INFORMACJA
dot. nowych zasad odbioru i opłat za wywóz śmieci obowiązujących od 1 lipca 2013 r.
Zarząd Spółdzielni informuje, że zgodnie z nowelizacją Ustawy z dnia 13 września 1996r. – o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., 391) od 1 lipca 2013 r obowiązki związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi przejmuje od Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” Gmina Lublin (Uchwały Rady Miasta Lublin dostępne na stronie internetowej http://bip.lublin.eu:)
W związku z powyższym od 1 lipca 2013 r. zacznie funkcjonować nowy system pobierania opłat za wywóz śmieci.
Uchwalona przez Radę Miasta Lublin stawka opłat za odbiór odpadów komunalnych od gospodarstwa domowego, zróżnicowana jest w zależności od liczby osób zamieszkujących w lokalu mieszkalnym jak również od sposobu ich zbierania tj. czy będą segregowane czy też niesegregowane.
Zarząd Spółdzielni „Czuby” w imieniu swoich mieszkańców złożył deklarację, iż śmieci będą segregowane.
Stawki opłat w zabudowie wielorodzinnej przy segregacji śmieci wynoszą:
- 12 zł miesięcznie od gospodarstwa domowego jednoosobowego;
- 25 zł miesięcznie od gospodarstwa domowego dwuosobowego;
- 39 zł miesięcznie od gospodarstwa domowego liczącego trzy lub więcej osób.
Wymagana jest zatem od każdego mieszkańca konieczność segregowania odpadów. Niesegregowane zbieranie odpadów skutkować będzie odpowiedzialnością zbiorową dla całej nieruchomości i obowiązujące stawki w zabudowie wielorodzinnej wzrosną, i wynosić będą:
- 16 zł miesięcznie od gospodarstwa domowego jednoosobowego;
- 33 zł miesięcznie od gospodarstwa domowego dwuosobowego;
- 50 zł miesięcznie od gospodarstwa domowego liczącego trzy lub więcej osób.
Zasady segregowanego zbierania odpadów komunalnych określone są w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Lublin, który stanowi załącznik do Uchwały nr 657/XXVI/2012 z dnia 20 grudnia 2012 r. Odpady komunalne powstałe na terenie nieruchomości powinny być segregowane z podziałem na frakcje obejmujące następujące rodzaje odpadów:
- frakcja sucha odpadów komunalnych (papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe) – pojemniki na terenie nieruchomości, osiedla,
- odpady zielone (trawa, liście, gałęzie, wycięte rośliny, choinki) – pojemniki na terenie nieruchomości, osiedla,
- odpady budowlane i remontowe (beton, gruz, materiały ceramiczne, szkło okienne, drewno, papa) – pojemniki na terenie nieruchomości, osiedla,
- przeterminowane leki – pojemniki w aptekach,
- przeterminowane chemikalia – pojemniki na odpady niebezpieczne w punktach zbiórki,
- zużyte baterie i akumulatory – pojemniki na odpady niebezpieczne w punktach zbiórki,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, świetlówki oraz zużyte żarówki energooszczędne – cykliczne akcje oraz stałe punkty zbierania
- zużyte opony – cykliczne akcje oraz stałe punkty zbierania,
- meble i inne odpady wielkogabarytowe – odbiór w formie wystawki według harmonogramu,
- pozostałe odpady, niewymienione w powyższych punktach kwalifikuje się jako zmieszane, które należy gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach, ustawionych w altanach śmietnikowych na terenie nieruchomości, osiedla.
W przypadku budynków posiadających komory zsypowe, segregowane odpady komunalne (frakcja sucha) należy gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach, ustawionych w pobliżu budynku. Rurą zsypową należy odprowadzać wyłącznie zmieszane (niesegregowane) odpady komunalne (frakcja mokra).
Ponadto Gmina Lublin zobowiązała się utworzyć gminne Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych „PSZOK” w których nieodpłatnie dodatkowo będzie możliwość samodzielnego dostarczenia następujących frakcji odpadów:
- przeterminowane leki
- przeterminowane chemikalia
- zużyte baterie i akumulatory
- odpady zielone
- zużyte opony
- odpady budowlane i rozbiórkowe
- meble i inne odpady wielkogabarytowe
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
Usługę bezpłatnego odbioru elektrośmieci z domu można zamówić wypełniając formularz na stronie www.elektrosmieci.pl lub dzwoniąc po numer telefonu 22 22 333 00.
Z terenu nieruchomości zamieszkałych odebrana zostanie każda ilość zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zebranych selektywnie. Wyjątek stanowią odpady budowlane i rozbiórkowe, które w ramach opłaty zostaną odebrane w ilości do 1m3 w skali roku na dane gospodarstwo domowe. UWAGA: Odpady budowlane podlegające powyższemu limitowi to odpady wytworzone przez właściciela lokalu, a nie przez przedsiębiorców wykonujących usługi w zakresie budowy, remontu, rozbiórki, konserwacji i napraw. W takim przypadku, w myśl ustawy o odpadach z 14 grudnia 2012 r. (Dz. U. 2013.21), firma wykonująca prace budowlane ma obowiązek zagospodarować te odpady we własnym zakresie.
Zarząd Spółdzielni:
Ryszard Burski
Adam Ziółek
Bożena Zielińska