 2.402 szt.
– powierzchnia użytkowa mieszkań – 130.971,41 m2
– liczba lokali użytkowych – 52 szt.
– powierzchnia lokali użytkowych – 4.031,13 m2
– liczba garaży – 188 szt.
– powierzchnia garaży – 3.131,85 m2
W 2014 roku w osiedlu wykonano poniższe prace remontowe i konserwacyjne:
- Malowanie klatek schodowych, pralni, suszarni i wózkowni w budynkach Różana 22; Dziewanny 1;
- Remont chodników poprzez wymianę na kostkę brukową w okolicach budynków Dziewanny 1, 5; Sasankowa 5, 8; Różana 3, 7, 16; Watykańskiej 6;
- Przełożenie kostki brukowej – wyrównanie zapadnięć chodników i dróg przed budynkami: Dziewanny 6, 12; Różana 18;
- Remont schodów terenowych przy budynkach Dziewanny 4, 12;
- Remont podestów przy wejściach do klatek budynków Jana Pawła II 9; Różana 3, 14;
- Remont opasek (wymiana na kostkę brukową) przy budynkach: Dziewanny 4, 6, 7, 9, 10, 12; Jana Pawła II 9; Różana 1;
- Wymiana drzwi wejściowych do klatek schodowych w budynkach Dziewanny 6, 10;
- Wymiana okien na klatkach schodowych w budynkach Watykańska 8, 10;
- Wymiana okien w pomieszczeniach zsypowych w budynku Różana 7;
- Wymiana okien w wózkowniach budynku Jana Pawła II 9;
- Docieplenie stropodachów budynków Różana 17, 21, 27; Dziewanny 8; Jana Pawła II 9;
- Remont chodnika z wymianą nawierzchni z betonowych płyt ażurowych na kostkę brukową przy dojeździe do budynku Stokrotki 7;
- Naprawa nawierzchni asfaltowych polegająca na wycięciu uszkodzonej nawierzchni, oczyszczeniu i uzupełnieniu asfaltem;
- Remont chodników poprzez wymianę asfaltu na kostkę brukową: pomiędzy budynkami Różana 3 i Różana 1; od pawilonu Stokrotka do ul. Sasankowej; przy budynku Różana 1 oraz remont schodów terenowych pomiędzy budynkami Watykańskiej 6 i 8;
- Odnowienie elewacji części użytkowej budynku oraz docieplenie stropów wnęk w części użytkowej i pod mieszkaniami III p. we wszystkich klatkach schodowych w budynku Watykańska 6;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej we wszystkich budynkach mieszkalnych i użytkowych w osiedlu.
4. Osiedle Łęgi
Zasoby:
– powierzchnia terenu – 179.713 m2
– liczba budynków mieszkalnych – 32 szt.
– liczba mieszkań – 1.771 szt.
– powierzchnia użytkowa mieszkań – 100.972,02 m2
– liczba lokali użytkowych – 40 szt.
– powierzchnia lokali użytkowych – 1.692,00 m2
– liczba garaży – 210 szt.
– powierzchnia garaży – 3.409,9 m2
W 2014 roku w osiedlu wykonano poniższe prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe:
- Remont ciągu pieszego Kaczeńcowa 2 – 10; nawierzchni parkingu Kaczeńcowa 10 oraz schodów terenowych przy ul. Kaczeńcowej;
- Wykonanie koncepcji parkingu przy ul. Kaczeńcowej;
- Wykonanie Projektu Budowlanego Parkingu przy ul. Tatarakowej 2;
- Wykonanie zatoki parkingowej przy ul. Tymiankowej;
- Wykonanie projektu budowlanego parkingu przy Tymiankowej;
- Remont cząstkowy nawierzchni asfaltowych ulic Kaczeńcowa, Biedronki, Tatarakowa, Tymiankowa, Bociania;
- Remont klatek schodowych w budynkach Tymiankowa 3; Tatarakowa 2;
- Przebudowa wiatrołapów w budynkach Biedronki 9, 11; Kaczeńcowa 6; Bociania 6, 8, 10;
- Przebudowa wewnętrznej instalacji gazowej w budynkach Tatarakowa 2; Kaczeńcowa 2; Wiklinowa 4;
- Wykonanie i montaż bramy garażowej Bociania 1;
- Wykonanie remontu balkonów w budynkach Tymiankowa 54, 56, 58;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej we wszystkich budynkach osiedla;
- Przegląd instalacji elektrycznej we wszystkich budynkach osiedla;
- Montaż stolarki okiennej na klatkach schodowych w budynkach Kaczeńcowa 1, 3, 5; Wiklinowa 4, 6;
- Remont dachów budynków Tymiankowa 1; Bociania 1;
- Wymiana wodomierzy ciepłej i zimnej wody;
- Naprawa przykanalika w budynkach Wiklinowa 4 kl.1/2; Wiklinowa 4 kl.2 poziom sanitarny; Kaczeńcowa 2 kl. 3/4; Tatarakowa 6 kl. 6 przykanalik burzowy.
5. Osiedle Błonie
Zasoby:
– powierzchnia terenu – 144.885 m2
– liczba budynków mieszkalnych – 29 szt.
– liczba mieszkań – 1.585 szt.
– powierzchnia użytkowa mieszkań – 88.178,18 m2
– liczba lokali użytkowych – 12 szt.
– powierzchnia lokali użytkowych – 427,11 m2
W 2014 roku w osiedlu wykonano poniższe prace remontowe i konserwacyjne:
- Docieplenie stropodachów w budynkach Hetmańska 6, 8, 10, 12, 14, 16; Kawaleryjska 14, 16, 18; Szaserów 1, 9, 11;
- Remont chodników przy ul. Hetmańskiej 12; Rycerskiej 5; Kawaleryjskiej 20;
- Wymiana stolarki okiennej na klatkach schodowych w budynkach Dragonów 3, 14;
- Wymiana opraw oświetleniowych na klatkach schodowych w budynkach Husarska 2, 6, 8; Ułanów 22; Rycerska 2, 4, 5, 6, 8; Kawaleryjska 2, 4, 6, 8;
- Czyszczenie pionów kanalizacji sanitarnej wraz z poziomami w budynkach Kawaleryjska 14, 16, 18; Szaserów 1, 9, 11; Hetmańska 6, 8, 10;
- Remont kominów w budynkach Husarska 2, 6, 8; Rycerska 4, 6;
- Naprawa wentylacji w mieszkaniach poprzez montaż turbowentów w budynkach Ułanów 14, 22; Hetmańska 16; Rycerska 4, 5, 8; Husarska 2; Kawaleryjska 6, 8, 18;
- Przegląd instalacji elektrycznej w lokalach użytkowych;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej we wszystkich lokalach osiedla.
6. Osiedle Widok
Zasoby:
– powierzchnia terenu – 135.652 m2
– liczba budynków mieszkalnych – 21 szt.
– liczba mieszkań – 1.516 szt.
– powierzchnia użytkowa mieszkań – 84.930,25 m2
– liczba lokali użytkowych – 41 szt.
– powierzchnia lokali użytkowych – 3.656,50 m2
– liczba garaży – 190 szt.
– powierzchnia garaży – 3.098,50 m2
W 2014 roku w osiedlu wykonano poniższe prace remontowe i konserwacyjne:
- Malowanie klatek schodowych w budynkach Bursztynowa 19, 30, 35; Szmaragdowa 4;
- Malowanie korytarzy piwnicznych w budynkach mieszkalnych Bursztynowa 30; Szmaragdowa 4, 16, 30, 34, 36, 46;
- Wymiana nawierzchni chodnika przy ul. Bursztynowa 32; Szmaragdowa 4, 36, 46;
- Remont opaski przy budynku Bursztynowa 29, 29a;
- Remont nawierzchni ciągów pieszo – jezdnych przy ul. Bursztynowa 24; Szmaragdowa 4, 36;
- Remont schodów terenowych do prześwitu przy Szmaragdowej 16;
- Remont schodów wejściowych do lokali usługowych Bursztynowa 35; schodów do wiatrołapów Bursztynowa 32 (kl. I-III, VIII, IX), Szmaragdowa 16 (kl. I-XV), 36 (kl. XIV-XVII); schodów ewakuacyjnych do budynku przy Bursztynowej 30, 41;
- Poprawienie nawierzchni parkingu przy kratach kanalizacji burzowej oraz chodnika Bursztynowa 25;
- Wymiana nawierzchni podjazdu pod hydrofornią Bursztynowa 30;
- Remont daszków wiatrołapów wraz z montażem elementów odwodnienia w budynku Bursztynowa 34 (kl. I-V);
- Montaż elementów odwodnienia daszków wiatrołapów w budynku Bursztynowa 32; Szmaragdowa 36.
- Miejscowe naprawy elewacji budynków Bursztynowa 19, 25, 34;
- Remont czułek balkonów w budynkach Topazowa 4, 6;
- Wykonanie okładzin posadzek oraz cokolików z płytek gres w korytarzach I – X p. w budynkach Szmaragdowa 30, 34;
- Wymiana ślusarki stalowej na aluminiową w wiatrołapach budynków Bursztynowa 24; Szmaragdowa 36;
- Wymiana ślusarki stalowej na parterze między korytarzem a klatką schodową w budynku Bursztynowa 30;
- Wymiana drzwi do komory zsypowej w budynku Bursztynowej 41;
- Wymiana stolarki okiennej na okienka PCV w piwnicach budynku Szmaragdowa 16;
- Wykonanie izolacji ściany piwnicznej kl. XVI-XVII w budynku Szmaragdowa 36;
- Wymiana wodomierzy w budynkach Bursztynowa 25 i Topazowa 4, 6 – z odczytem radiowym; Bursztynowa 34 na tradycyjne;
- Wymiana ciepłomierzy w budynkach Topazowa 4, 6;
- Remont odwodnienia liniowego poprzecznego ACO na ciągu pieszo – jezdnym przy budynku Bursztynowa 32;
- Montaż studni kanalizacji deszczowej przy budynku Bursztynowa 21;
- Remont instalacji kanalizacji deszczowej nad garażami przy ul. Bursztynowa 29, 31;
- Montaż opraw energooszczędnych z czujnikiem ruchu w wiatrołapach w budynku Bursztynowa 19 oraz w wiatrołapach i przy zejściu do piwnic w budynku Szmaragdowa 4;
- Wymiana domofonów na cyfrowe w budynku Bursztynowa 24, 32;
- Montaż szlabanów i monitoringu parkingu przy budynku Szmaragdowa 46;
- Dostawa i montaż altany śmietnikowej przy ul. Szmaragdowej 16;
- Remont kabiny dźwigu towarowego w budynku Bursztynowa 41;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w osiedlu;
- Przegląd instalacji elektrycznej w lokalach budynków Bursztynowa 19, 24, 29, 29a, 30, 32, 41; Szmaragdowa 4, 16, 30, 34, 36, 46 oraz instalacji odgromowej w budynkach Bursztynowa 30, 41 i Szmaragdowa 30, 34.
7. Osiedle Poręba
Zasoby:
– powierzchnia terenu – 101.402 m2
– liczba budynków mieszkalnych – 18 szt.
– liczba mieszkań – 1.346 szt.
– powierzchnia użytkowa mieszkań – 73.577,31 m2
– liczba lokali użytkowych – 26 szt.
– powierzchnia lokali użytkowych – 1.346,03 m2
– liczba garaży – 59 szt.
– powierzchnia garaży – 1.045,98 m2
W 2014 roku w osiedlu wykonano poniższe prace remontowe i konserwacyjne:
- Remont i malowanie elewacji ścian budynków Agatowa 18; Bursztynowa 1C;
- Remont i malowanie wiatrołapów budynków Agatowa 18; Bursztynowa 1C;
- Remont obróbek blacharskich i orynnowania budynków Agatowa 18; Bursztynowa 1C;
- Malowanie klatek schodowych w budynkach Perłowa 4; Szafirowa 5; Turkusowa 1; Bursztynowa 14; Agatowa 14, 16;
- Wykonanie drewnianych poręczy na klatkach schodowych w budynkach Perłowa 4; Szafirowa 5; Turkusowa 1; Bursztynowa 14;
- Wymiana wodomierzy w lokalach mieszkalnych, użytkowych, pralniach we wszystkich budynkach osiedla;
- Wykonanie remontu kabin wind w budynkach Bursztynowa 6, 8, 10;
- Wykonanie orynnowania wiatrołapów w budynkach Perłowa 4, 8; Szafirowa 3, 5; Turkusowa 1, 3; Bursztynowa 6, 8, 10, 12, 14;
- Wykonanie liniowego odwodnienia przy budynku Agatowa 14;
- Montaż kratek wentylacyjnych stropodachów w budynkach Agatowa 12, 14, 16;
- Remont instalacji ciepłej wody użytkowej w budynkach Szafirowa 5, 3; Bursztynowa 6, 8, 10.
- Miejscowe remonty instalacji wentylacji grawitacyjnej w budynkach Agatowa 18, Bursztynowa 3, 14; Szafirowa 5; Turkusowa 1, 3;
- Remont betonowych płyt tarasu przy budynku Bursztynowa 1;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej we wszystkich lokalach osiedla.
Mienie Spółdzielni
Zasoby:
– powierzchnia terenu – 157.451,00 m2
– powierzchnia lokali użytkowych – 4.538,97 m2
– powierzchnia dzierżawy terenu – 24.795,33 m2
W 2014 roku w budynkach i na terenie stanowiących mienie spółdzielni wykonano poniższe prace remontowe i konserwacyjne o wartości 954.631,24 zł:
- Docieplenie budynku administracyjnego Przytulna 4 oraz roboty rozbiórkowe na placu i budowa nowej wiaty;
- Roboty porządkowe terenów zielonych oraz wykonanie palisady przy rzeźbie MAKI i boisku w osiedlu Skarpa;
- Prace projektowo – remontowe elewacji wraz z remontem pomieszczeń w budynkach Watykańska 4 i 6;
- Remont schodów do budynku oraz wymiana drzwi zewnętrznych w budynku Watykańska 4;
- Remont zewnętrznych schodów p.poż. wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym w części administracyjno – użytkowej budynku Watykańska 6;
- Prace remontowe budynku wraz z wymianą okien, drzwi zewnętrznych, bram garażowych oraz wykonaniem projektu dodatkowego wejścia do budynku Różana 1.
- Wyposażenie Domu Kultury Ruta.
- Drobne roboty remontowe w budynku administracyjnym Tatarakowa 28.
- Doposażenie placu zabaw w osiedlu Łęgi;
- Projekt i docieplenie ścian i stropodachu wraz z kolorystyką elewacji, rozbiórka wiaty stalowej oraz remont elementów zewnętrznych budynku administracyjnego przy ul. Dragonów 2;
- Remont parkingu przy budynku administracyjnym Dragonów 2;
- Remont i adaptacja pomieszczeń Domu Kultury Błonie.
- Wymiana kotła gazowego w budynku administracyjnym Bursztynowa 36;
- Roboty remontowe w lokalach użytkowych w najmie (wymiana wodomierzy, stolarki okiennej i drzwiowej, remont toalet oraz wykonanie pomieszczeń sanitarnych, itp.);
- Całoroczne utrzymanie ciągów pieszych, pieszo – jezdnych, placów, terenów zielonych;
- Remont nawierzchni wraz z oznakowaniem ulic, placów i chodników w osiedlach;
- Dokumentacja geodezyjno – prawna, opłaty administracyjne, ogłoszenia dotyczące regulacji granic Spółdzielni;
- Przeglądy techniczne, konserwacja instalacji c.o. w lokalach własnych spółdzielni;
- Amortyzacja środków trwałych (urządzeń na placach zabaw, ciągnika, itp.).
Inwestycje i Realizacja
Realizację zespołu garażowo-usługowego przy ul. Filaretów 52 przesunięto na rok 2015 z uwagi na przedłużające się terminy uzgodnienia dokumentacji projektowej i wydania pozwolenia na budowę. W nowej dokumentacji uwzględniono zmniejszoną liczbę garaży zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami mieszkańców os. Skarpa.
Budowa zespołu usługowo-garażowego U1,U2 przy ul. Watykańskiej 8-10 została zaniechana. Po zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Lublin cz. II w rejonie ulicy Watykańskiej, umożliwiającej dojazd do działki nr 52/14 od strony ciągu pieszo – jezdnego tj. wzdłuż ul. Watykańskiej 4, na podstawie uchwał podjętych przez organy Spółdzielni, po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego, nastąpiło zbycie prawa wieczystego użytkowania do działki wraz z istniejącą zabudową U1 i U2. W grudniu 2014 r. podpisano akt notarialny.
Realizacja pawilonu handlowego ul. Agatowa 7 została przesunięta na 2015 r. Zmiana terminu nastąpiła na wskutek przedłużających się procedur związanych z uzgodnieniem dokumentacji i wydaniem pozwolenia na budowę.
Prawomocne pozwolenie na budowę spółdzielnia otrzymała w grudniu 2014 r.
Działalność Kulturalno-Oświatowa
W 2014 roku działalność kulturalno-oświatowa prowadzona była w Domach Kultury osiedli Skarpa, Ruta, Łęgi i Błonie.
Działalność merytoryczną Domy Kultury realizowały poprzez koła zainteresowań prowadzone dla różnych grup wiekowych, w szczególności dla dzieci i młodzieży:
– nauka tańca dla dzieci i młodzieży, dżudo;
– studio piosenki, taniec klasyczny i nowoczesny;
– gimnastyka dla pań i aerobik
– pisanie ikon, zajęcia z malarstwa, butik, witraże;
Prowadzone były również zajęcia, takie jak: nauka gry na instrumentach (pianino, gitara), nauka języków obcych czy spotkania osób starszych w klubach Kobiet czy Seniora.
Poza stałą działalnością merytoryczną, Domy Kultury oferowały i organizowały mieszkańcom wiele innych atrakcji, m.in. wycieczki autokarowe, grzybobranie, festyny rodzinne, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka.
Fundusze na działalność pozyskiwane były z odpisów od lokali, z wpływów – opłat za uczestnictwo w zajęciach w kołach zainteresowań oraz z wynajmu pomieszczeń.
Jak co roku prowadzona jest tzw. „Akcja Lato – Zima”, na co spółdzielnia w 2014 r. otrzymała niewielką dotację z Urzędu Miasta w wysokości 21.626 zł.
Natomiast na bieżącą działalność merytoryczną Domów Kultury większość środków pozyskiwało utworzone Stowarzyszenie Kultura Czubów.
Ekonomia i Finanse Spółdzielni
Skrócona informacja finansowa za 2014 rok
Bilans sporządzony na dzień 31.12.2014 roku zamknął się po stronie aktywów
i pasywów kwotą 261.772.188,26 złotych i przedstawia się następująco:
- Aktywa trwałe na dzień 31.12.2014 r. stanowią kwotę: 219.548.651,36 zł
z tego:
– środki trwałe 202.820.158,30 zł
– wartości niematerialne i prawne – zł
– środki trwałe w budowie 106.344,78 zł
– należności długoterminowe 16.504.878,28 zł
– inwestycje długoterminowe 117.270,00 zł
w tym:
INWESTPROJEKT (akcje) 117.270,00 zł
– długoterminowe rozliczenia międzyokresowe – zł - Aktywa obrotowe na koniec 2014 r. stanowią kwotę: 42.223.536,90 zł
z tego:
– zapasy (materiały nie wbudowane) 9.779,30 zł
– należności i roszczenia 8.570.826,31 zł
– środki pieniężne w kasie 39.695,49 zł
– środki pieniężne w bankach 33.596.899,53 zł
– papiery wartościowe – zł
– krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe 6.336,27 zł - Kapitały (fundusze) własne ogółem 203.044.495,72 zł
– fundusz podstawowy 151.629.371,13 zł
– fundusz rezerwowy z akt. wyceny 232.462,98 zł
– fundusz zapasowy 49.758.819,30 zł
– zysk netto 1.423.842,31 złFundusze specjalne: 12.108.234,78 zł
– fundusz remontowy 11.143.120,51 zł
– fundusz świadczeń socjalnych 957,59 zł
– fundusz mienia spółdzielni 964.156,68 zł - Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2014 r. 34.111.501,21 zł
– kredyt długoterminowy i pożyczki 32.675.979,32 zł
– inne zobowiązania 1.435.521,89 zł - Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek 9.594.746,94 zł
w tym:
– z tyt. dostaw, robót, usług 4.472.855,29 zł
– z tyt. inwestycji (zatrzymane kaucje) 91.840,23 zł
– wobec budżetu 650.119,40 zł
– z tyt. wkładów i kredytów 223.478,33 zł
– wobec ZUS 232.829,61 zł
– wobec członków (nadpłata czynszu, rozl. co, cw, zw.) 3.829.695,08 zł
– pozostałe zobowiązania 93.929,00 zł - Rozliczenia międzyokresowe przychodów 2.913.209,61 zł
- Przychody: ze sprzedaży, operacyjne i finansowe za 2014 r. 65.562.135,36 zł
- Koszty: na działalności eksploatacyjnej, operacyjnej, finansowej za 2014 r. 63.863.482,05 zł
- Zysk brutto 1.698.653,31 zł
- Podatek dochodowy od osób prawnych za 2014 r. 274.811,00 zł
- Zysk netto za 2014 r. 1.423.842,31 zł
Zysk netto za 2014 rok zgodnie z Ustawą Prawo spółdzielcze art. 38 § 1 pkt 4 podlega decyzji Walnego Zgromadzenia.
Dokładny podział zysku netto przedstawia załączony w materiałach projekt uchwały w sprawie podziału nadwyżki bilansowej za 2014 r.
Czynsze i Windykacje
Zarząd Spółdzielni w 2014 roku w oparciu o przedłożone wnioski mające na celu zmniejszenie zadłużenia mieszkańców wobec spółdzielni, podjął następujące działania:
– skierował 229 spraw do sądu o zapłatę należności z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i garaże;
– skierował 21 spraw do sądu przeciwko użytkownikom lokali usługowych i dzierżawy terenu o należności czynszowe i eksmisję;
– skierował 95 wniosków do komornika o wszczęcie postępowania egzekucyjnego;
– rozwiązał 23 umowy najmu w trybie natychmiastowym z powodu występowania zadłużenia w opłatach czynszowych;
– wyraził 262 zgody na spłatę zadłużenia w miesięcznych ratach
w tym:
– 31 osób podpisało ugodę z Zarządem Spółdzielni.
W 2014 roku do dłużników wysłano wezwania o zapłatę należności do:
– 3.161 lokali mieszkalnych
– 96 garaży
– 76 lokali użytkowych i dzierżaw terenu
oraz 163 wezwania przedegzekucyjne.
Spółdzielnia w roku sprawozdawczym uzyskała 209 sądowych nakazów zapłaty.
Z tytułu należności zasądzonych wyrokami, na konto spółdzielni wpłynęły wpłaty:
– dłużników – w wysokości 1.969.674,67 zł, co stanowi o 26,75% więcej w stosunku do 2013 roku;
– z ustawowych odsetek za zwłokę – 456.369,45 zł, co stanowi o 39,13% więcej w stosunku do roku ubiegłego.
Zadłużenie Kredytowe
Całkowite zadłużenie Spółdzielni na lokalach mieszkalnych z tytułu kredytu i odsetek wobec Banku:
– na dzień 31.12.2014 r. wyniosło 32.675.979,32 zł
– na dzień 31.12.2013 r. wyniosło 34.178.852,99 zł
co oznacza zmniejszenie zadłużenia o 4,39% w stosunku do roku poprzedniego.
W podanej kwocie kredyt stanowi 5,73% ogólnego zadłużenia.
Całkowite zadłużenie lokali użytkowych spłacone zostało przez Spółdzielnię w 2013 roku zgadnie z zawartą ugodą z PKO BP w 100%.
Najważniejsze Zadania Planowane Do Realizacji w 2015 roku
I. W nieruchomościach osiedli
- Remont dźwigów osobowych i hydroforni.
- Remont klatek schodowych, podestów przy wejściach, zejść piwnicznych, wiatrołapów, prześwitów.
- Remont elewacji (tynki, uszczelnianie, malowanie) i cokołów budynków.
- Remont dachów budynków, kominów i docieplenie stropodachów oraz wymiana elementów odwodnienia (obróbki blacharskie).
- Remont opasek odwadniających wokół budynków.
- Remont chodników i schodów poprzez wymianę na kostkę lub jej przełożenie wraz z regulacją studzienek i krat ściekowych.
- Remont balkonów.
- Remont nawierzchni asfaltowych i ciągów pieszych.
- Wymiana wodomierzy i ciepłomierzy.
- Wymiana wiatrołapów i montaż osłon wiatrowych przy wejściach do klatek schodowych.
- Wymiana okien na klatkach schodowych, okienek piwnicznych w budynkach oraz w maszynowniach dźwigów.
- Wymiana opraw na klatkach schodowych na oprawy z czujnikiem ruchu.
- Wymiana drzwi wejściowych zewnętrznych i wewnętrznych w budynkach.
- Wymiana docieplenia ścian szczytowych.
- Wykonanie chodników i miejsc parkingowych.
- Wykonanie projektu wymiany instalacji gazowej.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej.
- Przegląd instalacji elektrycznej.
- Przegląd instalacji odgromowej.
- Bieżące utrzymanie terenów zielonych w osiedlach spółdzielni.
- Windykacja należności opłat eksploatacyjnych i inne działania w celu zmniejszenia zadłużenia mieszkańców.
II. Mienie spółdzielni
- Wymiana drzwi i okien w lokalach.
- Remont nawierzchni asfaltowych ulic, parkingów, dojazdów, miejsc postojowych, zatok parkingowych.
- Remont chodników i opasek wokół budynków.
- Remont koszy i okienek piwnicznych.
- Wymiana drzwi w lokalach użytkowych i administracyjnych.
- Wymiana zaworów termostatycznych.
- Budowa parkingu.
- Wykonanie placu zabaw.
- Bieżące utrzymanie ciągów pieszych i pieszo – jezdnych, placów.
- Konserwacja zieleni.
Zarząd Spółdzielni
Lublin, dnia 16.03.2015 r.
* * *
SPRAWOZDANIA z lat ubiegłych: 2011 r. 2012 r. 2013 r.