ikona phone
Sekretariat
telefony, e-mail
81 464-17-00
509 062 250
info@smczuby.pl
ikona clock
Godziny przyjęć
Poniedziałek
7.30 - 16.30
Wt, Śr, Czw.
7.30 - 14.30
ikona home
Siedziba
ul. Watykańska 6
20-538 Lublin

Zobacz nasz facebook

STREFA MIESZKAŃCA

Spółdzielnia Mieszkaniowa SM CzubyOsiedla pełne zieleni SM CzubyNowoczesne budownictwo SM CzubyEkologiczne place zabaw dla dzieci w SM Czuby

NR. 24 – kwiecień 2006 – Nowy „Regulamin rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi

Nowy
„Regulamin rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi

i ustalenia opłat za używanie lokali”
(w skrócie)

 

W związku z nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, po otrzymaniu opinii od Rad Osiedlowych, w dniu 29. l l .2005 r. uchwaliła „Regulamin rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania opłat za używanie lokali”.

|est to jeden z najważniejszych regulaminów, który zaczął obowiązywać w Spółdzielni od dnia 1 stycznia 2006 roku.

Najistotniejszą zmianą jaka wystąpiła w Regulaminie, jest to, że koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasady ich rozliczania nastąpiły z podziałem na nieruchomości.

„Regulamin rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania opłat za używanie lokali” klasyfikuje koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz zasady ich rozliczania, ustala opłaty za używanie lokali oraz określa zasady rozliczenia wyniku z działalności eksploatacyjnej (art. 6.1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).
Należy nadmienić, że ustalanie wysokości opłat eksploatacyjnych (czynszowych) za lokale, dzierżawę terenu czy reklamy następuje na podstawie podjętych uchwał przez Radę Osiedla zgodnie z § 102 Statutu Spółdzielni.

W związku z licznymi zapytaniami pragniemy wyjaśnić najważniejsze zagadnienia dotyczące eksploatacji zasobów mieszkaniowych w Spółdzielni.

1) eksploatacja podstawowa – rozliczana jest na m2 p.u. lokali.

Obejmuje utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach ogólnego użytku oraz w otoczeniu budynków, ubezpieczenia majątkowe zasobów mieszkaniowych oraz od odpowiedzialności cywilnej związanej z zarządzaniem nieruchomościami, utrzymanie personelu i lokali związanych z obsługą eksploatacyjną nieruchomości, usługi obce i transportowe (m.in.: bankowe, telefoniczne i pocztowe, dezynfekcyjne, konserwacyjno-naprawcze), itp.

2) dostawa wody i odprowadzanie ścieków – najistotniejszą zmianą jest określenie zasad nie bilansującej się wody:

„Powstały niedobór (koszty) w bilansie zużycia wody w poszczególnych budynkach lub ich zespołach, wynikający z różnicy wskazań wodomierzy głównych wg których SM „Czuby” rozlicza się z dostawcą wody), a sumą wynikającą ze wskazań wodomierzy indywidualnych i sumą norm w lokalach nieopomiarowanych będą rozliczane na koniec roku w obrębie danej podstacji i nieruchomości, proporcjonalnie do zużytej wody w mieszkaniach”.

3) wywóz nieczystości stałych – jednostką rozliczeniową jest osoba.

Są co wydatki związane z opłatami za wywóz nieczystości uiszczanymi przez Spółdzielnię na rzecz usługodawców.

4) podatek od nieruchomości – rozliczany jest proporcjonalnie do p.uż. (m2) lokali. Opłacany przez Spółdzielnię podatek od nieruchomości zgodnie z Ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9 poz. 84 z późniejszymi zmianami) jest ewidencjonowany odrębnie dla każdej nieruchomości.

a) podatek od powierzchni gruntu – rozliczany proporcjonalnie do powierzchni użytkowych zasobów Spółdzielni.

b) podatek od lokali mieszkalnych i powierzchni przynależnych (piwnice) – rozliczany na powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu,

c) podatek od lokali użytkowych i powierzchni przynależnych (piwnice) – rozliczany na powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu,

d) podatek od garaży i powierzchni przynależnych (piwnice) – rozliczany proporcjonalnie do powierzchni użytkowej garaży.

5) opłata za wieczyste użytkowanie gruntów – ponoszone są za teren nie wykupiony danej nieruchomości i rozliczane proporcjonalnie do p.uż. zajmowanych lokali. W momencie wykupu terenu zaprzestaje się obciążania opłatami za teren w nieruchomości.

Opłaty za część wspólną wieczystego użytkowania gruntu ponoszą zarówno członkowie Spółdzielni z prawem lokatorskim, własnościowym jak również właściciele lokali stanowiących odrębną własność.

6) dostawa gazu – rozliczana jest w okresach rocznych odrębnie dla każdego budynku zaopatrzonego w licznik zbiorczy i proporcjonalnie do liczby osób.

7) dostawa c.o. i c.w. – zaliczki na dostawę energii cieplnej na c.o. ustalane są odrębnie dla każdego budynku, proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali. Zaliczki na dostawę energii cieplnej na przygotowanie c.w. użytkowej ustalane są w ramach danego osiedla odrębnie dla każdej wymiennikowni ciepła, która zasila dany zespół budynków, proporcjonalnie do m3 zużytej c.w. w danym lokalu mieszkalnym.

Rozliczenie zaliczek dostawy energii cieplnej na c.o. i przygotowanie c.w. użytkowej następuje na podstawie regulaminu uchwalonego przez Radę Nadzorczą SM „Czuby”.


8) odpisy na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych

W spółdzielni występują odpisy na:

a) fundusz remontowy osiedla – wysokość odpisów ustalana jest zł/m2 p.u. dla całego osiedla na podstawie rzeczowego planu remontów zatwierdzonego przez Radę Osiedla.

Odpis ten, z chwilą zakończenia remontów w osiedlu, zostanie zdjęty ze składników opłat eksploatacyjnych (czynszowych);

b) fundusz remontowy nieruchomości – wysokość odpisów ustalana jest zł/m2 p.u. odrębnie dla każdej nieruchomości na podstawie rzeczowego planu remontów zatwierdzonego przez Radę Osiedla;

c) docieplenia – wysokość odpisów ustalana jest zł/m2 p.u. wg „harmonogramów dociepleń” ustalonego przez Radę Osiedla. Odpis ten, z chwilą zakończenia robót dociepleniowych i spłaty zaciągniętego kredytu z funduszu zasobowego Spółdzielni przez osiedle, zostanie zdjęty ze składników opłat eksploatacyjnych (czynszowych).
Jeśli lokal stanowi wyodrębnioną własność, a jego właściciel nie jest członkiem Spółdzielni, to właściciel obciążany jest odpisami na fundusz remontowy według stawek ustalonych przez Radę Nadzorczą (ustawa o sm art. 4 ust. 1, art. 6 ust. 3, art. 26 ust. 2).

W ramach ustalonych stawek odpisów na fundusz remontowy mogą być wyodrębnione środki na zadania celowe, np.; docieplenia, wymiana stolarki okiennej czy wymiana wodomierzy w mieszkaniach.

Wynik finansowy funduszu remontowego danego roku sporządza się odrębnie dla każdego osiedla i nieruchomości.

Po rozliczeniu wyniku finansowego na dany rok na żądanie użytkownika wyodrębnionego lokalu sporządza się dla tego lokalu rozliczenie obejmujące:

1.kwotę wpłaconych odpisów na fundusz remontowy lub zaliczek na remonty nieruchomości wspólnej,

2. kwotę poniesionych przez Spółdzielnię nakładów na remonty danej nieruchomości,

3.kwotę przypadającą na dany lokal z tytułu poniesionych nakładów na remonty danej nieruchomości,

4.sposób rozliczenia różnicy pomiędzy poz. 1 a p3z. 3.
9) konserwacyjna i przeglądy – rozliczana jest proporcjonalnie do p.uż. lokali każdej nieruchomości.

Obejmuje konserwację co, konserwację ciągów pieszojezdnych, konserwację zieleni, utrzymanie personelu i lokali związanych z obsługą konserwacyjną nieruchomości, przeglądy okresowe instalacji elektrycznej, gazowej i wentylacyjnej w budynkach mieszkalnych.

10) koszty zarządzania – ewidencjonowane są zbiorczo dla całości zasobów Spółdzielni i rozliczane proporcjonalnie do p.u. (m2) lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży.

Koszty te obejmują koszty administracyjne i obsługę, koszty organów samorządowych. amortyzację, ubezpieczenie majątku, kredyt i odsetki za pomieszczenia biurowe, badanie bilansu, lustrację, podatki i opłaty.

Uchwala Nr 89/1/2005 Rady Nadzorczej z dnia 29.11.2005 r. – jednostką rozliczeniową był lokal (mieszkanie, garaż, lokal użytkowy).

Od l marca 2006 r. jednostką rozliczeniową jest m2.

11) konserwacja dźwigów i hydroforni – jednostką rozliczeniową jest lokal.

Są to koszty bieżącej obsługi eksploatacyjnej tych urządzeń oraz dozór techniczny nad nimi.

Kosztami konserwacji dźwigów i hydroforni obciąża się tylko lokale położone w budynkach wyposażonych w dźwigi i korzystające z hydroforni.

12) konserwacja gniazd RTV – jednostką rozliczeniową jest kwota obciążająca lokal.

Są to koszty za dostarczenie łączy do gniazda RTV w mieszkaniu.

Nie zalicza się do tych kosztów opłat związanych z korzystaniem z pakietów programowych operatorów telewizji kablowej.

13) konserwacja domofonów – jednostką rozliczeniową jest kwota obciążająca lokal podłączony do instalacji (posiadający domofon) zgodnie z zawarta umową.

14) utrzymanie nieruchomości przeznaczonych do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych nieruchomościach – w ślad za art. 40 ustawy z 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, wyodrębnia się ewidencję kosztów utrzymania nieruchomości Spółdzielni, a która stanowi mienie Spółdzielni. Jednostką rozliczeniową m2 p.uż. lokali.

15) abonament za wodomierze MPWiK – jednostką rozliczeniową jest kwota obciążająca lokal, która rozliczana jest proporcjonalnie dla każdej nieruchomości.
Są to wodomierze będące własnością MPWiK.

16) energia elektryczna – jednostką rozliczeniową jest m2 p.u. lokali każdego budynku w danej nieruchomości.

Jest to energia elektryczna zużywana do oświetlenia nieruchomości oraz do napędu urządzeń technicznych.

* * * * * * * * * * * * * * * *

Wydanie Informatora sponsorowane przez firmę
KOM-EKO sp. z o.o.
Lublin, ul. Wojenna l

[accordion-themepoints]
<<wstecz
Top
Copyrigth © Spółdzielnia Mieszkaniowa "SM Czuby" w Lublinie