INFORMACJA
na temat realizacji wniosków zgłoszonych na częściach Walnego
Zgromadzenia obradującego w dniach 13.05.2015 do 17.06.2015
1. 13.05.2015r. na I części w osiedlu Poręba
„Zobowiązać Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej do podjęcia rozmów i zawarcia z właścicielami działek, na których były boiska, umowy dzierżawy za kwotę równą podatkowi od nieruchomości (kwota około 5.000,- zł)
Uzasadnienie
W piśmie skierowanym Rady Dzielnicy Czuby Południowe, od właścicieli działek, właściciele piszą, że proponowali SM Czuby taką umowę. Finansowanie tego mogłoby odbyć się np. z zysku netto, który jest wypracowywany na pozostałej działalności operacyjno – finansowej, wypracowanej bezpośrednio w osiedlach Spółdzielni. Zastępca prezesa ds. eksploatacyjnych Bożena Zielińska oraz kierownik administracji osiedla Poręba poinformowali jaki przebieg miały przeprowadzane przez Spółdzielnię negocjacje z właścicielami w/w działek co do dalszego funkcjonowania na tym terenie boiska, o jakich kwotach była mowa”.
Realizacja
Boiska zostały wybudowane w 2000 roku na terenie, który wtedy był we władaniu Urzędu Miastu Lublin a w planie zagospodarowania był przeznaczony na usługi publiczne, oświatowe. W roku 2009 w związku z nie zrealizowanym przez Urząd Miasta Lublin celu na jaki teren był wywłaszczony, spadkobiercy byłego właściciela odzyskali te grunty. W 2010 r. zwrócili się do Spółdzielni Mieszkaniowej
„Czuby” z żądaniem naliczenia opłat za korzystanie z tego terenu w kwocie około 24 000 zł /rocznie.
Spółdzielnia i Rada Osiedla „Poręba” nie zgodziła się na takie warunki deklarując jako formę ekwiwalentu za korzystanie – utrzymanie porządku i koszenie trawy, 23.09.2014 r. Rada Miasta Lublin podjęła uchwałę o przystąpieniu do zmiany planu zagospodarowania tego terenu z przeznaczeniem na budownictwo mieszkaniowe. Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby”, Rada Przedstawicieli Nieruchomości wystosowała w tej sprawie protest do władz miasta Lublin załączając listy z ponad 1000 podpisów mieszkańców z osiedla „Poręba”. W lutym 2015 roku prywatni właściciele terenu zażądali usunięcia urządzeń sportowych a za roczne korzystanie z gruntu zażądali 240 000 zł. W tej sytuacji Administracji osiedla „Poręba” zdemontowała te urządzenia. W dniu 10.04.2015 Spółdzielnia Mieszkaniowego „Czuby” zgodne z rozpoczętą procedurą w terminie zakreślonym przez Urząd Miasta Lublin złożyła kolejny formalny wniosek z zastrzeżeniami do zmiany planu zagospodarowania tego terenu. W miesiącu maju właściciele terenu zlikwidowali nawierzchnię trawiastą boisk zaorując teren.
2. 25.05.2015 r. na IV części w osiedlu Łęgi
„Wnoszę o zobowiązanie Zarządu Spółdzielni, Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla”Łęgi” oraz Administracji Osiedla. „Łęgi” do podjęcia zdecydowanych działań zmierzających do powstrzymania trwającego od wielu lat nękania, zastraszania, fałszywego oskarżania oraz wywoływania konfliktów z sąsiadami przez mieszkańców lokalu nr 27 przy ul. Tatarakowej 16.
Uzasadnienie
W okresie ostatnich lat. kilka rodzin wyprowadziło się z mieszkania usytuowanego bezpośrednio nad mieszkaniem nr 27. jak również z innych mieszkań tej klatki schodowej. Mieszkania zostało sprzedane z powodu ciągłego nękania ze strony lokatora z mieszkania nr 27 oraz z powodu braku wsparcia kompetentnych instytucji i organów w niekończących się konfliktach ze wspomnianym powyżej lokatorem. Moja rodzina stała się kolejną ofiarą fałszywych oskarżeń, pomówień i zastraszania całej mojej rodziny a szczególnie dzieci. Działania Spółdzielni mogłyby obejmować między innymi współpracę z dzielnicowym celu skierowania do sądu wniosku o ukaranie za wykroczenia, przeprowadzenie rozmów z właścicielem mieszkania nr 27 oraz sąsiadami, próbę wyeliminowania dalszych fałszywych zarzutów kierowanych pod adresem moim i mojej rodziny”.
Realizacja
W celu uporządkowania stosunków międzysąsiedzkich w budynku przy ul. Tatarakowej 16 Zarząd i Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Łęgi podejmowały wszystkie prawnie dopuszczalne działania wynikające z obowiązujących przepisów, w tym z Regulaminu porządku domowego obowiązującego w osiedlach SM „Czuby”. Powyższa sprawa, kilkakrotnie rozpatrywana była na posiedzeniach Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Łęgi. W jednym z posiedzeń uczestniczyli przedstawiciele VII Komisariatu Policji. W wyniku powyższych działań wystosowano do Komendanta VII Komisariatu Policji oraz Lubelskiego Wojewódzkiego Komendanta Policji pisma z prośbą o wnikliwe zajęcie się sprawą. W tej sytuacji jedynym właściwym organem, który może skutecznie rozwiązać problem jest sąd.
3. 10.06.2015 r. na VIII części w osiedlu Ruta.
Proszę o odczytanie na zebraniu Walnym SM Czuby w 2015 r. Dlaczego Spółdzielnia nie liczy się z potrzebami mieszkańców przy ul. Watykańskiej i Jana Pawła II dotyczącymi potrzeby utworzenia dodatkowych miejsc parkingowych w tym rejonie? Został sprzedany łącznik pomiędzy blokami Watykańska 8 i 10, a pieniądze zostały przeznaczone na budowę pawilonu na Porębie. Pomimo że ok. 2 lata temu na zebraniu w budynku spółdzielni z udziałem pana prezesa spółdzielni mieszkańcy zgłosili wniosek o zburzenie tego łącznika i wybudowanie na dole garaży które mogłaby spółdzielnia sprzedać a powyżej można by wybudować dodatkowe miejsca parkingowe choćby płatne z czego też spółdzielnia mogłaby czerpać korzyści to nikt z zarządu nie wziął naszego wniosku pod uwagę. Nikt nas nawet nie spytał co chcielibyśmy mieć w tym miejscu. Ogłoszenie o sprzedaży zostało wywieszone bez żadnej konsultacji z mieszkańcami. Przeznaczenie pieniędzy ze sprzedaży tego łącznika też odbyło się bez powiadomienia nas mieszkańców. Tak nie powinno być. Spółdzielnia chwali się że ma nadwyżki pieniężne. Przecież to odbywa się kosztem ciągłego wzrostu naszych czynszów! Mamy wrażenie że zarząd spółdzielni oddzielił się szklaną szybą od nas mieszkańców Watykańskiej i robi dobrą minę do złej gry. l pytanie najważniejsze: Dlaczego spółdzielnia nie stara się o dotacje unijne na docieplenie naszych bloków skoro wszyscy wiedzą, że zaproponowane nam warunki docieplenia są beznadziejne i nikt się na nie nie zgodzi. Czekanie na ocieplenie bloku 9 lat to nonsens. Spółdzielnia nie chce udzielić pożyczki wewnętrznej (przedstawiciel naszych bloków pytał o to kilka razy i taką słyszał odpowiedź) choć innym blokom na ocieplenie takich pożyczek udzielano. To kolejny dowód na traktowanie mieszkańców Watykańskiej po macoszemu. Mieszkaniec Watykańskiej, który nie jest członkiem spółdzielni .
Realizacja
Wniosek został zrealizowany. Odczytany został na VIII części Walnego Zgromadzenia, w której uczestniczyli członkowie zamieszkali w nieruchomościach Watykańska 4, 6, 8, 10, Różana 7, Jutrzenki 10 i Jana Pawła II 9 oraz na posiedzeniu Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla RUTA w dniu 24.09.2015 r. Ustosunkowując się do tematów zawartych w przedmiotowym wniosku należy przypomnieć, że:
- W latach 2003-2005 wykorzystując wszystkie możliwości terenowe Spółdzielnia wybudowała dodatkowe miejsca postojowe w tym rejonie. Na więcej nie ma miejsca.
- Inwestycja pn. „Pawilon handlowo-usługowy U1-U2” nie była łącznikiem pomiędzy budynkami przy ul. Watykańskiej 8 i 10. Stanowiła odrębną nieruchomość tzw. „mienie spółdzielni”.
- Pomysły o rozbiórce, tzw. stanu zerowego inwestycji U1-U2 i wybudowanie garaży w części podziemnej a na górze miejsc parkingowych nie weszły nawet w fazę projektowania jako wysoce nieopłacalna inwestycja (bardzo kosztowna rozbiórka, wysokie koszty utrzymania, niemożliwe do pokrycia z uzyskiwanych przez nią wpływów). Środki finansowe ze sprzedaży U1-U2 przeznaczone zostały na pokrycie dotychczasowych nakładów finansowych wydatkowanych na realizację tej niedokończonej inwestycji.
- Nadwyżki pieniężne świadczą o bardzo dobrej pracy kierownictwa Spółdzielni, między innymi w ich pozyskiwaniu z innych źródeł niż opłaty eksploatacyjne mieszkańców.
- W latach 2007-20013 w ramach priorytetu inwestycyjnego 4c: Wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych i w sektorze mieszkaniowym, można było się starać o dotację z funduszy unijnnych na docieplenie budynków pod warunkiem udowodnienia, że projekt będzie realizowany w rejonie, gdzie jest, np. mało mieszkań czy panuje duże ubóstwo, długotrwałe bezrobocie, niski poziom wykształcenia, wysoki poziom przestępczości, duża degradacja środowiska, słaba koniunktura gospodarcza itd. Ten warunek nie był możliwy do spełnienia z przyczyn niezależnych od Spółdzielni. Obecnie przygotowywany jest wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach III priorytetu na lata 2014 -2020.
- Obecnie obowiąże przepisy nie dają możliwości udzielania pożyczek wewnętrznych. Większość mieszkańców nieruchomości Watykańska 6,8,10 nie wyraziła zgody na realizację docieplenia i pokrycie kosztów w ramach opłaty za mieszkanie.
Reasumując: wniosek ten świadczy o całkowitej nieznajomości przez zgłaszającego zasad funkcjonowania spółdzielni, a także zasad jej finansowania.
4. 15.06.2015 r. na XI części w osiedlu Widok
„W imieniu mieszkańców osiedla Widok zamieszkałych przy ulicy Szmaragdowej wnioskuję by wszystkie organy spółdzielni zgodnie ze swoimi kompetencjami wystąpiły do Rady Czuby Południowe i Prezydenta Lublina o przywrócenie na rzecz Miasta Lublina dojazdu do przedszkola przy ulicy Szmaragdowej, przez przywrócenie prawa własności do tego dojazdu na rzecz Miasta Lublina. Jest to zgodne z potrzebami mieszkańców osiedla Widok, potrzebami rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola i zgodne z prawem w którym nieruchomość miejska odzyska dojazd, którego pozbawili ja pracownicy urzędu miejskiego”.
Realizacja
Spółdzielnia wystąpiła w listopadzie2015 r. do Urzędu Miasta Lublin z wnioskiem o regulację stanu formalno – prawnego drogi dojazdowej do Przedszkola Nr 63 przy ulicy Szmaragdowej 22 w osiedlu Widok. Nadto należy podkreślić,że sprawa zapewnienia dostępu do drogi publicznej budynków użyteczności publicznej nie należy do kompetencji organów Spółdzielni ani do Rad Dzielnic.
5. 29.05.2015 r. na XIV części w osiedlu Błonie.
1. Ponawiam wniosek Nr 21 z Walnego Zgromadzenia z ubiegłego roku dot. wynajmu pomieszczeń gdyż nie ma to oparcia w Statucie Spółdzielni. Po takich decyzjach Rady Nadzorczej będą pustostany lokalowe. Czy takie ma być działanie Rady Nadzorczej i Zarządu?
Realizacja
Zgłoszony przez w/w wniosek na 21 części Walnego Zgromadzenia w dniu 28.05.2014 r w brzmieniu:
„W regulaminie wynajmu pomieszczeń wspólnych nieruchomości (załącznik do uchwały nr 1/4/2013 Rady Nadzorczej) wykreślić pkt. 2 w § 1 gdyż on praktycznie eliminuje wynajem lokali i jest niezgodny z ogólnymi ułatwieniami w działalności gospodarczej – kto zechce zbierać np. 200 podpisów mieszkańców aby wynająć najmniejsze jakieś pomieszczenie. Jest to nierealne, uciążliwe i wstydliwe. Ludzie nie chcą otwierać mieszkań, ich to nie obchodzi. Jest to niezmiernie upokarzające?” nie został zrealizowany gdyż pomieszczenia wspólne stanowią współwłasność wszystkich właścicieli lokali wyodrębnionych i spółdzielni. Wynajem pomieszczenia wspólnego jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd, co z punktu widzenia prawa cywilnego oznacza, że zgodę na wynajem takiego pomieszczenia muszą wyrazić wszyscy współwłaściciele, do których należą udziały w tej nieruchomości.
2. Zobowiązuję Radę Przedstawicieli Nieruchomości i Administrację Osiedla Błonie do kontrolowania i zapobiegania naklejaniu ogłoszeń i informacji na słupach, rynnach, drzwiach. altankach itp. Miejscach wraz z skierowaniem do odpowiednich organów.
Realizacja
Wniosek realizowany jest na bieżąco Pracownicy Administracji usuwają na bieżąco wszelkie informacje i ogłoszenia umieszczane w osiedlu poza miejscami do tego przeznaczonymi. W gablotach osiedlowych oraz na klatkach schodowych wywieszone są informacje o zakazie naklejania ogłoszeń i informacji w miejscach innych niż wskazane oraz o obowiązujących zasadach umieszczania przez członków i mieszkańców informacji na terenie Spółdzielni.
3. W osiedlu Błonie jest wiele przestrzeni wolnych od drzew a zwłaszcza krzewów dlatego też zobowiązuję Radę Przedstawicieli Nieruchomości i Administrację Osiedla do nasadzeń na tych powierzchniach krzewów a zwłaszcza pigwy.
Realizacja:
Nasadzenia drzew i krzewów na terenie osiedla Błonie wykonywane są w okresie jesienno- wiosennym, w miarę potrzeb i posiadanych środków finansowych
4. Zobowiązuję Radę Nadzorczą do przeanalizowania ilości osób zatrudnionych w Administracji Osiedla pod kątem ich zmniejszenia a zatrudnienie niewypłacalnych członków spółdzielni do prac porządkowych np. sprzątania liści lub innych.
Realizacja:
W niniejszej sprawie decyzję w formie uchwał podejmują organy Spółdzielni, które uprawnienia swoje realizują na podstawie ustawy Prawo spółdzielcze, ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz wewnętrznych regulacji, jakimi są Statut Spółdzielni, regulaminy wewnętrzne, a także Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy. Stosownie do treści § 103b ust. 1 pkt 1 i 2 Statutu Spółdzielni do zakresu działania Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla należy między innymi uchwalanie planów gospodarczo-finansowych, struktury organizacyjnej oraz stanu zatrudnienia administracji osiedla i domu kultury. Oznacza to, że Rada Przedstawicieli Nieruchomości zatwierdza ilość etatów oraz fundusz płac w poszczególnych administracjach osiedli, w zależności od potrzeb, co ściśle związane jest z zadaniami ciążącymi na poszczególnych stanowiskach w administracji osiedla, a zadania te bezpośrednio związane są również z wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących spółdzielczości mieszkaniowej.Rada Nadzorcza, jako organ Spółdzielni, pełni przede wszystkim funkcje kontrolne i decyzje poszczególnych organów zmienia w sytuacji, gdy są one sprzeczne z interesem Spółdzielni i gdy naruszają obowiązujący porządek prawny.
5. Ponowienie wniosku Nr 22 z Walnego Zgromadzenia z ubiegłego roku dot. tworzenia miejsc parkingowych na osiedlu Błonie z rejonie ul. Szaserów.
Realizacja:
Spółdzielnia w osiedla Błonie nie posiada wolnych terenów na realizację nowych miejsc postojowych. W ramach budżetu obywatelskiego na 2016 r. Spółdzielnia złożyła do Urzędu Miasta Lublin projekt oznaczony jako „M- 33” który dotyczył między innymi budowy miejsc postojowych na terenach miejskich wzdłuż ul. Kawaleryjskiej i Rycerskiej. Projekt w głosowaniu mieszkańców nieuzyskał odpowiedniej ilości głosów, w związku z czym w latach następnych będzie przez Spółdzielnię ponawiany.
6. 28.05.2015 r. na XV części w osiedlu Błonie.
1. Mieszkańcy Szaserów 9 zgłaszają wniosek o instalację windy z uwzględnieniem funduszy unijnych w ramach programu rewitalizacji starych osiedli.
Realizacja:
Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” w ramach programu rewitalizacji obowiązującego w latach 2016-2020 występować będzie o środki unijne – miedzy innymi na w/w inwestycję.
2. Ustawić szlaban przy wjeździe na parking przy ulicy Szaserów 1.
Uzasadnienie:
Klienci SPA zajmują wszystkie okoliczne miejsca parkingowe.
Realizacja:
W 2013 roku przy wjeździe na parking zostały postawione blokady parkingowe.
3. Członkowie Rady Nadzorczej pełnią funkcje społecznie, więc nie pobierają diet.
Realizacja
Realizacja wniosku wymaga dokonania zmian w statucie SM Czuby”. Wniosek o zmianę treści § 88a należy złożyć w trybie § 75 ust.7 Statutu Spółdzielni.
7. 8.06.2015 r. na XVI części w osiedlu Błonie.
1. Zabezpieczenie chodnika w postaci „zakazu wjazdu pojazdów” Hetmańska 14.
Realizacja
Na ciągu pieszym przy budynku Hetmańska 14 stoi znak „zakaz ruchu pojazdów”
2. Wniosek o ustalenie jasnych zasad dotyczących przycinania drzew i krzewów na osiedlu Błonie. Nadmieniam, że wokół inne Spółdzielnie i osiedla na czele ze służbami miejskimi regularnie przycinają te nasadzenia, natomiast na naszym osiedlu są z tym ciągle problemy.
Realizacja
Przycinanie drzew i krzewów na terenie osiedla wykonywane jest w miarę potrzeb, zgodnie ze sztuką ogrodniczą i obowiązującymi przepisami dotyczącymi pielęgnacji drzew i krzewów.
8. 19.05.2015 r. na XVIII części w osiedlu Skarpa.
Uchwała
Powołanie Komisji w celu sprawdzenia zgodności wykonania remontów balkonów z dokumentacją. W skład komisji powinny wejść 4 osoby – 2 osoby ze strony ADM oraz 2 osoby – czynnik społeczny wybrany przez mieszkańców, a nie Zarząd. Przyczyną powołania takiej komisji jest fakt, że już maluje się blachę balkonów aby przykryć korozję, która namiętnie powraca. Uważam iż nasz nadzór budowlany nie spełnia swoich czynności w sposób nawet dostateczny.Konieczne jest rozwiązanie tego problemu.
Realizacja
Remont balkonów w osiedlu Skarpa wykonywany był zgodnie z dokumentacją techniczną, w której projektant zastosował obróbki blacharskie balkonów z blachy powlekanej. W związku z pojawieniem się ognisk korozji, na wniosek Spółdzielni projektant w styczniu 2009 roku zmienił blachę powlekaną obróbek na blachę kwasoodporną. Wszystkie obróbki blacharskie balkonów remontowanych po 23.01.2009 roku wykonane zostały z blachy kwasoodpornej, na której dotychczas nie stwierdzono występowania korozji.
9. 18.05.2015 r. na XX części w osiedlu Skarpa i Niska Skarpa
„Wniosek o zmianę Regulaminu zamówień na roboty inwestycyjne, remontowo – budowlane w zasobach SM „Czuby”
Realizacja
Wniosek nie precyzyjny . Nie określa jakie zmiany zdaniem wnioskodawcy należy wprowadzić do Regulaminu udzielania zamówień na roboty remontowo- budowlane, inwestycyjne, konserwacyjne oraz usługi i dostawy przeprowadzane w zasobach SM „Czuby” finansowane ze środków spółdzielczych.