Protokół NR 8/2022
z posiedzenia Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie
odbytego w dniu 12.07.2022 r.
Przewodniczył Radzie – Andrzej Turski
Zastępcy przewodniczącego – Zbigniew Gontarz, Jerzy Kaczmarski
Sekretarz – Danuta Przybyś – Ziemba
Członkowie: Ewa Kosiak, Edward Dudek, Grażyna Kasprzak, Elżbieta Janiak, Agnieszka Kulikowska, Bogumiła Baran, Marta Brożyna, Dariusz Jaremek, Krzysztof Piekniak, Grażyna Stadnik, Tomasz Buda,-Waldemar Żak, Elżbieta Szabała, Jan Morawski, Zbigniew Ławniczak.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
– prezes Zarządu – Ryszard Burski
– zastępca prezesa ds. eksploatacyjnych – Bożena Zielińska
– specjalista ds. samorządowych – Anna Korzonek
– insp. ds. analiz ekonomicznych – Elżbieta Jedlińska
Ad. 1
Do zaplanowanego na dzisiejsze posiedzenie porządku obrad w brzmieniu:
- Przyjęcie porządku obrad
- Analiza działalności gospodarczo – finansowej za I kwartał 2022 r.
- Informacja na temat wyników konsultacji przeprowadzonych w RPN poszczególnych osiedli. Rozpatrzenie wniosków RPNO dotyczących zamontowania szlabanów na parkingach usytuowanych na terenie mienia Spółdzielni.
- Rozpatrzenie propozycji zwartych w uchwałach i wnioskach RPNO:
4.a) RPNO Ruta z dnia 19.05.2022 r. w sprawie przyznania środków na doposażenie urządzeń zabawowych placu zabaw przy u. Dziewanny (mienie spółdzielni),
4.b) RPNO Łęgi z dnia 23.06.2022 r. w sprawie ujęcia w planie remontów mienia spółdzielni nawierzchni asfaltowej parkingu usytuowanego przed budynkiem administracji Osiedla Łęgi (ul. Tatarakowa),
4.c) RPNO Skarpa z dnia 8.06.2022 r. w sprawie ujęcia w planie remontów mienia spółdzielni sukcesywnej wymiany nawierzchni ulicy Sympatycznej,
4.d) RPNO Błonie w sprawie przyznania środków na doposażenie urządzeń zabawowych placu zabaw przy ul. Hetmańskiej (mienie spółdzielni). - Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmian Regulaminu Pracy Zarządu zatwierdzonego uchwałą nr 125/1/2010 z dnia 21.12.2010 r.
- Informacja Zarządu SM „Czuby” na temat aktualnych przepisów prawa dotyczących organizacji Walnych Zgromadzeń w spółdzielniach mieszkaniowych.
- Informacja Zarządu SM „Czuby” dot. realizacji wniosku nr 1 i 2 Rady Nadzorczej z dnia 07.06.2022
- Przyjęcie protokołu z posiedzenia odbytego 7.06.2022 r. i 20.06.2022 r.
- Rozpatrzenie pism skierowanych do RN.
- Ocena pracy członków Zarządu – wnioski w sprawie premii za II kwartał 2022 r.
- Sprawy wniesione
Zgłoszono wnioski:
1. W związku z wpłynięciem wniosku Domu Kultury Łęgi, Przewodniczący RN zaproponował by pkt 4 porządku obrad posiedzenia RN uzupełnić o pkt „e” w brzmieniu:
„ 4 e „ Rozpatrzenie wniosku Domu Kultury Łęgi w sprawie ujęcia w planie remontów mienia spółdzielni na 2023 r., remontu podłogi drewnianej w pomieszczeniach Domu Kultury Łęgi.”
Za uzupełnieniem zaplanowanego porządku obrad , o ppkt e głosowało 16 członków RN , wstrzymał się od głosowania 1 członek .
2. Pan Jerzy Kaczmarski zaproponował by pkt 4 porządku obrad posiedzenia RN z upełnić o pkt „f” w brzmieniu :
„4 f Rozpatrzenie wniosku Administracji Osiedla Poręba w sprawie ujęcia w planie remontów mienia spółdzielni na 2023 r. remontu nawierzchni asfaltowej (dojazd do wymiennikowni ul. Bursztynowa 6A – 240 000zł i remontu nawierzchni asfaltowej dojazd do wymiennikowni ul. Turkusowa 3A 180 000 zł)
Za uzupełnieniem zaplanowanego porządku obrad , o ppkt f głosowało 19 członków RN
Rada Nadzorcza jednomyślnie – 19 za przyjęła do realizacji porządek obrad w brzmieniu:
1. Przyjęcie porządku obrad
2. Analiza działalności gospodarczo – finansowej za I kwartał 2022 r.
3. Informacja na temat wyników konsultacji przeprowadzonych w RPN poszczególnych osiedli. Rozpatrzenie wniosków RPNO dotyczących zamontowania szlabanów na parkingach usytuowanych na terenie mienia Spółdzielni.
4. Rozpatrzenie propozycji zwartych w uchwałach i wnioskach RPNO:
11.a) RPNO Ruta z dnia 19.05.2022 r. w sprawie przyznania środków na doposażenie urządzeń zabawowych placu zabaw przy u. Dziewanny (mienie spółdzielni),
11.b) RPNO Łęgi z dnia 23.06.2022 r. w sprawie ujęcia w planie remontów mienia spółdzielni nawierzchni asfaltowej parkingu usytuowanego przed budynkiem administracji Osiedla Łęgi (ul. Tatarakowa),
11.c) RPNO Skarpa z dnia 8.06.2022 r. w sprawie ujęcia w planie remontów mienia spółdzielni sukcesywnej wymiany nawierzchni ulicy Sympatycznej,
11.d) RPNO Błonie w sprawie przyznania środków na doposażenie urządzeń zabawowych placu zabaw przy ul. Hetmańskiej (mienie spółdzielni).
11.e) Rozpatrzenie wniosku Domu Kultury Łęgi w sprawie ujęcia w planie remontów mienia spółdzielni na 2023 r. remontu podłogi drewnianej w pomieszczeniach Domu Kultury Łęgi
11.f) Rozpatrzenie wniosku Administracji Osiedla Poręba w sprawie ujęcia w planie remontów mienia spółdzielni na 2023 r. remontu nawierzchni asfaltowej (dojazd do wymiennikowni ul. Bursztynowa 6A – 240 000zł i remontu nawierzchni asfaltowej dojazd do wymiennikowni ul. Turkusowa 3A – 180 000 zł)
5. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmian Regulaminu Pracy Zarządu zatwierdzonego uchwałą nr 125/1/2010 z dnia 21.12.2010 r.
6. Informacja Zarządu SM „Czuby” na temat aktualnych przepisów prawa dotyczących organizacji Walnych Zgromadzeń w spółdzielniach mieszkaniowych.
7. Informacja Zarządu SM „Czuby” dot. realizacji wniosku nr 1 i 2 Rady Nadzorczej z dnia 7.6.2022
8. Przyjęcie protokołu z posiedzenia odbytego 7.06.2022 r. i 20.06.2022 r.
9. Rozpatrzenie pism skierowanych do RN:
10. Ocena pracy członków Zarządu – wnioski w sprawie premii za II kwartał 2022 r.
11. Sprawy wniesione
Ad. 2
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej poinformowała, że członkowie komisji, której przewodniczy po zapoznaniu się na posiedzeniu w dniu 12.07.2022r. z przedstawionymi zestawieniami zawartymi w analizie działalności gospodarczo – finansowej za I kwartał 2022 r, po wysłuchaniu dodatkowych informacji i wyjaśnień przedstawionych przez prezesa Zarządu oraz po dyskusji postanowili zgłosić do RN wniosek by przyjęła przedstawioną analizę działalności gospodarczo finansowej za I kwartał 2023 r.,
Analiza działalności gospodarczo finansowej za I kwartał 2022 r.
- Zestawienie kosztów i przychodów za I kwartał 2022 r.
- Działalność eksploatacyjna za I kwartał 2022 r. SM Czuby
- Fundusz remontowy za I kwartał 2022 r ( zestawienie zbiorcze ) SM Czuby – Tabela 2
- Działalność kulturalno – oświatowa za I kwartał 2022 r. Tabela Nr 3
- Wykonanie utrzymania mienia spółdzielni za I kwartał 2022 r. Tabela Nr 4
- W ramach remontów, konserwacji i utrzymania mienia Spółdzielni wg stanu na dzień 31.03.2022 r. wykonano niżej podane roboty
Rada Nadzorcza po wysłuchaniu dodatkowych informacji i wyjaśnień przedstawionych przez prezesa Zarządu oraz po dyskusji, w której głos zabrali Elżbieta Szabala, Marta Brożyna, przyjęła większością głosów – 11 za i 6 głosach przeciwnych przyjęła analizę działalności gospodarczo finansowej za I kwartał 2023 r.
Ad.3
Informacja na temat wyników konsultacji przeprowadzonych w RPN poszczególnych osiedli. Rozpatrzenie wniosków RPNO dotyczących zamontowania szlabanów na parkingach usytuowanych na terenie mienia Spółdzielni.
Przewodniczący RN przypomniał, że RN sprawą zamontowania szlabanów na wszystkich parkingach usytuowanych na terenie mienia Spółdzielni zajęła się w związku z :
1) wnioskiem przewodniczącego Komisji GZMiI RN i przewodniczącego RPNO Skarpa z 16.11.2021 r.
Zgłoszony w imieniu mieszkańców Osiedla Skarpa, jak również pozostałych osiedli o zamontowanie szlabanów na wszystkich parkingach usytuowanych na mieniu spółdzielni. W wyniku przeprowadzonej wspólnie z mieszkańcami ” lustracji” parkingów usytuowanych w osiedlu Skarpa, prawie połowa miejsc parkingowych zajęta jest przez różnego rodzaju pojazdy, których właściciele nie są mieszkańcami spółdzielni.
2) pismem z dnia 17 stycznia 2022r. podpisanym przez 91 mieszkańców nieruchomości EB 02 z prośbą o:
– Usuniecie z w/w parkingów samochodów nie należących do mieszkańców naszej Spółdzielni oraz wraków.
– Ustawienie szlabanów lub bram przesuwnych na wjazdach na te parkingi
– Powiadomienie mieszkańców budynków Ułanów 14, 16, 22, Hetmańskiej 12, 14, 16 oraz Dragonów 3 i 14 o możliwości parkowania na tych parkingach, a co za tym idzie zakupieniu pilota do szlabanu, czy bramy.
3) Informacją przedstawioną 26.04.2022 r. przez Prezes Zielińską w sprawie kontroli wjazdu i korzystania z parkingów na terenie mienia spółdzielni
W kwietniu 2022 r Spółdzielnia zwróciła się do 10 firm z prośbą o złożenie oferty dotyczącej kontroli wjazdów i korzystania z parkingów na terenie mienia SM Czuby.
Wpłynęło 6 ofert. W ofertach zaproponowano dwa sposoby zabezpieczenia wjazdów na parkingi, tj. system parkomatów lub szlabanów.
Dla porównania wytypowano 13 parkingów + 4 przy obiektach usługowo-handlowych:
Os. Widok (2 parkingi) |
– Szmaragdowa 36 – Topazowa 4 |
Os. Łęgi (3 parkingi) |
– Tymiankowa 2 (dz. 5/13) – 2 szlabany – Biedronki (dz. 33/3) – Biedronki (dz. 19/12) – 2 szlabany |
Os. Błonie (3 parkingi) |
– Kawaleryjska (dz.15/13) – Dragonów (dz. 14/52) – 2 szlabany – Ułanów (dz.14/3) |
Os. Ruta (2 parkingi) |
– Ułanów (dz.14/3) – Watykańska (dz. 52/8) |
Os. Skarpa (3 parkingi) |
– Sympatyczna (dz. 24/25) – Gościnna 5 (dz. 30/4) – Gościnna11-13 (dz. 33/8) |
Parkingi przy obiektach usługowo-handlowych:
- Jutrzenki 5 (dz. 24/10)
- Radości 2a (Pyza) (dz. 24/13)
- Kaczeńcowa (kościół) (dz. 34/50)
- Tatarakowa 28 (dz. 19/10)
W ofertach zaproponowano porównywalne warunki dla poszczególnych systemów.
1. Montaż szlabanów:
– cena jednego szlabanu wyposażonego w moduł SOS to ok. 13.000 zł brutto,
– cena pilota ok 50 – 80 zł za sztukę,
– cena projektu i doprowadzenia zasilania do każdego szlabanu wymaga kalkulacji indywidualnej , zależy od odległości od złącza, ilości przewiertów pod wjazdami i chodnikami, ilości przełożonej kostki lub uzupełnienia asfaltu, zaangażowania sprzętu itp., cena w granicach 10-20 tys. zł do każdego urządzenia (taniej w szczególnych przypadkach).
Uwzględniając 13 parkingów (17 szlabanów) – to koszt ok. 221.000 zł (brutto) (bez zasilania), w tym: Os.
- Oś. Widok – 26 000 zł
- Oś. Łęgi – 65 000 zł
- Oś, Błonie – 52 000 zł
- Oś. Ruta – 39 000 zł
- Oś. Skarpa – 39 000 zł
Do kosztów należy doliczyć koszty utrzymania:
– koszty konserwacji i napraw,
– koszt energii elektrycznej – w zależności od miejsca podłączenia, np. do złącza w nieruchomości lub złącza na mieniu spółdzielni.
2. System parkomatów:
– cena jednego parkomatu ok. 1500 zł (brutto) miesięcznie, kolejne urządzenie na dużym parkingu to dodatkowy koszt ok. 615 zł (brutto) miesięcznie.
– abonamenty dla mieszkańców, np. bezpłatnie lub abonament kolejny płatny 20-30 zł,
– dodatkowe możliwości:
- opłata np. 5 zł/godz., przy obiektach usługowo-handlowych 1 godz. nieodpłatnie,
- parkowanie bez pozwolenia 95 zł,
- dodatkowe wpływy do podziału po 50% (firma obsługująca i Spółdzielnia),
Koszt nie obejmuje projektu i wykonania zasilania. Podobnie jak przy szlabanach ok. 10-20 tys.zł za montaż każdego urządzenia.
Opłata miesięczna to ok. 31.650 zł (brutto), w tym:
– 17 parkingów x 1500 zł = 25.500 zł
– 10 dodatkowych parkomatów x 615 zł = 6150 zł
Po analizie obu wniosków i wysłuchaniu informacji Zarządu Rada Nadzorcza postanowiła przesłać przygotowane materiały do konsultacji poszczególnym Radom Przedstawicieli Nieruchomości. Decyzja o konsultacjach wynikała z faktu, że wprowadzenie jednego z proponowanych rozwiązań kontroli wjazdu i korzystania z parkingów usytuowanych na terenie mienia SM Czuby wymaga głębokiej analizy i wypracowania kompromisowego rozwiązania a wprowadzenie konkretnych rozwiązań, wytypowanie parkingów, ustalenie zasad korzystania zależy od decyzji mieszkańców.
Przeprowadzenie konsultacji miało na celu wyjaśnienie poniższych kwestii:
- Które parkingi należy objąć kontrolą wjazdu?
- Na jakich zasadach nastąpi udostępnienie parkingów członkom lub też naszym mieszkańcom (mamy ponad 11 tys. lokali, ponad 13 tys. członków i blisko 30 tys. mieszkańców)?
- Sprawa dostępności – możliwości zakupienia np. kilku pilotów (lub abonamentów) przez mieszkańców bez gwarancji parkowania.
- Możliwość wprowadzenia różnych rozwiązań wymaga zarezerwowania środków finansowych na realizację oraz utrzymanie inwestycji. Wprowadzenie stałej konserwacji lub opłat związanych z ich funkcjonowaniem prawdopodobnie będzie wymagało podniesienia odpisu na utrzymanie mienia spółdzielni.
- W jaki sposób będą obciążane kosztami poszczególne osiedla, w przypadku braku montażu urządzeń na parkingach na terenie tych osiedli.
Sugestie i propozycje rozwiązań poszczególnych Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli i ostatecznie – decyzje Rady Nadzorczej miały prowadzić do opracowania regulaminu korzystania z parkingów na mieniu spółdzielni, a także do wprowadzenia do planów gospodarczych środków finansowych na realizację przedsięwzięcia oraz opłat na pokrycie kosztów utrzymania urządzeń.
RN zobowiązała Zarząd do przekazania informacji w sprawie kontroli wjazdu i korzystania z parkingów na terenie mienia spółdzielni Radom Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli w celu przeprowadzenia konsultacji i wypracowania opinii na powyższy temat.
Przewodniczący, w ramach dyskusji, nad wynikami konsultacji przeprowadzonych w RPNO poszczególnych osiedli dotyczących zamontowania szlabanów na parkingach usytuowanych na terenie mienia Spółdzielni przedstawił, w ujęciu syntetycznym, stanowiska wszystkich sześciu RPN osiedli.
1) RPNO Ruta Uchwała NR 23/2022
Negatywnie opiniuje propozycje rozwiązań dotyczące montażu szlabanów i systemów parkomatów w osiedlu „Ruta” na parkingach usytuowanych na terenie należącym do mienia Spółdzielni. Zdaniem Rady osiągnięte w ten sposób korzyści dla mieszkańców będą niewspółmiernie niskie w stosunku poniesionych nakładów i późniejszych kosztów finansowych na ich utrzymanie.
2) RPNO Łęgi Uchwała nr 18/05/2022
Nie wyraża się zgody na wprowadzenie kontroli (poprzez montaż szlabanów i parkometrów) wjazdu i korzystania z parkingów na terenie mienia Spółdzielni usytuowanych w granicach osiedla „Lęgi”. Nie wnosi się sprzeciwu co do montażu szlabanów lub parkometrów na parkingach w innych osiedlach. W przypadku realizacji powyższej inwestycji na innych osiedlach, nie wyraża się zgody na partycypowanie w ich finasowaniu jak również w kosztach ich utrzymania.
3) RPNO Widok wyciąg z protokołu Nr 5/2022 z dnia 16 maja 2022 roku.
Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Widok” nie wyraża zgody na montaż szlabanów lub sytemu parkomatów na parkingu przy ulicy Topazowej 4 i ulicy Szmaragdowej 36. Nie wnosi sprzeciwu co do montażu szlabanów lub systemów parkomatów na parkingach w innych osiedlach gdzie takie rozwiązania znajdują uzasadnienia ekonomiczne. Nie wyraża zgody na uczestnictwo w finansowaniu w/w inwestycji jak również w przyszłości w kosztach ich utrzymania.
4) RPNO Błonie wyciąg z protokołu z dnia 31.05.2022 r. wniosek:
Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Błonie” po rozpatrzeniu pisma Zarządu z dnia 4 maja br. w sprawie założenia szlabanów lub parkomatów na parkingach znajdujących się na terenie mienia Spółdzielni w osiedlu „Błonie” wnioskuje o założenie szlabanów na parkingu ul. Dragonów i Ułanów (oraz Kawaleryjska uzupełnienie wniosku w dniu 29 czerwca 2022).
Jednocześnie wnioskuje o wprowadzenie do regulaminu zapisu : jeden pilot na jeden lokal”.
5) RPNO Poręba wyciąg z protokołu NR 6/2022 z dnia 2.06.2022 roku.
Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Poręba” nie wyraża zgody na uczestniczenie w ponoszeniu kosztów związanych zarówno z budową infrastruktury kontroli wjazdu i korzystania z parkingów, jak również w późniejszych kosztach jej utrzymania. Do korzystania z mienia spółdzielni mają prawo wszyscy jej członkowie niezależnie gdzie na jakim osiedlu jest ono zlokalizowane. Wprowadzenie kontroli wjazdu i parkowania w sposób oczywisty narusza prawo ogółu członków do korzystania z mienia spółdzielni. Finansowanie przez wszystkich członków spółdzielni uprzywilejowanych grup osób, które realnie będą korzystać z takiego rozwiązania jest bezpodstawne i niezasadne.
6) RPNO Skarpa Uchwała Nr 19/2022 z dnia 08.06.2022 r.
Negatywnie opiniuje wprowadzenie kontroli wjazdu (montaż szlabanów lub parkometrów) na parkingach znajdujących sic na terenie mienia spółdzielni w Osiedlu .Skarpa”. Nie wyraża zgody na partycypowanie w finansowaniu w/w. inwestycji, w przypadku zastosowania takich rozwiązań w innych osiedlach.
Podsumowując, Przewodniczący zaznaczył, że widzi zdecydowaną sprzeczność większości przedstawionych stanowisk RPNO z powszechnie znanymi i akceptowanymi Zasadami Spółdzielczości. Zasady te powstały jeszcze w 1844 r. kiedy tkacze z Rochdale w Anglii powołali do życia pierwszą na świecie Spółdzielnię Sprawiedliwych Pionierów i które stanowią trzon aktualnych zasad spółdzielczych przyjętych przez międzynarodowy ruch spółdzielczy.
Po przeprowadzonej dyskusji, w której zabrali głos Elżbietą Szabała, Edward Dudek, Tomasz Buda, Zbigniew Gontarz, Dariusz Jaremek, Jerzy Kaczmarski, Waldemar Żak, Przewodniczący poddał pod głosowanie jedyny zgłoszony wniosek z osiedla Błonie. RPNO Błonie zgłosiła potrzebę montażu szlabanów na parkingach w osiedlu Błonie (ul. Dragonów, Ułanów i Kawaleryjska) usytuowanych na terenie mienia Spółdzielni w bieżącym roku tj. zorganizowania przetargu na wykonanie tych prac.
Za przyjęciem wniosku do realizacji głosowało 16 członków RN, wstrzymało się od głosowania 4 członków.
Ad 4
Rozpatrzenie propozycji zwartych w uchwałach i wnioskach RPNO:
Rada Nadzorcza zapoznała się z wnioskami przedstawionymi w uchwałach RPNO oraz wnioskami jednostek administracyjnych SM Czuby dotyczącymi umieszczenia w planach remontów na 2023 r. wskazanych prac, tj.
a) wniosku RPNO „Ruta” z dnia 19.05.2022 r. – przyznanie środków na doposażenie urządzeń zabawowych na plac zabaw przy ul. Dziewanny 3 w kwocie co najmniej 100 tys. zł, jako II etap jego realizacji.
RN 20.06,2022 r., na wniosek zgłoszony przez Panią Martę Brożyny postanowiła odroczyć rozpatrzenie wniosku do czasu przedstawienia RN, w jaki sprzęt zabawowy w I etapie został wyposażony plac zabaw przy u. Dziewanny, oraz o jaki urządzenia ma być doposażony w II etapie, za środki w kwocie 100 tys. o które występuje Rada Przedstawicieli Nieruchomości osiedla Ruta
Rada Nadzorcza po obejrzeniu prezentacji obecnego wyposażenia placu zabaw i propozycji zakupu Nowych urządzeń nie ogłosiła uwag do wniosku RPNO Ruta.
b) Uchwale nr 20/06/202 r. RPNO Łęgi z dnia 23.06,2022 r.– ujęcia w planie remontów mienia spółdzielni na 2023 rok wykonanie remontu nawierzchni asfaltowej parkingu usytuowanego przed budynkiem Administracji Osiedla „Łęgi” (ul. Tatarakowa, działka nr 19/10). Szacunkowy koszt powyższego zakresu robót to ok. 250 tys. zł. wniosku RPNO Skarpa z dnia 08.06.2022 r
c) Wniosku RPNO Skarpa” – ujęcia w planie remontów mienia sukcesywnej wymiany nawierzchni ulicy Sympatycznej (bardzo zły stan zagrażający użytkownikom) w miarę posiadanych środków finansowych.
d) Wniosku RPNO Błonie z dnia 29.06.2022 r. – przyznania środków na doposażenie urządzeń zabawowych placu zabaw przy ul. Hetmańskiej (mienie spółdzielni)
e) wniosku Domu Kultury Łęgi z dnia 7.07.2022 r. – ujęcia w planie remontów mienia spółdzielni na 2023 r. remontu podłogi drewnianej w pomieszczeniach Domu Kultury Łęgi
f) wniosku Administracji Osiedla Poręba w sprawie ujęcia w planie remontów mienia spółdzielni na 2023 r. remontu nawierzchni asfaltowej (dojazd do wymiennikowni ul. Bursztynowa 6A –
240 000zł i remontu nawierzchni asfaltowej (dojazd do wymiennikowni ul. Turkusowa 3A – 180 000 zł
Rada Nadzorcza podjęła decyzję o umieszczeniu wniosków zawartych w pkt 4 ppkt od a do f, w planie remontów mienia spółdzielni na 2023 r. Realizacja zaakceptowanych prac będzie się odbywać w ramach zgromadzonych środków na fundusz mienia spółdzielni w 2023 r. .
Ad. 5
Dyskusja i podjęcie uchwał w sprawie zmian Regulaminu prący Zarządu.
Przewodniczący RN poinformował, że w przedstawionym projekcie uchwały zostały zaproponowane zmiany związane z uaktualnionymi przepisami statutu spółdzielni.
UCHWAŁA Nr ….. /…… /2022
Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie z dnia
14.07.2022 r.
w sprawie: zmian Regulaminu pracy Zarządu SM „Czuby” w Lublinie
Działając na podstawie § 87 ust. 1 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie – Rada Nadzorcza uchwala, co następuje:
§1
W Regulaminie pracy Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie , stanowiący załącznik do uchwały Nr 125/1/2010 z dnia 21.12.2010 r. wprowadza się następujące zmiany :
1) § 1 otrzymuje brzmienie:
„Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, zwany dalej „Zarządem” , działa na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2021 poz. 648 oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 poz. 1208 z późn. zm.), Statutu Spółdzielni oraz niniejszego Regulaminu uchwalonego przez Radę Nadzorczą”.
2) § 5 otrzymuje brzmienie:
„Do kompetencji zarządu należy podejmowanie uchwał niezastrzeżonych w ustawie lub statucie dla innych organów, a w szczególności:
1) reprezentowanie spółdzielni wobec władz, urzędów i instytucji a także osób trzecich,
2) przyjęcia w poczet członków spółdzielni,
3) sporządzanie projektów planów gospodarczo – finansowych spółdzielni oraz programów działalności kulturalno – oświatowej spółdzielni,
4) sporządzanie projektów podziału zysku netto lub pokrycia strat,
5) prowadzenie gospodarki spółdzielni w ramach uchwalonych planów i wykonywanie związanych z nimi czynności organizacyjnych i finansowych,
6) ustalanie zasad prowadzenia bieżącej działalności spółdzielni dla wykonania zadań statutowych oraz uchwał walnego zgromadzenia i rady nadzorczej spółdzielni,
7) dokonywanie za pracodawcę wszystkich czynności z zakresu prawa pracy, a w szczególności zwalnianie , zatrudnianie , ustalanie wysokości dokonywanie zmian wynagrodzenia, udzielanie kar, przyznawanie nagród, świadczeń socjalnych z zfśs oraz innych świadczeń pracowniczych.
8) podpisywanie jako strona zakładowego układu zbiorowego pracy oraz protokołów dodatkowych,
9) przedkładanie radzie nadzorczej do zatwierdzenia projektów struktury organizacyjnej spółdzielni,
10) uchwalanie regulaminu pracy osób pozostających w stosunku pracy i innych wewnętrznych regulaminów związanych z ich pracą w spółdzielni,
11) zwoływanie walnego zgromadzenia, oraz ustalanie proponowanego porządku obrad,
12) sporządzanie sprawozdań rocznych i sprawozdań finansowych oraz przedkładanie ich do zatwierdzenia walnemu zgromadzeniu,
13) analiza działalności spółdzielni na podstawie ustaleń w wyniku jej lustracji oraz przedkładanie radzie nadzorczej wniosków w sprawie sposobu wykonania zaleceń polustracyjnych,
14) nabywanie lub zbywanie środków trwałych, których nabycie lub zbycie nie jest zastrzeżone w statucie do decyzji innych organów spółdzielni,
15) odpisywanie na straty, o ile wartość straty nie przekracza 10. krotnej wysokości obowiązującego minimalnego wynagrodzenia za pracę
16) zabezpieczenie majątku spółdzielni,
17) udzielanie pełnomocnictw
18) zawieranie umów o:
a/ budowę lokalu,
b/ ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego,
c/ ustanowienie odrębnej własności lokalu,
d/ przeniesienie własności domów lub lokali,
e) najem lokali mieszkalnych, użytkowych i dzierżawę terenu.
19) wybór ofert i ustalanie stawek opłat za wynajem lokali użytkowych, powierzchni reklamowych oraz za dzierżawę terenu.
20) występowanie do sądu z żądaniem sprzedaży lokalu w drodze licytacji, w przypadkach przewidzianych w § 63 ust. 2 statutu,
21) zaciąganie kredytów bankowych i innych zobowiązań do wysokości określonej w przez walne zgromadzenie (§ 79 pkt 8 statutu spółdzielni)” .
3) § 13 otrzymuje brzmienie
„Prezes Zarządu kieruje bieżącą działalnością gospodarczą Spółdzielni w ramach uchwał Zarządu”
4) § 27 otrzymuje brzmienie:
„Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem …………………r.”
Załącznik
do uchwały nr ……./…../2022
Rady Nadzorczej SM Czuby Lublinie
z dnia ……….. r.
REGULAMIN PRACY ZARZĄDU SM „CZUBY” W LUBLINIE
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, zwany dalej „Zarządem” , działa na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) 2021 poz. 648 oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), (Dz. U. z 2021 poz. 1208 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, Statutu Spółdzielni oraz niniejszego Regulaminu uchwalonego przez Radę Nadzorczą.
§ 2
- Zarząd kieruje działalnością Spółdzielni, zarządza jej majątkiem oraz reprezentuje Spółdzielnię na zewnątrz. Do Zarządu należy podejmowanie decyzji nie zastrzeżonych w ustawie lub Statucie Spółdzielni innym jej organom.
- Realizacja przez Zarząd zadań odbywa się przy współdziałaniu z Radą Nadzorczą lub innymi organami Spółdzielni, jeżeli tego wymagają przepisy ustawy lub Statutu Spółdzielni.
§ 3
Zasady wyboru i odwoływania Członków Zarządu określa Statut Spółdzielni, Regulamin wyboru członków Zarządu SM „Czuby” w Lublinie i Regulamin odwoływania członków Zarządu SM „Czuby” w Lublinie.
II. ZAKRES I ZASADY DZIAŁANIA ZARZĄDU
§ 4
Zarząd wykonuje swoje funkcje kolegialnie, podejmuje uchwały w zakresie przewidzianym w § 5 niniejszego regulaminu. Podjęte przez Zarząd decyzje i czynności stanowią podstawę prawną do jednoosobowego ich wykonywania dla Prezesa i pozostałych Członków Zarządu.
§ 5
Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie uchwał niezastrzeżonych w ustawie lub Statucie dla innych organów, a w szczególności:
1) reprezentowanie Spółdzielni wobec władz, urzędów i instytucji a także osób trzecich,
2) przyjęcia w poczet członków Spółdzielni,
3) sporządzanie projektów planów gospodarczo – finansowych Spółdzielni oraz programów kulturalno – oświatowej Spółdzielni,
4) prowadzenie gospodarki Spółdzielni w ramach uchwalonych planów i wykonywanie związanych z nimi czynności organizacyjnych i finansowych,
5) sporządzanie projektów sposobu podziału zysku netto lub pokrycia strat,
6) ustalanie zasad prowadzenia bieżącej działalności Spółdzielni dla wykonania zadań statutowych oraz uchwał Walnego Zgromadzenia i Rady Nadzorczej Spółdzielni,
7) dokonywanie za pracodawcę wszystkich czynności z zakresu prawa pracy, a w szczególności zwalnianie , zatrudnianie , ustalanie wysokości dokonywanie zmian wynagrodzenia , udzielanie kar, przyznawanie nagród, świadczeń socjalnych z ZFŚS oraz innych świadczeń pracowniczych.
8)podpisywanie jako strona zakładowego układu zbiorowego pracy oraz protokołów dodatkowych,
9) przedkładanie Radzie Nadzorczej do zatwierdzenia projektów struktury organizacyjnej Spółdzielni
10) uchwalanie regulaminu pracy osób pozostających w stosunku pracy i innych wewnętrznych regulaminów związanych z ich pracą w Spółdzielni,
11) zwoływanie Walnego Zgromadzenia, oraz ustalanie proponowanego porządku obrad,
12) sporządzanie sprawozdań rocznych i sprawozdań finansowych oraz przedkładanie ich do zatwierdzenia Walnemu Zgromadzeniu,
13) analiza działalności Spółdzielni na podstawie ustaleń w wyniku jej lustracji oraz przedkładanie Radzie Nadzorczej wniosków w sprawie sposobu wykonania zaleceń polustracyjnych,
14) nabywanie lub zbywanie środków trwałych, których nabycie lub zbycie nie jest zastrzeżone w Statucie do decyzji innych organów Spółdzielni,
15) odpisywanie na straty, o ile wartość straty nie przekracza 10. krotnej wysokości obowiązującego minimalnego wynagrodzenia za pracę
16) zabezpieczenie majątku Spółdzielni,
17) udzielanie pełnomocnictw
18) zawieranie z członkami umów o:
a/ o budowę lokalu,
b/ o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego,
c/ o ustanowienie odrębnej własności lokalu,
d/ o przeniesienie własności domów lub lokali,
e) najem lokali mieszkalnych, użytkowych i dzierżawy terenu,
19) wybór ofert i ustalanie stawek opłat za wynajem lokali użytkowych, powierzchni reklamowych oraz za dzierżawę terenu.
20) występowanie do sądu z żądaniem sprzedaży lokalu w drodze licytacji, w przypadkach przewidzianych w § 63 ust. 2 Statutu,
21) zaciąganie kredytów bankowych i innych zobowiązań do wysokości określonej w przez Walne Zgromadzenie (§ 79 pkt 8 Statutu Spółdzielni).
§ 6
Postanowienia § 5 nie wyłączają uprawnień Zarządu do podejmowania uchwał w każdej sprawie dotyczącej bieżącej działalności Spółdzielni przedłożonej do jego rozpatrzenia przez Członka Zarządu lub inne organy Spółdzielni.
§ 7
- Uchwały i postanowienia Zarządu podejmowane są na jego posiedzeniach.
- W sprawach nie cierpiących zwłoki Zarząd może podjąć uchwałę lub postanowienie w drodze kurendy /obiegiem/, z tym, że należy je wpisać do protokołu na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
§ 8
Do ważności uchwał i postanowień i postanowień Zarządu wymagana jest obecność co najmniej dwóch Członków Zarządu.
Uchwały i postanowienia Zarządu zapadają zwykłą większością głosów.
III. PODZIAŁ PRACY W ZARZĄDZIE
§ 9
Zarząd składa się z 3 osób , w tym prezesa i jego zastępców wybranych przez Radę Nadzorczą. Prezes i jego zastępcy powinni posiadać niezbędne dla tej funkcji kwalifikacje.
§ 10
- Do zakresu działania Członków Zarządu należy:
a) udział w posiedzeniach Zarządu oraz w podejmowaniu uchwał, postanowień i innych czynności przewidzianych do kompetencji Zarządu,
b) wydawanie decyzji związanych z wykonaniem uchwał i postanowień Zarządu oraz uchwał Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia na wyznaczonym im odcinku pracy Spółdzielni. - Członkowie Zarządu, niezależnie od współudziału w kolegialnym zarządzaniu sprawami Spółdzielni kierują i sprawują osobisty nadzór nad pracą jednostek organizacyjnych, przypisanych im w uchwalonej przez Radę strukturze organizacyjnej Spółdzielni.
- Członkowie Zarządu zobowiązani są do bieżącego kontrolowania przebiegu wykonania uchwał i postanowień Zarządu na wyznaczonym odcinku pracy oraz składania na posiedzeniach Zarządu informacji o przebiegu ich realizacji.
- Członek Zarządu winny czynu lub zaniedbania, przez które Spółdzielnia poniosła szkodę, odpowiada za nią osobiście – na zasadach przewidzianych w ustawie.
§ 11
- W okresie między posiedzeniami Zarządu ogólne kierownictwo, nadzór i kontrola całokształtu bieżącej działalności Spółdzielni należy do Prezesa, który w zakresie nie zastrzeżonym do kolegialnych decyzji Zarządu podejmuje decyzje niezbędne do właściwego wykonania zadań.
- Prezesowi Zarządu w wykonywaniu jego funkcji, o których mowa w ust. 1 podporządkowani są pozostali Członkowie Zarządu.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes.
- Do zakresu działania Prezesa Zarządu oprócz zadań, o których mowa w § 10 niniejszego regulaminu, należy w szczególności:
a) reprezentowanie Zarządu wobec pozostałych organów Spółdzielni,
b) koordynowanie pracy pozostałych Członków Zarządu,
c) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Zarządu,
d) składanie w imieniu Zarządu sprawozdań i innych materiałów Zarządu oraz przedstawianie stosownych wniosków Radzie Nadzorczej i innym organom Spółdzielni,
e) wydawanie koniecznych zarządzeń i decyzji wynikających z wprowadzenia na terenie Spółdzielni obowiązujących przepisów prawa, bądź też z konkretnych potrzeb związanych z bieżącym funkcjonowaniem Spółdzielni. - W przypadku czasowej nieobecności Prezesa jego funkcje pełni upoważniony przez niego Członek Zarządu.
- Prezes Zarządu może również w okresie pełnienia obowiązków przekazać niektóre swoje uprawnienia innemu Członkowi Zarządu lub pełnomocnikowi Zarządu
§ 12
- Do zakresu działania Zastępcy Prezesa Zarządu należy wykonywanie zadań i uprawnień, o których mowa w § 10 niniejszego regulaminu w zakresie powierzonych mu zagadnień oraz bezpośrednio podporządkowanych komórek organizacyjnych Spółdzielni oraz podejmowanie decyzji nie zastrzeżonych do właściwości Zarządu lub Prezesa – w granicach upoważnień udzielonych mu przez Radę i Zarząd Spółdzielni.
- Prezes Zarządu może wstrzymać wykonanie decyzji Członka Zarządu. W takim przypadku sprawa winna być przedstawiona do rozstrzygnięcia przez Zarząd na najbliższym posiedzeniu.
§ 13
Prezes Zarządu kieruje bieżącą działalnością gospodarczą Spółdzielni w ramach uchwał Zarządu.
§ 14
- Oświadczenie woli za Spółdzielnię składają przynajmniej dwaj Członkowie Zarządu lub jeden Członek Zarządu i osoba przez Zarząd do tego upoważniona /pełnomocnik/.
- Oświadczenia, o których mowa w ust. 1 składa się w ten sposób, że pod nazwą Spółdzielni osoby upoważnione do ich składania zamieszczają swoje podpisy.
- Oświadczenia pisemne skierowane do Spółdzielni, a złożone w jej lokalu albo jednemu Członkowi zarządu, mają skutek prawny wobec Spółdzielni.
§ 15
1. Zarząd może udzielić jednemu z członków Zarządu lub innej osobie pełnomocnictwa do dokonywania czynności pranych związanych z kierowaniem bieżącą działalnością gospodarczą Spółdzielni lub jej wyodrębnionej organizacyjnie i gospodarczo jednostki.
2. Zarząd może udzielić pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych określonego rodzaju lub czynności szczególnych.
§ 16
Zarząd może powoływać komisje wnioskujące, opiniodawcze lub doradcze. Zakres i zasady działania tych komisji oraz ich skład osobowy określają regulaminy uchwalone przez Zarząd.
IV . TRYB ODBYWANIA POSIEDZEŃ ZARZĄDU
§ 17
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes lub upoważniony przez niego Członek Zarządu. Jeżeli jedna z tych osób nie może zwołać posiedzenia Zarządu, posiedzenie to zwołuje Członek Zarządu wskazany przez Radę Nadzorczą, Posiedzenia Zarządu odbywają się raz w tygodniu.
- Prezes Zarządu, z własnej inicjatywy lub na wniosek Członka zarządu może zwołać posiedzenie Zarządu dla rozpatrzenia spraw nie cierpiących zwłoki. Posiedzenie Zarządu powinno być zwołane także na żądanie Rady Nadzorczej Spółdzielni.
§ 18 – skreślić
§ 19
W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym przewodniczący Rady Nadzorczej lub inny upoważniony przez niego członek Rady, przedstawiciele związku rewizyjnego, w którym Spółdzielnia jest zrzeszona, członkowie i pracownicy Spółdzielni, których wnioski lub sprawy są przedmiotem posiedzenia oraz przedstawiciele związków zawodowych w przypadku podejmowania decyzji w sprawach pracowniczych.
§ 20
- Porządek dzienny posiedzenia Zarządu powinien zawierać sprawy wynikające z bieżącej działalności Spółdzielni, a ponadto przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia, sprawozdanie Prezesa lub innego Członka Zarządu z wykonania podjętych przez Zarząd uchwał i postanowień oraz sprawozdanie Prezesa w wykonania zaleceń Rady Nadzorczej Spółdzielni.
- Niezbędne materiały dotyczące porządku obrad Zarządu powinny być doręczone Członkom Zarządu i innym zainteresowanym osobom w terminie umożliwiającym zapoznanie się z materiałami.
§ 21
- Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Prezes lub upoważniony przez niego Członek Zarządu.
- Sprawy będące przedmiotem obrad Zarządu referują członkowie Zarządu lub za zgodą przewodniczącego posiedzenia wyznaczeni pracownicy Spółdzielni, bądź też inne zaproszone osoby.
- Za prawidłowe przygotowanie materiałów, które mają być przedmiotem obrad odpowiada właściwy Członek Zarządu, zgodnie z podziałem czynności, o którym mowa w § 10.
§ 22
- Posiedzenia Zarządu są protokołowane. Protokół podpisują przynajmniej dwaj Członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu i protokólant.
- Protokół z posiedzenia powinien zawierać:
a) kolejny numer, datę,
b) listę obecnych na posiedzeniu,
c) porządek obrad,
d) zwięzłe streszczenie referowanych spraw oraz treść oświadczeń zgłoszonych do protokołu,
e) stwierdzenie powzięcia uchwały lub postanowienia, ich pełny tekst, jeżeli nie są one dołączone do protokołu w formie załącznika, względnie stwierdzenie odmiennego załatwienia sprawy,
f) wyniki głosowania. - Sporządzone w formie załączników do protokołu uchwały i postanowienia Zarządu powinny być podpisane przez co najmniej dwóch Członków Zarządu obecnych na posiedzeniu.
- Rejestr uchwał i postanowień Zarządu prowadzi specjalista ds. samorządowych.
- Oryginały uchwał, postanowień i innych dokumentów oraz książkę protokołów z posiedzeń Zarządu przechowuje specjalista ds. samorządowych Zarządu w lokalu Spółdzielni, tak by zawsze były dostępne dla osób zainteresowanych z organów kontroli.
V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 23
- Z chwilą dokonania zmian w składzie Zarządu nowo wybrany Członek /Członkowie/ Zarządu rozpoczyna swą działalność w oparciu o protokolarne przejęcie zadań i wyznaczonych odcinków pracy od ustępującego Członka /Członków/ Zarządu.
- Protokół przejęcia powinien obejmować opis stanu faktycznego na przejmowanych odcinkach działalności Spółdzielni na dzień przekazania, ze szczególnym uwzględnieniem spraw w toku, podjętych zobowiązań i zaległości w pracy.
- W przypadku dokonania zmian w całym składzie Zarządu do protokołu przejęcia należy dołączyć:
a) wyciąg z rejestru sądowego Spółdzielni,
b) wykaz należności i zobowiązań finansowych Spółdzielni,
c) księgi protokołów oraz inne dokumenty.
§ 24
- Protokół przejęcia powinien być sporządzony w 3-ch jednobrzmiących egzemplarzach przy udziale przedstawiciela Rady Nadzorczej Spółdzielni.
- Protokół po podpisaniu przez ustępującego i nowo wybranego Członka /Członków/ Zarządu oraz przedstawiciela Rady Nadzorczej obecnego przy przejmowaniu, otrzymują bezpośrednio zainteresowani oraz Prezes Zarządu przejmującego.
§ 25
- Bezzwłocznie po wyborze – Zarząd Spółdzielni zobowiązany jest zgłosić do Sądu Rejestrowego imiona i nazwiska nowo wybranych i ustępujących Członków Zarządu – celem dokonania stosownych wpisów i skreśleń w rejestrze sądowym Spółdzielni.
- Zgłoszeniu podlegają również wszelkie zmiany i uzupełnienia dotyczące pełnomocników Zarządu do dokonywania czynności związanych z kierowaniem bieżącą działalnością gospodarczą Spółdzielni lub jej zakładu.
§ 26
Pierwsze posiedzenie Zarządu w uzupełnionym lub zmienionym składzie powinno w porządku dziennym przewidywać dokonanie podziału czynności pomiędzy nowych Członków Zarządu, zapoznanie ich z regulaminem pracy Zarządu oraz ustalenie planu działania na tle protokołu przejęcia. Czynności te powinny być dokonane przy udziale przewodniczącego Rady Nadzorczej oraz odnotowane w protokole Zarządu.
§ 27
Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem …………………r.
Pani Elżbieta Szabała zaproponowała by wyjaśnić członkom RN z jakiego tytułu zostały zaproponowane zmiany
– w § 5 pkt- ach 3, 5, 7, 9, 11, 22, 23 Regulaminu ,
– na jakiej podstawie prawnie wykreślono z regulaminu § 5 pkt.18 i 19 dot. wykluczania i wykreślania członków.
Pan Andrzej Turski – poprosił o wyjaśnienie czy prawidłowo wskazano przepis statutu w § 5 pkt. 22
Przewodniczący RN poddał pod głosowanie wniosek w brzmieniu:
Realizację punktu dotyczący podjęcia uchwały w sprawie zmian Regulaminu Pracy Zarządu przenieść na kolejne posiedzenie. Przy proponowanych zmianach umieścić w nawiasie podstawę prawną (przepis statutu lub usm)
Za przyjęciem wniosku do realizacji głosowało 20 członków RN .
Ad. 6
Informacja Zarządu SM „Czuby” na temat aktualnych przepisów prawa dotyczących organizacji Walnych Zgromadzeń w spółdzielniach mieszkaniowych.
Członkowie RN zapoznali się z poniżej przedstawioną opinią.
Lublin, dnia 5 lipca 2022 r.
Stanowisko prawne
dotyczące możliwości zwołania Walnego Zgromadzenia Spółdzielni SM „Czuby”
w Lublinie.
Zgodnie z art. 8³ ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1208) – Zarząd zwołuje walne zgromadzenie przynajmniej raz w roku w ciągu 6 miesięcy po upływie roku obrachunkowego.
Art. 90 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 568 z późn. zm.) stanowi:
– jeżeli ustawowy termin zwołania walnego zgromadzenia spółdzielni przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, trwającego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy lub ogłoszonego bezpośrednio po okresie trwającym w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, ulega on przedłużeniu o 6 tygodni od dnia odwołania tego stanu.
Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 06 maja 2021 r. ustanowiono określone ograniczenia, nakazy i zakazy w związku z wystąpieniem stanu epidemii. § 26 ust. 15 powołanego rozporządzenia wprowadzał do 31 stycznia 2022 r. zakaz organizowania i udziału w innych niż określone w ust. 1-1b zgromadzeniach, w tym imprezach, spotkaniach i zebraniach niezależnie od ich rodzaju, z wyłączeniem:
- spotkań lub zebrań służbowych i zawodowych;
- imprez i spotkań do 25 osób, które odbywają się w lokalu lub budynku wskazanym jako adres miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, która organizuje imprezę lub spotkanie; do limitu osób nie wlicza się osoby organizującej imprezę lub spotkanie oraz osób wspólnie z nią zamieszkujących lub gospodarujących;
- imprez i spotkań do 100 osób, które odbywają się na otwartym powietrzu albo w lokalu lub w wydzielonej strefie gastronomicznej sali sprzedaży, o których mowa w § 9 ust. 15 pkt 2;
- zgrupowań, spotkań lub zebrań związanych z realizacją zadań mających na celu zwalczanie lub zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych zwierząt, w tym zwierząt wolno żyjących (dzikich).
Przedmiotowe rozporządzenie zostało uchylone w dniu 25 lutego 2022 r. Kolejne dwa rozporządzenia Rady Ministrów w przedmiocie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 lutego 2022 r. – Dz. U. z 2022 r., poz. 473) oraz ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 marca 2022 r. – Dz. U. z 2022 r., poz. 679) nie wprowadziły zakazu organizowania i udziału w jakichkolwiek zgromadzeniach, imprezach, spotkaniach i zebraniach.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że w obecnym stanie prawnym, wobec braku zakazu organizowania i udziału w zgromadzeniach, istnieje możliwość zwołania Walne Zgromadzenia Spółdzielni przez Zarząd.
Przewodniczący RN W celu uzupełnienia informacji na temat aktualnych przepisów prawa dotyczących organizacji Walnego Zgromadzenia przedstawił obowiązujące przepisy zawarte w Ustawie z 31 marca 2020 r o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw:
Art. 90. Jeżeli ustawowy termin zwołania walnego zgromadzenia spółdzielni albo zebrania właścicieli lokali przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, trwającego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy lub ogłoszonego bezpośrednio po okresie trwającym w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, ulega on przedłużeniu o 6 tygodni od dnia odwołania tego stanu.
Art. 90a. W przypadku gdy kadencja rady nadzorczej lub zarządu spółdzielni upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, trwającego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy lub ogłoszonego bezpośrednio po okresie trwającym w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, ulega ona przedłużeniu do dnia zwołania pierwszego walnego zgromadzenia spółdzielni w terminie, o którym mowa w art. 90.
Następnie przedstawił zapisy Ustawy uchwalonej 7 lipca 2022 (o zmianie niektórych ustaw w zakresie sposobu finansowania programów mieszkaniowych) wprowadzające nowe rozwiązania:
Art. 25. W ustawie z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 568, z późn. zm.6) uchyla się art. 90 i art. 90a
Art. 42. Kadencja rady nadzorczej lub zarządu spółdzielni, która uległa przedłużeniu na podstawie art. 90a ustawy zmienianej w art. 25, upływa w dniu zwołania pierwszego walnego zgromadzenia po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu.
Art. 45. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
2) art. 25 i art. 42, które wchodzą w życie po upływie 6 tygodni od dnia ogłoszenia;
W konkluzji Przewodniczący przedstawił zapisy Ustaw (Prawo spółdzielcze, o spółdzielniach mieszkaniowych) oraz Statutu SM Czuby w Lublinie dotyczące organizacji Walnego Zgromadzenia, które będą ponownie obowiązywać po wejściu w życie ustawy uchwalonej 7 lipca 2022.
Prawo spółdzielcze tj. 8 kwietnia 2021 r.
Art. 39. § 1. Walne zgromadzenie zwołuje zarząd przynajmniej raz w roku w ciągu sześciu miesięcy po upływie roku obrachunkowego.
USTAWA o spółdzielniach mieszkaniowych tj. 2021
Art. 8³.
2. Zarząd zwołuje walne zgromadzenie przynajmniej raz w roku w ciągu 6 miesięcy po upływie roku obrachunkowego.
STATUT SM Czuby w Lublinie
§ 75
1. Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd przynajmniej raz w roku w terminie do 30 czerwca.
W dyskusji na temat przedstawionych powyżej przepisów obowiązujących przy zwoływaniu i terminu odbycia Walnego Zgromadzenia głos zabrali: Elżbieta Szabała, Marta Brożyna, Waldemar Żak, Zbigniew Ławniczak, Zbigniew Gontarz, Jerzy Kaczmarski, Andrzej Turski.
Ad 7
Informacje Zarządu SM „Czuby”
dot. realizacji wniosku nr 1 i 2 Rady Nadzorczej z dnia 07.06.2022 r.
Rada Nadzorcza zapoznała się z poniżej przedstawionymi informacjami:
I. Zgłoszony przez Elżbietę Szabała
Zarząd w zrozumiały sposób wyjaśni na piśmie z jakich środków będą realizowane remonty w przypadku braku środków na funduszu remontowym nieruchomości.
Lublin, dn. 2022-06-15
L.dz.PE/5774/2022
SM Czuby w Lublinie
Rada Nadzorcza
Realizując wniosek nr 1 Rady Nadzorczej z dnia 07.06.2022 r. Zarząd Spółdzielni wyjaśnia:
W przypadku, gdy wydatki na remonty przekraczają budżet funduszu remontowego, Rada Nadzorcza może podjąć decyzję o zwiększeniu wysokości świadczenia na fundusz remontowy.
Fundusz remontowy powstaje głównie z odpisów obciążających koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości, w wysokości ustalonej przez spółdzielnię stosownie do potrzeb.
Wysokość świadczenia na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych ustalana jest przez Radę Nadzorczą Spółdzielni oraz Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
Potrzeby remontowe określane są w trakcie regularnych kontroli spółdzielni. Zebrane podczas kontroli informacje o obiektach i potrzebach remontowych służą do opracowania planu robót remontowych.
Roczny plan robót remontowych może podlegać ewentualnym korektom, które są wynikiem pilnych remontów oraz środków pieniężnych pozostałych z lat poprzednich.
Jak stwierdził SA w Warszawie w wyroku z 4.12.2018 r. (V ACa 1541/17), z porównania przepisów art. 6 ust. 3 i art. 4 ust. 4¹ pkt 2 uosm nie wynika, że ma być tworzony jeden fundusz remontowy lub że spółdzielnia powinna prowadzić odrębne fundusze remontowe dla każdej nieruchomości, stanowiące niejako części większej całości, nazwanej w art. 6 ust. 3 uosm funduszem na remonty zasobów mieszkaniowych. Istotna treść tych przepisów oznacza, że spółdzielnia mieszkaniowa ma obowiązek prowadzenia odrębnych dla poszczególnych nieruchomości ewidencji wpływów i wydatków funduszu remontowego w ramach jednego funduszu remontowego albo może utworzyć odrębne fundusze remontowe dla poszczególnych nieruchomości. Przepis art. 6 ust. 3 w powiązaniu z dodanym art. 4 ust. 4¹ uosm nie narzuca spółdzielni mieszkaniowej formuły statutowej zorganizowania obligatoryjnego funduszu remontowego ,nakazuje jedynie jego prowadzenie.
Sposób gospodarowania funduszem remontowym przez spółdzielnię określa regulamin uchwalony przez właściwy organ stanowiący na podstawie postanowień statutu spółdzielni. Określa on przede wszystkim wysokość wpłat na fundusz remontowy (co do zasady jest to opłata od 1 m² lokalu). Środki pieniężne funduszu są wydatkowane przez zarząd spółdzielni na podstawie rocznego planu gospodarczego uchwalonego przez radę nadzorczą (art. 46 § 1 pkt 1 Ps). Wysokość opłat (świadczeń) na fundusz remontowy powinna być ustalona w sposób zapewniający pokrycie planowanych kosztów robót remontowych.
Do tej kwestii odniósł się TK w wyroku z 5.02.2015 r. (K 60/13)[7]: obowiązek ewidencjonowania wpłat na fundusz remontowy w podziale na nieruchomości nie oznacza nakazu przeznaczania zgromadzonych środków na remonty wyłącznie tej nieruchomości, której lokatorzy dokonywali wpłat. Finansowanie remontów z tego funduszu odbywa się w sposób zbliżony do zasady solidarności i współdziałania w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Może być także wspomagane zyskami spółdzielni, środkami z funduszy zewnętrznych lub kredytami.
Spółdzielnia nie powinna uzależniać podejmowania prac w danej nieruchomości od zgromadzonych środków pochodzących z wpłat jej mieszkańców, lecz kierować się realnymi potrzebami i kolejnością prac przyjętą w planie remontów. Wynika stąd, że nakłady na remonty realizowane przez spółdzielnię w niektórych nieruchomościach mogą znacznie przekraczać środki zaewidencjonowane i pochodzące z wpłat jej mieszkańców. Środki zgromadzone na funduszu remontowym, niezależnie od przypisania do danej nieruchomości, mogą być angażowane w remonty innych nieruchomości. Wyłączona jest zasada pełnej ekwiwalentności dokonywanych wpłat do podjętych prac remontowych w danej nieruchomości. W razie konieczności zasilenia funduszu remontowego właściwe organy spółdzielni mogą na niego przeznaczyć nadwyżkę bilansową bądź jej część, zaciągnąć kredyt bankowy, np. zabezpieczony hipoteką ustanowioną na nieruchomości, jednak spełniając warunki określone w art. 6 ust. 4 i 5 uosm. Mogą również – zdaniem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, wyrażonym w piśmie z 20.07.2017 r. – przeznaczyć nadwyżki funduszu remontowego jednej nieruchomości na pokrycie potrzeb remontowych innej nieruchomości: Ustawa nie zawiera wyraźnego postanowienia, że wpływy z danej nieruchomości na fundusz remontowy mają być przeznaczone na remonty tylko tej nieruchomości. Z kolei środki zaewidencjonowane na poszczególnych nieruchomościach mogą być traktowane jako pomocniczy mechanizm bilansowania całego funduszu.
Wydaje się również, iż ustawodawca przyjął zasadę, zgodnie z którą spółdzielnia będzie mogła dokonywać prac finansowanych ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym względem danej nieruchomości przy zachowaniu obowiązku rozliczenia tego funduszu z uwzględnieniem poszczególnych nieruchomości. Oznacza to, że każda nieruchomość de facto będzie miała własny fundusz remontowy, niemniej jednak ustawa nie zawiera wyraźnego postanowienia, że wpływy z danej nieruchomości na fundusz remontowy mają być przeznaczone na remonty tylko tej nieruchomości. Przyjęcie takiej zasady mogłoby wynikać z postanowień statutu, gdyż ułatwiałoby dokonywanie rozliczeń w przypadku art. 24¹ i 26 uosm.
Zgodnie z obowiązującym Regulaminem Tworzenia i wykorzystania funduszu remontowego SM CZUBY w Lublinie Załącznik do Uchwały Nr 7 /1/2011 Rady Nadzorczej SM Czuby w Lublinie z dnia 01.03.2011 r. § 7 pkt. 6 „ Jeżeli w danej nieruchomości wydatki na remonty przekroczyły stan posiadanych środków funduszu remontowego (wystąpił ujemny wynik funduszu remontowego ) Rada Nadzorcza na wniosek Zarządu , podejmie decyzję o zwiększeniu wysokości odpisów na fundusz remontowy. Decyzja taka nie wymaga zgody użytkowników lokali.”
Zarząd Spółdzielni
II. zgłoszony przez Andrzeja Turskiego
Rada Nadzorcza zobowiązuje Zarząd do przedstawienia, na kolejnym posiedzeniu, wniosku Administracji Osiedla Skarpa o zatwierdzenie protokołu przetargu na wykonanie wymiany docieplenia ściany północnej w budynku Radości 1 zaakceptowanego przez Zarząd Spółdzielni w dniu 15 marca 2022 roku.
Lublin.dn.2022-06-15
L.dz.PE/5774/2022
Rada Nadzorcza
SM Czuby w Lublinie
Realizując wniosek nr 2 Rady Nadzorczej z dnia 07.06.2022 r. Zarząd Spółdzielni przesyła w załączeniu kopię wniosku o zatwierdzeniu protokołu przetargu na wykonanie docieplenia ściany północnej w budynku Radości 1 zaakceptowanego w dniu 15.03.2022r.:
Zarząd zaakceptował wniosek pod warunkiem podniesienia stawki na fundusz remontowy nieruchomości do wys. 1,20 zł/m2/m-c od stycznia 2023 r. Zarząd dokonał analizy potrzeb remontowych nieruchomości pod względem bezpieczeństwa, stanu technicznego substancji budynku, sytuacji rynkowej – stale rosnących cen, kończącego się z dniem 10.10.2022r pozwolenia na budowę oraz dokonał analizy stanu środków funduszu remontowego w tym wpływów i wydatków na nieruchomości oraz stan funduszu remontowego osiedla ( tj. kwota ok. 3 000 000 zł).
Biorąc powyższe pod uwagę Zarząd przychylił się do wniosku Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Skarpa i realizacji uchwał podjętych w przedmiotowej sprawie.
Stan środków funduszu remontowego nieruchomości ES 20 (Radości 1, 3, 5, Romantyczna 17, 19) z uwzględnieniem planowanych wydatków na docieplenie i gaz jest następujący:
– na koniec roku 2022 wpływy z BO wyniosą 288194 zł (z odpisu 0,75zł/m²) + kwota z odpisu na gaz wys. 107400 zł (25 zł – od 01.05.2021 r i 50 zł – od 01.09.2022 r).
– zaplanowane wydatki to 464313 zł (docieplenie ściany w bud. Radości 1) + 455658zł (przebudowa inst. gazowej w 4 budynkach).
– po zbilansowaniu kwot – na koniec 2022r mamy minus na nieruchomości -524377zł,
– na koniec 2023 r wpływy wyniosą 282004zł (174604zł z odpisu 1,20 zł/m² + 107400zł z odpisu 50 zł/lokal), pozostaje minus na nieruchomości w wys. -242373zł,
– na koniec 2024 r wpływy na poziomie roku 2023 w wys. 282004 zł pokryją całkowicie minus, nieruchomość wychodzi na plus 39631 zł.
Jednocześnie Zarząd uprzejmie przypomina, iż TK w wyroku z 5.02.2015 r. (K 60/13)[7] stwierdził: obowiązek ewidencjonowania wpłat na fundusz remontowy w podziale na nieruchomości nie oznacza nakazu przeznaczania zgromadzonych środków na remonty wyłącznie tej nieruchomości, której lokatorzy dokonywali wpłat. Finansowanie remontów z tego funduszu odbywa się w sposób zbliżony do zasady solidarności i współdziałania w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych.
Spółdzielnia nie powinna uzależniać podejmowania prac w danej nieruchomości od zgromadzonych środków pochodzących z wpłat jej mieszkańców, lecz kierować się realnymi potrzebami i kolejnością prac przyjętą w planie remontów. Wynika stąd, że nakłady na remonty realizowane przez spółdzielnię w niektórych nieruchomościach mogą znacznie przekraczać środki zaewidencjonowane i pochodzące z wpłat jej mieszkańców. Środki zgromadzone na funduszu remontowym, niezależnie od przypisania do danej nieruchomości, mogą być angażowane w remonty innych nieruchomości.
Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, wyrażonym w piśmie z 20.07.2017 r.
Spółdzielnia może przeznaczyć nadwyżki funduszu remontowego jednej nieruchomości na pokrycie potrzeb remontowych innej nieruchomości: Ustawa nie zawiera wyraźnego postanowienia, że wpływy z danej nieruchomości na fundusz remontowy mają być przeznaczone na remonty tylko tej nieruchomości. Z kolei środki zaewidencjonowane na poszczególnych nieruchomościach mogą być traktowane jako pomocniczy mechanizm bilansowania całego funduszu.
Jednocześnie Zarząd Spółdzielni uprzejmie informuje, że w przypadku dalszych jakichkolwiek wątpliwości i pytań udzieli wszelkich wyjaśnień na kolejne posiedzenie Rady.
Przewodniczący RN zwrócił uwagę, że Zarząd przedstawił drugi z dokumentów o które wnioskowała Rada Nadzorcza w dniu 10 maja 2022 r. Ponadto przewodniczący podkreślił, że przedstawiony dokument zawiera dokładnie te same dane o kwotach i datach spłaty, które przedstawił w tabelach w dniu 10 maja 2022 roku. Przypomniał jednocześnie, że tabele które wówczas przedstawił zostały przez Zarząd nazwane nic nie znaczącymi „anonimami” i „świstkami” zawierającymi niesprawdzone dane.
Zwrócił uwagę, że w piśmie przewodnim z dnia 15.06.2022 r. Zarząd przytacza zdanie z wyroku TK „Środki zgromadzone na funduszu remontowym, niezależnie od przypisania do danej nieruchomości, mogą być angażowane w remonty innych nieruchomości.” oraz pogląd wyrażony w piśmie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa „Spółdzielnia może przeznaczyć nadwyżki funduszu remontowego jednej nieruchomości na pokrycie potrzeb remontowych innej nieruchomości”. Przewodniczący podkreślił z całą mocą, że członkowie Rady Nadzorczej bezskutecznie domagali się informacji z jakich pieniędzy są finansowane prace remontowe w nieruchomościach w przypadku braku środków na funduszu remontowym nieruchomości. Obecnie Zarząd potwierdza, że w przypadku niedoborów w funduszu jednej nieruchomości dokonuje się „czasowych pożyczek” z funduszy remontowych innych nieruchomości. Przewodniczący przytoczył treść §4 ust 2 Regulaminu Tworzenia i Wykorzystywania Funduszu remontowego Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie „Środki funduszu remontowego mogą być przeznaczone wyłącznie na potrzeby poszczególnych nieruchomości” i podkreślił, że żonglowanie pieniędzmi pomiędzy funduszami remontowymi nieruchomości jest niezgodne z wewnętrznym prawem SM Czuby. Takie przesunięcia środków pomiędzy funduszami nieruchomości mogłoby się odbywać po zmianie przytoczonego regulaminowego zapisu i powinno odbywać się za wiedzą i zgodą mieszkańców nieruchomości oraz przy aprobacie Rady Nadzorczej.
Nastąpiła dyskusja w której głos zabrali: zastępca prezesa ds. eksploatacji, Elżbieta Szabała, Zbigniew Gontarz, Marta Brożyna, Edward Dudek, Waldemar Żak, Dariusz Jaremek, Andrzej Turski Danuta Przyboś – Ziemba, Jan Morawski. W trakcie dyskusji członkowie RN potwierdzili wolę aby zachować zasadę, że prace remontowe w poszczególnych nieruchomościach wykonuje się „w ramach posiadanych środków” a odstępstwa od tej zasady powinny być dopuszczone (także prawnie) jedynie w sytuacjach krytycznych.
Ad. 8
Przyjęcie protokołu z posiedzenia odbytego 7.06.2022 r. i 20.06.2022 r.
Protokół z posiedzenia RN odbytego 7.06.2022 przyjęto większością głosów – 18 za przy 2 głosach wstrzymujących się od głosowani.
Protokół z posiedzenia RN odbytego 20.06.2022 przyjęto jednomyślnie – 19 za.
Ad. 9
Rozpatrzenie pism skierowanych do RN
Przewodniczący przypomniał, że do RN członek zam. w osiedlu Ruta skierował w dniu 4.05.2022 r. (do wiadomości RN przekazane 13.06.2022 r) odwołanie dot. rozliczenia indywidualnego c w u za 2021 r.
Do odwołania została załączona korespondencja w/w ze spółdzielnią tj.
-
Pismo członka z osiedla Ruta z dnia 14.01.2022 r. skierowane do kierownika Administracji osiedla Ruta dot. rozliczenia za ciepłą i zmian wodę za IV kwartał 2021 r.
-
Odpowiedz Administracji z dnia 01.03.2022 r na pismo w/w z dnia 14.01.2022 r.
-
Odpowiedz Administracji z dnia 13.06.2022 r na pismo w/w z dnia 4.05.2022 r.
-
Kolejne pismo członka z osiedla Ruta z dnia 22.06.2022 r.które to pisma zostały przekazane członkom RN w protokole prezydium z 4.07.2022 r.
Członek Spółdzielni z osiedla Ruta umówił się na rozmowę z przewodniczącym 4.07.2022 r. lecz spotkanie odwołał .
Przewodniczący zaproponował by odroczyć termin rozpatrzenia odwołania członka z osiedla Ruta do następnego posiedzenia i poczekać na odpowiedz ISTY na złożone pismo przez spółdzielnię .
Za przyjęciem do realizacji przedstawionego przez przewodniczącego wniosku głosowało 17 członków RN 2 członków wstrzymało się od głosowania.
Ad 10
Ocena pracy członków Zarządu – wnioski w sprawie premii za II kwartał 2022 r.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej poinformowała, że członkowie komisji, której przewodniczy, na posiedzeniu w dniu 12.07.2022 r. po przypomnieniu obowiązujących przepisów dot. przyznawania premii członkom Zarządu:
„ § 5 Zasad wynagradzania Członków Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie.
1. Członkom Zarządu wymienionym w § 2 może być przyznana miesięczna premia do wysokości 15% wynagrodzenia zasadniczego przyznawana i wypłacana za okresy kwartalne.
2. Przyznanie premii, o której mowa w ust. 1 następuje na ostatnim posiedzeniu w kwartale po ocenie działalności gospodarczo – finansowej za poprzedni kwartał i bieżącej działalności.
§ 3 Regulaminu komisji rewizyjnej Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie
5) dokonywanie okresowej oceny Spółdzielni w oparciu o przedstawiane plany i analizy ekonomiczne w zakresie:
a.a) wykonania planów gospodarczo – finansowych,
a.b) zatrudnienia i funduszu płac,
a.c) windykacji należności czynszowych,
a.d) zobowiązań Spółdzielni,
oraz po dokonaniu oceny pracy członków Zarządu, w oparciu o przedstawioną przez Zarząd analizę działalności gospodarczo- finansowej za I kwartał 2022 r .(pozytywnej jej ocenie ) i ocenie bieżącej działalności zawartej w Informacja Zarządu z dnia 12.07.2022 r. o podjętych działaniach w II kwartale br.
-
Pomimo gwałtownego wzrost cen materiałów budowlanych, paliw, energii oraz usług zarząd Spółdzielni dążył do realizacji planowanych i koniecznych do wykonania robót remontowych w osiedlach. Nadzorował prawidłowość organizacji i przebieg 25 przetargów na wykonanie robót inwestycyjnych i remontowych ujętych w planach gospodarczych osiedli dot. mycia ścian skażonych mikrobiologicznie, remontu wewnętrznej instalacji gazu w budynkach wykonania remontu nawierzchni z płytek chodnikowych i asfaltowych, modernizacji instalacji gazowej, uzupełnienia tynków zewnętrznych, usunięcia szkód powstałych na elewacjach budynków , przeniesieni rewizji pionów instalacji sanitarnej, domofonowej, remontu schodów, montażu siatek zabezpieczających elewację, wymiany dźwigów, remont pokrycia dachowego i wymiany obróbki blacharskiej, uszczelniania dylatacji budynków itp.
-
Każde zlecenie wykonywanych prac poprzedzone było analizą określeniem ich zakresu, oceną przedstawionego kosztorysu oraz środków zgromadzonych w nieruchomości.
-
Kontrolował na bieżąco terminowość wykonywanych prac remontowych i w uzasadnionych przypadkach podpisywał aneksy przedłużające termin wykonania robót.
-
Właściwe przygotowanie projektów do Budżetu Obywatelskiego na rok 2023 przyczyniło się do pozytywnej ich oceny i skierowania pod głosowanie. Uzyskania odpowiedniej ilości głosów co umożliwi zrealizowanie prac na kwotę 1 700 000 zł
-
Zarząd Spółdzielni ponadto na bieżąco wykonywał wszystkie prace związane z prawidłowym funkcjonowanie spółdzielni, w tym powadzenie korespondencji z członkami, urzędami, sądami , dostawcami mediów, firmami wykonawczymi itp.
Postanowili nie zgłaszać do RN wniosku w sprawie wysokości premii za II kwartał 2022 dla członków Zarządu.
Przewodniczący Rady Nadzorczej zarządzi głosowanie w sprawie zgłoszonych wniosków:
-
przez Waldemara Żaka – przyznać 5% premii za II kwartał 2022 r. trzem Członkom Zarządu,
-
przez Elżbietę Szabala – 0% premii za II kwartał 2022 r dla trzech Członków Zarządu
Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Pana Waldemara Żaka aby przyznać:
– Prezesowi Zarządu Ryszardowi Burskiemu premię w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, wypłacanego kwartalnie
Za przyznaniem premii prezesowi Zarządu w wysokości 5% głosowało 9 członków RN, przeciw przyznaniu 8 członków RN, wstrzymało się od głosowania 2 członków RN
– Zastępcy prezesa Adamowi Ziółkowi premią w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, wypłacanego kwartalnie
Za przyznaniem premii zastępcy prezesa ds. finansowych w wysokości 5% głosowało 9 członków RN, przeciw przyznaniu 9 członków RN, wstrzymał się od głosowania 1 członek RN
– Zastępcy prezesa Bożenie Zielińskiej premię w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, wypłacanego kwartalnie
Za przyznaniem premii zastępcy prezesa ds. eksploatacji w wysokości 5% głosowało 9 członków RN, przeciw przyznaniu 9 członków RN, wstrzymał się od głosowania 2 członek RN
Nie było potrzeby poddawania pod głosowanie wniosku Panią Elżbiety Szabała. Sprawa premii dla członków Zarządu została rozstrzygnięta w pierwszym głosowaniu.
Ad. 11
Sprawy wniesione
Rada Nadzorcza zapoznała się z poniższymi wnioskami:
Wniosek I
Lublin,15 czerwca 2022r .
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby w
Lublinie za pośrednictwem Przewodniczącego
Pana Andrzeja Turskiego
Wniosek
W związku z panującym chaosem wytworzonym przez Pana Przewodniczącego poprzez ustalenia niestabilnych dat posiedzeń wnioskuję, aby kalendarz posiedzeń był ustalony na cały rok. Najlepszym terminem dla posiedzeń byłby ostatni tydzień miesiąca.
Stały terminarz dałby możliwość stabilizacji dla Radnych Rady Nadzorczej, a także zapewniłby przejrzystą informację dla Członków- Spółdzielni, którzy znając daty mogliby wnosić swoje sprawy członkowskie.
Jednocześnie nie jest wykluczone, aby w sprawach pilnych zwoływać posiedzenia ad hoc.
Zbigniew Ławniczak
Przewodniczący RN odczytał treść przygotowanej odpowiedzi dla członków Rady Nadzorczej:
Szanowni Państwo Członkowie Rady Nadzorczej SM Czuby w Lublinie
W odpowiedzi na wniosek w sprawie ustalenia kalendarza posiedzeń (data wpływu 21.06.2022 nr 5453), pragnę przypomnieć, że zgodnie z decyzją członków RN, zebrania plenarne są organizowane w ostatnie wtorki miesiąca o godzinie 18:00, a w sprawach pilnych także w innych terminach ustalanych z zachowaniem obowiązujących przepisów.
Wobec powyższych faktów, zawarta we wniosku propozycja, aby posiedzenia plenarne Rady Nadzorczej zwoływane były w ostatnim tygodniu miesiąca, a w przypadku spraw pilnych ad hoc, jest bezprzedmiotowa. Postuluje bowiem wprowadzenie praktyki, która jest faktycznie realizowana. Równie bezprzedmiotowe jest zastosowanie w treści złożonego wniosku sformułowania „chaos związany z niestabilnymi datami posiedzeń”.
Do realizacji wniosku nie zgłoszono uwag.
Wniosek II
Lublin, 17 czerwca 2022 r.
Zbigniew Ławniczak
ul. Radości 14/73, 20-530 Lublin
Do Rady Nadzorczej Osiedla Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby”
ul. Watykańska 6, 20-538 Lublin
Wniosek
W związku z budową prowadzaną przez dewelopera na ul. Jutrzenki, ulica stała się przejazdem technicznym dla samochodów ciężarowych i sprzętów budowlanych. Jej stan uległ dewastacji, jest wiele ubytków.
Aby doprowadzić ulicę do należytego stanu, Rada Nadzorcza upoważnia Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” do wystąpienia do Prezydenta Miasta Lublin, aby po zakończeniu budowy ulicę doprowadzić do stanu pierwotnego.
Zbigniew Ławniczak
Zarząd Spółdzielni w odpowiedzi na wniosek przekazał RN informacje w brzmieniu:
Lublin, dnia 29.06.2022.
Pan Prezydent Miasta Lublin
Krzysztof Żuk
Plac Króla Władysława Łokietka 1, 20-109 Lublin
EE/5682/22
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie z upoważnienia Rady Nadzorczej zwraca się z prośbą do Pana Prezydenta Miasta Lublin o „egzekwowanie” od deweloperów będących inwestorami budowy bloków mieszkalnych przy ulicy Jutrzenki, aby po zakończeniu inwestycji uprzątnęli i wyremontowali ulicę, która podczas realizacji inwestycji uległa dewastacji.
Ulica Jutrzenki stała się jedyną drogą dojazdowa dla samochodów ciężarowych oraz sprzętów budowlanych wykorzystywanych w czasie budowy. Doprowadziło to do licznych uszkodzeń nawierzchni , która w niedalekiej przeszłości była remontowana.
Zarząd Spółdzielni
Do realizacji wniosku nie zgłoszono uwag.
Wniosek III – Zarządu Spółdzielni
Lublin, dn. 07.07.2022 r.
Rada Nadzorcza
Spółdzielni Mieszkaniowej Czuby
w Lublinie
Zarząd SM Czuby w oparciu o § 88 ust.3 zwraca się z prośbą o zwołanie posiedzenia RN w celu podjęcia uchwały w sprawie ustalenia liczby mandatów członków Rady Nadzorczej dla poszczególnych części Walnego Zgromadzenia proporcjonalnie do ilości członków zamieszkałych w danym osiedlu wg stanu na dzień 1 stycznia 2022 roku – zgodnie z § 84 ust. 1 oraz § 87 ust.1 pkt 11 Statutu.
Proponowany termin posiedzenia to 19.07.2022 r. godz. 18.00.
Podjęcie przedmiotowej uchwały wynika z zapisów Statutu Spółdzielni i konieczności zwołania Walnego Zgromadzenia za lata 2019, 2020, 2021.
Zarząd Spółdzielni zgodnie z § 93 pkt 9 Statutu postanowił zwołać Walne Zgromadzenie we wrześniu 2022 r. Termin ten został wybrany w najbardziej optymalny sposób, tj. po wakacjach i wakacyjnych urlopach, a jednocześnie przed jesiennym okresem ewentualnych zachorowań na Covid.
Do prawidłowego funkcjonowania Spółdzielni konieczne jest podjęcie przez Walne Zgromadzenie uchwał, min. w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych, podziału zysku jak również np. ustalenia kwot na utrzymanie mienia Spółdzielni.
Mając na uwadze dużą ilość spraw i materiałów jakie Spółdzielnia musi przygotować dla członków w terminach ustawowych oraz czas trwania poszczególnych części Walnego Zgromadzenia – dalsze odwlekanie terminu WZ jest nie wskazane.
W załączeniu proponowany porządek obrad oraz projekt ww. uchwały.
Zarząd Spółdzielni
I. Załącznik do wniosku projekt uchwały
UCHWAŁA NR ….. / …… / 2022
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
z dnia ………2022 r.
w sprawie: podziału Walnego Zgromadzenia na poszczególne części.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, działając na podstawie § 87 ust.1 pkt 11 Statutu SM „Czuby” w Lublinie, uchwala co następuje:
§ 1
Walne Zgromadzenie dzieli się na 21 części.
§ 2
Członków uprawnionych do lokali znajdujących się w obrębie danej nieruchomości zalicza się do tej samej części Walnego Zgromadzenia.
§ 3
Ustala się podział członków Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” na części Walnego Zgromadzenia według zasad proporcjonalności, biorąc za podstawę § 84 ust. 1 Statutu Spółdzielni:
1) Osiedle „Poręba” – 3 części Walnego Zgromadzenia:
– I część Walnego Zgromadzenia
-
Perłowa 4, 8
-
Szafirowa 3, 5
-
Bursztynowa 1,1C
– II część Walnego Zgromadzenia
-
Bursztynowa 3, 12
-
Turkusowa 1
-
Agatowa 16, 18
– III część Walnego Zgromadzenia
-
Bursztynowa 6, 8, 10, 14
-
Turkusowa 3
-
Agatowa 12,14
2) Osiedle „Łęgi” – 3 części Walnego Zgromadzenia:
– IV część Walnego Zgromadzenia
-
Tymiankowa 1, 3, 54, 56, 58
-
Tatarakowa 10, 12, 14, 16
– V.część Walnego Zgromadzenia
-
Tymiankowa 48, 50, 52
-
Bociania 1, 6, 8, 10
-
Tatarakowa 2, 5, 6, 8
-
Wiklinowa 4, 6
– VI część Walnego Zgromadzenia
-
Kaczeńcowa 1, 2, 3, 5, 6, 8, 10
-
Biedronki 2a, 2b, 2 c, 3, 5, 7, 9, 11
3 ) Osiedle „Ruta” – 4 części Walnego Zgromadzenia:
– VII .część Walnego Zgromadzenia
-
Dziewanny 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10,11, 12, 13, 15
– VIII część Walnego Zgromadzenia
-
Stokrotki 1, 3, 5, 7, 8
-
Różana 1, 3, 6, 7
– IX część Walnego Zgromadzenia
-
Różana 12, 14,16, 17, 18, 20, 21,22, 27
-
Sasankowa 4, 8
-
Jutrzenki 10
– X część Walnego Zgromadzenia
-
Sasankowa 1,3,5
-
Jana Pawła II 9
-
Watykańska 4, 6, 8, 10
4) Osiedle „Widok” – 3 części Walnego Zgromadzenia:
– XI część Walnego Zgromadzenia
-
Szmaragdowa 4, 16, 30, 34, 36, 46
– XII część Walnego Zgromadzenia
-
Bursztynowa 17, 19, 21, 23, 25, 29, 29 A, 31
-
Topazowa 4, 6
– XIII część Walnego Zgromadzenia
-
Bursztynowa 24, 30,32, 32b, 34, 35,36, 37, 41
5) Osiedle „Błonie” – 3 części Walnego Zgromadzenia:
– XIV część Walnego Zgromadzenia
-
Kawaleryjska 2, 4, 4a, 6, 14, 16,18
-
Rycerska 2,4,6,8
– XV część Walnego Zgromadzenia
-
Kawaleryjska 8,
-
Rycerska 5
-
Ułanów 22
-
Dragonów 3, 14
-
Husarska 2, 6, 8
– XVI część Walnego Zgromadzenia
-
Szaserów 1,9,11
-
Ułanów 14,16
-
Hetmańska 6,8,10,12,14,16
6) Osiedle Skarpa” – 5 części Walnego Zgromadzenia,
– XVII część Walnego Zgromadzenia
-
Romantyczna 6, 8, 10, 12
-
Przedwiośnie 1, 2, 3, 7
– XVIII część Walnego Zgromadzenia
-
Gościnna 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15
-
Sympatyczna 8,10
-
Radości 10,12
– XIX część Walnego Zgromadzenia
-
Fantastyczna 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 17,1 9, 21
– XX część Walnego Zgromadzenia
-
Sympatyczna 1, 2, 3, 4, 7, 9, 12, 14, 16
-
Radości 4, 14
-
Uśmiechu 8, 23
– XXI część Walnego Zgromadzenia
-
Romantyczna 9, 15, 17, 19
-
Radości 1, 3, 5, 9, 11
§ 4
Integralną częścią niniejszej uchwały jest szczegółowy wykaz dotyczący podziału członków SM „Czuby” na części Walnego Zgromadzenia oraz podziału mandatów członków Rady Nadzorczej.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób określony w § 89 ust. 3 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie.
Załącznik
do uchwały Nr …………..
Rady Nadzorczej
z dnia ……………….
Części Walnego Zgromadzenia
oraz podziału mandatów członków Rady Nadzorczej
|
Liczba |
Oznaczenie nieruchomości |
Ilość czł. w części WZ |
Ilość |
PORĘBA |
1625 |
I część Walnego Zgromadzenia: |
547 |
1 |
II część Walnego Zgromadzenia: |
545 |
1 |
||
III część Walnego Zgromadzenia: |
533 |
1 |
||
ŁĘGI |
2060 |
IV część Walnego Zgromadzenia: |
601 |
1 |
V część Walnego Zgromadzenia: |
765 |
1 |
||
VI część Walnego Zgromadzenia: |
694 |
1 |
RUTA |
2768 |
VII część Walnego Zgromadzenia |
828 |
1 |
VIII część Walnego Zgromadzenia |
697 |
1 |
||
IX część Walnego Zgromadzenia |
600 |
1 |
||
X część Walnego Zgromadzenia |
643 |
1 |
WIDOK |
1882 |
XI część Walnego Zgromadzenia |
772 |
1 |
XII część Walnego Zgromadzenia |
593 |
1 |
||
XIII część Walnego Zgromadzenia |
567 |
1 |
BŁONIE |
1825 |
XIV część Walnego Zgromadzenia |
595 |
1 |
XVczęść Walnego Zgromadzenia |
633 |
1 |
||
XVI część Walnego Zgromadzenia |
597 |
1 |
SKARPA |
2309 |
XVII część Walnego Zgromadzenia |
594 |
1 |
XVIII część Walnego Zgromadzenia |
557 |
1 |
||
XIX część Walnego Zgromadzenia |
659 |
1 |
||
XX część Walnego Zgromadzenia |
680 |
1 |
||
XXI część Walnego Zgromadzenia |
469 |
1 |
– § 84 ust. 1 Statutu Spółdzielni
„Liczbę mandatów członków Rady Nadzorczej dla poszczególnych części Walnego Zgromadzenia określa Rada Nadzorcza proporcjonalnie do ilości członków zamieszkałych w danym osiedlu wg stanu na dzień 1 stycznia tego roku, w którym dokonywane są wybory” .-
II. Załącznik, projekt zawiadomienia o obradach plenarnych z propozycją porządku obrad i terminu
Lublin, dnia 12 lipca 2022 r.
Ldz./ /2022
Szanowni Państwo
Członkowie Rady Nadzorczej
SM Czuby w Lublinie
Zapraszam na posiedzenie plenarne Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie w dniu 19 lipca 2022 roku o godz. 1800 w siedzibie Spółdzielni przy ulicy Watykańskiej 6, z następującym porządkiem obrad:
- Przyjęcie porządku obrad
- Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie podziału Walnego Zgromadzenia na poszczególne części.
- Sprawy wniesione
Z poważaniem
Przewodniczący Rady Nadzorczej
Andrzej Turski
Rada Nadzorcza przeprowadziła dyskusję nad propozycjami zawartymi w otrzymanym wniosku, w której głos zabrali: Andrzej Turski, Marta Brożyna, Zbigniew Gontarz, Jerzy Kaczmarski, Elżbieta Szabała, Waldemar Żak. Członkowie RN, w trakcie dyskusji, zgłosili szereg uwag do informacji zawartych w otrzymanych dokumentach
– brak możliwości porównania proponowanego podziału Walnego Zgromadzenia na części z podziałem dotychczas obowiązującym (zauważono zmiany podziału w osiedlu Błonie),
– błąd w liczbie członków (zauważono błąd w sumowaniu dla osiedla Skarpa)
– odczytano, że Zarząd proponuje przygotowanie Walnego Zgromadzenia bez wcześniejszego przedłożenia i uchwalenia planu gospodarczo – finansowego na rok 2023. Zwrócono uwagę, że zwoływanie WZ bez ustalenia planu gospodarczo – finansowego na 2023 r., będzie skutkować brakiem możliwości wprowadzenia zmian w opłatach eksploatacyjnych z dniem 1 stycznia 2023
roku. Przesunięcie tradycyjnego terminu wprowadzenia nowych opłat na luty bądź marzec 2023 roku jest zdecydowanie niekorzystne dla mieszkańców bo koszty (w dobie postępującej inflacji) zostaną podzielone na mniejszą liczbę miesięcy. Takie procedowanie jest nie do przyjęcia z punktu widzenia interesu spółdzielców.
Członkowie RN zwrócili się do Zarządu o wycofanie wniosku i przedłożenie materiałów w zwykłym trybie aby był czas na rzetelne przygotowanie wszystkich materiałów. Zwołanie zebrania w trybie § 88 ust.3 Statutu wymusza organizację posiedzenia w przeciągu dwóch tygodni. Zarząd Spółdzielni nie wyraził zgody na wycofanie wniosku. Członkowie RN większością głosów – 17 za przy, dwu głosach przeciwnych i jednym wstrzymującym, postanowili aby w dniu dzisiejszym (12.07.22) zebrało się Prezydium RN i omówiło organizację wnioskowanego zebrania postulując jednocześnie aby:
- Wnioskowane posiedzenie Rady Nadzorczej odbyło się w dniu 26.07.2022 r. o godz. 18.00
- Prezydium RN w porządku obrad posiedzenia 26.07.2022 r. umieści pkt. „Podjęcie uchwały w sprawie podziału Walnego Zgromadzenia na poszczególne części oraz podziału mandatów członków Rady Nadzorczej,
- Inne punkty w miarę potrzeby.
Zgłoszony wniosek przyjęto przez aklamacje.
Na tym posiedzenie zakończono
Sekretarz Danuta Przybyś – Ziemba |
Przewodniczący Andrzej Turski |