Protokół NR 14/2022
z posiedzenia Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie
odbytego w dniu 28.12.2022 r.
Przewodniczył Radzie – Andrzej Turski
Zastępcy przewodniczącego – Zbigniew Gontarz, Jerzy Kaczmarski,
Sekretarz – Danuta Przybyś – Ziemba
Członkowie:
Ewa Kosiak, Grażyna Kasprzak, Elżbieta Janiak, Agnieszka Kulikowska, Marta Brożyna, Stanisław Tanikowski, Dariusz Jaremek, Krzysztof Piekniak, Grażyna Stadnik, Tomasz Buda, Waldemar Żak, Elżbieta Szabała, Jan Morawski, Zbigniew Ławniczak
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
– Prezes Zarządu – Ryszard Burski
– Zastępca prezesa ds. eksploatacyjnych – Bożena Zielińska
– St. specjalista. ds. samorządowych – Anna Korzonek
– St. inspektor ds. ekonomicznych – Elżbieta Jedlińska
Ad 1.
Prezydium przeprowadziło dyskusję w sprawie formy obradowania i trybu podejmowania decyzji na posiedzeniu plenarnym Rady Nadzorczej i posiedzeniach Komisji RN. Prezydium jednogłośnie podjęło decyzję, że posiedzenia w grudniu będą się odbywać w formie tradycyjnej w siedzibie Spółdzielni przy ul. Watykańskiej 6 stosując zalecane obecnie środki ostrożności.
Prezydium RN po dyskusji i zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami, ustaliło datę posiedzenia plenarnego rady na 28 grudnia 2022 r o godz. 18.00 z następującym porządkiem obrad:
- Przyjęcie porządku obrad.
- Analiza działalności gospodarczo – finansowej za III kwartały 2022 r.
- Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie: zmiany w Regulaminie rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków z użytkownikami lokali za centralne ogrzewanie oraz za podgrzewanie wody.
- Wyjaśnienia dot. Aneksów do Zasad / polityki/ Zakładowego Planu Kont Spółdzielni Mieszkaniowej Czuby w Lublinie
- Rozpatrzenie wniosku przedstawiciela nieruchomości Bursztynowa 37 w sprawie kontroli pomiarów zużycia wody.
- Przyjęcie protokołu z posiedzenia odbytego 29.11.2022 r.
- Ocena pracy członków Zarządu – propozycje wysokości premii za IV kwartał 2021 r.
- Rozpatrzenie pism skierowanych do RN
- Sprawy wniesione
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 18 członków RN /jednomyślnie/
Ad. 2
Analiza działalności gospodarczo – finansowej za III kwartały 2022 r.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej poinformowała, że członkowie komisji , której przewodniczy po zapoznaniu się z analizą działalności gospodarczo – finansowej SM „Czuby” za III kwartał 2022 r
zawierającą zestawienia
- Zestawienie kosztów i przychodów za III kwartały 2022 r. Tabela Nr A
- Działalność eksploatacyjna za III kwartały 2022 r. Tabela Nr 1
- Fundusz remontowy za III kwartały 2022 r. (zestawienie zbiorcze SM Czuby Tabela Nr 2
- Działalność- kulturalno – oświatowa za III kwartały 2022 r Tabela Nr 3
- Wykonanie utrzymania mienia za III kwartał 2022 r Tabela Nr 4
- Wykaz remontów, konserwacji i utrzymania mienia Spółdzielni wg stanu na 30.09.2022 r.
- Eksploatacja za III kwartały 2022 r. SM Czuby z kosztami zarządzania
- . Informacja dodatkowa – wyjaśnienia do wykonania za III kwartały 2022 r.
i po dyskusji postanowili zgłosić do Rady Nadzorczej wniosek by przyjęła przedstawioną analizę.
Członkowie RN po uzyskaniu odpowiedzi na zgłoszone pytania, przyjęli przedstawioną analizę działalności gospodarczo – finansowej za III kwartały 2022 r..
Ad. 3
zmiany w Regulaminie rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków z użytkownikami lokali za centralne ogrzewanie oraz za podgrzewanie wody
Przewodniczący przypomniał, że rada na posiedzeniu 29.11.2029 r na wniosek przewodniczącego Komisji GZMi I postanowiła zdjąć z porządku obrad pkt 2 d „Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany w Regulaminie rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków z użytkownikami lokali za centralne ogrzewanie oraz za podgrzewanie wody” uznając, że przeanalizowanie zaproponowanych zmian do regulaminu wymaga zapoznania się z treścią rozporządzenia, na które powołuje się Zarząd tj. rozporządzeniem Ministra klimatu i Środowiska z dnia 7 grudnia 2021 r. w sprawie warunków ustalania technicznej możliwości i opłacalności zastosowania ciepłomierzy, podzielników kosztów ogrzewania oraz wodomierzy do pomiaru ciepłej wody użytkowej , warunków wyboru metod rozliczania kosztów zakupu ciepła oraz zakresu informacji zawartych w indywidualnych rozliczeniach (Dz.U .z 2021 r. poz., 2273).
Do Rady Nadzorczej 14.12.2022 r. wpłynął wniosek Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla “Skarpa” nr 1 z dnia 12.12.2022 r.
Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla “Skarpa” wnioskuje do Rady Nadzorczej o pozostawienie na obecnie obowiązujących zasadach rozliczanie kosztów ogrzewania lokali mieszkalnych w systemie zindywidualizowanym ujętych w Regulaminie rozliczania kosztów dostawy energii cieplnej do budynków i dokonywania rozliczeń z użytkownikami lokali za centralne ogrzewanie oraz podgrzanie wody
– § 4 ust. 4 pkt 2 lit. a i b.
Przewodniczący RN otworzył dyskusje na temat obecnie przedłożonego projektu zmian regulaminu.
Uchwała Nr / /2022
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
z dnia …………….. r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków z użytkownikami lokali za centralne ogrzewanie oraz za podgrzewanie wody.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie działając na podstawie§ 87 ust.1 pkt 18 Statutu Spółdzielni:
§ 1
Uchwala Regulamin rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków z użytkownikami lokali za centralne ogrzewanie oraz za podgrzewanie wody, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Z dniem 31 grudnia 2022 r. traci moc Regulamin rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków z użytkownikami lokali za centralne ogrzewanie oraz za podgrzewanie wody, w brzmieniu uchwalonym przez Radę Nadzorczą w dniu 30.03.2021 r., uchwałą nr 9/19/2021.
§ 3
Regulamin stanowiący załącznik do niniejszej uchwały wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. i podlega ogłoszeniu wraz z niniejszą uchwałą w sposób określony w § 89 ust. 3 Statutu.
Załącznik
do Uchwały Nr …/…../2022
Rady Nadzorczej
z dnia ………2022 r.
REGULAMIN
rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków z użytkownikami lokali
za centralne ogrzewanie oraz za podgrzewanie wody
Rozdział I.
Wprowadzenie.
§ 1
- Niniejszy Regulamin ustala szczegółowe zasady rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków oraz określa zasady rozliczeń z użytkownikami lokali.
- Rozliczenie to polega na:
1) ustaleniu w okresie rozliczeniowym kosztów dostawy ciepła dla poszczególnych jednostek rozliczeniowych,
2) określeniu rodzaju kosztów i terminów ich rozliczenia,
3) ustaleniu kryterium podziału tych kosztów na poszczególne lokale,
4) porównaniu wysokości przypadających na dany lokal kosztów z wniesionymi przez użytkownika lokalu zaliczkami i rozliczenie powstałej różnicy. - Podstawę prawną opracowania niniejszego regulaminu stanowią:
– ustawa z dnia 10.04.1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 Dz.U. z 2022 r. poz. 1385 z późn. zmianami).
– rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 grudnia 2021r. w sprawie warunków ustalania technicznej możliwości i opłacalności zastosowania ciepłomierzy, podzielników kosztów ogrzewania oraz wodomierzy do pomiaru ciepłej wody użytkowej, warunków wyboru metody rozliczania kosztów zakupu ciepła oraz zakresu informacji zawartych w indywidualnych rozliczeniach (Dz.U. z 2021r. poz. 2273),
– ustawa z dnia 16.09.1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2021r. poz. 648 z późn. zm.),
– ustawa z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 4 z 2001 r. poz. 27 Dz.U. z 2021r. poz. 1208 z późn. zmianami ),
– ustawa z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2021r., poz. 2351 z późn. zm.),
– rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z dnia 15.06.2002 r. Dz.U. z 2022r. poz. 1225 z późn. zmianami).
– rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.08.1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz.U. z 1999 r, Nr 74 poz. 836 z późn. zmianami),
– ustawa 11 maja 2001r. Prawo o miarach z dnia (Dz.U. z 2022r., poz. 2063),
– Norma PN-EN 834 1999 Podzielniki kosztów ogrzewania do rejestracji zużycia ciepła przez grzejniki. - Wprowadzony niniejszym regulaminem system rozliczania kosztów dostawy energii cieplnej ma na celu stymulowanie energooszczędnych zachowań użytkowników lokali przy jednoczesnym zapewnieniu optymalnych warunków cieplno-wilgotnościowych w mieszkaniach.
§ 2
Postanowienia ogólne.
- Określenie jednostek rozliczeniowych kosztów dostawy ciepła.
1) Jednostką rozliczeniową kosztów dostawy ciepła za centralne ogrzewanie jest budynek lub zespół budynków w przypadku budynków przy ul. Przytulnej. W przypadku Osiedla Niska Skarpa jednostką rozliczeniową jest zespół budynków osiedla z podziałem na ulicę Przytulną, Szczęśliwą i Uśmiechu.
2) Jednostką rozliczeniową kosztów dostawy ciepła za podgrzewanie c.w.u. jest cieplny węzeł indywidualny lub grupowy (podstacja ciepła). - Rozliczenie kosztów gospodarki cieplnej dla lokali mieszkalnych w zasobach spółdzielni dokonuje się w okresie roku obrachunkowego tj. od stycznia do grudnia.
- Rozliczenie kosztów dostawy energii cieplnej ciepła dla celów c.o. do lokali użytkowych w zasobach spółdzielni dokonuje się w okresach miesięcznych.
- Określenie kosztów dostawy ciepła.
1) Koszty dostawy ciepła wynikają z wysokości zafakturowanych opłat określonych w umowach sprzedaży ciepła lub gazu, jakie ponosi spółdzielnia na rzecz dostawcy w okresie rozliczeniowym.
2) Koszty dostawy energii cieplnej ciepła wg umowy sprzedaży ciepła z LPEC obejmują:
a) koszty stałe (opłata za zamówioną moc, opłata za usługi przesyłowe).
b) koszty zmienne (opłata zmienna za pobrane ciepło, opłata zmienna za usługi przesyłowe, opłata za nośniki ciepła).
3) Koszty dostawy ciepła do budynków zasilanych z kotłowni gazowej obejmują:
a) koszty stałe (abonament, opłata sieciowa stała, opłata za przekroczenie mocy),
b) koszty zmienne (opłata za gaz, opłata sieciowe zmienna, opłata za odchylenie od ciepła spalania). - Ciepło wytwarzane w kotłowni gazowej.
1) Podział kosztów zmiennych na potrzeby c.o. i c.w. dokonuje się proporcjonalnie do wskazań liczników ciepła zamontowanych w kotłowni.
2) W przypadku uszkodzenia licznika ciepła w kotłowni w okresie rozliczeniowym do podziału kosztów stosuje się procentowy udział kosztów z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
3) Wartość GJ jako jednostki wytworzonego ciepła przez kotłownię gazową wyliczana jest dla każdego okresu rozliczeniowego jako iloraz poniesionych kosztów i ilości wytworzonych jednostek. - Minimalna temperatura w pomieszczeniach – w celu ochrony właściwych warunków eksploatacyjnych lokali – to zgodnie z obowiązującymi powszechnie przepisami temperatura nie niższa niż 16 stopni C. Każdy użytkownik ma obowiązek stosowania nastaw zaworów grzejnikowych, zapewniających wymaganą temperaturę (§ 134 ust.6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie – Dz.U. z 2022 r. poz. 1225)
Rozdział II.
Ogólne zasady rozliczania kosztów i ciepła.
§ 3
-
Centralne ogrzewanie w lokalach mieszkalnych w systemie zindywidualizowanym.
1) W budynkach z lokalami mieszkalnymi, w których zainstalowane są przyrządy pomiarowe (liczniki ciepła) umożliwiające określenie ilości ciepła przypadającego na dany lokal lub urządzenia wskaźnikowe (podzielniki) umożliwiające podział ciepła na poszczególne mieszkania – rozliczane ciepło za centralne ogrzewanie z użytkownikami lokali mieszkalnych ma charakter zindywidualizowany.
2) W budynkach objętych zindywidualizowanym systemem rozliczeń, w których występują lokale mieszkalne nieopomiarowane lub w których użytkownik uniemożliwił odczyt podzielników kosztów, wystąpiła awaria podzielnika kosztów lub w których wystąpiła awaria indywidualnego licznika ciepła w mieszkaniu – rozlicza się ryczałtowo wg zasad określonych w rozdziale III regulaminu. -
Centralne ogrzewanie w lokalach mieszkalnych w systemie uproszczonym.
1) W budynkach z lokalami mieszkalnymi, w których nie zainstalowano indywidualnych mieszkaniowych liczników ciepła lub podzielników kosztów c.o. rozliczenie za centralne ogrzewanie z użytkownikami lokali mieszkalnych ma charakter uproszczony.
2) Rozliczenie kosztów ogrzewania w systemie uproszczonym w danym budynku (zastąpienie systemu zindywidualizowanego systemem uproszczonym w całym budynku) może być zastosowane wtedy gdy zażąda w formie pisemnej więcej niż 50% użytkowników lokali w danym budynku.
Dopuszcza się zmiany systemu rozliczenia w danym budynku gdy zażądają tego w formie pisemnej osoby posiadające tytuł prawny do większości lokali w budynku, liczonej według ich powierzchni użytkowej.
Zmiana systemu rozliczania może być dokonana tylko przed rozpoczęciem okresu rozliczeniowego w terminie umożliwiającym podpisanie stosownego aneksu do umowy rozliczeniowej z firmą rozliczającą ciepło. -
Ciepła woda – lokale mieszkalne.
Rozliczenie kosztów dostawy ciepła za podgrzewanie wody z użytkownikami lokali mieszkalnych dokonuje się w oparciu o wskazania wodomierzy zainstalowanych w lokalach (w przypadku lokali opomiarowanych) lub ryczałtowo w przypadku lokali nieopomiarowanych.
Wielkość ryczałtu wynosi 5 m³/osobę/miesiąc. -
Centralne ogrzewanie – lokale użytkowe.
Koszty ogrzewania lokali użytkowych rozliczane są w okresach miesięcznych poprzez wystawienie faktur zgodnie z umowami zawartymi przez spółdzielnię z użytkownikami lokali. Wielkość opłat ustalana jest oddzielnie na każdy miesiąc w oparciu o fakturę dostawcy ciepła i zasady określone w rozdziale V § 6. -
Ciepła woda – lokale użytkowe.
Rozliczenie kosztów dostawy ciepła za podgrzewanie wody w lokalach użytkowych wykonuje się w okresach miesięcznych analogicznych z aktualnie obowiązującymi okresami dokonywania odczytów wodomierzy zimnej i ciepłej wody poprzez wystawienie faktur zgodnie z umowami zawartymi przez spółdzielnię z użytkownikami lokali.
Wielkość opłat ustalana jest oddzielnie na każdy miesiąc w oparciu o fakturę dostawcy ciepła i zasady określone w rozdziale VII § 8. -
W każdym przypadku zmiana systemu rozliczania obowiązuje od nowego okresu rozliczeniowego.
-
Koszt podgrzania wody wodociągowej – suma ponoszonych opłat stałych i zmiennych za ciepło dostarczone na cele podgrzania wody wodociągowej.
Rozdział III.
Rozliczenie kosztów ogrzewania lokali mieszkalnych w systemie zindywidualizowanym.
§ 4
1. Dla każdego okresu rozliczeniowego w budynkach wielorodzinnych zostanie wyznaczony maksymalny i minimalny koszt zmienny zakupu ciepła w rozliczanych lokalach:
1) Maksymalny koszt zmienny zakupu ciepła wylicza się jako wartość zużycia ciepła na dany lokal wynikającą z technicznych możliwości dostawy ciepła do lokalu. W przypadku gdy zużycie ciepła w danym lokalu jest większe niż maksymalny koszt zmienny zakupu ciepła, do rozliczenia przyjmuje się maksymalny koszt zmienny.
2) Minimalny koszt zmienny zakupu ciepła wylicza się jako wartość zużycia ciepła do ogrzania lokalu konieczną do utrzymania w nim temperatur nie niższych niż temperatury obliczeniowe ogrzewanych pomieszczeń określonych w powszechnie obowiązujących przepisach (§ 134 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie – Dz.U. z 2022 r. poz. 1225).
W przypadku gdy zużycie ciepła w danym lokalu jest mniejsze niż minimalny koszt zmienny zakupu ciepła, do rozliczenia przyjmuje się minimalny koszt zmienny.
3) W przypadku gdy koszt zmienny zakupu ciepła w lokalach będzie znajdował się pomiędzy minimalnym a maksymalnym kosztem zakupu ciepła, do rozliczenia kosztów ciepła przyjęty zostanie odczyt z podzielników kosztów.
2. Budynki zasilane z sieci LPEC lub z kotłowni gazowej, lokale mieszkalne wyposażone w indywidualne liczniki ciepła (liczniki zamontowane na klatkach schodowych).
1) Koszty stałe – wyliczone jako suma kosztów opłaty stałej zafakturowanej przez LPEC oraz koszty opłaty zmiennej wynikającej z różnicy wskazań licznika ciepła na ogrzewanie a sumą wskazań z liczników indywidualnych w mieszkaniach rozliczane są proporcjonalnie do m2 powierzchni użytkowej mieszkań,
2) Koszty zmienne – wg wskazań liczników ciepła w mieszkaniach.
3) Wskazania liczników ciepła w mieszkaniach korygowane są współczynnikiem wyrównawczym wynikającym z położenia mieszkania w bryle budynku,
4) W przypadku uszkodzenia (awarii) indywidualnego licznika ciepła w lokalu mieszkalnym w okresie rozliczeniowym do rozliczeń przyjmuje się ilość zużytych jednostek z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
5) W przypadku zgłoszenia przez użytkownika błędnych wskazań ciepłomierza wadliwość urządzenia winna być potwierdzona ekspertyzą właściwego urzędu, którą zleca Spółdzielnia na pisemny wniosek użytkownika lokalu. Przy potwierdzeniu prawidłowej pracy ciepłomierza koszt ekspertyzy ponosi użytkownik lokalu. W przypadku stwierdzenia wadliwych wskazań ciepłomierza koszt ekspertyzy i wymiany lub naprawy urządzenia w okresie gwarancji ponosi dostawca ciepłomierza a po upływie okresu gwarancji koszty są pokrywane z funduszu remontowego nieruchomości.
6) Podstawą obciążeń zespołu budynków przy ul. Przytulnej są wskazania liczników LPEC, natomiast wskazania ciepłomierzy w domach rozliczane będą z zachowaniem zasad określonych w § 4 ust. 2 niniejszego regulaminu.
3. Budynki zasilane z kotłowni gazowej, lokale mieszkalne wyposażone w indywidualne liczniki ciepła (liczniki zamontowane na klatkach schodowych).
1) Koszty stałe stanowią sumę kosztów wyliczonych na podstawie różnicy wskazań licznika ciepła zamontowanego w kotłowni a sumą wskazań z liczników indywidualnych w mieszkaniach oraz całość kosztów określonych wg rozdziału I § 2 ust.4 pkt 2 lit. a) rozliczane są proporcjonalnie do m2 powierzchni użytkowej mieszkań.
2) Koszty zmienne wg wskazań liczników ciepła w mieszkaniach.
3) Wskazania liczników ciepła w mieszkaniach (ilość jednostek) korygowana jest współczynnikiem wyrównawczym wynikającym z położenia mieszkania w bryle budynku.
4) W przypadku uszkodzenia (awarii) indywidualnego licznika ciepła w lokalu mieszkalnym w okresie rozliczeniowym do rozliczeń przyjmuje się ilość zużytych jednostek z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
4. Budynki Osiedla Niska Skarpa.
1) Kosztem dostawy ciepła dla c.o. jest wysokość opłat określonych w umowie sprzedaży ciepła, jaką wnosi spółdzielnia na rzecz dostawcy na podstawie faktur wystawionych przez dostawcę.
2) Podstawą obciążeń poszczególnych zespołów budynków (ulica Przytulna, Szczęśliwa, Uśmiechu) są wskazania liczników LPEC, natomiast wskazania ciepłomierzy w domkach przyjęte są do rozliczeń jako podzielniki.
3. 5. Budynki zasilane z sieci LPEC, lokale mieszkalne wyposażone w podzielniki kosztów c.o.
1) Koszty stałe określone wg rozdziału I §2 ust. 4 pkt 2 lit. rozliczane są proporcjonalnie do m² powierzchni użytkowej.
2) Koszty zmienne określone wg rozdziału I §2 ust. 4 pkt 2 lit. rozlicza się proporcjonalnie do wskazań podzielników kosztów c.o. zainstalowanych w poszczególnych mieszkaniach wg następujących zasad:
a) 40% 50% kosztów zmiennych przypadających na lokale mieszkalne wyposażone w podzielniki, rozliczane jest proporcjonalnie do m2 powierzchni użytkowej (opłata niezależna od zużycia obejmująca min. ogrzewanie pomieszczeń wspólnych, przenikanie ciepła przez przegrody, piony instalacji c.o., ogrzewanie łazienek),
b) 60% 50% kosztów zmiennych przypadających na lokale mieszkalne wyposażone w podzielniki, rozliczane jest proporcjonalnie do wskazań podzielników kosztów c.o. w mieszkaniach, z zachowaniem zasad określonych w § 4 ust. 1 niniejszego regulaminu.
c) wskazania podzielników korygowane są współczynnikiem wyrównawczym wynikającym z położenia mieszkania w bryle budynku,
d) w lokalu mieszkalnym, w którym pojedyncze grzejniki są: nieopomiarowane, z uszkodzonym podzielnikiem, zdemontowane łącznie z podzielnikiem, nieodczytane (odczyt technicznie niemożliwy) lub nieodczytane w poprzednich okresach rozliczeniowych (tzw. odczyt wieloletni) lub w których wystąpiła awaria podzielnika, koszty zmienne rozliczane są wg średniego odczytu z pozostałych podzielników w lokalu,
e) jeżeli użytkownik lokalu mieszkalnego uniemożliwił montaż lub odczyt podzielników kosztów w zajmowanym mieszkaniu, koszty zmienne w takim lokalu rozliczane są jako iloczyn średniej wartości kosztów ogrzewania [zł/m²] danej jednostki rozliczeniowej i powierzchni danego lokalu [m²]
zostaną wyliczone jako wartość zużycia ciepła na dany lokal wynikającą z technicznej możliwości dostawy ciepła do lokalu, zgodnie z §3 ust.1 pkt 1.
f) jeżeli użytkownik lokalu odmówił podpisu kwitu odczytowego wówczas mieszkanie rozliczane jest wg odczytanych wskazań (na kwicie odczytowym winna być sporządzona odpowiednia adnotacja pracownika odczytującego).
Rozdział IV.
Rozliczenie kosztów ogrzewania lokali mieszkalnych w systemie uproszczonym.
§ 5
W budynkach objętych uproszczonym system rozliczeń całość kosztów ogrzewania budynku (łącznie koszty stale i zmienne określone w rozdziale I § 2 ust.4 rozlicza się proporcjonalnie do m³ powierzchni użytkowej poszczególnych lokali mieszkalnych.
Rozdział V.
Rozliczenie kosztów ogrzewania lokali użytkowych.
§ 6
1. W budynkach objętych zindywidualizowanym lub uproszczonym systemem rozliczeń, gdzie funkcjonuje wspólne opomiarowanie energii cieplnej ciepła dla grupy lokali mieszkalnych i użytkowych całość kosztów stałych i zmiennych ogrzewania rozlicza się na grupę lokali mieszkalnych i użytkowych proporcjonalnie do powierzchni użytkowej każdej grupy lokali.
2. W budynkach, w których funkcjonuje odrębne opomiarowanie grupy lokali mieszkalnych i użytkowych wielkość kosztów przypadających na poszczególne grupy lokali określa się bezpośrednio ze wskazań tych urządzeń. Przypadające na grupę lokali użytkowych koszty rozlicza się na poszczególne lokale proporcjonalnie do powierzchni użytkowej każdego lokalu.
3. Przypadające na grupę lokali mieszkalnych koszty rozlicza się wg zasad określonych w rozdziale III §4 lub rozdziale IV §5 regulaminu.
3. 4. Koszty ogrzewania lokali użytkowych ustalane są oddzielnie na każdy miesiąc w oparciu o fakturę dostawcy ciepła. Lokale użytkowe rozliczane są w okresach miesięcznych poprzez wystawianie faktur zgodnie z umowami zawartymi przez spółdzielnię z użytkownikami lokali.
Rozdział VI.
Rozliczenie kosztów podgrzewania wody w lokalach mieszkalnych zasilanych z sieci LPEC lub kotłowni gazowej.
§ 7
Rozliczenie kosztów dostawy ciepła do podgrzewania wody w lokalach mieszkalnych (całość kosztów stałych i zmiennych określonych w rozdziale I § 2) wykonuje się w okresach rozliczeniowych rocznych od stycznia do grudnia.
Wielkość opłat ustalana jest w oparciu o faktury dostawcy ciepła zgodnie z następującymi zasadami:
1) koszty stałe (wynikające z mocy zamówionej (MW)) proporcjonalnie do powierzchni lokalu (zł/m²),
2) koszty zmienne (wynikające ze zużycia ciepła (GJ)) proporcjonalnie do wskazań wodomierzy (zł/m³), lub ryczałtowo – w przypadku braku opomiarowania lokalu w wodomierze – wielkość ryczałtu jest zgodna z postanowieniami regulaminu rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach spółdzielni i wynosi 5 m³/osobę/miesiąc.
1. Budynki zasilane z kotłowni gazowej.
– koszty określone wg rozdziału I § 2 ust.4 pkt 1 i 3.
Rozliczenie kosztów dostawy ciepła do podgrzewania wody w lokalach mieszkalnych wykonuje się w okresach rozliczeniowych określonych w rozdziale I §2 ust.2 proporcjonalnie do wskazań wodomierzy zainstalowanych w lokalach (w przypadku lokali opomiarowanych) lub ryczałtowo w przypadku lokali nieopomiarowanych. Wielkość ryczałtu jest zgodna z postanowieniami regulaminu rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach spółdzielni i wynosi 5 m³/osobę/miesiąc.
2. Budynki zasilane z sieci LPEC.
Rozliczenie kosztów dostawy ciepła do podgrzewania wody w lokalach mieszkalnych (łącznie całość kosztów stałych i zmiennych określonych w rozdziale I § 2 ust.4 pkt 1 i 2) wykonuje się w okresach rozliczeniowych określonych w rozdziale I §2 ust.2 proporcjonalnie do wskazań wodomierzy zainstalowanych w lokalach (w przypadku lokali opomiarowanych) lub ryczałtowo w przypadku lokali nieopomiarowanych. Wielkość ryczałtu jest zgodna z postanowieniami regulaminu rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach spółdzielni i wynosi 5 m³/osobę/miesiąc.
Rozdział VII.
Rozliczenie kosztów podgrzewania wody w lokalach użytkowych zasilanych z sieci LPEC lub kotłowni gazowej.
§ 8
Rozliczenie kosztów dostawy ciepła (określonych w rozdziale I § 2) do podgrzewania wody w lokalach użytkowych wykonuje się w okresach miesięcznych analogicznych z aktualnie obowiązującymi okresami dokonywania odczytów wodomierzy zimnej i ciepłej wody poprzez wystawianie faktur zgodnie z umowami zawartymi przez spółdzielnię z użytkownikami lokali.
Wielkość opłat ustalana jest oddzielnie na każdy miesiąc okres rozliczeniowy w oparciu o faktury dostawcy ciepła zgodnie z następującymi zasadami:
1) koszty stałe (wynikające z mocy zamówionej (MW)) proporcjonalnie do powierzchni lokalu (zł/m²),
2) koszty zmienne (wynikające ze zużycia ciepła (GJ)) proporcjonalnie do wskazań wodomierzy (zł/m³) lub proporcjonalnie do powierzchni lokalu – w przypadku braku opomiarowania lokalu w wodomierze.
Rozdział VIII.
Rozliczenie kosztów ogrzewania i podgrzewu c.w.u. dla lokali mieszkalnych wyposażonych w logotermy.
§ 9
-
W budynkach wyposażonych w logotermy ciepło dostarczone do lokalu (łącznie dla potrzeb ogrzewania i podgrzewu wody) rozlicza się wg następujących zasad:
1) koszty stałe – wyliczone jako suma kosztów opłaty stałej zafakturowanej przez LPEC oraz koszty opłaty zmiennej wynikającej z różnicy wskazań licznika głównego a sumą wskazań liczników indywidualnych w mieszkaniach rozliczane są proporcjonalnie do m2 powierzchni użytkowej mieszkań,
2) koszty zmienne – wg wskazań liczników ciepła w mieszkaniach,
3) współczynnik wyrównawczy wynikający z położenia mieszkania w bryle budynku wynosi jeden. -
W przypadku uszkodzenia (awarii) indywidualnego licznika ciepła w lokalu mieszkalnym w okresie rozliczeniowym do rozliczeń przyjmuje się ilość zużytych jednostek z poprzedniego okresu rozliczeniowego, a gdy dotyczy to pierwszego okresu rozliczeniowego zużycie należy przyjąć ze średniego zużycia w budynku.
-
W przypadku zgłoszenia przez użytkownika błędnych wskazań ciepłomierza wadliwość urządzenia winna być potwierdzona ekspertyzą właściwego urzędu, którą zleca Spółdzielnia na pisemny wniosek użytkownika lokalu. Przy potwierdzeniu prawidłowej pracy ciepłomierza koszt ekspertyzy ponosi użytkownik lokalu. W przypadku stwierdzenia wadliwych wskazań ciepłomierza koszt ekspertyzy i wymiany lub naprawy urządzenia w okresie gwarancji ponosi dostawca ciepłomierza a po upływie okresu gwarancji koszty są pokrywane z funduszu remontowego nieruchomości.
Rozdział IX.
Zasady ustalania przedpłat (zaliczek) dla lokali mieszkalnych i wykonywania rozliczeń.
§ 10
1. Wyliczenie opłaty zaliczkowej za centralne ogrzewanie dla lokali mieszkalnych określa się uwzględniając: rzeczywisty koszt lub ilość ciepła dostarczonego do jednostki rozliczeniowej w poprzednim okresie rozliczeniowym, warunki atmosferyczne np. średnią temperaturę zewnętrzną minionego sezonu grzewczego, zmianę opłat za dostarczone ciepło i opłat zmiennych usług przesyłowych w nowym okresie rozliczeniowym zgodnie z taryfami, wynik rozliczenia kosztów dostawy ciepła do lokali za poprzednie okresy rozliczeniowe.
2. Opłata zaliczkowa na dany okres rozliczeniowy jest płatna w ratach miesięcznych.
Wymiar zaliczek za centralne ogrzewanie określany jest indywidualnie dla każdego lokalu wg średniorocznego kosztu z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych powiększonego o wskaźnik w wysokości 20%.
3. Wymiar zaliczek dla mieszkań w budynkach rozliczanych systemem uproszczonym ustala się jako średnia kosztów przypadających na m2 powierzchni użytkowej budynku z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych, powiększona o wskaźnik w wysokości 20%.
4. Zaliczka będzie określona kwotowo (zł/lokal/ miesiąc).
W przypadku budynków nowododanych zaliczka za centralne ogrzewanie określona będzie na podstawie budynków podobnych.
5. Wyliczenie opłaty zaliczkowej za podgrzewanie wody uzależnione jest od wyboru sposobu rozliczania kosztów dostawy energii cieplnej za podgrzewanie wody (rozdział VI § 7).
5. 6. Budynki zasilane z sieci LPEC lub kotłowni gazowej.
Wyliczenie opłaty zaliczkowej za podgrzanie wody dla lokali mieszkalnych dokonywane jest z uwzględnieniem aktualnych cen i wielkości składników kosztów. Opłata zaliczkowa na dany okres rozliczeniowy jest płatna w ratach miesięcznych.
Wymiar zaliczek za podgrzanie wody ustala się jako iloczyn ceny podgrzania wody z ostatniego okresu rozliczeniowego dla całej jednostki rozliczeniowej powiększonej o 10% w zł/m3 x średnie miesięczne zużycie w m3 ciepłej wody w lokalu mieszkalnym.
7. Budynki zasilane z sieci LPEC.
Wyliczenie opłaty zaliczkowej za podgrzanie wody dla lokali mieszkalnych dokonywane jest z uwzględnieniem aktualnych cen i wielkości składników kosztów. Opłata zaliczkowa na dany okres rozliczeniowy jest płatna w ratach miesięcznych. Wymiar zaliczek za podgrzanie wody określany jest jako średnia opłata z ostatniego okresu rozliczeniowego dla całej jednostki rozliczeniowej w zł/m3 podgrzania wody x średnie miesięczne zużycie w m3 ciepłej wody w lokalu mieszkalnym.
6. 8. W przypadku gdy w trakcie okresu rozliczeniowego następują zmiany opłat za dostarczone ciepło dla celów ogrzewania i podgrzania wody oraz usług przesyłowych – ustalone zaliczki mogą być korygowane o wskaźnik zmiany cen.
W takiej sytuacji tak ustalone zaliczki, aktualne na koniec okresu rozliczeniowego (31 grudnia) mogą stanowić podstawę do określenia zaliczek na następny okres rozliczeniowy.
§ 11
1. Użytkownicy lokali mieszkalnych otrzymują rozliczenia kosztów energii cieplnej ciepła, o których mowa w rozdział I § 1 ust.2 pkt 4 w okresie do 4 miesięcy od zakończenia kolejnego okresu rozliczeniowego.
2. Jeżeli w trakcie trwania okresu rozliczeniowego nastąpiła zmiana użytkownika lokalu to saldo rozliczenia dotyczy nowego użytkownika.
3. Różnica powstała w wyniku rozliczenia kosztów ciepła pomiędzy faktycznie poniesionymi kosztami a opłatami wniesionymi przez członka Spółdzielni (użytkownika lokalu) w formie zaliczek, regulowana będzie następująco:
a) niedopłatę członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) wnosi przy uiszczaniu należy wnieść przy należności za używanie lokalu w miesiącu następnym po dokonaniu rozliczenia,
b) nadpłatę zalicza się (z zastrzeżeniem pkt. c) na poczet najbliższych należności za używanie lokalu,
c) w przypadku członków Spółdzielni osób posiadających tytuł prawny do lokali (użytkowników lokali) zadłużonych wobec Spółdzielni, nadpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na poczet najdalszego zadłużenia z tytułu należności za używanie lokalu.
4. Nadpłaty wynikające z rozliczeń nie podlegają oprocentowaniu.
5. Koszty wykonania rozliczenia stanowią składnik kosztów eksploatacyjnych budynku i są ponoszone przez użytkownika raz do roku wraz z rozliczeniem ciepła.
6. Reklamacje dotyczące rozliczenia kosztów energii cieplnej ciepła można składać w ciągu 4 tygodni od daty doręczenia rozliczeń użytkownikom lokali.
7. Wymiar indywidualnych zaliczek na centralne ogrzewanie i podgrzanie wody obowiązuje od 1 kwietnia każdego roku, z zastrzeżeniem postanowienia § 10 ust.6 Regulaminu.
8. W przypadku rozliczania ciepła przez firmę zewnętrzną obowiązują zasady wynikające z umowy rozliczeniowej oraz obowiązujących przepisów prawa.
Rozdział X.
Bonifikaty w opłatach za ciepło.
§ 12
Jeżeli w okresie rozliczeniowym wystąpią zakłócenia w dostawie ciepła na potrzeby centralnego ogrzewania lub podgrzania wody – użytkownikom lokali przysługują bonifikaty określone w umowie sprzedaży ciepła. i uzyskane od dostawcy. Uzyskane przez Spółdzielnię od dostawcy bonifikaty rozliczane są proporcjonalnie do zużycia ciepłej wody i powierzchni lokali.
Rozdział XI.
Postanowienia końcowe.
§ 13
Postanowienia Regulaminu wchodzą w życie od nowego okresu grzewczego, będą stosowane do rozliczania kosztów ciepła dla sezonu grzewczego od 1 stycznia 2023 r.
Rada Nadzorcza rozpatrzyła w kolejnych głosowaniach, wnioski zgłoszone podczas dyskusji nad zapisami Regulaminu tj.:.
– w § 2 ust 2 zmienić zapis „od stycznia do grudnia„ na „od 1 lipca do 30 czerwca”
Za wprowadzeniem zaproponowanej zmiany głosowało 3 członków RN, przeciw 6 członków, 7 wstrzymało się od głosu.
– w § 3 ust,2 pkt 2 winien otrzymać brzmienie:
Dopuszcza się zmiany systemu rozliczenia w danym budynku gdy zażądają tego w formie pisemnej osoby osiadające tytuł prawny do większości lokali w budynku, liczonej według zasady , że na każdy lokal przypada 1 głos.
Za wprowadzeniem zaproponowanej zmiany głosowało 17 członków RN, 1 członek wstrzymał się od głosu
– w § 4 ust 1 pkt 1 wykreślić drugie zdanie :
Za wprowadzeniem zaproponowanej zmiany głosował 1 członek, przeciw wprowadzeniu 6 członków. 8 członków wstrzymało się od głosu
– w § 4 ust 1 pkt 2 zdanie drugie. Zmienić słowo „minimalny” na „maksymalny”
Za wprowadzeniem zaproponowanej zmiany głosowało 2 członków, przeciw wprowadzeniu 7 członków. 8 członków wstrzymało się od głosu
– w § 4 ust 1 pkt 3. Wniosek o doprecyzowanie zapisu.
Za doprecyzowaniem zapisu głosował 1 członek, przeciw wprowadzeniu 9 członków, 6 członków wstrzymało się od głosu.
– w § 4 ust.2 pkt 6.
Podstawą obciążeń zespołu budynków przy ul. Przytulnej są wskazania liczników LPEC, natomiast wskazania ciepłomierzy w domach rozliczane będą z zachowaniem zasad określonych w § 4 ust. 2 niniejszego regulaminu. (pozostawić dotychczasowy zapis z ulicami Szczęśliwą i Uśmiechu)
Za wprowadzeniem zaproponowanej zmiany głosował 1 członek, przeciw wprowadzeniu 17 członków.
– w § 4 ust.3 pkt 2 lit. a i b nie wprowadzać zmian przedstawionych w projekcie uchwały, pozostawić brzmienie zawarte w dotychczas obowiązującym regulaminie tj.
a) 40% kosztów zmiennych przypadających na lokale mieszkalne wyposażone w podzielniki,
rozliczane jest proporcjonalnie do m2 powierzchni użytkowej (opłata niezależna od zużycia obejmująca min. ogrzewanie pomieszczeń wspólnych, przenikanie ciepła przez przegrody, piony instalacji c.o., ogrzewanie łazienek),
b) 60% kosztów zmiennych przypadających na lokale mieszkalne wyposażone w podzielniki, rozliczane jest proporcjonalnie do wskazań podzielników kosztów c.o. w mieszkaniach, z zachowaniem zasad określonych w § 4 ust. 1
Za wprowadzeniem do projektu uchwały zaproponowanej zmiany głosowało 14 członków, przeciw wprowadzeniu 1 członek , wstrzymał się od głosu 1 członek
– w § 4 ust.3 pkt 2 lit. d
d) w lokalu mieszkalnym, w którym pojedyncze grzejniki są: nieopomiarowane, z uszkodzonym podzielnikiem, zdemontowane łącznie z podzielnikiem, nieodczytane (odczyt technicznie niemożliwy) lub nieodczytane w poprzednich okresach rozliczeniowych (tzw. odczyt wieloletni) lub w których wystąpiła awaria podzielnika, koszty zmienne rozliczane są wg średniego odczytu z pozostałych podzielników w lokalu,
Za wprowadzeniem propozycji zmiany wyrazu „nieopomiarowane” głosował 1 członek, przeciw wprowadzeniu 11 członków, 3 członków wstrzymało się od głosu.
Za wprowadzeniem propozycji zmiany wyrazu „średniego” głosował 1 członek, przeciw wprowadzeniu 11 członków, 3 członków wstrzymało się od głosu.
– w § 4 ust.3 pkt 2 lit. e. Wartość zużycia ciepła odnieść do wartości „maksymalnej” a nie do „wynikającej z technicznej możliwości dostawy”.
e) jeżeli użytkownik lokalu mieszkalnego uniemożliwił montaż lub odczyt podzielników kosztów w zajmowanym mieszkaniu, koszty zmienne zostaną wyliczone jako wartość zużycia ciepła na dany lokal wynikającą z technicznej możliwości dostawy ciepła do lokalu, zgodnie z §3 ust.1 pkt 1.
Za wprowadzeniem zaproponowanej zmiany głosowało 3 członków, przeciw wprowadzeniu 7 członków, 7 członków wstrzymało się od głosu.
– w § 7 pkt 1. Wprowadzić do rozliczenia kosztów stałych inną jednostkę podziału w miejsce proponowanej w projekcie powierzchni lokalu.
1) koszty stałe (wynikające z mocy zamówionej (MW)) proporcjonalnie do powierzchni lokalu (zł/m2),
Za wprowadzeniem zaproponowanej zmiany głosowało 3 członków, przeciw wprowadzeniu 9 członków, 4 członków wstrzymało się od głosu.
Rada Nadzorcza większością głosów – 17 za przy 1 głosie przeciwnym podjęła uchwałę następującej treści:
Uchwała Nr 39/20/2022
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
z dnia 28.12.2022 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków z użytkownikami lokali za centralne ogrzewanie oraz za podgrzewanie wody.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie działając na podstawie§ 87 ust.1 pkt 18 Statutu Spółdzielni:
§ 1
Uchwala Regulamin rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków z użytkownikami lokali za centralne ogrzewanie oraz za podgrzewanie wody, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Z dniem 31 grudnia 2022 r. traci moc Regulamin rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków z użytkownikami lokali za centralne ogrzewanie oraz za podgrzewanie wody, w brzmieniu uchwalonym przez Radę Nadzorczą w dniu 30.03.2021 r., uchwałą nr 9/19/2021.
§ 3
Regulamin stanowiący załącznik do niniejszej uchwały wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. i podlega ogłoszeniu wraz z niniejszą uchwałą w sposób określony w § 89 ust. 3 Statutu.
Załącznik
Do Uchwała Nr 39/20/2022
Rady Nadzorczej
z dnia 28.12.2022 r.
REGULAMIN
rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków z użytkownikami lokali
za centralne ogrzewanie oraz za podgrzewanie wody
Rozdział I.
Wprowadzenie.
§ 1
-
Niniejszy Regulamin ustala szczegółowe zasady rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków oraz określa zasady rozliczeń z użytkownikami lokali.
-
Rozliczenie to polega na:
1) ustaleniu w okresie rozliczeniowym kosztów dostawy ciepła dla poszczególnych jednostek rozliczeniowych,
2) określeniu rodzaju kosztów i terminów ich rozliczenia,
3) ustaleniu kryterium podziału tych kosztów na poszczególne lokale,
4) porównaniu wysokości przypadających na dany lokal kosztów z wniesionymi przez użytkownika lokalu zaliczkami i rozliczenie powstałej różnicy. -
Podstawę prawną opracowania niniejszego regulaminu stanowią:
– ustawa z dnia 10.04.1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385 z późn. zmianami).
– rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 grudnia 2021r. w sprawie warunków ustalania technicznej możliwości i opłacalności zastosowania ciepłomierzy, podzielników kosztów ogrzewania oraz wodomierzy do pomiaru ciepłej wody użytkowej, warunków wyboru metody rozliczania kosztów zakupu ciepła oraz zakresu
informacji zawartych w indywidualnych rozliczeniach (Dz.U. z 2021r. poz. 2273),
– ustawa z dnia 16.09.1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2021r. poz. 648 z późn. zm.),
– ustawa z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2021r. poz. 1208 z późn. zmianami ),
– ustawa z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2021r., poz. 2351 z późn. zm.),
– rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2022r. poz. 1225 z późn. zmianami).
– rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.08.1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz.U. z 1999 r, Nr 74 poz. 836 z późn. zmianami),
– ustawa z dnia 11 maja 2001r. Prawo o miarach (Dz.U. z 2022r., poz. 2063),
– Norma PN-EN 834 1999 Podzielniki kosztów ogrzewania do rejestracji zużycia ciepła przez grzejniki. -
Wprowadzony niniejszym regulaminem system rozliczania kosztów dostawy energii cieplnej ma na celu stymulowanie energooszczędnych zachowań użytkowników lokali przy jednoczesnym zapewnieniu optymalnych warunków cieplno-wilgotnościowych w mieszkaniach.
§ 2
Postanowienia ogólne.
-
Określenie jednostek rozliczeniowych kosztów dostawy ciepła.
1) Jednostką rozliczeniową kosztów dostawy ciepła za centralne ogrzewanie jest budynek lub zespół budynków w przypadku budynków przy ul. Przytulnej.
2) Jednostką rozliczeniową kosztów dostawy ciepła za podgrzewanie c.w.u. jest cieplny węzeł indywidualny lub grupowy (podstacja ciepła). -
Rozliczenie kosztów gospodarki cieplnej dla lokali mieszkalnych w zasobach spółdzielni dokonuje się w okresie roku obrachunkowego tj. od stycznia do grudnia.
-
Rozliczenie kosztów dostawy ciepła dla celów c.o. do lokali użytkowych w zasobach spółdzielni dokonuje się w okresach miesięcznych.
-
Określenie kosztów dostawy ciepła.
1) Koszty dostawy ciepła wynikają z wysokości zafakturowanych opłat określonych w umowach sprzedaży ciepła lub gazu, jakie ponosi spółdzielnia na rzecz dostawcy w okresie rozliczeniowym.
2) Koszty dostawy ciepła wg umowy sprzedaży ciepła z LPEC obejmują:
a) koszty stałe (opłata za zamówioną moc, opłata za usługi przesyłowe).
b) koszty zmienne (opłata zmienna za pobrane ciepło, opłata zmienna za usługi przesyłowe, opłata za nośniki ciepła).
3) Koszty dostawy ciepła do budynków zasilanych z kotłowni gazowej obejmują:
a) koszty stałe (abonament, opłata sieciowa stała, opłata za przekroczenie mocy),
b) koszty zmienne (opłata za gaz, opłata sieciowe zmienna, opłata za odchylenie od ciepła spalania). -
Ciepło wytwarzane w kotłowni gazowej.
1) Podział kosztów zmiennych na potrzeby c.o. i c.w. dokonuje się proporcjonalnie do wskazań liczników ciepła zamontowanych w kotłowni.
2) W przypadku uszkodzenia licznika ciepła w kotłowni w okresie rozliczeniowym do podziału kosztów stosuje się procentowy udział kosztów z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
3) Wartość GJ jako jednostki wytworzonego ciepła przez kotłownię gazową wyliczana jest dla każdego okresu rozliczeniowego jako iloraz poniesionych kosztów i ilości wytworzonych jednostek. -
Minimalna temperatura w pomieszczeniach – w celu ochrony właściwych warunków eksploatacyjnych lokali – to zgodnie z obowiązującymi powszechnie przepisami temperatura nie niższa niż 16 stopni C. Każdy użytkownik ma obowiązek stosowania nastaw zaworów grzejnikowych, zapewniających wymaganą temperaturę (§ 134 ust.6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2022r. poz. 1225)).
Rozdział II.
Ogólne zasady rozliczania kosztów i ciepła.
§ 3
-
Centralne ogrzewanie w lokalach mieszkalnych w systemie zindywidualizowanym.
1) W budynkach z lokalami mieszkalnymi, w których zainstalowane są przyrządy pomiarowe (liczniki ciepła) umożliwiające określenie ilości ciepła przypadającego na dany lokal lub urządzenia wskaźnikowe (podzielniki) umożliwiające podział ciepła na poszczególne mieszkania – rozliczane ciepło za centralne ogrzewanie z użytkownikami lokali mieszkalnych ma charakter zindywidualizowany.
2) W budynkach objętych zindywidualizowanym systemem rozliczeń, w których występują lokale mieszkalne nieopomiarowane lub w których użytkownik uniemożliwił odczyt podzielników kosztów, wystąpiła awaria podzielnika kosztów lub w których wystąpiła awaria indywidualnego licznika ciepła w mieszkaniu – rozlicza się ryczałtowo wg zasad określonych w rozdziale III regulaminu. -
Centralne ogrzewanie w lokalach mieszkalnych w systemie uproszczonym.
1) W budynkach z lokalami mieszkalnymi, w których nie zainstalowano indywidualnych mieszkaniowych liczników ciepła lub podzielników kosztów c.o. rozliczenie za centralne ogrzewanie z użytkownikami lokali mieszkalnych ma charakter uproszczony.
2) Dopuszcza się zmiany systemu rozliczenia w danym budynku gdy zażądają tego w formie pisemnej osoby posiadające tytuł prawny do większości lokali w budynku liczonej według zasady, że na każdy lokal przypada 1 głos.
Zmiana systemu rozliczania może być dokonana tylko przed rozpoczęciem okresu rozliczeniowego w terminie umożliwiającym podpisanie stosownego aneksu do umowy rozliczeniowej z firmą rozliczającą ciepło. -
Ciepła woda – lokale mieszkalne.
Rozliczenie kosztów dostawy ciepła za podgrzewanie wody z użytkownikami lokali mieszkalnych dokonuje się w oparciu o wskazania wodomierzy zainstalowanych w lokalach (w przypadku lokali opomiarowanych) lub ryczałtowo w przypadku lokali nieopomiarowanych.
Wielkość ryczałtu wynosi 5 m³/osobę/miesiąc.
Centralne ogrzewanie – lokale użytkowe.
Koszty ogrzewania lokali użytkowych rozliczane są w okresach miesięcznych poprzez wystawienie faktur zgodnie z umowami zawartymi przez spółdzielnię z użytkownikami lokali. Wielkość opłat ustalana jest oddzielnie na każdy miesiąc w oparciu o fakturę dostawcy ciepła i zasady określone w rozdziale V § 6. -
Ciepła woda – lokale użytkowe.
Rozliczenie kosztów dostawy ciepła za podgrzewanie wody w lokalach użytkowych wykonuje się w okresach analogicznych z aktualnie obowiązującymi okresami dokonywania odczytów wodomierzy zimnej i ciepłej wody poprzez wystawienie faktur zgodnie z umowami zawartymi przez spółdzielnię z użytkownikami lokali. -
W każdym przypadku zmiana systemu rozliczania obowiązuje od nowego okresu rozliczeniowego.
-
Koszt podgrzania wody wodociągowej – suma ponoszonych opłat stałych i zmiennych za ciepło dostarczone na cele podgrzania wody wodociągowej.
Rozdział III.
Rozliczenie kosztów ogrzewania lokali mieszkalnych w systemie zindywidualizowanym.
§ 4
-
Dla każdego okresu rozliczeniowego w budynkach wielorodzinnych zostanie wyznaczony maksymalny i minimalny koszt zmienny zakupu ciepła w rozliczanych lokalach:
1) Maksymalny koszt zmienny zakupu ciepła wylicza się jako wartość zużycia ciepła na dany lokal wynikającą z technicznych możliwości dostawy ciepła do lokalu. W przypadku gdy zużycie ciepła w danym lokalu jest większe niż maksymalny koszt zmienny zakupu ciepła, do rozliczenia przyjmuje się maksymalny koszt zmienny.
2) Minimalny koszt zmienny zakupu ciepła wylicza się jako wartość zużycia ciepła do ogrzania lokalu konieczną do utrzymania w nim temperatur nie niższych niż temperatury obliczeniowe ogrzewanych pomieszczeń określonych w powszechnie obowiązujących przepisach (§ 134 ust.6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2022r. poz. 1225). W przypadku gdy zużycie ciepła w danym lokalu jest mniejsze niż minimalny koszt zmienny zakupu ciepła, do rozliczenia przyjmuje się minimalny koszt zmienny.
3) W przypadku gdy koszt zmienny zakupu ciepła w lokalach będzie znajdował się pomiędzy minimalnym a maksymalnym kosztem zakupu ciepła, do rozliczenia kosztów ciepła przyjęty zostanie odczyt z podzielników kosztów. -
Budynki zasilane z sieci LPEC lub z kotłowni gazowej, lokale mieszkalne wyposażone w indywidualne liczniki ciepła (liczniki zamontowane na klatkach schodowych).
1) Koszty stałe – wyliczone jako suma kosztów opłaty stałej zafakturowanej przez LPEC oraz koszty opłaty zmiennej wynikającej z różnicy wskazań licznika ciepła na ogrzewanie a sumą wskazań z liczników indywidualnych w mieszkaniach rozliczane są proporcjonalnie do m2 powierzchni użytkowej mieszkań,
2) Koszty zmienne – wg wskazań liczników ciepła w mieszkaniach.
3) Wskazania liczników ciepła w mieszkaniach korygowane są współczynnikiem wyrównawczym wynikającym z położenia mieszkania w bryle budynku,
4) W przypadku uszkodzenia (awarii) indywidualnego licznika ciepła w lokalu mieszkalnym w okresie rozliczeniowym do rozliczeń przyjmuje się ilość zużytych jednostek z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
5) W przypadku zgłoszenia przez użytkownika błędnych wskazań ciepłomierza wadliwość urządzenia winna być potwierdzona ekspertyzą właściwego urzędu, którą zleca Spółdzielnia na pisemny wniosek użytkownika lokalu. Przy potwierdzeniu prawidłowej pracy ciepłomierza koszt ekspertyzy ponosi użytkownik lokalu. W przypadku stwierdzenia wadliwych wskazań ciepłomierza koszt ekspertyzy i wymiany lub naprawy urządzenia w okresie gwarancji ponosi dostawca ciepłomierza a po upływie okresu gwarancji koszty są pokrywane z funduszu remontowego nieruchomości.
6) Podstawą obciążeń zespołu budynków przy ul. Przytulnej są wskazania liczników LPEC, natomiast wskazania ciepłomierzy w domach rozliczane będą z zachowaniem zasad określonych w § 4 ust. 2 niniejszego regulaminu. -
Budynki zasilane z sieci LPEC, lokale mieszkalne wyposażone w podzielniki kosztów c.o.
1) Koszty stałe określone wg rozdziału I §2 ust. 4 pkt 2 lit.a rozliczane są proporcjonalnie do m2 powierzchni użytkowej.
2) Koszty zmienne określone wg rozdziału I §2 ust. 4 pkt 2 lit.b rozlicza się proporcjonalnie do wskazań podzielników kosztów c.o. zainstalowanych w poszczególnych mieszkaniach wg następujących zasad:
a) 40% kosztów zmiennych przypadających na lokale mieszkalne wyposażone w podzielniki, rozliczane jest proporcjonalnie do m² powierzchni użytkowej (opłata niezależna od zużycia obejmująca min. ogrzewanie pomieszczeń wspólnych, przenikanie ciepła przez przegrody, piony instalacji c.o., ogrzewanie łazienek),
b) 60% kosztów zmiennych przypadających na lokale mieszkalne wyposażone w podzielniki, rozliczane jest proporcjonalnie do wskazań podzielników kosztów c.o. w mieszkaniach, z zachowaniem zasad określonych w § 4 ust. 1 niniejszego regulaminu.
c) wskazania podzielników korygowane są współczynnikiem wyrównawczym wynikającym z położenia mieszkania w bryle budynku,
d) w lokalu mieszkalnym, w którym pojedyncze grzejniki są: nieopomiarowane, z uszkodzonym podzielnikiem, zdemontowane łącznie z podzielnikiem, nieodczytane (odczyt technicznie niemożliwy) lub nieodczytane w poprzednich okresach rozliczeniowych (tzw. odczyt wieloletni) lub w których wystąpiła awaria podzielnika, koszty zmienne rozliczane są wg średniego odczytu z pozostałych podzielników w lokalu,
e) jeżeli użytkownik lokalu mieszkalnego uniemożliwił montaż lub odczyt podzielników kosztów w zajmowanym mieszkaniu, koszty zmienne
zostaną wyliczone jako wartość zużycia ciepła na dany lokal wynikającą z technicznej możliwości dostawy ciepła do lokalu, zgodnie z §3 ust.1 pkt 1.
f) jeżeli użytkownik lokalu odmówił podpisu kwitu odczytowego wówczas mieszkanie rozliczane jest wg odczytanych wskazań (na kwicie odczytowym winna być sporządzona odpowiednia adnotacja pracownika odczytującego).
Rozdział IV.
Rozliczenie kosztów ogrzewania lokali mieszkalnych w systemie uproszczonym.
§ 5
W budynkach objętych uproszczonym system rozliczeń całość kosztów ogrzewania budynku (łącznie koszty stale i zmienne określone w rozdziale I § 2 ust.4 rozlicza się proporcjonalnie do m² powierzchni użytkowej poszczególnych lokali mieszkalnych.
Rozdział V.
Rozliczenie kosztów ogrzewania lokali użytkowych.
§ 6
-
W budynkach objętych zindywidualizowanym lub uproszczonym systemem rozliczeń, gdzie funkcjonuje wspólne opomiarowanie ciepła dla grupy lokali mieszkalnych i użytkowych całość kosztów stałych i zmiennych ogrzewania rozlicza się na grupę lokali mieszkalnych i użytkowych proporcjonalnie do powierzchni użytkowej każdej grupy lokali.
-
W budynkach, w których funkcjonuje odrębne opomiarowanie grupy lokali mieszkalnych i użytkowych wielkość kosztów przypadających na poszczególne grupy lokali określa się bezpośrednio ze wskazań tych urządzeń. Przypadające na grupę lokali użytkowych koszty rozlicza się na poszczególne lokale proporcjonalnie do powierzchni użytkowej każdego lokalu.
-
Koszty ogrzewania lokali użytkowych ustalane są oddzielnie na każdy miesiąc w oparciu o fakturę dostawcy ciepła. Lokale użytkowe rozliczane są w okresach miesięcznych poprzez wystawianie faktur zgodnie z umowami zawartymi przez spółdzielnię z użytkownikami lokali.
Rozdział VI.
Rozliczenie kosztów podgrzewania wody w lokalach mieszkalnych zasilanych z sieci LPEC lub kotłowni gazowej.
§ 7
Rozliczenie kosztów dostawy ciepła do podgrzewania wody w lokalach mieszkalnych (całość kosztów stałych i zmiennych określonych w rozdziale I § 2) wykonuje się w okresach rozliczeniowych rocznych od stycznia do grudnia.
Wielkość opłat ustalana jest w oparciu o faktury dostawcy ciepła zgodnie z następującymi zasadami:
1) koszty stałe (wynikające z mocy zamówionej (MW)) proporcjonalnie do powierzchni lokalu (zł/m²),
2) koszty zmienne (wynikające ze zużycia ciepła (GJ)) proporcjonalnie do wskazań wodomierzy (zł/m³), lub ryczałtowo – w przypadku braku opomiarowania lokalu w wodomierze – wielkość ryczałtu jest zgodna z postanowieniami regulaminu rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach spółdzielni i wynosi 5 m³/osobę/miesiąc.
Rozdział VII.
Rozliczenie kosztów podgrzewania wody w lokalach użytkowych zasilanych z sieci LPEC lub kotłowni gazowej.
§ 8
Rozliczenie kosztów dostawy ciepła (określonych w rozdziale I § 2) do podgrzewania wody w lokalach użytkowych wykonuje się w okresach analogicznych z aktualnie obowiązującymi okresami dokonywania odczytów wodomierzy zimnej i ciepłej wody poprzez wystawianie faktur zgodnie z umowami zawartymi przez spółdzielnię z użytkownikami lokali.
Wielkość opłat ustalana jest oddzielnie na każdy okres rozliczeniowy w oparciu o faktury dostawcy ciepła zgodnie z następującymi zasadami:
1) koszty stałe (wynikające z mocy zamówionej (MW)) proporcjonalnie do powierzchni lokalu (zł/m²),
2) koszty zmienne (wynikające ze zużycia ciepła (GJ)) proporcjonalnie do wskazań wodomierzy (zł/m³) lub proporcjonalnie do powierzchni lokalu – w przypadku braku opomiarowania lokalu w wodomierze.
Rozdział VIII.
Rozliczenie kosztów ogrzewania i podgrzewu c.w.u. dla lokali mieszkalnych wyposażonych w logotermy.
§ 9
1.1. W budynkach wyposażonych w logotermy ciepło dostarczone do lokalu (łącznie dla potrzeb ogrzewania i podgrzewu wody) rozlicza się wg następujących zasad:
1) koszty stałe – wyliczone jako suma kosztów opłaty stałej zafakturowanej
przez LPEC oraz koszty opłaty zmiennej wynikającej z różnicy wskazań licznika głównego a sumą wskazań liczników indywidualnych w mieszkaniach rozliczane są proporcjonalnie do m² powierzchni użytkowej mieszkań,
2) koszty zmienne – wg wskazań liczników ciepła w mieszkaniach,
1.2. W przypadku uszkodzenia (awarii) indywidualnego licznika ciepła w lokalu mieszkalnym w okresie rozliczeniowym do rozliczeń przyjmuje się ilość zużytych jednostek z poprzedniego okresu rozliczeniowego, a gdy dotyczy to pierwszego okresu rozliczeniowego zużycie należy przyjąć ze średniego zużycia w budynku.
1.3. W przypadku zgłoszenia przez użytkownika błędnych wskazań ciepłomierza wadliwość urządzenia winna być potwierdzona ekspertyzą właściwego urzędu, którą zleca Spółdzielnia na pisemny wniosek użytkownika lokalu. Przy potwierdzeniu prawidłowej pracy ciepłomierza koszt ekspertyzy ponosi użytkownik lokalu. W przypadku stwierdzenia wadliwych wskazań ciepłomierza koszt ekspertyzy i wymiany lub naprawy urządzenia w okresie gwarancji ponosi dostawca ciepłomierza a po upływie okresu gwarancji koszty są pokrywane z funduszu remontowego nieruchomości.
Rozdział IX.
Zasady ustalania przedpłat (zaliczek) dla lokali mieszkalnych i wykonywania rozliczeń.
§ 10
-
Wyliczenie opłaty zaliczkowej za centralne ogrzewanie dla lokali mieszkalnych określa się uwzględniając: rzeczywisty koszt lub ilość ciepła dostarczonego do jednostki rozliczeniowej w poprzednim okresie rozliczeniowym, warunki atmosferyczne np. średnią temperaturę zewnętrzną minionego sezonu grzewczego, zmianę opłat za dostarczone ciepło i opłat zmiennych usług przesyłowych w nowym okresie rozliczeniowym zgodnie z taryfami, wynik rozliczenia kosztów dostawy ciepła do lokali za poprzednie okresy rozliczeniowe.
-
Opłata zaliczkowa na dany okres rozliczeniowy jest płatna w ratach miesięcznych.
Wymiar zaliczek za centralne ogrzewanie określany jest indywidualnie dla każdego lokalu wg średniorocznego kosztu z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych powiększonego o wskaźnik w wysokości 20%. -
Wymiar zaliczek dla mieszkań w budynkach rozliczanych systemem uproszczonym ustala się jako średnia kosztów przypadających na m2 powierzchni użytkowej budynku z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych, powiększona o wskaźnik w wysokości 20%.
-
Zaliczka będzie określona kwotowo (zł/lokal/ miesiąc).
W przypadku budynków nowododanych zaliczka za centralne ogrzewanie określona będzie na podstawie budynków podobnych. -
Budynki zasilane z sieci LPEC lub kotłowni gazowej.
Wyliczenie opłaty zaliczkowej za podgrzanie wody dla lokali mieszkalnych dokonywane jest z uwzględnieniem aktualnych cen i wielkości składników kosztów. Opłata zaliczkowa na dany okres rozliczeniowy jest płatna w ratach miesięcznych. -
Wymiar zaliczek za podgrzanie wody ustala się jako iloczyn ceny podgrzania wody z ostatniego okresu rozliczeniowego dla całej jednostki rozliczeniowej powiększonej o 10% w zł/m3 x średnie miesięczne zużycie w m3 ciepłej wody w lokalu mieszkalnym.
-
W przypadku gdy w trakcie okresu rozliczeniowego następują zmiany opłat za dostarczone ciepło dla celów ogrzewania i podgrzania wody oraz usług przesyłowych – ustalone zaliczki mogą być korygowane o wskaźnik zmiany cen.
W takiej sytuacji tak ustalone zaliczki, aktualne na koniec okresu rozliczeniowego (31 grudnia) mogą stanowić podstawę do określenia zaliczek na następny okres rozliczeniowy.
§ 11
-
Użytkownicy lokali mieszkalnych otrzymują rozliczenia kosztów ciepła, o których mowa w rozdział I § 1 ust.2 pkt 4 w okresie do 4 miesięcy od zakończenia kolejnego okresu rozliczeniowego.
-
Jeżeli w trakcie trwania okresu rozliczeniowego nastąpiła zmiana użytkownika lokalu to saldo rozliczenia dotyczy nowego użytkownika.
-
Różnica powstała w wyniku rozliczenia kosztów ciepła pomiędzy faktycznie poniesionymi kosztami a opłatami wniesionymi przez użytkownika lokalu w formie zaliczek, regulowana będzie następująco:
a) niedopłatę należy wnieść przy należności za używanie lokalu w miesiącu następnym po dokonaniu rozliczenia,
b) nadpłatę zalicza się (z zastrzeżeniem pkt c) na poczet najbliższych należności za używanie lokalu,
c) w przypadku osób posiadających tytuł prawny do lokali (użytkowników lokali) zadłużonych wobec Spółdzielni, nadpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na poczet najdalszego zadłużenia z tytułu należności za używanie lokalu. -
Nadpłaty wynikające z rozliczeń nie podlegają oprocentowaniu.
-
Koszty wykonania rozliczenia są ponoszone przez użytkownika raz do roku wraz z rozliczeniem ciepła.
-
Reklamacje dotyczące rozliczenia kosztów ciepła można składać w ciągu 4 tygodni od daty doręczenia rozliczeń użytkownikom lokali.
-
Wymiar indywidualnych zaliczek na centralne ogrzewanie i podgrzanie wody obowiązuje od 1 kwietnia każdego roku, z zastrzeżeniem postanowienia § 10 ust.6 Regulaminu.
-
W przypadku rozliczania ciepła przez firmę zewnętrzną obowiązują zasady wynikające z umowy rozliczeniowej oraz obowiązujących przepisów prawa.
Rozdział X.
Bonifikaty w opłatach za ciepło.
§ 12
Jeżeli w okresie rozliczeniowym wystąpią zakłócenia w dostawie ciepła na potrzeby centralnego ogrzewania lub podgrzania wody – użytkownikom lokali przysługują bonifikaty określone w umowie sprzedaży ciepła. Uzyskane przez Spółdzielnię od dostawcy bonifikaty rozliczane są proporcjonalnie do zużycia ciepłej wody i powierzchni lokali.
Rozdział XI.
Postanowienia końcowe.
§ 13
Postanowienia Regulaminu wchodzą w życie od nowego okresu grzewczego, będą stosowane do rozliczania kosztów ciepła dla sezonu grzewczego od 1 stycznia 2023 r.
Rada Nadzorcza w odpowiedz na wniosek Nr 1 z dnia 12.12.2022 r. do Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla “Skarpa” skierowała informacje:
„Informujemy, że Rada Nadzorcza na posiedzeniu w dniu 28 grudnia 2022 roku podjęła decyzję w sprawie uchwalenia Regulaminu rozliczania kosztów dostawy ciepła do budynków z użytkownikami lokali za centralne ogrzewanie oraz za podgrzewanie wody. Przed podjęciem decyzji Rada Nadzorcza przeprowadziła analizę zmian proponowanych przez Zarząd SM Czuby do dotychczas obowiązującego regulaminu. W wyniku analizy i dyskusji a także Państwa wniosku z dnia 12 grudnia 2022 roku, Zarząd wprowadził autopoprawkę do proponowanych zmian rezygnując z modyfikacji zapisów § 4 ust. 4 pkt 2 lit. a i b.
Uchwałą RN z dnia 28 grudnia 2022 roku wprowadzono szereg zmian wynikających z obecnie obowiązującego prawa. Wprowadzono również zmiany mające na celu dostosowanie zapisów regulaminu do obecnej sytuacji w sektorze dystrybucji energii cieplnej. Zapisy zawarte w § 4 ust. 4 pkt 2 lit. a i b pozostały w brzmieniu z dotychczas obowiązującego regulaminu”.
Ad. 4
Wyjaśnienia dot. Aneksów do Zasad / polityki/ Zakładowego Planu Kont Spółdzielni Mieszkaniowej Czuby w Lublinie
Zarząd przedłożył członkom Rady Nadzorczej wyjaśnienia- odpowiedź na wniosek Przewodniczącego Rady Nadzorczej z dnia 25.10.2022r.
Przewodniczący zaproponował by z uwagi na fakt, iż powyżej przedstawione wyjaśnienia
członkowie RN otrzymali dzisiaj i nie mieli możliwości zapoznania się z ich treścią, realizację pkt Ad.4 Wyjaśnienia dot. Aneksów do Zasad /polityki/ Zakładowego Planu Kont Spółdzielni Mieszkaniowej Czuby w Lublinie proponuje przesunąć na kolejne posiedzenie.
Za przyjęciem wniosku głosowało 15 członków RN, 1 członek wstrzymał się od głosu.
Ad. 5
Rozpatrzenie wniosku przedstawiciela nieruchomości Bursztynowa 37 w osiedlu Widok w sprawie kontroli pomiarów zużycia wody
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej poinformowała, że członkowie komisji której przewodniczy po
przeanalizowaniu poniżej przedstawionych pism przedstawiciela nieruchomości Bursztynowa 37 w osiedlu Widok:
-
pismem z dnia 20.10.2022 r. skierowanym do Rady Nadzorczej dot. niebilansującej się wody
-
pismem z dnia 3.11.2022 r. odpowiedzią z wyjaśnieniami Zarządu do mieszkańców nieruchomości Bursztynowa 37
-
pismem z dnia 22.11.2022 r. dot. niebilansującej się wody Os. Widok, Bursztynowa 37
-
pismem z dnia 21.11.2022 r. dot. podwyżek czynszu w 2022 r.
-
wyjaśnieniem z dnia 26.11.2022 r. dla RN na pismo w/w z dnie 21.11.2022 r w sprawie wody niebilansującej się w osiedlu Widok.
-
uzupełnienie informacji z dnia 28.12.2022 r. w sprawie wody niebilansującej się w osiedlu Widok
po wysłuchaniu dodatkowych informacji przedstawionych przez zastępcę prezesa ds. eksploatacyjnych oraz po dyskusji, postanowili zgłosić do Rady Nadzorczej wniosek:
– zgłoszony przez Panią Martę Brożyna – RN zobowiązuje Zarząd Spółdzielni do zorganizowania spotkania przedstawiciela Zarządu i MPWiK z Radą Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Widok w
celu omówienia i wyjaśnienia spraw podnoszonych przez przedstawiciela nieruchomości Bursztynowa 37 w j pismach skierowanych do RN
– Komisji zgłasza do RN wniosek, by do przedstawiciela nieruchomości Bursztynowa 37 w osiedlu Widok wystosowała odpowiedz w brzmieniu zaproponowanym przez przewodniczącego Andrzeja
Turskiego i zaakceptowanym przez Komisje Rewizyjną
Rada Nadzorcza po dyskusji postanowiła:
I. W przegłosowanym w trakcie posiedzenia wniosku, ( jednomyślnie – 17 za) Rada Nadzorcza zobowiązała Zarząd do zorganizowania spotkania mieszkańców nieruchomości Bursztynowa 37 z przedstawicielami Zarządu z udziałem przedstawiciela MPWiK Lublin. Zgodnie z intencją Rady Nadzorczej, spotkanie ma na celu doprowadzenie do wyjaśnienia i zrozumienia przyczyn zjawiska niebilansującej się wody w nieruchomości Bursztynowa 37.
II.Większością głosów – 12 za, przy 2 wstrzymujących się od głosowania, skierować do przedstawiciela nieruchomości Bursztynowa 37 na pisma z dnia 20.10., 21 i 22.11.2022 r .dot. niebilansującej się wody, odpowiedz w brzmieniu:
„ Rada Nadzorcza informuje, że na posiedzeniu w dniu 28 grudnia zapoznała się z przedłożonymi przez Panią dokumentami, pismami Administracji Osiedla Widok oraz wyjaśnieniami Zarządu SM Czuby w sprawie niebilansującej się wody w osiedlu Widok ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości, której Pani jest przedstawicielem.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej Czuby, po przeanalizowaniu całości korespondencji w powyższej sprawie, poparła dotychczasowe działania służb SM Czuby, spowodowane Pani sygnałami co do niebilansującej się wody w wymiarze powyżej przeciętnego notowanego w innych nieruchomościach oraz konieczności znalezienia przyczyn tego zjawiska. W ramach tych działań przeprowadzono kontrolę pomieszczeń wspólnych pod kontem prawidłowego opomiarowania czynnych ujęć wody, na bieżąco przeprowadza się także weryfikację odczytów wodomierzy. Dotychczasowe działania nie doprowadziły do ujawnienia przyczyn ponadprzeciętnego zjawiska niebilansującej się wody.
Dyskusja na posiedzeniu plenarnym Rady Nadzorczej w dniu 28 grudnia doprowadziła do zaproponowania i pozytywnego przegłosowania dwóch wniosków.
-
Rada Nadzorcza wnioskuje o spowodowanie kontroli prawidłowości odczytów wodomierzy MPWiK zgodnie z którymi wystawia się faktury w nieruchomości Bursztynowa 37.
-
Rada Nadzorcza wnioskuje o zorganizowanie spotkania informacyjnego mieszkańców nieruchomości Bursztynowa 37 z przedstawicielami Zarządu z udziałem przedstawiciela MPWiK Lublin.
Rada Nadzorcza wyraziła nadzieję, że już przeprowadzone, a także zaproponowane przyszłe działania doprowadzą do wyjaśnienia i zrozumienia przyczyn zjawiska niebilansującej się wody w nieruchomości i będą zgodne z Pani oczekiwaniami sprecyzowanymi w Jej pismach”.
Ad. 6
Przyjęcie protokołu z posiedzenia odbytego 29.11.2022 r.
Protokół z posiedzenia Rady Nadzorczej odbytego 29.11.2022 r. został przyjęty bez uwag, jednomyślnie – 16 za.
Ad. 7
Ocena pracy członków Zarządu – propozycje wysokości premii za IV kwartał 2021 r.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej poinformowała, że członkowie komisji której przewodniczy,
oceniając działania Zarządu w IV kwartale 2022 r. postanowili nie zgłaszać do RN wniosku o przyznaniu Członkom Zarządu premii za IV kwartał 2022 r. gdyż zgłoszony przez Jana Morawskiego wniosek dot. przyznania prezesowi Zarządu i zastępcy prezesa ds. eksplantacji premii za IV kwartał 2022 r. w wysokości 10% nie uzyskał wymaganej większości głosów.
Do przewodniczącego RN wpłynął wniosek Jerzego Kaczmarskiego o przyznanie 10% premii za IV kwartał 2022 r. prezesowi zarządu Ryszardowi Burskiemu i zastępcy prezesa ds. eksploatacyjnych Bożenie Zielińskiej.
-
Za przyznaniem premii za IV kwartał 2022 r. prezesowi Zarządu Ryszardowi Burskiemu w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego wypłacanego kwartalnie głosowało 9 członków
RN, przeciw przyznaniu 8 członków. -
Za przyznaniem premii za Iv kwartał 2022 r. zastępcy prezesa ds. eksploatacji Bożenie Zielińskiej w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego wypłacanego kwartalnie głosowało 9 członków RN, przeciw przyznaniu 8 członków
Ad. 8
Rozpatrzenie pism skierowanych do RN
Do wiadomości członków RN zostały przekazane kserokopie pism:
– pismo z dnia 22 grudnia 2022 r. p. Elżbiety Szabała Przedstawiciel Nieruchomości EB 02 skierowanym do Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” dot. pracy Kierownika Administracji Osiedla „Błonie” w którym jako Przewodnicząca Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Błonie”, Przedstawiciel Nieruchomości EB 02, a zarazem członek Spółdzielni prosi o zobowiązanie Kierowniczki Administracji naszego Osiedla do rzetelnego wywiązywania się ze swoich obowiązków, a przede wszystkim udzielania odpowiedzi na maile czy pisma. ( braku odpowiedz na pismo z 8 grudnia , i maile z 12 i 13 .grudnia 2022 r.
– Pismo z dnia 19.12.2022 r. Szymona K z ul Kawaleryjskiej w Osiedlu Błonie dot. szybkiej reakcji i
natychmiast skutecznych podjętych działania kierownictwa spółdzielni oraz kierownika administracji osiedla Błonie w reakcji na obfite opady śniegu.
Ad. 9
Sprawy wniesione
Przewodniczący poinformował członków RN, że otrzymał w ostatnim czasie kilka wezwań na świadka w związku ze sprawami wszczętymi przez mieszkańców spółdzielni przeciwko SM Czuby, toczącymi się w lubelskim Sądzie Rejonowym. Imienne wezwania zostały wysłane na adres SM Czuby. Zawiadomił jednocześnie, że wszystkie koperty, otrzymane w sekretariacie, były otwarte a na pismach sądowych były pieczątki „wpłynęło” oraz notka dekretująca podpisana przez członka Zarządu (dekretacja do różnych jednostek SM Czuby a nie do adresata). Przewodniczący wyraził sprzeciw i zdziwienie wobec takiego postępowania z prywatną korespondencją. Prosił o wyjaśnienie:
– jaki przepis prawa pozwolił Zarządowi na otwieranie kopert imiennie zaadresowanych,
– Czy Zarząd akceptuje naruszenie tajemnicy korespondencji Sądu Rejonowego i adresata.
Na tym posiedzenie zakończono.
Sekretarz Danuta Przybyś – Ziemba |
Przewodniczący Andrzej Turski |