SPRAWOZDANIE
Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
z działalności w 2013 roku
Zgodnie z przepisami ustawy – Prawo spółdzielcze, ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i Statutu naszej Spółdzielni, Rada Nadzorcza przedstawia członkom Spółdzielni sprawozdanie ze swej działalności w roku 2013.
Rada Nadzorcza w roku 2013 pracowała w składzie:
– Andrzej Turski – przewodniczący Rady Nadzorczej,
– Jerzy Kaczmarski – zastępca przewodniczącego Rady,
– Tadeusz Mazurek – zastępca przewodniczącego Rady,
– Danuta Przybyś-Ziemba – sekretarz Rady,
– Zbigniew Gontarz – przewodniczący Komisji Rewizyjnej,
– Michał Kołczewski – przewodniczący Komisji Gospodarki Zasobami i Inwestycyjnej,
– Jerzy Kutyła – przewodniczący Komisji Społeczno – Samorządowej,
Augustowski Wiesław, Betka Elżbieta, Bara Krzysztof, Elmira Brzozowska od dnia 17.05.2013 r. (wyborów uzupełniających na X części Walnego Zgromadzenia członków zamieszkałych w osiedlu Widok przy ul. Szmaragdowej) ), Chodkiewicz Stefania, Henkiel Grażyna, Husarek Teresa, Janczarek Roman, Klech Ryszard, Rupczewska Barbara, Samborska Janina, Siwek Dariusz, Szyszkowska Dorota, Żak Waldemar – członkowie Rady.
W roku 2013 Rada Nadzorcza pracowała w oparciu o plany pracy wynikające z aktualnego zakresu działania Rady oraz zajmowała się rozwiązywaniem bieżących problemów będących w kompetencji Rady Nadzorczej.
W roku sprawozdawczym 2013 Rada Nadzorcza odbyła 13 protokołowanych posiedzeń plenarnych, 10 posiedzeń prezydium, 18 posiedzeń komisji. W trakcie posiedzeń rozpatrywała sprawy związane z funkcjonowaniem spółdzielni zgłoszone przez Zarząd, organy samorządowe oraz członków. Decyzje w poszczególnych sprawach podejmowano w oparciu o przygotowane materiały poddane analizie przez merytoryczne komisje Rady.
Realizując zadania zawarte w § 87 ust. 1 Statutu, Rada Nadzorcza uchwaliła plan finansowo-gospodarczy Spółdzielni i jej strukturę organizacyjną na 2013 r.
Oceniała realizację wniosków zgłoszonych na Walnym Zgromadzeniu przeprowadzonym w częściach w dniach od 06.05.2013 r. do 05.06.2013 r.
Kontrolowała terminowość spłaty kolejnych rat kredytów zaciągniętych przez Spółdzielnię przed 15 laty na realizację tzw. „nietrafionych inwestycji”. W grudniu 2013 r. Spółdzielnia zakończyła spłatę kredytów. W wyniku realizacji zawartej ugody z PKO BP, uzyskała umorzenie około 1 943 134,89 zł tytułem odsetek należnych bankowi.
Rada Nadzorcza na bieżąco, po zakończeniu każdego kwartału, analizowała wyniki gospodarcze Spółdzielni oraz oceniała pracę Zarządu. Działania te stanowiły podstawę do podejmowania decyzji o wysokości premii dla poszczególnych Członków Zarządu.
Zgodnie z zawartymi w § 87 Statutu kompetencjami, Rada Nadzorcza w 2013 r. dokonała:
Rozpatrywała w formie opinii dla Walnego Zgromadzenia:
Po zapoznaniu się z przedstawionymi przez Zarząd Spółdzielni propozycjami podziału nadwyżki bilansowej za 2012 r., zawartymi w projektach uchwał dla Walnego Zgromadzenia – Rada Nadzorcza postanowiła pozytywnie ocenić podział nadwyżki bilansowej określony w projekcie III w brzmieniu:
Nadwyżkę bilansową za 2012 r. w wysokości 1.187.270,55 zł przeznaczyć na:
1. kwotę 9.553,94 zł, stanowiącą nadwyżkę przychodów nad kosztami, rozliczyć zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w roku następnym;
2. kwotę 270.741,31 zł, stanowiącą nadwyżkę przychodów nad kosztami na gospodarce mieniem Spółdzielni, przeznaczyć na fundusz mienia Spółdzielni;
3. kwotę 254.280,00 zł, stanowiącą nadwyżkę przychodów nad kosztami na pozostałej działalności operacyjno-finansowej wypracowanej bezpośrednio w osiedlach Spółdzielni, przeznaczyć do dyspozycji Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli według załącznika nr 1 do uchwały;
4. kwotę 652.689,30 zł, stanowiącą nadwyżkę przychodów nad kosztami obejmującą pozostałą działalność operacyjną i finansową, którą nie można bezpośrednio zakwalifikować do danego osiedla, przeznaczyć do dyspozycji Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli według załącznika do uchwały.
Po dokonanej ocenie pracy Członków Zarządu za poszczególne kwartały roku 2012, analizie wniosków zawartych w raporcie biegłego rewidenta badającego sprawozdanie finansowe Spółdzielni za rok 2012, analizie wniosków zawartych w protokole z przeprowadzonych kontroli przez PKO BP IV Oddział w Lublinie dot. prawidłowości prowadzenia ewidencji analitycznej zadłużeń z tytułu kredytów, zapoznaniu się z wynikami kontroli przeprowadzonej przez Miejski Urząd Pracy – zgłosiła wniosek o udzielenie absolutorium Członkom Zarządu za działalność w 2012 roku.
Rada Nadzorcza po przeanalizowaniu proponowanych zmian Statutu Spółdzielni, związanych z dostosowaniem Statutu Spółdzielni do przepisów ustawy Prawo spółdzielcze (art. 16§ 3, art. 16a, art. 46 § 1 pkt 3, art. 48 § 2) i ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (art. 11), wniosków polustracyjnych przyjętych przez Walne Zgromadzenie Spółdzielni uchwałą nr 9/2012 z dnia 25 czerwca 2012 r. oraz ujednoliceniem nazewnictwa stosowanego w wewnętrznych aktach prawnych Spółdzielni – wniosła o przyjęcie uchwały w sprawie zmian Statutu zgodnie z przedłożonym projektem, poza propozycją zmiany § 103b.
Rada Nadzorcza po przeanalizowaniu proponowanych zmian Regulaminu Walnego Zgromadzenie związanych z dostosowaniem regulaminu do zmian wynikających z zaproponowanego projektu nowelizacji Statutu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały i wniosła o jej podjęcie.
Rada Nadzorcza po przeanalizowaniu proponowanych zmian Regulaminu Rady Nadzorczej związanych z dostosowaniem regulaminu do zmian wynikających z zaproponowanego projektu nowelizacji Statutu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały i wniosła o jej podjęcie.
Pozytywnie oceniła roczne sprawozdanie finansowe Spółdzielni składające się z:
– bilansu Spółdzielni za rok 2012, który zamyka się po stronie aktywów i pasywów kwotą 274.056.715,28 złotych,
– rachunku zysków i strat za rok obrotowy 2012 wykazujący zysk netto w wysokości 1.187.270,55 złotych,
– rachunku przepływów pieniężnych wykazującego zwiększenie środków pieniężnych o kwotę 5.905.013,83 złotych,
– zestawienia zmian w kapitale /funduszu / własnym wykazującego zmniejszenie kapitału o kwotę 3.264.033,36 złotych.
Rada Nadzorcza po przeanalizowaniu zapisów ujętych w projektach uchwał w sprawie rozpatrzenia odwołania od uchwały nr 99/1/2012 Rady Nadzorczej z dnia 27 listopada 2012 r. dot. utworzenia targowiska na działkach nr 24/13 i 24/15, położonych w Lublinie przy ulicy Radości – wniosła o utrzymanie w mocy uchwał Rady Nadzorczej .
Przedmiotowe nieruchomości nie spełniają wymagań technicznych i sanitarnych określonych przepisami. Urządzenie targowiska na przedmiotowym terenie spowodowałoby likwidację parkingu, zaś kosztami budowy i utrzymania targowiska obciążeni zostali by wszyscy członkowie Spółdzielni.
Rada Nadzorcza po przeanalizowaniu zapisów ujętych w projektach uchwał w sprawie rozpatrzenia odwołania od uchwały nr 54/13/2012 Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie z dnia 11 września 2012 r. w sprawie kosztów zarządzania na 2013 r.- wnosiła o utrzymanie w mocy uchwały.
Zatwierdzony uchwałą nr 54/13/2012 Rady Nadzorczej z dnia 11 września 2012 r. wzrost kosztów zarządzania z 0,3499 zł/m2 w 2012 r. na 0,43 zł/m2 w 2013 r. tj. o 0,08 zł/m2, wynika ze struktury rozliczania kosztów.
Na koszty zarządzania składają się nie tylko wynagrodzenia pracowników, ale również koszty utrzymania organów samorządowych, podatki i opłaty, badanie bilansu i lustracja, zakup środków trwałych oraz koszty administracyjne.
Dokonała zmian w:
Przedmiotem najmu są również zabudowy klatek schodowych.
Wynajmujący może zmieniać wysokość opłat poprzez jednostronne oświadczenie złożone Najemcy, nie wymagające formy aneksu do umowy.
Miesięczna stawka opłaty z tytułu najmu pomieszczeń niezależnie od ich usytuowania będzie ustalana na poziomie aktualnych kosztów utrzymania danej nieruchomości według obowiązujących stawek.
Jeżeli wynajmowane pomieszczenie jest wyposażone w c.o., c.w., instalację wod-kan, instalację elektryczną, Najemca będzie dodatkowo obciążany odpowiednio kosztami mediów wg zasad obowiązujących w spółdzielni.
Środki finansowe uzyskane z tytułu najmu pomieszczeń będących pomieszczeniami wspólnymi stanowią pożytki danej nieruchomości.
Faktury za najem pomieszczenia będą wystawiane nie częściej niż dwa razy w roku.
Wyboru oferty dokonuje Zarząd Spółdzielni, powiadamia oferentów o swojej decyzji w terminie siedmiu dni od daty posiedzenia , umowę najmu/dzierżawy zawiera w ciągu czternastu dni od dnia skutecznego doręczenia oferentowi zawiadomienia o wyborze jego oferty.
W referendum udział biorą członkowie Spółdzielni i właściciele niebędący członkami Spółdzielni lub danej nieruchomości w drodze głosowania bezpośredniego wyrażają swoją opinię o sposobie rozstrzygnięcia spraw.
Określono ponadto z czyjej inicjatywy przeprowadza się referendum, jakie dane powinna zawierać karta do głosowania, w jaki sposób i przez kogo karty do głosowania winne by rozdawane i zbierane.
Rada Nadzorcza uszczegółowiła w regulaminach zakresy działania Komisji Rewizyjnej, Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi i Inwestycji i Społeczno – Samorządowej oraz uzupełniła regulaminy o § 11 w brzmieniu:
„Członkowie Komisji uczestniczący w obradach otrzymują diety zgodnie z § 88a Statutu Spółdzielni oraz § 5 Regulaminu Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie”.
Mieszkańcy o wszelkich sprawach dotyczących ogółu mieszkańców budynku / nieruchomości / osiedla powiadamiani są poprzez wywieszanie ogłoszeń w tablicach osiedlowych, tablicach informacyjnych w klatkach schodowych, na drzwiach wejściowych do klatek schodowych i odpowiednio na stronie internetowej Spółdzielni.
W przypadku długotrwałej nieobecności mieszkaniec zobowiązany jest do poinformować na piśmie Administrację Osiedla, podając adres i telefon kontaktowy osoby, która udostępni lokal w razie awarii.
Osoby posiadające tytuł prawny do lokalu obowiązane są utrzymywać zajmowany lokal we właściwym stanie sanitarnym i technicznym poprzez wykonywanie napraw i odnowień np. balkonów lub loggi w zakresie:
– malowania tynków z naprawą tynku o pow. do 0,5 m2 w jednym miejscu,
– napraw\y lub wymiana izolacji przeciwwodnej powstałej z winy lokatora , posadzek cementowych, z płytek ceramicznych ,
– malowania od strony wewnętrznej płyt osłonowych, ścian i sufitów, balkonów/loggi malowanie balustrad balkonowych i parapetów,
– udrażniania odpływu wód opadowych z balkonów, tarasów, loggi,
„Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla jako organ samorządu osiedlowego Spółdzielni działa na podstawie postanowień § 103a- §103d Statutu Spółdzielni i niniejszego Regulaminu.”
Podstawową zasadą i jednostką do rozliczania niedoboru bilansu zużycia wody jest osiedle. Dotyczy to zarówno sytuacji gdy we wszystkich budynkach osiedla lokale są w całości opomiarowane tradycyjnymi wodomierzami jak i wodomierzami z odczytem radiowym.
W sytuacji, gdy na terenie osiedla jest nieruchomość, gdzie mieszkania zostały opomiarowane elektronicznymi wodomierzami z odczytem radiowym i jednocześnie jest spełniony warunek, że dla tej nieruchomości jest możliwe jednoznaczne określenie ilości dostarczonej wody przez MPWiK, dopuszcza się rozliczenie niedoboru bilansu zużycia wody w ramach tej nieruchomości, na wniosek większości osób posiadających tytuł prawny do lokalu.
Rada Nadzorcza dostosowała zapisy regulaminu do obowiązujących przepisów ustawy Prawo Spółdzielcze, ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz postanowień statutu.
Zatwierdziła:
Rada Nadzorcza wyraziła zgodę na zawarcie umowy najmu pawilonu handlowego położonego przy ul. Agatowej 7 zlokalizowanego na działkach nr 19/6 i19/5 z przeznaczeniem na prowadzenie działalności handlowej: spożywczej i przemysłowej, w tym alkoholu z firmą wskazaną przez współwłaścicieli sąsiedniej działki, prowadzącymi inwestycję w porozumieniu z SM. Czuby.
Rada Nadzorcza zatwierdziła kwalifikację wydatków na wymianę wodomierzy z funduszu remontowego nieruchomości lub funduszu remontowego wspólnego osiedli uznając ,że są to wydatki o charakterze remontowym, a remont środka trwałego to działania zmierzające do przewrócenia pierwotnych cech użytkowych rzeczy i nieruchomości, utraconych na skutek ich użytkowania.
Rada Nadzorcza zgodnie z uchwała nr 22/2013 Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Ruta z dnia 14.11.2013 r. w Dom Kultury „Ruta” zmniejszyła plan zatrudnienia do 3 etatów likwidując stanowisko pracy – instruktor ds. społeczno – wychowawczych w wymiarze 1 etatu.
Rada Nadzorcza postanowiła ,że wynik na eksploatacji nieruchomości w kwocie 8.792,96,- należy rozliczyć indywidualnie do m2 powierzchni użytkowej mieszkania między spółdzielnią a poszczególnymi wyodrębnionymi lokalami.
Po dokonaniu w dniu 17.05.2013 r. wyborów uzupełniających na X części na Walnego Zgromadzenia, w której uczestniczyli członkowie uprawnieni do lokali znajdujących się w nieruchomościach przy ulicy Szmaragdowej w osiedlu Widok uzupełniła skład komisji Rewizyjnej i Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi i Inwestycji o nowo wybranego członka Elmirę Brzozowską.
W dniu 28.01.2013 r. Rada Nadzorcza dokonała zmiany wysokości opłat za dzierżawę terenu w osiedlu Widok, urealniając stawki biorąc pod uwagę powierzchnię dzierżawionego terenu i jego wykorzystanie, profil prowadzonej działalności i ilość gromadzonych śmieci.
Rada Nadzorcza ze względu na pogarszający się stan techniczny zewnętrznych ścian osłonowych, kierując się wnioskami mieszkańców zgłoszonymi na VII części Walnego Zgromadzenia oraz obowiązkiem Zarządu i właścicieli lokali utrzymania w należytym stanie technicznym i estetycznym budynków przy ulicy Watykańskiej 6, 8, 10 w Lublinie zwróciła się z propozycją do Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Ruta o podjęcie działań mających na celu doprowadzenie do naprawy elewacji lub docieplenie w/w budynków.
Analizowała poniższe zagadnienia:
Rada Nadzorcza ustaliła, że warunkiem tego rozwiązania jest:
– zachowanie prawa własności do działek i obiektów,
– gwarancja możliwości niezależnego funkcjonowania każdego z obiektów, m.in. poprzez indywidualne zaopatrzenie w media,
– swobodne pozyskanie najemcy i możliwość zbycia obiektu lub jego części.
Zaletą wspólnej realizacji inwestycji jest:
– zaprojektowanie obiektu w sposób umożliwiający jego ekonomiczną budowę,
– realizację obu obiektów przez jednego wykonawcę,
– optymalizacja kosztów zagospodarowania placu budowy,
– optymalizacja kosztów budowy wynikająca z realizacji wspólnego obiektu
wielopowierzchniowego, finansowanie inwestycji z wolnych środków spółdzielni.
Rada Nadzorcza zapoznała się z postanowieniem Prokuratury Rejonowej Lublin – Południe z dnia 6. 02. 2013 sygn.. akt ROS 10/12 o odmowie wszczęcia śledztwa i o odmowie wszczęcia dochodzenia w sprawie wyrządzenia SM „CZUBY” w Lublinie znacznej szkody majątkowej przez Zarząd Spółdzielni, poprzez niedopełnienie obowiązków w zakresie sprawowania nadzoru inwestorskiego w sprawach budowlanych przy realizacji remontu ciągów pieszo – jezdnych oraz remontów balkonów w budynkach mieszkalnych, a także poprzez zawarcie niekorzystnej umowy z Lubelskim Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej na modernizację węzłów ciepłowniczych w osiedla Skarpa. Wniosek o wszczęcie postępowania zgłosiła
Maria Z.
Rada Nadzorcza zapoznała się z wyrokiem częściowym Sądu Okręgowego w Lublinie I Wydział Cywilny w Lublinie z dnia 6 grudnia 2012 roku, sygn. akt I C 356/10, oddalającym powództwo Andrzeja B., Elżbiety Sz. i Urszuli Z. o ustalenie nieistnienia uchwał Zebrania Przedstawicieli SM „Czuby” w Lublinie od nr 5 do 31/2008 z dnia 7 czerwca 2008 roku, od nr 5 do nr 28/2009 z dnia 20 czerwca 2009 roku, ewentualnie o ustalenie nieważności powyższych uchwał.
Rada Nadzorcza zapoznała się z prawomocnym wyrokiem Sądu Okręgowego w Lublinie I Wydział Cywilny w Lublinie z dnia 28 czerwca 2013 r., sygn. akt I C 611/11 oddalającym powództwo Elżbiety Sz. o uchylenie, stwierdzenie nieważności lub nieistnienia uchwał Walnego Zgromadzenia SM „Czuby” w Lublinie odbytego w 2011 roku.
Rada Nadzorcza uzyskała informację, że SM Czyby na majątek Gminy Lublin przekazała ulice:
– w osiedlu Skarpa: Gościnna, Radości, Romantyczna, Przytulna, Uśmiechu,
– w osiedlu Widok: Szmaragdowa, Bursztynowa,
– w osiedlu Łęgi Wiklinowa,
– w osiedlu Ruta: Dziewanny, Stokrotki,
– w osiedlu Błonie: Hetmańska. Kawaleryjska, Szaserów,
– w osiedle Poręba: Szafirowa, Nefrytowa, Perłowa, Turkusowa.
Nie przekazano ulic: Biedronki, Tymiankowa, Kaczeńcowa, Bociania, Wiklinowa, Tatarakowa, Różana, Ruciana, Dragonów, Rycerska, Husarska.
Po dostarczeniu i uzupełnieniu dokumentów przez SM Czuby zostanie sporządzony protokół przyjęcia do utrzymania i użytkowania wyżej wymienionych ulic.
Rada Nadzorcza ustaliła ,że w I kwartale 2013 r. Spółdzielnia wydatkowała:
– na odśnieżanie ulic i likwidację gołoledzi ulic i ciągów pieszych – 19 252 zł
– na odśnieżanie parkanów, zatok, placów, dojazdów – 44 934 zł
– na materiały do zimowego utrzymania osiedla (sól, piasek, olej ) – 43 786 zł
– na odśnieżanie dachów, skuwanie lodu z rynien, gzymsów, usuwanie sopli, nawisów śnieżnych i oblodzeni – 16 417 zł
Razem koszty za I kw. 2013 r., – 297 389 zł, a plan kosztów na cały rok 2013 r. wynosił – 183 155 zł
Rada Nadzorcza ustaliła, że z poczynionych przez prokuraturę w niniejszych sprawach ustaleń nie wynika, aby wskutek działań członków Zarządu doszło do wyrządzenia Spółdzielni jakiejkolwiek szkody majątkowej, a tym bardziej znacznej szkody w rozumieniu art. 296 § 1 Kodeksu Karnego. Wynik osiągnięty przez SM „Czuby” za rok 2012 świadczy zatem o prawidłowej gospodarce finansowej Spółdzielni.
Z tych to względów Prokurator Prokuratury Rejonowej Lublin-Południe w Lublinie z dnia 6 lutego 2013r. postanowił – odmówiono wszczęcia śledztwa w sprawie wyrządzenia SM „Czuby” w Lublinie znacznej szkody majątkowej przez Zarząd Spółdzielni, Prokurator – Prokuratury Rejonowej w Rykach z dnia 5 marca 2013 r. postanowił – umorzono śledztwo w sprawie wyrządzenia Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie znacznej szkody majątkowej.
Rada Nadzorcza na podstawie analizy przedłożonych przez Spółdzielnię dokumentów ustaliła, że w budynkach przy ul. Watykańskiej 6, 8, 10 – już po 10 latach eksploatacji wystąpiły wady systemowe ścian osłonowych typu SEG. We wszystkich budynkach, na płaszczyznach elewacji widoczne są zarysowania i oddzielanie się elementów dyli w miejscach ich połączeń klejowych, zarówno w poziomie jak i w pionie, które przebiegają przez warstwę tynku. Powstałe rysy i pęknięcia tynków umożliwiają wnikanie wód opadowych do nasiąkliwego betonu komórkowego i przy zamrażaniu w okresie zimowym odspajają tynk od płyt.
Ponadto, wypełnienie między płytami (olkit) uległo starzeniu, utraciło elastyczność i ulega pęknięciom. Uszkodzenia te nie mają charakteru awaryjnego i nie zagrażają bezpieczeństwu, ale wymagają naprawy.
Aby przeciwdziałać degradacji budynków Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” zwróciła się do Politechniki Lubelskiej o pomoc w tej materii. Specjaliści w dziedzinie budownictwa ogólnego opracowali ekspertyzę techniczną, której wynikiem było określenie możliwych dwóch sposobów usunięcia wad ścian osłonowych:
1. Remont polegający na zastosowaniu dodatkowego systemu ściąg, pionowych i poziomych na ścianach scalonych osłonowych we wszystkich budynkach.
2. Wykonania ocieplenia metodą lekko mokrą wg atestu Instytutu Techniki Budowlanej.
3. Ze względu na to, że naprawa ścian wg metody nr 1 jest zbyt kosztowna oraz stwierdzone wychładzanie mieszkań, Politechnika Lubelska zaleca wykonanie ocieplenia ścian budynków od zewnątrz metodą lekką mokrą wg dostępnych metod z atestem Instytutu Techniki Budowlanej.
W opracowanej ekspertyzie technicznej jednoznacznie wskazano jako najlepszy sposób naprawy ścian osłonowych to naprawa poprzez wykonanie docieplenia ścian metodą lekko mokrą wg atestu Instytutu Techniki Budowlanej.
Z przedłożonych zestawień wynika, że w latach 2009 – 2013 w osiedlach SM Czuby zostały wykonane miejsca parkingowe
przez Miasto
Skarpa – 85
Ruta – 11
Łęgi – 15
Błonie – 134
Widok – 0
Poręba – 0
razem – 245
przez Spółdzielnię
Skarpa – 73
Ruta – 55
Łęgi – 140
Błonie – 71
Widok – 0
Poręba – 0
razem – 339
„Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpis na fundusz remontowy w wysokości wydatków poniesionych na wymianę i legalizację wodomierzy stanowi koszt uzyskania przychodów”
Odpis na fundusz remontowy w spółdzielni mieszkaniowej w części wydatkowanej na wymianę wodomierzy stanowi koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych tworzony jest na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych obciążając koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Ustawa ta nie zawiera definicji remontu, ale ogólnie stwierdzić można, że „remont to doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności”.
Wymiana wodomierzy w celu ich legalizacji spełnia przesłanki zawarte w tej definicji, gdyż niezalegalizowany wodomierz staje się bezużyteczny. Jednocześnie spełniony jest wymóg – środków funduszu remontowego na cele mieszkaniowe, albowiem urządzenia służące opomiarowaniu stanowią część instalacji sieci wodociągowej zlokalizowanej w budynku mieszkalnym.
2. W osiedlu Widok
– wykonanie robót związanych z wymianą wodomierzy w budynkach przy ul. Bursztynowa 34, 25, Topazowa 4, 6 i wymianą ciepłomierzy w budynkach przy ul. Topazowej 4 i 6 przesunięto do realizacji w 2014 roku.
– skreślono z planu remontów malowanie klatek schodowych w budynku przy ul. Bursztynowej 30.
Dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej uchwalona przez Radę Unii Europejskiej w dniu 04 października 2012 r. zobowiązuje kraje Unii do opracowania uregulowań prawnych wprowadzających obowiązek indywidualnego opomiarowania wszystkich mediów w lokalach do dnia 31 grudnia 2016 r.
Rada Nadzorcza pozytywnie oceniła działania Zarządu Spółdzielni przygotowujące Spółdzielnię do realizacji założeń ww. dyrektywy.
Zasoby lokalowe Spółdzielni są opomiarowane w zakresie wody, energii elektrycznej i cieplnej oraz częściowo gazu. Sukcesywnie realizuje się wymianę wodomierzy oraz podzielników ciepła. Najtrudniejszym zadaniem będzie wprowadzenie opomiarowania gazu. Wprowadzenie indywidualnego opomiarowania gazu planuje się w trakcie wymiany instalacji gazowej, realizowanej z funduszu poszczególnych nieruchomości – zgodnie z planami remontowymi zatwierdzonymi przez Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
W odpowiedzi na pismo mieszkańców osiedla Skarpa w sprawie wyjaśnienia statusu lokali użytkowych/gospodarczych przekształconych na lokale użytkowe w spółdzielniach mieszkaniowych ministerstwo wyjaśniło, iż minister właściwy do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa nie posiada uprawnień władczych ani nadzorczych wobec spółdzielni mieszkaniowych. Ewentualne podjęcie interwencji mającej na celu spowodowanie zmiany postępowania spółdzielni, mogłoby zatem zostać uznane za naruszenie prawa. Jeżeli zdaniem członków spółdzielni postępowanie zarządu, w sprawach, o których mowa powyżej, jest niezgodne z ich interesami, to mają oni możliwość wystąpienia ze skargą na zarząd do rady nadzorczej spółdzielni, która jest organem nie tylko ustawowo uprawnionym, ale i zobowiązanym do nadzoru i kontroli działalności spółdzielni oraz rozpatrywania skarg na działalność zarządu, Członkowie mogą również dochodzić swych praw na drodze sądowej.
Rada Nadzorcza stoi na stanowisku ,że podział na nieruchomości w S.M. „Czuby” został dokonany zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych. Uchwały określające przedmiot odrębnej własności lokali były wyłożone do wglądu i każdy mieszkaniec mógł się z nimi zapoznać i wnieść uwagi. W uchwałach zarządu określono udziały oraz części wspólne nieruchomości (do których nie należą lokale użytkowe). Każda nieruchomość ma założoną księgę wieczystą. Lokale użytkowe, których właścicielem jest spółdzielnia na mocy art. 40 usm stanowią mienie spółdzielni. Dokumentacja dotycząca każdej nieruchomości znajduje się w S.M. Czuby (w poszczególnych Administracjach Osiedli), a także w Urzędzie Miasta Lublin oraz w Sądzie Rejonowym w Wydziale Ksiąg Wieczystych.
Rada Nadzorcza podsumowując treść zawartą w protokole Komisji Rewizyjnej Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Skarpa” stwierdza ,że bardzo trudno jest ustosunkować się do niej z uwagi na zawarte argumenty. Zamiast poważnej analizy protokół zawiera oskarżenia i pomówienia pod kątem wiedzy i fachowości pracowników, czego nie potwierdzają w sporządzanych raportach biegli rewidenci badający sprawozdania finansowe SM „Czuby” czy zewnętrzne organa kontrolne.
Rada Nadzorcza popiera stanowisko Zarządu, że to brak wiedzy ze strony członków Komisji Rewizyjnej Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Skarpa” na temat zasad ewidencjonowania i kwalifikacji kosztów, przychodów, wpłat i naliczeń, i innych zdarzeń księgowych obowiązujących w branży spółdzielni mieszkaniowych doprowadził do zapisania w nim takich, a nie innych stwierdzeń.
Rozpatrzyła w ramach postępowania wewnątrzspółdzielczego:
Rada Nadzorcza postanowiła utrzymać w mocy uchwałę nr 11/2013 Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Widok” SM „Czuby” w Lublinie z dnia 22 lipca 2013 r. w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie miasta na 2015 rok.
Sprzeciw mieszkańców do inicjatywy budowy dodatkowych miejsc postojowych ze środków i na terenie gminy Lublin jest niezasadny.
Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Widok biorąc pod uwagę narastający problem braku miejsc postojowych w osiedlu, braku możliwości wybudowania dodatkowych miejsc postojowych na terenie osiedla zgodnie z uprawnieniami zawartymi w § 103b ust. l pkt 10 statutu, podjęta w dniu 22 lipca 2013 r. uchwałę nr 11/2013 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie miasta. Uchwałę intencyjną , która ma w konsekwencji doprowadzić do sfinansowania przez Gminę Lublin budowy miejsc parkingowych na gruncie będącym własnością Gminy Lublin,
Lokalizacja budowy miejsc postojowych – przed podjęciem uchwały przez Radę Miasta zostanie zweryfikowana przez odpowiednie służby Urzędu Miasta.
a) od uchwały nr 7/34/2013 Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Błonie” SM „Czuby” w Lublinie z dnia 8 sierpnia 2013 r. w sprawie wprowadzenia do rzeczowo – finansowego planu remontów na 2013 r. funduszu remontowego nieruchomości EB 03 na wykonanie dokumentacji projektowej na docieplenie budyniu Hetmańska 12 i wystąpienia do Zarządu o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki na fundusz remontowy celowy docieplenie budynku Hetmańska 12 w roku 2014.
Rada Nadzorcza postanowiła utrzymać w mocy uchwałę nr 7/34/2013 Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Błonie” SM „Czuby” w Lublinie z dnia 8 sierpnia 2013 r. w sprawie wprowadzenia do rzeczowo – finansowego planu remontów na 2013 r. funduszu remontowego nieruchomości EB 03 wykonanie dokumentacji projektowej na docieplenie budynku Hetmańska 12 i wystąpienia do Zarządu o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki na fundusz remontowy celowy docieplenie budynku Hetmańska 12 w roku 2014.
b) od uchwały nr 8/35/2013 Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Błonie” SM „Czuby” w Lublinie z dnia 8 sierpnia 2013 r. w sprawie zatwierdzenia planu gospodarczo- finansowego osiedla Błonie na 2014 r.
Rada Nadzorcza postanowiła utrzymać w mocy uchwałę nr 8/35/2013 Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Błonie” SM „Czuby” w Lublinie z dnia 8 sierpnia 2013 r. w sprawie zatwierdzenia planu gospodarczo- finansowego osiedla Błonie na 2014 r.
Przyjęcie do planu docieplenia stropodachów w nieruchomości Hetmańska 12, 14, 16 wynika z konieczności wyizolowania przestrzeni pomiędzy stropem ostatniej kondygnacji, a dachem. W okresie zimowym w budynkach tych występują przecieki do mieszkań przez strop z powodu różnicy temperatur ( połać dachowa niedocieplona, a strop ostatniej kondygnacji niewyizolowany) następuje skraplanie i przecieki do mieszkań. Docieplanie stropodachów poprzez wdmuchiwanie granulatu wełny mineralnej rozpoczęto w osiedlu „Błonie” w 2013 roku.
Po przyjęciu do planu gospodarczego na 2013 rok docieplenia budynku Hetmańska 14 nie było możliwości uzyskania pożyczki na docieplenie budynku Hetmańska 12.
Sprawa docieplenia budynku Hetmańska 12 była rozpatrywana przez Radę Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Błonie kilkakrotnie. Zgodnie z decyzją większości mieszkańców budynku Hetmańska 12, Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Błonie, w dniu 8.08.2013 r. podjęła dwie uchwały:
– nr 7/34/2013 w sprawie wprowadzenia do planu remontów na 2013 r. funduszu remontowego nieruchomości EB 03 wykonanie dokumentacji projektowej na docieplenie i wystąpienia do Zarządu o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki na fundusz remontowy celowy docieplenie budynku Hetmańska 12 w 2014 r.
– nr 8/35/2013 w sprawie zatwierdzenia planu Gospodarczo- finansowego osiedla Błonie na 2014 r.
Działając w ramach kompetencji Rada Nadzorcza Spółdzielni uchyliła uchwały:
Rada Nadzorcza działając na podstawie § 87 ust. 1 pkt 36 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie uchyliła:
Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Skarpa” podjęła w dniu 21 stycznia 2013 r. uchwałę nr 2/2013 w sprawie korekty planu rzeczowego w pozycji fundusz remontowy nieruchomości ES 01, ES 02, ES 03, ES 04, ES 05, ES 06, ES 07, ES 013, ES 014, ES 015, ES 016, ES 017, ES 018, ES 019, ES 020, ES 021. W oparciu o treść tej uchwały Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie zawarł w dniu 22 stycznia 2013 r. umowę z Przedsiębiorstwem Usług Projektowo-Wykonawczych APIS w Kielcach na opracowanie ekspertyzy technicznej, oceniającej stan techniczny instalacji gazowej w 46 budynkach wielorodzinnych w osiedlu „Skarpa” w Lublinie, objętych wyżej wymienioną uchwałą.
Strony umowy skonkretyzowały w drodze aneksu z dnia 26 lutego 2013 r. wykonanie ekspertyzy technicznej do 45 budynków i ustaliły ostateczną wysokość wynagrodzenia . W umowie tej strony zastrzegły, że warunkiem przyjęcia opracowań objętych umową jest podpisanie protokołu odbioru przedmiotu umowy.
W dniu 27 lutego 2013 r. Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Skarpa” uchwałą nr 3/2013 uchyliła uchwałę RPNO „Skarpa” nr 2/2013 z dnia 21 stycznia 2013 r., uzasadniając jej podjęcie niespełnieniem założonych celów i brakiem rzetelnej informacji.
W dniu, 27 lutego 2013 r. Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Skarpa” podjęła uchwałę nr 4/2013 Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Skarpa” z dnia 27 lutego 2013 r. w sprawie korekty planu rzeczowego w pozycji fundusz remontowy nieruchomości ES06, ES 021, ograniczając wcześniej rozszerzony zakres robót dotyczący funduszu remontowego do wykonania ekspertyzy stanu technicznego instalacji gazowej w budynkach Romantyczna 10 i Przedwiośnie 1.
W powyższych okolicznościach faktycznych i prawnych nieuprawnione jest stanowisko RPNO „Skarpa” w przedmiocie uchylenia uchwały nr 2/2013, a jednocześnie podjęcie uchwały nr 4/2013 z następujących powodów:
1. RPNO „Skarpa” nie przedstawiła żadnych wiarygodnych argumentów na okoliczność, że ekspertyza wykonana przez wykonawcę nie spełnia założonych celów.
2. niezrozumiałe jest podjęcie uchwały nr 4/2013, w ramach której wyraża się zgodę na wykonanie ekspertyzy stanu technicznego instalacji gazowej w budynkach Romantyczna 10 i Przedwiośnie 1 przez tego samego wykonawcę, którego rzetelność i fachowość kwestionowano,
3. RPNO „Skarpa”, podejmując uchwałę nr 3/2013 uchylającą poprzedzającą ją uchwałę nr 2/2013 oraz podejmując uchwałę nr 4/2013 nie wzięła również pod uwagę skutków prawnych i finansowych wynikających z treści wskazanej wyżej umowy zawartej z wykonawcą,
4. uchwała nr 3/2013 RPNO „Skarpa” uchylająca uchwałę nr 2/2013 sprzeczna jest również z uchwałą kierunkową nr 53/6/2012 Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie wymiany instalacji gazowej w budynkach
Zarząd Spółdzielni, w oparciu o tę uchwałę kierunkową i uchwałę nr 2/2013 RPNO „Skarpa”, zlecił ekspertyzę techniczną Biuru Projektowemu w drodze wymienionej wyżej umowy z dnia 22 stycznia 2013 r.
Z powyższych względów, mając za podstawę treść § 87 ust. 1 pkt 36 Statutu Spółdzielni, stwierdzić należy, że uchwała nr 3/2013 i nr 4/2013 powinna być uchylona z uwagi na jej sprzeczność z uchwałą Rady Nadzorczej, a także z uwagi na zagrożenie interesu materialnego Spółdzielni.
Rozpatrzyła wnioski:
1. Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli:
Osiedla Skarpa z dnia 10.09.2013
Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Skarpa” występuje do Rady Nadzorczej SM „Czuby” z wnioskiem o wprowadzenie zmiany do Regulaminu rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach Spółdzielni oraz użytkowania indywidualnych wodomierzy i ustalania opłat za wodę SM „Czuby” w Lublinie tj. w§ 14 ust. 1: „Powstały niedobór (koszty) w bilansie zużycia wody w osiedlu …….”. zastąpić zapisem:
„Powstały niedobór (koszty) w bilansie zużycia wody w danej nieruchomości ……”, tam gdzie
Rada Nadzorcza postanowiła odroczyć termin rozpatrzenia wniosku do czasu zapoznania się z projektem uchwały w sprawie zmian Regulaminu rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach Spółdzielni oraz użytkowania indywidualnych wodomierzy i ustalania opłat za wodę SM „Czuby” w Lublinie, uwzględniającym propozycję zapisów zawartych we wniosku Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla Skarpa oraz z analizą niebilansującej się wody w poszczególnych osiedlach.
Osiedla Skarpa z dnia 25.09.2013 r.
Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Skarpa” kierując do Rady Nadzorczej SM „Czuby” pismo z dnia 19.09.2013r mieszkańców osiedla „Skarpa” dotyczące wydzierżawienia terenu pod ustawienie budek na handel popiera prośbę mieszkańców o wyrażanie zgodny na wydzierżawienie terenu na działce nr 24/15 wzdłuż chodnika przylegającego do parkingu pod sklepem Aldik w celu ustawienia 5 budek do handlu warzywami i owocami.
Rada Nadzorcza odmówiła realizacji wniosku z uwagi na:
Osiedla Widok z dnia 30 lipca 2013 r.
W związku z pogarszającą się sytuacją finansową Członków, Rada Przedstawicieli nieruchomości Osiedla Widok, wnioskuje o pozostawienie funduszu płac pracowników i Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej Czuby na rok 2014 na poziomie roku 2013
( Podpisany jedynie przez przewodniczącą Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla)
Rada Nadzorcza w odpowiedzi pisma z dnia 30 lipca 2013 r. poinformowała przewodniczącą Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla „Widok”, że :
Powołane pismo z dnia 30 lipca 2013 r. nie spełnia żadnej z powyższych przesłanek.
2. Zarządu Spółdzielni w sprawie:
3. Wnioski zgłoszone na częściach Walnego Zgromadzenia.
Rada Nadzorcza przeanalizowała wnioski i ustaliła sposób ich realizacji.
Rada Nadzorcza rozpatrzyła wszystkie pisma skierowane do niej przez członków Spółdzielni. W ramach specjalnie organizowanych przyjęć rozwiązywała różne problemy zgłaszane przez członków Spółdzielni.
W posiedzeniach Rady Nadzorczej brali udział członkowie Spółdzielni zamieszkali w
Osiedlu Skarpa, Ruta.
Kierowane przez Radę Nadzorczą do Zarządu Spółdzielni wnioski zostały przez Zarząd przyjęte do realizacji, większość z nich zrealizowano.
Przedkładając powyższe sprawozdanie w ujęciu syntetycznym informujemy, iż członkowie Rady Nadzorczej, będący jednocześnie członkami organów samorządowych w poszczególnych osiedlach, w sposób bardziej szczegółowy i na bieżąco informowali te gremia o podejmowanych decyzjach dot. danego osiedla.
Członkowie Spółdzielni powiadamiani byli:
– o terminach posiedzeń Rady Nadzorczej poprzez wywieszenie najpóźniej na 7 dni przed posiedzeniem zawiadomienia na tablicach ogłoszeń w siedzibie Zarządu i Administracji Osiedla,
– o uchwałach podjętych przez Radę Nadzorczą – uchwały zgodnie z § 89 ust. 3 Statutu wywieszane były na tablicach ogłoszeń w budynku Zarządu Spółdzielni a dotyczące osiedli doręczane były Radom Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla,
– o przebiegu obrad posiedzeń Rady Nadzorczej, podjętych decyzjach i uchwałach na stronie internetowej Spółdzielni – www.sm.czuby.lublin.pl.
Rada Nadzorcza dziękuje za pomoc wszystkim, którym leży na sercu dobro członków Spółdzielni.
Sekretarz Rady Nadzorczej Danuta Przybyś – Ziemba |
Przewodniczący Rady Nadzorczej Andrzej Turski |