Sprawozdanie
z Działalności Zarządu
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie za 2012 rok
(SKRÓCONE)
Działalność Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w 2012 roku prowadzona była w oparciu o postanowienia zawarte w ustawach:
o spółdzielniach mieszkaniowych, Prawie spółdzielczym, budowlanym i energetycznym oraz przepisach wewnętrznych zawartych w statucie Spółdzielni, regulaminach i planie działalności gospodarczo – finansowym Spółdzielni.
Spółdzielnią kierował Zarząd w składzie:
- Ryszard Burski – Prezes Zarządu
- Bożena Zielińska – z-ca Prezesa ds. eksploatacyjnych
- Adam Ziółek – z-ca Prezesa d/s finansowych – Główny Księgowy
W 2012 r. Zarząd Spółdzielni odbył 50 protokołowanych posiedzeń Zarządu. Uczestniczył w 8 posiedzeniach Prezydium Rady Nadzorczej, 13 protokołowanych posiedzeniach plenarnych Rady Nadzorczej i 27 posiedzeniach komisji merytorycznych Rady Nadzorczej.
Członkowie Zarządu uczestniczyli w posiedzeniach Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
Realizując swoje kompetencje zapisane w § 93 pkt 8 Statutu Spółdzielni Zarząd zwołał Walne Zgromadzenie przeprowadzone w 21 częściach w dniach od 07.05.2012 r. do 20.06.2012 r.
Sprawy Członkowsko – Mieszkaniowe
W 2012 roku sprawy członkowsko – mieszkaniowe w spółdzielni przedstawiały się następująco:
1. Liczba członków Spółdzielni na dzień 31.12.2012 r. wynosiła ogółem – 10.736
w tym:
- członkowie posiadający tytuł prawny do lokalu i członkowie będący współmałżonkami – 10.486
- członkowie oczekujący na lokal mieszkalny – 250
2. W ramach obsługi członków zamieszkałych zrealizowano:
- 274 sprawy o nabycie lokali własnościowych lub wyodrębnionych w drodze kupna, spadku, darowizny, podziału majątku,
- 13 spraw o przepisanie lokatorskich lokali mieszkalnych w ramach pierwszeństwa statutowego,
- 6 spraw o wzajemne zamiany lokali mieszkalnych,
- 33 wydanych zaświadczeń o założenie księgi wieczystej przez Sąd Rejonowy.
3. Zawarto 2 umowy na ustanowienie odrębnej własności mieszkań nabytych przez właścicieli w wyniku przetargu po uprzednim wygaśnięciu prawa.
4. Wyodrębnionych zostało ogółem 5.689 lokali, w tym: 104 lokale w 2012 r.
5. W 2012 r. do Rady Nadzorczej Zarząd skierował:
- 27 spraw o pozbawienie członkostwa przez wykluczenie,
- 60 spraw o pozbawienie członkostwa przez wykreślenie,
- 2 sprawy do podjęcia uchwał uchylających uchwały o wykluczeniu w związku z dokonanymi spłatami zadłużenia,
- 1 sprawa o upoważnienie Zarządu do wytoczenia powództwa do sądu o nakazanie sprzedaży w drodze licytacji własnościowego prawa do lokalu z powodu zaległości w uiszczaniu opłat.
6. Na dzień 31.12.2012 r. Spółdzielnia posiadała 54 członków wykluczonych, wobec których prowadzone są dalsze działania windykacyjne, w tym:
- 35 spraw posiadające prawomocne wyroki eksmisyjne z zajmowanych lokali.
W roku sprawozdawczym zrealizowano 1 eksmisję na lokal socjalny. W ramach wzajemnych zamian mieszkań załatwiono 5 spraw, w których spółdzielnia posiadała wyroki eksmisyjne.
Sprawy Sądowe
Zespół Radców Prawnych w 2012 roku skierował i przygotowuje na drogę postępowania sądowego 283 sprawy, w tym:
- 29 spraw eksmisyjnych (w tym: 13 w toku z lat poprzednich),
- 254 sprawy z różnych tytułów (w tym: 90 w toku z lat poprzednich) – m.in.: z normatywu, opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne, użytkowe oraz garaże, nakazanie sprzedaży lokalu w drodze licytacji, odszkodowanie.
Przed Sądem Rejonowym i Okręgowym w Lublinie toczą się sprawy z powództwa członków Spółdzielni o:
- uchylenie uchwał o wykluczeniu ze Spółdzielni,
- odszkodowanie,
- zadośćuczynienie,
- przeniesienie własności lokalu mieszkalnego,
- uchylenie lub stwierdzenie nieważności uchwał Walnego Zgromadzenia, Zebrania Przedstawicieli i Rady Nadzorczej,
- ustanowienie drogi koniecznej.
Pełnomocnicy Spółdzielni prowadząc sprawy, szczególnie w przypadkach spłaty wkładu budowlanego i normatywu, zawierają ugody sądowe na warunkach korzystnych dla członków Spółdzielni.
Radcowie Prawni opracowują i opiniują projekty uchwał, pozwy o należności, eksmisje, odszkodowania. Udzielają porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa. Uczestniczą w rokowaniach nad przyszłym kształtem umów. Biorą udział i udzielają pomocy prawnej w spotkaniach z członkami w szczególności na częściach Walnego Zgromadzenia.
Niezależnie od spraw toczących się na bieżąco, wydawane są opinie prawne w sprawach, które dotyczyły m.in.:
- zasad waloryzacji wkładu mieszkaniowego,
- ustanowienia służebności drogi koniecznej,
- przeniesienia ogółu praw i obowiązków wynikających z umowy dzierżawy na następcę prawnego dotychczasowego dzierżawcy,
- skuteczności rozwiązania umowy o pracę za zgodnym porozumieniem stron,
- wskazania siedziby stowarzyszenia związanego z działalnością kulturalno – oświatową,
- zmian Regulaminu wynajmu lokali użytkowych oraz dzierżawy terenu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie,
- udostępniania członkowi Rady Nadzorczej, Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, Komisji statutowych dokumentów posiadanych przez Spółdzielnię,
- projektu uchwały dotyczącej wybudowania miejsc postojowych,
- ponownego przyjęcia w poczet członków i ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu,
- podatku od nieruchomości,
- przywrócenia członkostwa w Spółdzielni.
Gospodarka Zasobami Mieszkaniowymi
Obsługa administracyjna i techniczna osiedli wykonywana była 6 administracjami osiedlowymi wraz z administracją ogólną i Zarządem.
W ramach posiadanych służb Spółdzielni, jak również poprzez wyspecjalizowane firmy wykonawcze wyłonione w drodze przetargów, Zarząd Spółdzielni realizował prace bieżące, remontowe, konserwacyjne i przeglądowe zgodnie z założeniami ujętymi w planach rzeczowych osiedli.
Osiedle Skarpa
W 2012 roku w osiedlu wykonano prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe:
- Remont balkonów w budynkach Sympatyczna 4, Fantastyczna 11, 19 (jeden pion), 21;
- Bieżące remonty dźwigów w osiedlu;
- Remont nawierzchni asfaltowych ulic i chodników w osiedlu;
- Remont wejść do klatek w budynkach Fantastyczna 11 (2 klatki), 21; Gościnna 7, 9, 11, 13; Radości 4, 10, 12; Sympatyczna 1, 3, 8, 10, 16;
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Fantastyczna 7, 9;
- Wymiana docieplenia ściany szczytowej w budynku Romantyczna 19;
- Remont schodów w prześwicie budynku Romantyczna 17;
- Remont instalacji odgromowej w budynkach Sympatyczna 1, 2, 3, 4, 16; Przedwiośnie 3, 7; Romantyczna 6, 8, 12; Gościnna 9; Fantastyczna 11, 21; Radości 14;
- Remont ciągów pieszych przy budynkach Fantastyczna 5, 7, 11, 15, 21; Radości 4, 10, 12; Sympatyczna 10, 16; Gościnna 1, 15;
- Wymiana oświetlenia wejść do klatek schodowych na oświetlenie z czujnikami ruchu w budynkach Gościnna 1, 3, 5; Fantastyczna 4, 6, 8; Sympatyczna 8, 10; Radości 10, 12;
- Wymiana wodomierzy na wodomierze z odczytem radiowym w budynku Fantastyczna 7;
- Montaż elektronicznych podzielników kosztów co z odczytem radiowym w budynkach Radości 9, 11; Romantyczna 15;
- Wymiana nawierzchni asfaltowej na kostkę brukową przy altanach śmietnikowych wraz z wykonaniem chodników (zachodnie szczyty) przy budynkach Fantastyczna 5, 7; w rejonie pawilonu Radości 2c; od II klatki budynku Sympatyczna 16 do ul. Sympatycznej;
- Wymiana nawierzchni alejek z płytek chodnikowych na kostkę brukową:
– przy budynkach Radości 4; Fantastyczna 8 i w rejonie urządzeń gazowych;
– od al. Młodości do parkingu przed budynkiem Sympatyczna 3;
– przy wschodnim szczycie i przed budynkiem Radości 3; - Remont schodów terenowych prowadzących z ul. Romantyczna do budynku Przedwiośnie 1;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach mieszkalnych i użytkowych w osiedlu.
Osiedle Ruta
W 2012 roku w osiedlu wykonano prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe:
- Malowanie klatek schodowych, pralni, suszarni i wózkowni w budynku Różana 18;
- Remont kapitalny dachów (pokrycie papą termozgrzewalną) w budynkach Watykańska 8; Różana 14 oraz wykonanie pozostałej części dachów budynków Różana 6, 22;.
- Wymiana nawierzchni asfaltowej chodników na kostkę brukową:
– przy budynkach Sasankowa 4; Watykańska 6; Dziewanny 8; Różana 1; Różana 17 do ul. Sasankowa;
– od ul. Watykańska 10 do Jana Pawła 9; - Przełożenie kostki brukowej w celu likwidacji zapadnięć i wyrównania chodników przed budynkami Dziewanny 8, 10; Różana 20, 22; Watykańska 6, 10.
- Remont schodów terenowych przed budynkami Watykańska 10; Dziewanny 12;
- Naprawa schodów wejściowych do klatek schodowych budynku Dziewanny 8 oraz schodów terenowych przy budynkach Sasankowa 4; Różana 27;
- Remont podestów przy wejściach do klatek budynków Różana 12, 17, 20, 21; Dziewanny 1, 5, 9, 7; Stokrotki 8; Jutrzenki 10; Jana Pawła II 9;
- Wymiana drzwi wejściowych do klatek schodowych w budynkach Dziewanny 4, 8 (wewnętrznych); Różana 12, 14, 16;
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Stokrotki 1, 3, 5, 7, 8; Dziewanny 1, Sasankowa 1, 3, 5; Różana 7;
- Wymiana okien i drzwi w lokalu użytkowym ul. Różana 6.
- Remont elewacji przy zejściu do lokalu użytkowego Różana 6;
- Remont kapitalny 15 balkonów (wymiana izolacji przeciwwodnej, obróbki blacharskie, wymiana posadzki cementowej) likwidujący przecieki do mieszkań;
- Naprawa nawierzchni asfaltowych chodników, parkingów, placów zabaw poprzez wycięcie uszkodzonej nawierzchni, oczyszczenie i uzupełnienie asfaltem .
- Wykonanie nowego odwodnienia daszków wiatrołapów w budynku Dziewanny 1;
- Malowanie wiatrołapów w budynkach Różana 7; Watykańska 8;
- Remont (uszczelnianie) gazonów kwiatowych przy budynkach Różana 12, 14, 18;
- Wykonanie cokołów klinkierowych i uszczelnianie izolacji po obwodzie ścian (od strony podwórek) budynku Jutrzenki 10;
- Wykonanie w 8 budynkach projektu technicznego na zmniejszenie otworów okiennych w budynkach Sasankowa 1, 3, 4, 5; Stokrotki 1, 3, 5, 7;
- Wymiana drzwiczek do szafek gazowych w budynku Stokrotki 8;
- Montaż daszków nad wejściami do klatek schodowych do budynku Dziewanny 4, 6, 8;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach mieszkalnych i użytkowych w osiedlu.
- Przegląd instalacji elektrycznej i odgromowej w budynkach mieszkalnych i użytkowych w osiedlu.
Osiedle Łęgi
W 2012 roku w osiedlu wykonano prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe:
- Wykonanie zatoki parkingowej na ul. Tatarakowej z usunięciem kolizji sieci gazowej oraz przebudowa chodnika.
- Wykonanie zatoki parkingowej na ul. Bocianiej z usunięciem kolizji sieci elektrycznej oraz przebudową sieci gazowej i chodnika .
- Remont ciągów pieszych przy ul. Biedronki 5 – 11; plac zabaw przy ul. Biedronki; Tymiankowa 1 – Bociania; Tymiankowa 3 – przy altanie śmietnikowej, schody; Bociania 10; Tatarakowa 2 i schody; Kaczeńcowa 5 przy Kościele; Bociania 8 (dojście do altany śmiet.);
- Malowanie klatek schodowych w budynkach przy ul. Tatarakowa 14, 16; Tymiankowa 56 (po pożarze);
- Ogrodzenie placów zabaw przy ul. Tatarakowa 16; Tymiankowa 54;
- Remont cząstkowy nawierzchni ulic w osiedlu;
- Remont wejścia do lokalu użytkowego Kaczeńcowa 1;
- Docieplenie cokołów ścian szczytowych budynków Biedronki 3; Kaczeńcowa 2;
- Docieplenie komory zsypowej przy Wiklinowa 6;
- Wymiana okien w lokalu użytkowym Tatarakowa 2;
- Wymiana drzwi w lokalach użytkowych Tymiankowa 48, 1;
- Remont nawierzchni oraz profilowanie wjazdu dolnego poziomu garaży Bociania 1;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w budynkach mieszkalnych i lokalach użytkowych w osiedlu;
- Remont kanalizacji sanitarnej Kaczeńcowa 6; Tymiankowa 56.
Osiedle Błonie
W 2012 roku wykonano w osiedlu prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe:
- Wymiana wodomierzy w osiedlu na wodomierze z odczytem radiowym;
- Wymiana okien na klatce schodowej w budynkach Ułanów 14, 16; Kawaleryjska 14;
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Ułanów 14, 16; Szaserów 11; Kawaleryjska 14;
- Wymiana drzwi wejściowych do klatek schodowych w budynkach Ułanów 14, 16; Kawaleryjska 2, 4, 8, 14; Rycerska 2, 4, 5; Husarska 6 – 6 szt. wykonano w 2011 r.;
- Naprawa wentylacji i montaż nasad typu H;
- Wymiana wykładziny na korytarzach w budynku Dragonów 14;
- Malowanie klatek schodowych w budynkach Rycerska 6, 8; Hetmańska 16; Dragonów 3;
- Wykonanie dokumentacji projektowej na zabudowę prześwitów oraz docieplenie budynku Hetmańska 14;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach osiedla.
- Przegląd instalacji elektrycznej w lokalach użytkowych własnościowych.
Osiedle Widok
W 2012 roku wykonano w osiedlu prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe:
- Roboty brukarskie:
– wymiana nawierzchni przy trzepaku przy budynku Bursztynowa 32;
– remont nawierzchni ciągu pieszo – jezdnego przy ul. Bursztynowa 19, 25, 34;
– remont schodów terenowych przy prześwicie w budynku Szmaragdowa 4; - Malowanie komory zsypowej w budynku Bursztynowej 30, 41;
- Docieplenie stropu komory zsypowej w budynku Bursztynowa 30;
- Malowanie ścian klatek schodowych w budynku Szmaragdowej 36;
- Ułożenie posadzki z płytek gresowych na parterze i w wiatrołapie w budynkach Szmaragdowa 30, 34;
- Usunięcie graffiti z płytek w prześwicie przy ul. Szmaragdowej 46;
- Roboty dekarskie:
– wymiana elementów odwodnienia w budynkach przy ul. Szmaragdowej 4, 16, 36;
– wymiana rynien w budynkach przy ul. Bursztynowa 29, 31;
– uszczelnienie pokrycia dachowego budynkach przy ul. Bursztynowej 29, 30, 31; - Montaż opraw energooszczędnych z czujnikiem ruchu w budynkach przy ul. Bursztynowa 29, 31, 32, 37, 41; Szmaragdowa 4, 16, 36, 46;
- Wymiana okien na klatce schodowej, w pralni i suszarni w budynku Bursztynowa 30;
- Wymiana drzwi z domofonem w budynkach przy ul. Szmaragdowa 16, 30, 34, 46;
- Wymiana ślusarki we wiatrołapach (drzwi, naświetla boczne) w budynkach Bursztynowa 35, 37;
- Wymiana częściowa ślusarki (okna i drzwi) w lokalu usługowym Szmaragdowa 4a;
- Wymiana ślusarki stalowej (drzwi do zsypu) w budynku Bursztynowa 30;
- Wymiana wodomierzy w budynkach Bursztynowa 21, 23;
- Wymiana ciepłomierzy w budynkach przy ul. Bursztynowa 23, 25;
- Remont wind w budynkach Bursztynowa 17, 30, 41; Szmaragdowa 30, 34;
- Remont kotłowni gazowej w budynku Bursztynowa 17;
- Remont bram parkingowych przy budynkach Bursztynowa 19, 21, 25;
- Montaż nasad z turbowentami na kominach (6 szt.) budynku Bursztynowa 37;
- Wymiana grzejnika na klatce schodowej budynkach Bursztynowej 30, 41;
- Wymiana domofonów z analogowych na cyfrowe w budynkach Szmaragdowa 16, 46;
- Montaż paneli osłonowych z blachy powlekanej na balkonach w budynku Bursztynowa 41;
- Wymiana głowic na zaworach podpionowych zimnej wody w budynkach Bursztynowa 24, 30, 32, 34, 35, 37, 41; Szmaragdowa 4, 16, 30, 34, 36, 46;
- Wymiana wodomierzy głównych w budynkach Bursztynowa 30, 41; Szmaragdowa 30, 34;
- Demontaż wodomierzy ciepłej wody w rozdzielaczach CO w budynkach Bursztynowa 24, 30, 32, 34, 35, 37, 41; Szmaragdowa 4, 16, 30, 34, 36, 46;
- Montaż siatek na otworach kominów budynku Bursztynowa 34;
- Montaż elementów małej architektury w osiedlu (kosze na śmieci, znaki drogowe, ławki, urządzenia placów zabaw, etc.);
- Montaż barierki kl. X – XIII Szmaragdowa 16;
- Wykonanie nawierzchni z kostki brukowej Bursztynowa 19, 24, 25;
- Przełożenie kostki brukowej przy ul. Bursztynowa 21; Topazowa 6;
- Malowanie suszarni w budynku Szmaragdowa 4;
- Malowanie zejść do piwnic w budynku Szmaragdowa 36;
- Malowanie III klatki schodowej w budynku Szmaragdowa 16;
- Mycie elewacji północnych do poziomu I p. budynku Szmaragdowa 16;
- Remont schodów terenowych przy ul. Bursztynowa 21 – 23;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach w osiedlu;
- Przegląd instalacji elektrycznej w budynkach Bursztynowa 17; Szmaragdowa 4a; Topazowa 4.
Osiedle Poręba
W 2012 roku wykonano w osiedlu prace remontowe i konserwacyjno – przeglądowe:
- Malowanie elewacji budynku Agatowa 14, 16;
- Remont schodów terenowych na terenie całego osiedla;
- Naprawa i usprawnienie działania instalacji – wentylacji grawitacyjnej w budynkach: Agatowa 14, 18; Bursztynowa 1, 1C, 3, 8; Szafirowa 5; Turkusowa 1;
- Wymiana i montaż energooszczędnych lamp oświetleniowych na klatkach schodowych wieżowców w budynkach Bursztynowa 6, 8, 10;
- Wymiana i montaż zewnętrznych energooszczędnych doświetlaczy w podcieniach budynku Bursztynowa 1;
- Malowanie altan śmietnikowych na terenie całego osiedla;
- Wykonanie nowych tynków podciągów tarasu przy budynku Bursztynowa 1;
- Wykonanie nowych wylewanych betonowych schodów zewnętrznych na taras przy budynku Bursztynowa 1;
- Miejscowe remonty nawierzchni brukowej – chodników, podjazdów do garaży;
- .Montaż i uzupełnienie kratek wentylacyjnych stropodachów w budynkach Bursztynowa 1C, 3; Agatowa 12, 14, 16, 18;
- Remont szczelin dylatacyjnych budynku Bursztynowa 3;
- Wymiana i montaż drzwi wejściowych wiatrołapów w budynku Bursztynowa 1;
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach osiedla.
Mienie Spółdzielni
W 2012 roku w budynkach i na terenie stanowiących mienie spółdzielni wykonano prace remontowe, konserwacyjne i przeglądowe o wartości 435.060 zł takie jak:
- Remont nawierzchni asfaltowych wraz z remontem nawierzchni parkingów strzeżonych w osiedlu Skarpa;
- Remont instalacji kanalizacyjnej na parkingu strzeżonym w osiedlu Skarpa;
- Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych osiedla Skarpa;
- Zakończenie prac adaptacyjnych i wyposażenie archiwum;
- Kontynuacja wyposażenia pomieszczeń biurowych w zarządzie;
- Przeglądy elektryczne w administracji, domu kultury i lokalach użytkowych osiedla Ruta;
- Naprawa urządzeń łazienkowych i wymiana wyposażenia DK Ruta;
- Remont nawierzchni parkingu i oznakowanie przy pawilonie Stokrotka;
- Remont podłogi w sali DK Łęgi;
- Projekt i docieplenie budynku administracyjnego w osiedlu Łęgi, budowa wiaty oraz montaż sygnalizatora ochrony;
- Remont dachu hydroforni przy ul. Biedronki;
- Przegląd instalacji elektrycznej pomieszczeń administracyjno – warsztatowych w osiedlu Błonie;
- Remont nawierzchni ciągów pieszo – jezdnych w osiedlach;
- Konserwacja zieleni w osiedlach;
- Zimowe utrzymanie dróg i terenów.
Inwestycje i Realizacja
Planowane rozpoczęcie budowy w osiedlu Łęgi budynku przy ul. Wiklinowej 2 z przyczyn niezależnych od spółdzielni przesunięto na 2013 rok.
Po odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę przez Prezydenta Miasta Lublin, utrzymania tej decyzji przez Wojewodę Lubelskiego oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie oddalającego skargę, Spółdzielnia skierowała 28.09.2011 r. do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę kasacyjną od wyroku SA w Lublinie i oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy.
Rozpoczęcie realizacji zespołu garażowo – usługowego przy ul. Filaretów 52 na os. Skarpa zostało przesunięte na 2013 rok. Powodem było zbyt małe zainteresowanie garażami. Z chwilą większego zainteresowania tematem budowy wspomnianej inwestycji, ponownie zostanie rozważona możliwość jej realizacji. Pozwolenie na budowę ważne jest do 2014 r.
Działalność Kulturalno – Oświatowa
W 2012 roku działalność kulturalno – oświatowa prowadzona była w Domach Kultury osiedli Skarpa, Ruta, Łęgi i Błonie.
Głównymi założeniami Domów Kultury jest prowadzenie działalności merytorycznej w kołach zainteresowań dla różnych grup wiekowych w szczególności dla dzieci i młodzieży m.in.:
- pisanie ikon, zajęcia z malarstwa, butik, witraże;
- nauka tańca dla dzieci i młodzieży
- gimnastyka dla pań i aerobik
Prowadzone są również zajęcia, tj.: nauka gry na instrumentach (pianino, gitara), nauka języków obcych czy spotkania osób starszych w klubach Kobiet czy Seniora.
Poza stałą działalnością merytoryczną, Domy Kultury oferowały i organizowały mieszkańcom wiele innych atrakcji m.in. wycieczki autokarowe, grzybobranie, festyny rodzinne, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka.
Fundusze na działalność pozyskiwane są z kół zainteresowań i wynajmu pomieszczeń. Co roku prowadzona jest tzw. „Akcja Lato – Zima”, na co spółdzielnia otrzymała niewielką dotację z Urzędu Miasta wysokości 14.756 zł brutto. Większość środków na te działania pozyskane były ze stowarzyszenia.
Ekonomia i Finanse Spółdzielni
Skrócona
Informacja finansowa za 2012 rok
Bilans za 2012 rok sporządzony na dzień 31.12.2012 roku po stronie aktywów i pasywów zamknął się kwotą 274.056.715,28 złotych.
1. |
Aktywa trwałe na dzień 31.12.2012 roku stanowią kwotę |
237.595.170,90 zł |
– środki trwałe |
216.505.290,71 zł |
|
– wartości niematerialne i prawne |
– zł |
|
– środki trwałe w budowie |
664.455,64 zł |
|
– należności długoterminowe |
20.308.154,55 zł |
|
– inwestycje długoterminowe |
117.270,00 zł 117.270,00 zł |
|
– Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
– zł |
2. |
Aktywa obrotowe na koniec 2012 roku stanowią kwotę |
36.461.544,38 zł |
– zapasy (materiały nie wbudowane) |
13.105,38 zł |
|
– należności i roszczenia |
9.864.363,87 zł |
|
– środki pieniężne w kasie |
43.604,83 zł |
|
– środki pieniężne w bankach |
26.515.232,69 zł |
|
– papiery wartościowe |
– zł |
|
– krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
25.237,61 zł |
3. |
Kapitały (fundusze) własne ogółem |
212.069.797,98 zł |
– fundusz podstawowy |
162.738.251,04 zł |
|
– fundusz rezerwowy z akt. wyceny |
232.462,98 zł |
|
– fundusz zapasowy |
47.911.813,41 zł |
|
– zysk netto |
1.187.270,55 zł |
|
Fundusze specjalne: |
12.504.594,59 zł |
|
– fundusz remontowy |
11.806.617,88 zł |
|
– fundusz świadczeń socjalnych |
4.567,34 zł |
|
– fundusz mienia spółdzielni |
693.409,37 zł |
4. |
Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2012 r. |
38.305.734,86 zł |
– kredyt długoterminowy i pożyczki |
37.438.206,86 zł |
|
– inne zobowiązania |
867.528,00 zł |
5. |
Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek |
10.466.118,72 zł |
– z tyt. dostaw, robót, usług |
5.315.066,39 zł |
|
– z tyt. inwestycji (zatrzymane kaucje) |
92.686,23 zł |
|
– wobec budżetu |
181.497,81 zł |
|
– z tyt. wkładów i kredytów |
111.337,42 zł |
|
– wobec ZUS |
216.165,36 zł |
|
– wobec członków (nadpłata czynszu, rozl. co, cw, zw.) |
4.100.857,02zł |
|
– pozostałe zobowiązania |
448.508,49 zł |
6. Rozliczenia międzyokresowe przychodów —————————————————————————– 710.469,13 zł
7. Przychody ze sprzedaży, operacyjne i finansowe za 2012 r. ————————————————– 64.606.476,61 zł
8. Koszty na działalności eksploatacyjnej, operacyjnej, finansowej za 2012 r. ———————————- 63.199.439,06 zł
9. Zysk (nadwyżka bilansowa) brutto ——————————————————————————— 1.407.037,55 zł
9. Podatek dochodowy od osób prawnych za 2012 r. —————————————————————- 219.767,00 zł
10. Zysk (nadwyżka bilansowa) netto za 2012 r. ——————————————————————– 1.187.270.55 zł
Zysk (nadwyżka bilansowa) netto podlega zgodnie z Ustawą Prawo spółdzielcze art. 38 § 1 pkt 4 decyzji Walnego Zgromadzenia.
Dokładny podział zysku (nadwyżki bilansowej) netto przedstawia załączony w materiałach projekt uchwały w sprawie podziału nadwyżki bilansowej za 2012 r.
Czynsze i Windykacje
Zarząd Spółdzielni w 2012 roku w oparciu o przedłożone wnioski mające na celu zmniejszenie zadłużenia mieszkańców wobec spółdzielni, podjął następujące działania:
-
skierowanie spraw do sądu o zapłatę należności z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i garaże – 226
-
skierowanie spraw do sądu przeciwko użytkownikom lokali usługowych i dzierżawy terenu o należności czynszowe i eksmisję – 16
-
skierowanie do komornika wniosków o wszczęcie postępowania egzekucyjnego – 88
-
rozwiązanie w trybie natychmiastowym umów najmu z powodu występowania zadłużenia w opłatach czynszowych – 14
-
wyrażenie zgody na spłatę zadłużenia w miesięcznych ratach – 240
w tym:
42 osoby podpisało ugodę z Zarządem Spółdzielni.
W 2012 roku do dłużników wysłano wezwania o zapłatę należności:
-
lokale mieszkalne – 2.553
-
garaże – 93
-
lokale użytkowe i dzierżawa terenu -58
-
wezwania przed egzekucyjne -76
Spółdzielnia w roku sprawozdawczym uzyskała 276 sądowych nakazów zapłaty.
Z tytułu należności zasądzonych wyrokami na konto spółdzielni wpłynęły:
-
dobrowolne wpłaty dłużników – 1.242.069,31 zł
-
z tytułu naliczonych odsetek za zwłokę – 179.423,03 zł
Zadłużenie Kredytowe
Całkowite zadłużenie Spółdzielni z tytułu kredytu i odsetek wobec Banku na lokalach mieszkalnych:
-
na dzień 31.12.2012 r. wyniosło 36.822.982,04 zł
-
na dzień 31.12.2011 r. wyniosło 40.196.635,06 zł
co stanowi 8,39 % zmniejszenia zadłużenia w stosunku do roku poprzedniego.
W podanej kwocie kredyt stanowi 7,19 % ogólnego zadłużenia.
Zadłużenie lokali użytkowych:
-
na dzień 31.12.2012 r. wyniosło 615.224,82 zł
-
na dzień 31.12.2011 r. wyniosło 725.561,98 zł
co stanowi 15,21 % zmniejszenia zadłużenia w stosunku do roku poprzedniego.
Zadłużenie za 2012 r. dotyczy tylko osiedla Błonie, z czego kwota 415.805,39 zł zostanie umorzona po wywiązaniu się warunków ugody z Bankiem i spłacie kwoty odsetek odroczonych w wysokości 199.419,43 zł.
Spadek zadłużenia jest wynikiem realizacji przez Spółdzielnię zobowiązań wynikających z ugody zawartej z PKO BP w postaci systematycznych i terminowych spłat dodatkowych obciążeń finansowych, które za 2011 rok wyniosły 181.597,16 zł.
Najważniejsze Zadania Do Realizacji w 2013 roku
-
Remont balkonów w osiedlu Skarpa, Ruta, Błonie i ekranów w osiedlu Łęgi.
-
Remont dachów budynków osiedla Ruta.
-
Wymiana wodomierzy z odczytem radiowym w lokalach w osiedlu Ruta.
-
Malowanie klatek schodowych w budynkach osiedla Ruta, Łęgi, Błonie, Widok.
-
Malowanie parterów w budynkach osiedla Skarpa.
-
Remont nawierzchni asfaltowych w osiedlu Skarpa, Ruta.
-
Remont wejść do klatek schodowych w budynkach osiedla Skarpa.
-
Wymiana stolarki okiennej w budynkach osiedli Skarpa, Ruta, Błonie, Widok.
-
Wymiana stolarki drzwiowej w budynkach osiedla Skarpa, Ruta, Błonie, Widok.
-
Remont ciągów pieszych w osiedlach Ruta, Łęgi, Błonie, Widok.
-
Remont opasek wokół budynków osiedla Ruta.
-
Remonty elewacyjne (tynki, uszczelnianie, malowanie) w osiedlu Ruta, Łęgi Poręba.
-
Remont wind w budynkach osiedla Skarpa.
-
Budowa miejsc postojowych w osiedlu Łęgi.
-
Wymiana wiatrołapów w budynkach osiedla Łęgi.
-
Montaż opraw energooszczędnych z czujnikiem ruchu w budynkach osiedla Łęgi.
-
Docieplenie ścian szczytowych budynków w osiedlu Skarpa oraz budynku Hetmańska 14.
-
Docieplenie stropodachów budynków na osiedlu Błonie.
-
Malowanie wiatrołapów w budynkach osiedla Błonie.
-
Modernizacja hydroforni w osiedlu Łęgi.
-
Wymiana instalacji gazowej wraz z wykonaniem dokumentacji technicznej w budynkach osiedla Łęgi.
-
Wymiana domofonów w osiedlu Widok.
-
Wymiana ciepłomierzy w budynkach osiedla Widok.
-
Wymiana wykładziny na korytarzach budynku Dragonów 14.
-
Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w lokalach spółdzielni.
-
Przegląd instalacji elektrycznej w lokalach osiedla Błonie, Widok.
-
Bieżące utrzymanie terenów zielonych w osiedlach spółdzielni.
-
Windykacja należności opłat eksploatacyjnych i inne działania w celu zmniejszenia zadłużenia mieszkańców.
Zarząd Spółdzielni