Protokół NR 6/2022
z posiedzenia Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie odbytego w dniu 7.06.2022 r.
Przewodniczący Rady – Andrzej Turski
Zastępcy przewodniczącego – Zbigniew Gontarz, Jerzy Kaczmarski
Sekretarz – Danuta Przybyś – Ziemba
Członkowie:
Ewa Kosiak, Edward Dudek, Grażyna Kasprzak, Elżbieta Janiak, Agnieszka Kulikowska, Bogumiła Baran, Brożyna Marta, Dariusz Jaremek, Krzysztof Piekniak, Grażyna Stadnik, Tomasz Buda, Waldemar Żak, Elżbieta Szabała, Jan Morawski, Zbigniew Ławniczak.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
zastępca prezesa s/s finansowych – Adam Ziółek
zastępca prezesa ds. eksploatacyjnych – Bożena Zielińska
specjalista ds. samorządowych – Anna Korzonek
Kierownik Adm. Osiedla Błonie – Urszula Ćwiklińska
Ad. 1
Przewodniczący Rady Nadzorczej zgłosił wniosek by pkt 4 porządku obrad posiedzenia RN zaplanowanego na dzień dzisiejszy w brzmieniu:
„ 4. Rozpatrzenie wniosku RPNO Ruta z dnia 19.05.2022 r w sprawie przyznania środków na doposażenie urządzeń zabawowych placu zabaw przy ul. Dziewanny (mienie spółdzielni)” uzupełnić o drugą część zdania w brzmieniu:
„oraz wniosku RPNO Błonie z dnia 31.05.2022 r. o zakup ciągnika KUBOT 23 KM wraz z osprzętem dla potrzeb osiedla Błonie i pokrycie kosztów z mienia spółdzielni”
Za uzupełnieniem zaplanowanego porządku obrad, o drugą części zdania w pkt 4 w brzmieniu przedstawionym powyżej, głosowało 18 członków RN (jednomyślnie)
Za przyjęciem do realizacji poniżej przedstawionego porządku obrad z uzupełnionym pkt 4, głosowało 18 członków RN
- Przyjęcie porządku obrad
- Rozpatrzenie skargi i prośby o „pomoc i interwencję merytoryczną” złożonej w dniu 6 maja do Rady Nadzorczej przez członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w sprawie realizacji prac remontowych w osiedlu Błonie.
- Informacja Zarządu na temat decyzji podjętych przez Zarząd Spółdzielni w dniu 15 marca 2022 roku w sprawie wniosków Administracji Osiedla Skarpa o zatwierdzenie protokołów przetargu na wykonanie przebudowy instalacji gazowej i wymiany docieplenia w osiedlu Skarpa.
- Rozpatrzenie wniosku RPNO Ruta z dnia 19.05.2022 r. w sprawie przyznania środków na doposażenie urządzeń zabawowych placu zabaw przy u. Dziewanny (mienie spółdzielni) oraz wniosku RPNO Błonie z dnia 31.05.2022 r. o zakup ciągnika KUBOT 23 KM wraz z osprzętem dla potrzeb osiedla Błonie i pokrycie kosztów z mienia spółdzielni”
- Przyjęcie protokołu z posiedzenia odbytego 10.05.2022 r.
- Rozpatrzenie pism skierowanych do RN:
a) pismo członek spółdzielni zamieszkałegi przy ul. Różanej, dot. wymiany ekranów azbestowych balkonowych w osiedlu Ruta,
b) pismo Zarządu z 26.04.2022 r. z „prośbą o pisemne uzasadnienie decyzji RN o nieprzyznaniu premii kwartalnej w okresie od stycznia 2020r. do 2022.” - Sprawy wniesione
Ad. 2
Rozpatrzenie skargi mieszkańców nieruchomości EB 04 z dnia 6 maja 2022 r.
Członkowie RN zapoznawali się z poniżej przedstawionymi materiałami:
1. skargą
Mieszkańcy nieruchomości 04 EB Lublin, dn.06.05.2022 r.
L.dz RN/4144/2022 Rada Nadzorcza SM Czuby
Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Błonie w Lublinie
Mieszkańcy nieruchomości 04 EB zwracają się z prośbą o pomoc i interwencję merytoryczną w sprawie wykonania schodów zewnętrznych do budynków przy ul. Dragonów 3 i 14.
W planie remontów na 2020 r zatwierdzonym przez RPNO Błonie zaplanowano ułożenie gresu na schodach wejściowych do w/w budynków i była przewidziana kwota w wysokości 14.000 zł. Przez cały rok nie został przeprowadzony żaden przetarg w celu wyłonienia wykonawcy, tym samym roboty nie zostały zrealizowane.
W 2021 roku ponownie w planie remontów ujęto te roboty i zaplanowano kwotę w wysokości 20.000 zł. Po korekcie planu w listopadzie 2021 r zwiększono kwotę na 33.800 zł.
Jednocześnie informujemy, że dopiero w październiku 2021 r został rozpisany przetarg na te roboty i został wybrany wykonawca
W grudniu 2021 r została podpisana umowa na te roboty z terminem wykonania do 30.06.2022 r. Na dzień dzisiejszy nic się nie dzieje pomimo sprzyjających warunków atmosferycznych jesteśmy zbywani przez Kierownika Administracji i Zarząd Spółdzielni i nie ma konkretnych decyzji.
Chcemy Państwa poinformować, że technologię którą wybrała Pani kierownik jest nie odpowiednia bo na takie schody nie stosuje się gresu bo to za chwilę będzie wyrzucenie pieniędzy w błoto.
Lepszym i bardziej sprawdzonym rozwiązaniem byłoby wykonanie tych schodów z bloczków betonowych na podsypce cementowo-piaskowej.
Była interwencja członka tej nieruchomości u Prezesa Burskiego ale też bez echa i odrobiny zainteresowania Prezesa wręcz przeciwnie Prezes sprawiał wrażenie jakby nie wiedział o co chodzi i jak członek Sp-ni zadał pytanie co P. Kierownik robi w godzinach pracy w kawiarni przy kawie to Prezes odpowiedział, że załatwia sprawy biznesowe — czy wie co mówi? / od czego jest pokój w Adm przy Dragonów 2? To są kpiny z członków Spółdzielni którzy na to płacą i chyba nie na takie osoby’ powinnyśmy płacić czynsz. nie jest prywatny biznes ani P. Kierownik Osiedla ani Prezesów – ciekawi jesteśmy Państwa interwencji .
Chcemy też Państwa poinformować, że w marcu 2022r wykonano schody wejściowe do budynku przy Kaczeńcowej 10 w os. Łęgi — oglądaliśmy i jest to zrobione fachowo — można ???????? Nasze budynki były odbierane w 1989 r i chyba czas najwyższy, żeby wyremontować schody bo przy tym tempie Kierownictwa Adm. i Zarządu to jeszcze trochę i trzeba będzie postawić drabiny żeby dostać się do budynków, a mamy 21 wiek.
Termin zakończenia robót się zbliża, a jeszcze nie rozpoczęto robót. Od grudnia można było wszystko przygotować łącznie z zakupem materiałów i co robiła Administracja?
Wnosimy do Rady Nadzorczej żeby zainteresowała się pracą ADM os. Błonie i Zarządu Spółdzielni i sprawdziła realizację zaplanowanych remontów w osiedlu bo na usprawiedliwienie nic nie ma tylko puste słowa bez pokrycia.
RN zwróciła uwagę na jakość wykonywanych prac a nadzorowanych przez Kierownika naszego osiedla / utrudniony kontakt z mieszkańcami bardzo często nieobecna na stanowisku pracy oraz brak reakcji na zgłaszane interwencje /
Mamy nadzieję wręcz liczymy Państwo poważnie i zgodnie z kompetencjami rozpatrzą naszą skargę.
Adres do korespondencji;
Członek Spółdzielni zamieszkały przy ul. Dragonów, os. Błonie
Z poważaniem
27 podpisów mieszkańców
2. odp. Zarządu z dnia 13.05.2022 r.
Rada Nadzorcza
SM Czuby w Lublinie
PE/4508/ /4144/2022
Dotyczy: skargi z dnia 06.05.2022 r do Rady Nadzorczej i Rady Przedstawicieli Nieruchomości os. Błonie.
W odpowiedzi na skargę mieszkańców nieruchomości Dragonów 3 i 14 na realizację remontu schodów zewnętrznych prowadzących do budynków przy ul. Dragonów 3 i 14 Zarząd przesyła w załączeniu szczegółowe wyjaśnienie Pani Kierownik Administracji Osiedla Błonie w przedmiotowej sprawie.
Jednocześnie Zarząd informuje, że podobne problemy z realizacją remontów w okresie pandemii występowały również w innych osiedlach i szereg prac z konieczności zostało przesuniętych na dalszy termin.
Podkreślenia wymaga również fakt, te jak pokazują załączone zdjęcia stan techniczny schodów nie zagraża bezpieczeństwu mieszkańców, nie są wyszczerbione ani uszkodzone.
Wymagają remontu głównie ze względów estetycznych.
Ponadto, podczas remontu ważne jest by kolejność prac była odpowiednio zaplanowana a wykonanie remontu schodów przed wykonaniem remontu wind byłoby raczej powodem skargi na nieprzemyślane działania Administracji Osiedla.
Zarzuty przedstawione w skardze przez mieszkańców prawdopodobnie wynikają z braku wiedzy fachowej jak też braku zainteresowania i chęci „wyjaśnienia sprawy, ponieważ tylko jedna z podpisanych osób rozmawiała z Panią Kierownik Administracji Osiedla.
Pozostałe osoby nie kontaktowały się w celu uzyskania informacji.
Wobec powyższych faktów i wyjaśnień, nie ma podstaw do uwzględnienia powyższej skargi.
Zarząd SM Czuby
3. wyjaśnienie kierownika Administracji Osiedla Błonie z dnia 13.05.2022 r.
Ldz. 389/2022
Zarząd SM Czuby
Dotyczy: skargi z. dnia 06.05. 2022 r do Rady Nadzorczej i Rady Przedstawicieli Nieruchomości os. Błonie.
W odpowiedzi na skargę mieszkańców nieruchomości Dragonów 3 i 14 na realizację remontu schodów zewnętrznych budynku Dragonów 3 i 14 Kierownik Administracji Osiedla monie wyjaśnia co następuje:
l . W planie remontów na rok 2020 ujęto remont schodów zewnętrznych do budynków Dragonów 3 i 14 szt. 4 po dwa wejścia w każdym budynku oraz zabezpieczono środki z funduszu remontowego nieruchomości w kwocie 14 000.00 zł / kalkulacja kosztów na podstawie lat poprzednich/. Pracownicy działu technicznego Administracji Osiedla Błonie przeprowadzili negocjacje z kilkoma firmami wykonującymi tego typu prace .
Z uwagi na wzrost zachorowań na COVID-19 i stan epidemii firmy realizujące tego typu roboty nie były zainteresowane wykonaniem ww. robót . Po rozmowach telefonicznych wpłynęła jedna oferta Usługowego Zakładu Kamieniarsko- Betoniarskiego Jacek Grygiel z oferowaną ceną w wysokości:
18 188,87 zł za 1 4 „t = 72 755,48 zł.
Po konsultacji z Przedstawicielem Nieruchomości EB04 nie wyraził on zgody na wykonanie remontu w tych kosztach. W związku z powyższym nie wniesiono do Rady Przedstawicieli Nieruchomości wniosku o zwiększenie kwoty na w/w roboty.
Administracja podjęła dalsze starania w znalezieniu wykonawcy.
2. Po uzgodnieniu z Przedstawicielem nieruchomości przeniesiono wykonanie remontu w/w schodów na 2021 rok i zwiększono kwotę na wykonanie wt w remontu do kwoty 20 000 zł.
Ponownie przeprowadzano negocjacje cenowe z. kilkoma firmami ( m.in. Crom Andrzej Witek, Marten- Bud Bis, Budrex BP Bochenek itp.) . Żadna firma nie wyraziła zainteresowania wykonaniem w/w robót.
W m-c październiku ogłoszono przetarg zapytanie do pięciu firm. Ofertę złożyła tylko jedna firma —Zakład Remontowo-Budowlany Joanna Czuwara — na kwotę 3 1 239.53 zł.
Pozostałe firmy do których wysłano zapytanie nie złożyły oferty z uwagi na brak wystarczających środków w planie remontów Rada Przedstawicieli
Nieruchomości osiedla Błonie w miesiącu listopadzie podjęła uchwalę o zwiększeniu kwoty na remont schodów: uchwała nr 22/47/2021 z dnia 18.1 12021 r.
Z uwagi na okres zimowy i niesprzyjające warunki atmosferyczne umowa z wykonawcą została podpisana z terminem wykonania do 30.06.2022 rok.
W chwili obecnej prowadzonych na tych budynkach są prace polegające na demontażu elementów dźwigów osobowych w-raz z demontażem prowadnic stalowych / po 5 mb długości z szachtu windowego. Istnieje prawdopodobieństwo uszkodzenia okładziny’ schodów wejściowych. Należy nadmienić, iż w.w schody oraz podest zgodnie z projektem technicznym budynków Dragonów 3 i 14 są żelbetowe, wylewane na mokro z wykończeniem szlifowanym lastrico. Podest jak i schody zostaną obłożone gresem antypoślizgowym określonej „wytrzymałości” , spełniającym warunki techniczne. Wejścia do budynków są zadaszone.
W osiedlu Błonie w 9 budynkach schody i posadzki w prześwitach są wyłożone gresem. Prawidłowe układanie gresu na zewnątrz wiąże sit; z zachowaniem technologii i wymaga odpowiedniej temperatury oraz wilgotności powietrza .
Na dzień dzisiejszy nie ma zagrożenia przekroczenia umownego terminu zakończenia prac przez wykonawcę zgodnie z zawartą umową.
Urszula Ćwiklińska
W załączeniu: Zdjęcia wejść i schodów do budynków Dragonów 3 i 14 od strony wschodniej i zachodniej.
Otrzymują:
Adresat
Rada Nadzorcza SM Czuby
Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Błonie”
4. pismem Zarządu Spółdzielni z dnia 30.05.2022 r .
Rada Nadzorcza
SM Czuby w Lublinie
Pe/4883/4508/4144/2022
Dotyczy: uzupełnienie pisma Zarządu Spółdzielni z dnia 13-05-2022 r w sprawie skargi mieszkańców nieruchomości Dragonów 3,14 z dnia 06.05.2022 r.
W uzupełnieniu pisma z dnia 13-05-2022 r znak: PE/4508/4144/2022 Zarząd SM Czuby uprzejmie dodatkowo wyjaśnia:
Remont schodów zewnętrznych nie mógł być wykonany w okresie zimowym. Ustalony zakres robót wymaga dodatnich temperatur i odpowiedniej wilgotności powietrza a skuteczność i trwałość remontu zależą od prawidłowości i zachowanie reżimu technologii wykonywanych prac. Termin umowny – to czerwiec 2022 r – obecnie prace są realizowane a termin umowny nie jest zagrożony.
Jednocześnie informujemy, że zakończyły się prace demontażowe ciężkich elementów wymienianych wind.
Wyjaśniamy ponadto, że przebudowa schodów wejściowych do budynków w osiedlu Łęgi obejmuje inny zakres robót niż ten przy Dragonów 3, 14, opiera się o inną technologię oraz inną wartość robót.
W tym przypadku pozyskanie wykonawcy robót też nie było łatwe i wielokrotne rozmowy z różnymi firmami nie przynosiły rezultatów. Podobnie w osiedlu Poręba, do dnia dzisiejszego nie udało się pozyskać wykonawcy robót polegających na ułożeniu gresu w klatkach schodowych w budynkach osiedla – pomimo wielokrotnie ogłoszonego przetargu nieograniczonego, tj, w roku 2020 – trzykrotnie, w 2021 – dwukrotnie, 2022 – dwukrotnie).
W okresie pandemii wiele firm zawiesiło swoją działalność, na co Spółdzielnia nie miała żadnego wpływu.
Ponadto, pragniemy podkreślić, że Zarząd Spółdzielni nie ma wpływu na gospodarkę, rosnące ceny, inflację, rynek pracy itp. W obecnej sytuacji międzynarodowej i gospodarczej rozwiązywanie problemów z jakimi borykają się nasi mieszkańcy wymaga od wszystkich zwiększonego wysiłku i wspólnego zrozumienia.
Zarząd Spółdzielni
5.pismem kierownika Adm. osiedla Błonie z dnia 01.06.2022 r.
Zarząd SM „Czuby”
w/m
EB /483/2022
Administracja Osiedla „Błonie’’ informuje, iż Rada Przedstawicieli nieruchomości Osiedla „ Błonie” na swym posiedzeniu w dniu 30 maja b.r. rozpatrzyła pismo mieszkańców budynku Dragonów 3 i 14 z dnia 6 maja br. Zgłoszono dwa wnioski:
Wniosek zgłoszony przez przedstawiciela nieruchomości Ułanów 14 i 16 o treści:
„ Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Błonie” przekazuje tę sprawę do Komisji Rewizyjnej RPNO celem jej zbadania i wypracowania stanowiska „
Za tym wnioskiem głosowało : za- 2 głosy , przeciw- 2 głosy , wstrzymujące się – 6 – głosów.
Wniosek zgłoszony przez przedstawiciela nieruchomości Hetmańska 6, 8, 10 o treści:
„ Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Błonie” wyraża swoje stanowisko, po zapoznaniu się z dostępną dokumentacją w sprawie remontu schodów w budynkach Dragonów 3 i 14 uznaje za uzasadnione i słuszne argumenty zawarte w skardze mieszkańców tej nieruchomości. RPNO postanowiła zwrócić się do Zarządu o spowodowanie, aby służby spółdzielni reagowały na decyzję organów samorządowych bez zbędnej zwłoki”.
Za tym wnioskiem głosowało : za – 6 głosów , przeciw – 0 głosów , wstrzymały się – 4 głosy. ’
6. projektem uchwały w brzmieniu
Uchwała Nr /22
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej CZUBY w Lublinie
z dnia ………2022 r.
W sprawie: Rozpatrzenie skargi i prośby o „pomoc i interwencję merytoryczną” złożonej w dniu 6 maja do Rady Nadzorczej przez członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w sprawie realizacji prac remontowych w osiedlu Błonie.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, działając na podstawie § 87 ust.1 pkt 8 Statutu Spółdzielni po zapoznaniu się ze skargą i prośbą o „pomoc i interwencję merytoryczną” złożoną w dniu 6 maja 2022 r. przez członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w sprawie realizacji prac remontowych w osiedlu Błonie postanowiła:
§ 1
Uznać skargę członków spółdzielni z nieruchomości EB 04 z osiedla Błonie za ………….
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w trybie określonym w § 89 ust. 3 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie.
7. pismem Zarządu Spółdzielni z dnia 6.06.2022 r.
Rada Przedstawicieli
Nieruchomości Osiedla Błonie
SM Czuby w Lublinie
PE/5115 /5062/2022
Dotyczy: Skargi z dnia 06.05.2022 r. na remont schodów przy ul. Dragonów 3 i 14 oraz wniosku przedstawiciela nieruchomości Hetmańska 6,8, 10 przegłosowanego na posiedzeniu RPNO Błonie w dniu 30.05.2022 r.
Odnosząc się do Państwa stanowiska w powyższej sprawie Zarząd SM Czuby zwraca się z prośbą o ponowne przeanalizowanie faktów oraz sytuacji w jakiej znalazła się nie tylko nasza Spółdzielnia, ale także firmy wykonawcze i instytucje w całym kraju.
Zaplanowane na 2020 rok prace remontowe w Spółdzielni z powodu pandemii w znacznej części zostały przesunięte na rok następny. W wielu przypadkach wnioskowali o to sami mieszkańcy w celu ograniczenia kontaktów z osobami trzecimi. Sytuacja gospodarcza, trudności w pozyskaniu materiałów budowlanych, wysoka zachorowalność wśród pracowników spowodowały rozchwianie rynku, zaowocowały gwałtownym wzrostem cen usług. Z tego też powodu oferta, jaką udało się pozyskać w roku 2020 na wykonanie przedmiotowego remontu schodów przewyższała wielokrotnie środki zaplanowane w planie gospodarczym. Na wydatkowanie kwoty 72 755,48 zł przy zaplanowanej kwocie 14 000 zł – nie było zgody ani przedstawiciela nieruchomości ani też stosownej uchwały RPNO Błonie.
Z tych też względów Spółdzielnia nie miała możliwości wykonania tego remontu w zaplanowanym terminie. Sytuacja podobna dotyczyła roku 2021. Pomimo wielokrotnych prób pozyskania wykonawcy remontu schodów dopiero w październiku 2021 r. w wyniku przetargu pojawiła się oferta na kwotę 31 239,53 zł. Była to jedyna oferta, pozostałe firmy nie odpowiedziały na zapytanie. Oferta przekraczała kwotę zaplanowaną w planie gospodarczym – zwiększoną na 2021 rok do 20 000 zł.
W listopadzie RPNO Błonie podjęła stosowną uchwalę o zwiększeniu środków przeznaczonych na zaplanowany remont. Po podjęciu wymaganej uchwały Zarząd podpisał umowę na realizację robót z terminem zakończenia – czerwiec 2022r. Zakres zaplanowanych prac wykluczał ich realizację zimą z uwagi technologię robót, tj. wymogi dotyczące odpowiedniej wilgotności powietrza i dodatnich temperatur.
Jednocześnie w harmonogramie robót uwzględniono prace demontażowe ciężkich elementów wymienianej windy.
Powyższe informacje i wyjaśnienia zostały przekazane zarówno członkom RPNO Błonie, jak też Radzie Nadzorczej przez Kierownika Administracji Osiedla Błonie oraz przez Zarząd Spółdzielni pismami z dnia 13.05.2022 r. oraz 30.05.2022 r. W tej sprawie odbyło się także spotkanie z mieszkańcem, reprezentującym grupę zainteresowanych osób.
Ponadto pragniemy przypomnieć, że podstawą do wydatkowania przez Spółdzielnię środków z funduszu remontowego są uchwały uprawnionych organów statutowych, brak zgody mieszkańców i ich przedstawicieli na zwiększenie kosztów – uniemożliwia realizację remontów. Służby Spółdzielni i Zarząd – odpowiedzialne za bezpieczeństwo mieszkańców oraz prawidłową politykę finansową i gospodarczą – podejmując wszelkie inicjatywy zawsze kierują się interesem spółdzielni i dobrem jej mieszkańców.
Przedstawiając powyższą argumentację z prośbą o ponowne zajęcie się sprawą Zarząd wyraża zaniepokojenie z powodu rozpowszechniania przez niektóre osoby nieprawdziwych oskarżeń mających negatywny wpływ na relacje międzysąsiedzkie.
Biorąc powyższe argumenty pod uwagę wnioskujemy o uznanie przedmiotowej skargi za bezzasadną, a sprawę związaną z przesunięciem realizowanego obecnie remontu wynikłą z powodów niezależnych, na które Spółdzielnia nie miała wpływu.
Zarząd SM Czuby
8 . przedstawionymi przez Kierownika Administracji Osiedla Błonie wyjaśnieniami (zawartymi w piśmie z dnia 7.06.2022 r.)
EB/503/2022
Dotyczy: skargi z dnia 06.05. 2022 r do Rady Nadzorczej i Rady Przedstawicieli Nieruchomości os. Błonie.
W uzupełnieniu wyjaśnień dotyczących skargi mieszkańców nieruchomości Dragonów 3 i 14 na realizację remontu schodów zewnętrznych budynku Dragonów 3 i 14
Kierownik Administracji Osiedla Błonie informuje
W związku ze wzrostem zachorowań w roku 2020 rząd wprowadził obostrzenia i restrykcje obowiązujące wszystkie podmioty gospodarcze. Wydano rozporządzenie i pozamykano szkoły , sklepy , hurtownie , firmy usługowe, ograniczono działalność pozostałych firm i instytucji , nastąpiło przejście na pracę zdalną. Ogłoszono stan epidemii w Polsce. Z uwagi na liczne zachorowania pracowników i długotrwałą absencję ograniczenie kontaktów z ludźmi wszelkie prace remontowe wykonywane przez firmy zewnętrzne jak i siłami własnymi , a przyjęte do planu 2020 roku i uchwalone w połowie roku 2019 napotkały na niezależne od Administracji trudności w realizacji.
RPNO w dniu 29.10.2020 roku zatwierdziła rzeczowo- finansowy plan remontów na rok 2021/ uchwał nr 18/2020 / i ujęła do wykonania remont schodów wejściowych do budynków Dragonów 3 i 14 .
W 2021 roku pojawiła się możliwość zaciągnięcia nisko oprocentowanego kredytu ( 0,15 % w skali roku ) w Polskiej fundacji Przedsiębiorczości oraz uzyskanie umorzenia jego części maksymalnie do 35 % na wymianę wind z przystosowaniem wejść dla potrzeb osób niepełnosprawnych.
Administracja zleciła opracowanie opinii technicznej o możliwości zrealizowania takiej inwestycji w budynkach Dragonów 3 i 14. Zgodnie z opinia istnieje możliwość przystosowania wejść do budynków i wymianę dźwigów . W przypadku realizacji przebudowy wejść do budynków z jednej strony remont 2 szt wejść byłby nieuzasadnionym wydatkiem.
W m-c październiku ogłoszono przetarg zapytanie do pięciu firm : Marten Bud Bis (realizował układanie gresu w prześwitach na schodach i balkonach ) Budrex BP ( realizacja układania gresu na balkonach i zewnętrznych schodach wejściowych) Usługowy Zakład Kamieniarsko — Betoniarski ( realizacja robót zewnętrznych ) Zakład Remontowo-Budowlany Joanna Czuwara ( obkładanie schodów i balkonów ) MM Bujak ( układanie gresu na zewnętrznych tarasach i schodach) . Ofertę złożyła tylko jedna firma — Zakład Remontowo Budowlany Joanna Czuwara — na kwotę 3 1 239.53 zł. Ofertę należało uzupełnić, gdyż nie spełniała SIWZ .Po uzupełnieniu podpisano umowę z terminem wykonania do 30 czerwca 2022 roku.
Podest jak i schody zostaną obłożony gresem technicznym , antypoślizgowym R I I spełniający warunki techniczne. Roboty należy prowadzić w temperaturze zewnętrznej od 5 — 28 stopni .
Według rejestru temperatury prowadzonego w Administracji Osiedla „Błonie” od grudnia 2021 do kwietnia 2022 występowały temperatury poniżej +5 stopni C
Kierownik Administracji Błonie
9. Informacja przewodniczącego RN – waśnieniami do projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi zawartego w protokole prezydium RN
Przewodniczący poinformował, że biorąc pod uwagę poniższe fakty:
– Remont schodów zewnętrznych w obu budynkach został umieszczony w planie remontów na 2020 rok.
Zabezpieczono środki z funduszu remontowego nieruchomości w kwocie 14 tys. zł zgodnie z kalkulacją z lat poprzednich.
– Przetarg na prace remontowe, zakończony podpisaniem umowy rozstrzygnięto w końcu roku 2021 z terminem wykonania prac ustalonym na dzień 30 czerwca 2022 i ceną w wysokości 33,8 tys. zł.
– Prace remontowe zostały rozpoczęte w maju 2022 dopiero po wpłynięciu rozpatrywanej skargi.
zaproponował aby do materiałów dla RN zamieścić uchwałę uznającą skargę za zasadną. Przedstawił też projekt uzasadnienia do uchwały. Podczas obrad Prezydium (30 maja) członkowie Zarządu przedstawili swój pogląd, że projekt uchwały nie powinien zawierać sugestii co do uwzględnienia skargi a zaproponowane uzasadnienie jest krzywdzące dla Zarządu.
Zarząd dołączył uzupełnienie swojego pisma z 13 maja (str. 6 protokołu Prezydium). Działania Zarządu wpłynęły na ustalenie treści §1 uchwały ze zdaniem z wykropkowaniem: czyli „Uznać skargę członków spółdzielni z nieruchomości EB 04 z osiedla Błonie za ……………”
Tym sposobem zadecydowano, że uzasadnienie zaproponowane przez Przewodniczącego podczas obrad Prezydium nie powinno się znaleźć się w materiałach bo jest uzasadnieniem decyzji o uznaniu słuszności skargi.
W związku z takimi decyzjami Rada Nadzorcza potrzebuje, na początek, ustalić czy w projekcie uchwały w miejsce kropek wstawić słowo „zasadną” czy „nie zasadną” a w następnym głosowaniu zdecydować czy przyjmuje uchwałę takiej treści.
Przewodniczący przedstawił członkom RN projekt uchwały oraz uzasadnienia w brzmieniu:
Uchwała Nr /22
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej CZUBY w Lublinie
z dnia ………2022 r.
W sprawie : Rozpatrzenie skargi i prośby o „pomoc i interwencję merytoryczną” złożonej w dniu 6 maja do Rady Nadzorczej przez członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w sprawie realizacji prac remontowych w osiedlu Błonie.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, działając na podstawie § 87 ust.1 pkt 8 Statutu Spółdzielni po zapoznaniu się ze skargą i prośbą o „pomoc i interwencję merytoryczną” złożoną w dniu 6 maja 2022 r. przez członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w sprawie realizacji prac remontowych w osiedlu Błonie postanowiła:
§ 1
Uznać skargę członków spółdzielni z nieruchomości EB 04 z osiedla Błonie za zasadną
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w trybie określonym w § 89 ust. 3 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie.
Załącznik
do uchwały Nr / /2022
Rady Nadzorczej SM Czuby
z dnia 26.04.2022 r.
UZASADNIENIE
do uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi i prośby o „pomoc i interwencję merytoryczną” złożonej w dniu 6 maja do Rady Nadzorczej przez członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w sprawie realizacji prac remontowych w osiedlu Błonie.
Rada Nadzorcza działając na podstawie § 87 ust. 1 pkt 8 Statutu uznała skargę członków spółdzielni z nieruchomości EB 04 z osiedla Błonie za zasadną.
Skarga wpłynęła w dniu 6 maja 2022 roku. Rada Nadzorcza zapoznała się z jej treścią w trakcie posiedzenia w dniu 10 maja 2022 roku i zadecydowała o rozpatrywaniu skargi na następnym posiedzeniu po otrzymaniu informacji i wyjaśnień ze strony Zarządu i Administracji Osiedla Błonie.
Po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami i reakcją służb spółdzielni Rada Nadzorcza uznała zasadność skargi, potwierdzając, że:
– działanie Administracji i Zarządu Spółdzielni w sprawie realizacji, ujętego w planie remontów na 2020 rok, remontu schodów w nieruchomości EB 04 w osiedlu Błonie było zbyt przewlekłe, co doprowadziło do znacznego zwiększenia kosztów wykonania prac remontowych,
– mimo, że po rozstrzygnięciu ostatniego przetargu w październiku 2021 roku podpisano z wyłonionym wykonawcą umowę (grudzień 2021 r) z terminem realizacji do 30.06.2022, prace nie rozpoczęły się do czasu wpłynięcia skargi (maj 2022 r.). Rada Nadzorcza nie znalazła, w przedstawionych wyjaśnieniach, powodu sześciomiesięcznej zwłoki w podjęciu prac przez wykonawcę. Przytoczone fakty potwierdzają zasadność i skuteczność skargi mieszkańców,
– Rada Nadzorcza nie znalazła potwierdzenia dla wysuwanej, w przedstawionych wyjaśnieniach tezy, że Przedstawiciel Nieruchomości EB04 nie wyrażał zgody na wykonanie remontu w zwiększonych kosztach,
– treść podjętej Uchwały wraz z uzasadnieniem będzie dołączona do materiałów przygotowywanych na posiedzenie w sprawie rozpatrywania wniosku premiowego za II kwartał 2022 r dla członków Zarządu.
Przewodniczący RN Rada Nadzorcza, po przedstawienie przez zastępcę prezesa ds.eksplantacji dodatkowych informacji i wyjaśnień na temat braku podstaw do uznania działań kierownika administracji osiedla Błonie za opieszałe i niezgodne z obowiązującą procedurą przy organizacji przetargu na remont schodów w nieruchomości EB 04 oraz po dyskusji, w której głos zabrali: Elżbieta Szabała, Marta Brożyna , Jerzy Kaczmarski, Zbigniew Gontarz, Edward Dudek, Waldemar Żak, Andrzej Turski, Danuta Przybyś – Ziemba, przewodniczący RN zarządził głosowanie w sprawie uznania bądź nieuznania skargi z dnia 6.05.2021 r.
I. Za uznaniem skargi z dnia 6 maja 2022 r. mieszkańców nieruchomości EB 04 za zasadną głosowało 11 członków RN, przeciw uznaniu 5 członków, wstrzymało się od głosowania 2 członków RN.
II. Za przyjęciem przedstawionego przez przewodniczącego RN, brzmienia uzasadnienia do projektu uchwały o uznanie skargi mieszkańców nieruchomości EB 04 za zasadną, głosowało 11 członków RN,, przeciw podjęciu 5 członków, wstrzymało się od głosowania 2 członków RN.
Rada Nadzorcza większością głosów – 11 za, przy 5 głosach przeciwnych i 2 wstrzymujących się od głosowania podjęła uchwałę następującej treści:
Uchwała Nr 19 /3/ /2022
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej CZUBY w Lublinie z dnia 7.06.2022 r.
W sprawie: Rozpatrzenie skargi i prośby o „pomoc i interwencję merytoryczną” złożonej w dniu 6 maja do Rady Nadzorczej przez członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w sprawie
realizacji prac remontowych w osiedlu Błonie.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, działając na podstawie § 87 ust.1 pkt 8 Statutu Spółdzielni po zapoznaniu się ze skargą i prośbą o „pomoc i interwencję merytoryczną” złożoną w dniu 6 maja 2022 r. przez członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w sprawie realizacji prac remontowych w osiedlu Błonie postanowiła:
.
§ 1
Uznać skargę członków spółdzielni z nieruchomości EB 04 z osiedla Błonie za zasadną
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w trybie określonym w § 89 ust. 3 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie.
Załącznik do uchwały Nr 19/ 3/2022
Rady Nadzorczej SM Czuby
z dnia 7.06.2022 r.
UZASADNIENIE
do uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi i prośby o „pomoc i interwencję merytoryczną” złożonej w dniu 6 maja do Rady Nadzorczej przez członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w sprawie realizacji prac remontowych w osiedlu Błonie.
Rada Nadzorcza działając na podstawie § 87 ust. 1 pkt 8 Statutu uznała skargę członków spółdzielni z nieruchomości EB 04 z osiedla Błonie za zasadną.
Skarga wpłynęła w dniu 6 maja 2022 roku. Rada Nadzorcza zapoznała się z jej treścią w trakcie posiedzenia w dniu 10 maja 2022 roku i zadecydowała o rozpatrywaniu skargi na następnym posiedzeniu po otrzymaniu informacji i wyjaśnień ze strony Zarządu i Administracji Osiedla Błonie.
Po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami i reakcją służb spółdzielni Rada Nadzorcza uznała zasadność skargi, potwierdzając, że:
działanie Administracji i Zarządu Spółdzielni w sprawie realizacji, ujętego w planie remontów na 2020 rok, remontu schodów w nieruchomości EB 04 w osiedlu Błonie było zbyt przewlekłe, co doprowadziło do znacznego zwiększenia kosztów wykonania prac remontowych,
mimo, że po rozstrzygnięciu ostatniego przetargu w październiku 2021 roku podpisano z wyłonionym wykonawcą umowę (grudzień 2021 r) z terminem realizacji do 30.06.2022, prace nie rozpoczęły się do czasu wpłynięcia skargi (maj 2022 r.). Rada Nadzorcza nie znalazła, w przedstawionych wyjaśnieniach, powodu sześciomiesięcznej zwłoki w podjęciu prac przez wykonawcę. Przytoczone fakty potwierdzają zasadność i skuteczność skargi mieszkańców, Rada Nadzorcza nie znalazła potwierdzenia dla wysuwanej, w przedstawionych wyjaśnieniach tezy, że
Przedstawiciel Nieruchomości EB04 nie wyrażał zgody na wykonanie remontu w zwiększonych kosztach, treść podjętej Uchwały wraz z uzasadnieniem będzie dołączona do materiałów przygotowywanych na posiedzenie w sprawie rozpatrywania wniosku premiowego za II kwartał 2022 r dla członków Zarządu.
Ad. 3
Informacja Zarządu na temat decyzji podjętych przez Zarząd Spółdzielni w dniu 15 marca 2022 roku w sprawie wniosków Administracji Osiedla Skarpa o zatwierdzenie protokołów przetargu na wykonanie przebudowy instalacji gazowej i wymiany docieplenia w osiedlu Skarpa.
Rada Nadzorcza zapoznała się z poniżej przedstawionymi materiałami:
1. pismem Zarządu z dnia 11.05.2022 r.
L dz. PE/45o8/2022
Dotyczy: Decyzji Zarządu z dnia 15.03.2022 r. w sprawie zatwierdzenia przetargu na wybór wykonawcy przebudowy instalacji gazowej.
Realizując wniosek RN, zawarty Protokole z dnia 10.05.2022 r. Zarząd przesyła w załączeniu kopię decyzji Zarządu z dnia 15.03.2022r. w sprawie zatwierdzenia protokołu komisji przetargowej na wybór wykonawcy przebud0″ instalacji gazowej w budynkach przy ul. Radości 1,3, Romantycznej 17,19 (ES 20), przy ul. Gościnnej I (ES 19) oraz przy ul, Radości 4.
Na wniosku podano ceny ofertowe (z protokołu Komisji przetargowej) dla poszczególnych budynków a także zaproponowano dwa sposoby spłaty, tj. z odpisu dodatkowego wprowadzonego od 1.05.2021 r. i Ol r. w wysokości 25 zł/m-c/lokal lub po podniesieniu stawki odpisu, np. do 30 zł/mc/lokal (na str.2 wniosku).
Zarząd podjął decyzję o zatwierdzeniu wyboru wykonawcy pod warunkiem podniesienia stawki odpisu do kwoty 50 zl/m-c/lokal. Decyzja została podjęta po dyskusji, analizie zgromadzonych środków na funduszu remontowym nieruchomości, analizie sytuacji rynkowej, znacznego wzrostu cen materiałów budowlanych a przede wszystkim w celu zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom.
Przebudowa instalacji w budynku przy ul. Radości 4 zostanie sfinansowana w całości z funduszu remontowego.
W nieruchomości ES 19 – środki zgromadzone z odpisu z m i odpisu dodatkowego na funduszu remontowym – gwarantują pokrycie całości kosztu przebudowy instalacji w roku 2022, z odpisu dodatkowego – koszty te zostaną zrefundowane do polowy roku 2026.
Podobnie w nieruchomości ES 20 – środki zgromadzone z odpisu zm i odpisu dodatkowego na funduszu remontowym gwarantują pokrycie kosztu przebudowy instalacji w roku 2022 w wysokości 382.165 7 zł a 73.493 zł – w roku 2023, z odpisu dodatkowego koszty te zostaną zrefundowane do połowy roku 2026.
Szczegółowe informacje w powyższej sprawie zostały przekazane Radzie Nadzorczej w dniu 10.05.2022 r. oraz na piśmie Zarządu z dnia 9.05.2021 r.
Ponadto Zarząd uprzejmie przypomina, że każdy członek spółdzielni zgodnie 7. obowiązującymi przepisami oraz regulaminem udostępniania dokumentów w SM Czuby ma prawo wglądu do umów i faktur, jak również do uzyskania informacji dotyczących funduszu remontowego i planowanych wydatków, zaś na stronie internetowej Spółdzielnia nie umieszcza wniosków ani rozstrzygnięć finansowych po przetargach.
Zarząd Spółdzielni
2. wnioskiem Administracji Osiedla Skarpa zatwierdzonym przez Zarząd z dnia 15.03.2022 r.
Zbigniew Gontarz zwrócił uwagę, że nie został zrealizowany wiosek RN z dnia 10.05.202r. w którym to zobowiązała Zarząd do uzupełnienia informacji:
„Informację Zarządu z dnia 9.05.2022 r. należy uzupełnić o zdanie w brzmieniu.
„Brakujące środki finansowe na pokrycie kosztów wymiany instalacji gazowej zostaną uzupełnione z funduszu zasobowego spółdzielni”
Przewodniczący RN zwrócił uwagę, że Zarząd przedstawił jeden z dokumentów o które wnioskowała Rada Nadzorcza w dniu 10 maja 2022 r. Przytoczył treść wniosku z posiedzenia odbytego 10 maja:
„Rada Nadzorcza zobowiązuje Zarząd do przedstawienia, na kolejnym posiedzeniu, wniosków
Administracji Osiedla Skarpa o zatwierdzenie protokołów przetargu na wykonanie przebudowy instalacji gazowej i wymiany docieplenia w osiedlu Skarpa zaakceptowanych przez Zarząd Spółdzielni w dniu 15 marca 2022 roku” .
Ponadto przewodniczący zauważył, że przedstawiony dokument zawiera dokładnie te same dane o kwotach i datach spłaty, które przedstawił w tabelach w dniu 10 maja 2022 roku.
Instalacja gazowa
Dostałem z różnych źródeł strzępy informacji na temat remontu instalacji gazowej w poszczególnych budynkach:
1. Informacje o kosztach robót wynikających z przeprowadzonych przetargów – kolumna 2.
2. Informacje o środkach, które przy obowiązującym odpisie będą zgromadzane na koniec roku 2022 – kolumna 3, w konsekwencji informacja o brakującej kwocie na realizację inwestycji – kolumna 4.
3. Informacje o przewidywanej dacie spłaty brakującej kwoty – kolumna 6,
4. Informację, że Zarząd w połowie marca dostał wniosek od Administracji Skarpy o zatwierdzenie wyników przetargów i podjął decyzje w sprawie remontu instalacji gazowej w tych budynkach.
Budynek |
Koszt |
Będzie zebrane do końca 2022 |
Brakuje (=2-3) |
Odpis ma mieszkanie zł/miesiąc |
spłata do – data/ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Radości 1 | 149040,00 | 30000,00 | 119040,00 | 25 | 31 sierpnia 2029 (100 mies.) |
Radości 3 | 103011,96 | 20000,00 | 83011,96 | 25 | 30 listopada 2029 (103 mies.) |
Romantyczna 17 | 100960,98 | 19500,00 | 81460,98 | 25 | 31 grudnia 2029 (104 mies.) |
Romantyczna 19 | 102646,55 | 20000,00 | 82646,55 | 25 | 30 września 2029 (101 mies.) |
Gościnna 1 | 149040,00 | 27000,00 | 122040,00 | 25 | 31 października 2029 (101 mies.) |
Radości 4 | 105840,00 | 105840,00 | chyba „0 | prawdopodobnie bez pomocy |
Suma z kolumny 4 („Brakuje”) to 488199,50 zł
Wymiana ocieplenia. Czy koszty dzielimy budynek ocieplany 3282m² czy na całą nieruchomość 12125,30 m²?
Budynek |
Koszt |
Będzie zebrane do końca 2022 |
Brakuje |
Odpis |
Pow. użyt. bud. |
Spłata |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Radości 1 | 464313,24 | 288194,00 | 176119,00 | 0,75 | 3282,00 12125,30 |
71,5 mies. (grudzień 2028) 19,4 mies. (sierpień 2024) |
Radości 1 | 464313,24 | 288194,00 | 176119,00 | 1,2 | 3282,00 12125,30 |
44,7 mies. (wrzesień 2026) |
Romantyczna 17 | 100960,98 | 19500,00 | 81460,98 | 25 | 31 grudnia 2029 (104 mies.) | 12 mies. (grudzień 2023) |
Suma z kolumn 4 („Brakuje”) z obu tabel to 664318,50 zł
Zwrócił uwagę, że w piśmie przewodnim z dnia 11.05.2022 r. Zarząd przekonuje, że instalacje gazowe są finansowane z funduszy remontowych nieruchomości i „odpisu dodatkowego” a jednocześnie oświadcza, że koszty te zostaną „zrefundowane do połowy roku 2026”.
Jesteśmy więc przekonywani, że nieruchomości finansują remont instalacji gazowych samodzielnie ale jednocześnie istnieje potrzeba „refundacji” kosztów (komu?).
Pozostaje bez odpowiedzi postawione 10 maja pytanie, czy takie żonglowanie pieniędzmi pomiędzy funduszami może i powinno odbywać się bez wiedzy Rady Nadzorczej?
Niezależnie od tego pytania pozostaje drugie pytanie: dlaczego RN nie otrzymała, zgodnie z postawionym wnioskiem, dokumentu dotyczącego decyzji Zarządu z 15 marca 2022 w sprawie wniosku Adm. Skarpa o zatwierdzenie protokołu przetargu na wykonanie wymiany docieplenia w osiedlu Skarpa (Radości 1)? Zamiast dokumentu otrzymaliśmy przypomnienie: „Ponadto Zarząd uprzejmie przypomina, że każdy członek spółdzielni zgodnie z obowiązującym przepisami oraz regulaminem udostępniania dokumentów w SM Czuby ma prawo do wglądu do umów i faktur, jak również do uzyskania informacji itd.”
Przewodniczący zaznaczył, że jak przedstawił w tabelach 10 maja, koszt docieplenia w stosunku do remontu instalacji gazowej to dalece większe kwoty i nie jest możliwe pokrycie ich w ramach funduszu remontowego nieruchomości czy tajemniczych „odpisów dodatkowych”.
Po wysłuchaniu przez członków RN dodatkowych informacji i wyjaśnień przedstawionych przez zastępcę prezesa ds. eksploatacji i ds. finansowych, oraz po dyskusji w której głos zabrali: Elżbieta Szabała, Zbigniew Gontarz, Marta Brożyna, Edward Dudek, Waldemar Żak, Dariusz Jaremek , Andrzej Turski Danuta Przyboś – Ziemba , Jan Morawski, przewodniczący RN zarządził głosowanie w sprawie zgłoszonych wniosków:
– przez Elżbietę Szabała
Zarząd w zrozumiały sposób wyjaśni na piśmie z jakich środków będą realizowane remonty w przypadku braku środków na funduszu remontowym nieruchomości.
Za przyjęciem wniosku do realizacji głosowało 10 członków RN , przeciw przyjęciu 4 członków, wstrzymało się od głosowania 4 członków.
– przez Andrzej Turski
Rada Nadzorcza zobowiązuje Zarząd do przedstawienia, na kolejnym posiedzeniu, wniosku Administracji Osiedla Skarpa o zatwierdzenie protokołu przetargu na wykonanie wymiany docieplenia ściany północnej w budynku Radości 1 zaakceptowanego przez Zarząd Spółdzielni w dniu 15 marca 2022 roku.
Za przyjęciem wniosku do realizacji głosowało 10 członków RN , przeciw przyjęciu 4 członków, wstrzymało się od głosowania 4 członków.
Ad.4
Rozpatrzenie wniosku RPNO Ruta z dnia 19.05.2022 r. w sprawie przyznania środków na doposażenie urządzeń zabawowych placu zabaw przy u. Dziewanny (mienie spółdzielni) oraz wniosku RPNO Błonie z dnia 31.05.2022 r. o zakup ciągnika KUBOT 23 KM wraz z osprzętem dla potrzeb osiedla Błonie i pokrycie kosztów z mienia spółdzielni”
Rada Nadzorcza zapoznała się:
1) Wnioskiem Rady Przedstawicieli Nieruchomości osiedla „Ruta „ Z dnia 19.05.2022 r.
„ Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Ruta” wnioskuje do Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „CZUBY” o przyznanie środków na doposażenie urządzeń zabawowych na plac zabaw przy ul. Dziewanny 3 w kwocie co najmniej 100 tys. zł, jako II etap jego realizacji.
W uzasadnieniu Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Ruta podaje, że przedmiotowy plac zabaw znajduje się na terenie mienia Spółdzielni, został urządzony (w I etapie) w 2019 r. za pomocą środków finansowych pochodzących z funduszy mienia Spółdzielni oraz częściowo ze środków finansowych os. Ruta. Do zagospodarowania w II etapie są dwa puste miejsca przeznaczone na kolejne atrakcyjne urządzenia zabawowe dla dzieci. Ww. plac zabaw jest wyposażony w bardzo atrakcyjne urządzenia zabawowe dla dzieci, jest ogrodzony i posiada bezpieczną nawierzchnię. Korzystają z niego nie tylko dzieci z os. Ruta ale również dzieci z sąsiednich osiedli naszej Spółdzielni.”
2) Wnioskiem Rady przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Błonie z dnia 31.05.2022 r.
„Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Błonie wnioskuje o zakup ciągnika Kubot 23 KM wraz z osprzętem dla potrzeb osiedl Błonie i pokrycia kosztów z mienia spółdzielni” ( w kwocie 180 000zł)
Po dyskusji w której głos zabrali: Zbigniew Gontarz, Elżbietą Janika, Dariusz Jaremek, Marta Brożyna, Edward Dudek, Jan Morawski, Waldemar Żak, Danuta Przybyś – Ziemba, Ewa Kosiak, Andrzej Turski przewodniczący RN zarządził głosowanie w sprawie zgłoszonych wniosków.
I. przez Martę Brożyna
Rozpatrzenie wniosku należy odroczyć do czasu przedstawienia RN, w jaki sprzęt zabawowy w I etapie został wyposażony plac zabaw przy u. Dziewanny, oraz o jaki urządzenia ma być doposażony w II etapie, za środki w kwocie 100 tys. o które występuje Rada Przedstawicieli Nieruchomości osiedla Ruta.
Za przyjęciem wniosku do realizacji głosowało 14 członków RN, wstrzymało się od głosowania 4 członków
II. Rada Nadzorcza wyraża zgodę na realizację wniosku Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Błonie – zakup ciągnika Kubot 23
KM wraz z osprzętem dla potrzeb osiedl Błonie i pokrycia kosztów zakupu ze środków mienia spółdzielni
Za przyjęciem wniosku do realizacji głosowało 15 członków RN, wstrzymało się od głosowania 3 członków
Ad. 5
Przyjęcie protokołu z posiedzenia odbytego 10.05.2022 r.
Protokół z posiedzenia plenarnego Rady Nadzorcze odbytego 10.05.2022 r. został przyjęty bez uwag, większością głosów – 16 za, przy 2 wstrzymujących się od głosowania .
Ad. 6
Rozpatrzenie pism skierowanych do RN:
Rada Nadzorcza zapoznała się z pismami:
1) pismem L dz. 262/2022 z dnia 12 kwietnia 2022 r.
członek spółdzielni zamieszkały przy ul. Różanej, w os. Ruta
Rada Nadzorcza
Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby”
Dotyczy: uchwały Rady Nadzorczej nr 17/19/2021 z dnia 28.06.2021 w sprawie wymiany ekranów azbestowych balkonowych
Od wielu lat Urząd Miasta ogłaszał w prasie, że przyjmuje wnioski o sfinansowanie likwidacji w budynkach elementów wykonanych ze szkodliwych dla zdrowia , rakotwórczego azbestu.
Była ogólnopolska akcja ( miasto + wieś) i środki budżetowe na usuwanie azbestu z budynków . Proszę o informację: czy Spółdzielni Mieszkaniowa „Czuby” pozyskała takie dofinansowanie, czy też całymi kosztami obciąży lokatorów mieszkań ?
podpis wnioskodawczyni
2) pismem L dz. 3949/2022 z dnia 28 kwietnia 2022
członek spółdzielni zamieszkały przy ul. Różanej, w os. Ruta
Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” – Prezes i Rada Nadzorcza
Proszę o wyjaśnienie dziwnego zjawiska związanego z wymianą płyt azbestowych balkonowych na terenie osiedla Ruta.
Dlaczego jednym lokatorom wymieniano wyłącznie przedmiotową płytę na blaszaną, a innym obudowuje się blachą dokoła, lub montuje płytę oraz fragment blachy z jednej strony?
Co to za przywileje, kim są ci lokatorzy ? Jak będzie wyglądało rozliczenie kosztów takich różnych ( 3 warianty) robót remontowych? Wszyscy zapłaćmy po równo i będziemy kupować nadal za własne pieniądze różne surowce do utkania osłony prętów, a inni będą mieli blachę na trwale I ten co dostał tylko samą płytę i ten co mu obudowano balkon dokoła poniosą równe koszty ? Czy jest jakiś administracyjny nadzór nad tymi robotami. Tak wygląda sprawiedliwe traktowanie lokatorów ? W Informatorze nr 75 jest mowa o wymianie tylko samych płyt
Wnioskodawczyni – członek Spółdzielni, inwalidka – emerytka o głodowym świadczeniu od lat utykająca, osłaniająca boki balkonu na VIII p.tworzywem takim foliowanym, zrywanym przez silne wichury, niszczonym przez wodę deszczowa, natomiast na ul. Sasankowej 1 partery oblachowano dookoła.
3) odpowiedzią . Zarządu z dnia 12.05.2022 r
Ldz. ER- 3949/332/2022
członek spółdzielni zamieszkały przy ul. Różanej, w os. Ruta
W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 28.04.2022 r. w sprawie realizacji robót budowlanych związanych z wymianą ekranów balkonowych zawierających azbest w osiedlu „Ruta”, Spółdzielnia Mieszkaniowa CZUBY wyjaśnia, że prace wykonywane są na podstawie zawartej umowy z wykonawcą określającej szczegółowy zakres robót (wg kosztorysu – załącznika do niniejszej umowy).
Zgodnie z tym na koszt Spółdzielni wykonawca robót wymienia ekrany balkonowe z płyt azbestowo-cementowych na ekrany z blachy powlekanej wraz z odmalowaniem balustrad balkonowych. Nad pracami nadzór sprawuje Dział techniczny Administracji Osiedla „Ruta”.
Informujemy, że ewentualne inne prace wykonywane na balkonach nie są objęte ww. umową, są finansowane i wykonywane przez samych mieszkańców (lub na ich prośbę) oraz na ich odpowiedzialność, bez pośrednictwa Spółdzielni.
Zarząd Spółdzielni
4) Uchwałą
Uchwała nr 17/18/2021 Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie z dnia 28.06.2021
w sprawie: remontu i wymiany azbestowych ekranów balkonowych w os. Ruta.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, działając w oparciu o § 87 ust. 1 pkt 1 i 4 Statutu Spółdzielni postanawia, co następuje:
§ 1
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie ustala, że osoby, którym przysługuje tytuł do lokali pokrywają koszt wymiany ekranów balkonowych wraz odmalowaniem balustrad balkonowych, stanowiących część wspólną nieruchomości, w jednakowej wysokości przypadającej na 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu niezależnie od zakresu prac wykonanych na poszczególnych balkonach – zgodnie z § 1 ust. 4 Regulaminu tworzenia i wykorzystania funduszu remontowego oraz § 6 ust. 5 Regulaminu Porządku domowego obowiązującego w osiedlach SM CZUBY.
§ 2
Uchwała wchodzi w zbycie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób określony w § 89 ust Z Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie.
Rada Nadzorcza po dyskusji większością głosów – 16 za, przy 1 głosie wstrzymującym się od głosowania postanowiła do w/w wystosować odpowiedz następującej treści :
Lublin, dnia 7 czerwca 2022 r.
RN /262/2022
członek spółdzielni zamieszkały przy ul. Różanej, w os. Ruta
Dotyczy: pisma z dnia 12.04.2022 r. r. w sprawie uchwały Rady Nadzoruje nr 1 7/18/2021 z dnia 28.06.2021 r. w sprawie wymiany ekranów azbestowych balkonowych.
Odpowiadając na Pismo z dnia 12.04.2022 r. Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej Czuby po zapoznaniu się z dokumentami w powyższej sprawie uprzejmie wyjaśnia:
„Program usuwania azbestu dla Miasta Lublin” jest realizowany w oparciu o zasady określone w Zarządzeniu nr 62/9/2019 Prezydenta Miasta Lublin z dnia 23 września 2019 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad realizacji Programu usuwania azbestu dla Miasta Lublin oraz rozpatrywania wniosków o usunięcie wyrobów oraz odpadów zawierających azbest oraz powołania Komisji do spraw rozpatrywania wniosków o usunięcie „wyrobów oraz odpadów zawierających azbest.
Zgodnie z tym rozporządzeniem z programu mogą skorzystać osoby fizyczne oraz wspólnoty mieszkaniowe. Program obejmuje finansowanie przez Gminę Lublin prac w zakresie demontażu oraz odbioru i unieszkodliwiania odpadów azbestowych. W związku z fartem, iż spółdzielnie mieszkaniowe w Lublinie nie mają możliwości pozyskania dofinansowania do kosztów z budynków wyrobów zawierających azbest, na wniosek mieszkańców oraz zgodnie z uchwałą Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Ruta i uchwałą Rady Nadzorczej zatwierdzającej plan gospodarczy Spółdzielnia przystąpiła do wymiany ekranów balkonowych ze środków funduszu remontowego.
2. Lublin, dnia 26.04.2022 r.
L dz. /RN3892/2022
Rada Nadzorcza
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie zwraca się z uprzejmą prośbą o pisemne uzasadnienie decyzji Rady Nadzorczej o nieprzyznaniu premii kwartalnej w okresie od Ol stycznia 2020 r. do 2022 r.
Jednocześnie Zarząd informuje, iż wyniki finansowe Spółdzielni (po przeprowadzeniu kontroli lustracyjnej oraz badania bilansu przez biegłego rewidenta) są na bardzo dobrym poziomie.
W załączeniu wyniki finansowe Spółdzielni za lata 2020 — 2022:
sprawozdanie finansowe za okres 2020 — 2021,
( Zawarte w protokołach RN nr 3/2021 z dnia 30.03.2021 i nr 3/2022 z 29.03.2022r.) list polustracyjny za okres 2018 — 2020 r.,
( protokół Rn nr9/2021 z 16.09.2021 r.) – opinie bankowe.
( protokół z kontroli PKO Bank Polski SA z 23 .10. 2020 r. 15.10.2021 r. – dot. sprawdzenia prawidłowości prowadzenia ewidencji analitycznej zadłużeń z tytułu kredytów i oprocentowania przysługującego na poszczególne lokale mieszkalne )
Przewodniczący przypomniał, że RN na posiedzeniu 10.05.2022 r. zobowiązała prezydium do przygotowania projektu odpowiedzi na powyższe pismo.
Został przedstawiony projekt odpowiedzi w brzmieniu:
Lublin, dnia czerwca 2022 r.
Ldz. RN/………/2022
Zarząd SM Czuby w Lublinie
W odpowiedzi na pismo Zarządu SM Czuby w Lublinie z dnia 26 kwietnia 2022 roku, zawierające stwierdzenie: „Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie zwraca się z uprzejmą prośbą o pisemne uzasadnienie decyzji Rady Nadzorczej o nieprzyznaniu premii kwartalnej w okresie od 01 stycznia 2020 r. do 2022 r.”, Rada Nadzorcza informuje, że:
– w wymienionym okresie (osiem kwartałów) Rada Nadzorcza na koniec każdego kwartału przeprowadzała dyskusję i głosowania nad przyznaniem premii dla członków Zarządu, w tym czterokrotnie z wynikiem pozytywnym. W pozostałych czterech głosowaniach, postawione wnioski o przyznanie premii nie uzyskały wymaganej większości. Stwierdzenie, że Zarząd nie otrzymał premii „w okresie od 01 stycznia 2020 r. do 2022 r.” jest więc niezrozumiałe i nieprawdziwe,
– decyzje Rady Nadzorczej w sprawie premii dla Członków Zarządu podejmowane są w formie uchwał. Uchwały RN są podejmowanie kolegialnie (większością głosów- zgodnie z obowiązującym prawem). Członkowie Rady Nadzorczej głosują nad uchwałami indywidualnie, biorąc pod uwagę przedłożone dokumenty i wyniki przeprowadzonej dyskusji. Nie istnieje prawny obowiązek ani zwyczaj, przedstawiania pisemnego uzasadnienia decyzji RN, dlatego motywy indywidualnego głosowania Zarząd może poznać jedynie w drodze personalnych zapytań.
– Zarząd uczestniczył i uczestniczy w całości dyskusji w sprawie premii, zarówno w obradach Komisji Rewizyjnej, jak i w obradach plenarnych RN. Nie wydaje się zatem zrozumiałe, że (zresztą – po raz pierwszy) zdarzyło się ze strony Zarządu żądanie pisemnego uzasadnienia dla ośmiu premiowych decyzji (2 lata).
– zgodnie z obowiązującym prawem, Rada Nadzorcza ma obowiązek podejmowania decyzji w sprawie miesięcznej premii dla Zarządu wypłacanej za okresy kwartalne. W Spółdzielni SM Czuby w Lublinie nie wprowadzono pojęcia „premii kwartalnej” dla Zarządu.
Przedstawił również projekt odpowiedzi jaki przesłała w dniu 23 maja 2022 r do Prezydium i Członków RN Pani Elżbieta Szabała:
Lublin, dnia 23 maja 2022 r.
Prezydium i Członkowie Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
Szanowni Państwo, Proponuję udzielenie Zarządowi następującej odpowiedzi:
W odpowiedzi na pismo Zarządu z 26.04.2022 r. skierowane do Rady Nadzorczej z prośbą o pisemne uzasadnienie decyzji o nieprzyznaniu premii kwartalnej za okres 1 stycznia 2020 do 2022 r. stwierdzić jednoznacznie należy, że takie żądanie nie znajduje żadnego uzasadnienia.
Po pierwsze, pismo to sugeruje, jakoby Rada Nadzorcza w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 2022 r. nie przyznała w ogóle Zarządowi jakiejkolwiek premii, co nie jest prawdą.
Za II kwartał 2020 r. Prezes Ryszard Burski otrzymał 5 % premii, Prezes Adam Ziółek 8 % premii, a Prezes Bożena Zielińska 3 % premii, co wynika z protokołu Rady Nadzorczej z dnia 26.03.2020 r.
Za III kwartał 2020 r. wszyscy członkowie Zarządu otrzymali premie w wysokości 10%, a za II i IV kwartał 2021 r. otrzymali premię w wysokości 5%.
Rada zwraca uwagę, że zgodnie z § 5 Zasad wynagradzania Członków Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, uchwalonych przez Radę Nadzorczą uchwałą Nr 56/7/2014 z dnia 24.06.2014 r. cyt. „Członkom Zarządu wymienionym w §2 może być przyznana miesięczna premia do wysokości 15% wynagrodzenia zasadniczego przyznawana i wypłacana za okresy kwartalne.”
Przyznając premię Zarządowi lub nie, Rada Nadzorcza nie naruszyła tego regulaminowego przepisu.
Nadmienić należy, że w/w Zasady wynagradzania Członków Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” nie nakładają na Radę obowiązku uzasadnienia stanowiska w przedmiocie przyznania premii, bądź jej nie przyznania. To jest premia uznaniowa. Zarząd może ją otrzymać do wys. 15 % – może, ale nie musi.
Powszechnie przyjętą zasadą jest, że premię uznaniową przyznaje się za wykonywanie dodatkowych obowiązków, wykazywanie wyjątkowej inicjatywy w pracy. To pracodawca, a więc Rada Nadzorcza samodzielnie decyduje komu i w jakiej wysokości przyznaje dodatkowe wynagrodzenie za pracę. Nie ma ustalonych zasad przyznawania premii uznaniowej ani warunków lub kryteriów, których spełnienie obliguje do jej otrzymania, Premia uznaniowa jest w pełni dobrowolna. Każdy z członków Rady Nadzorczej dokonuje oceny pracy Zarządu za poszczególne kwartały według własnej oceny, a głosowanie przeciwko przyznaniu premii dowodzi utraty zaufania oraz wątpliwościach co do rzetelnej realizacji przez Zarząd swoich obowiązków.
Załączone wyniki finansowe Spółdzielni za lata 2020-2022, Sprawozdanie finansowe za okres 2020-202 a tym bardziej listy po lustracyjne czy opinie bankowe nie stanowią podstawy do żądania przyznania premii, a są jedynie wynikiem realizacji przyjętych przez Zarząd obowiązków, za które pobiera wynagrodzenie.
Elżbieta Szabała
Przewodniczący zaproponował by Rada Nadzorcza w wyniku głosowanie ustaliła:
I. Czy przekaże odpowiedz na prośbę zawartą w piśmie z dnia 26.04.2022 r. o pisemne uzasadnienie decyzji Rady Nadzorczej o nieprzyznaniu premii kwartalnej w okresie od 01 stycznia 2020 r. do 2022 r.
II. Czy udzieli odpowiedzi na pismo Zarządu w brzmieniu przedstawionym przez prezydium RN.
III. Czy udzieli odpowiedzi na pismo Zarządu w brzmieniu przedstawionym przez Panią Elżbietę Szabała.
Za przyjęciem propozycji zawartej we wniosku I. głosowało 6 członków RN
Za przyjęciem propozycji zawartej we wniosku II. głosowało 3 członków RN
Za przyjęciem propozycji zawartej we wniosku III. głosowało 3 członków RN
5 członków RN wstrzymało się od głosowania.
Rada Nadzorcza postanowiła więc, że nie będzie udzielała pisemnej odpowiedzi na pismo z dnia 26.04.2022 r dot. uzasadnienia decyzji Rady Nadzorczej o nieprzyznaniu premii kwartalnej w okresie od 01 stycznia 2020 r. do 2022 r.
Ad. 7
Sprawy wniesione
Rada Nadzorcza postanowiła, że kolejne posiedzenia odbędą się w dniach :
– 4.07.2022 r. o godzi 17.00 prezydium rady
– 12 .07.2022 r. o godz. 17.00 Komisji rewizyjnej
– 12.07.2022 r. o godz. 18.00 posiedzenie plenarne RN
– 30.08.2022 r. o godz., 18.00 kolejne posiedzenie plenarne.
Na tym protokół zakończono.
Sekretarz |
Przewodniczący |