Sprawozdanie
z działalności Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby”
w Lublinie za 2011 rok (Skrócone)
W 2011 roku działalność Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” prowadzona była w oparciu o postanowienia zawarte w ustawach:
o spółdzielniach mieszkaniowych, Prawie spółdzielczym, budowlanym i energetycznym oraz przepisach wewnętrznych zawartych w statucie Spółdzielni, regulaminach i planie działalności gospodarczo-finansowym Spółdzielni.
Spółdzielnią kierował Zarząd w składzie:
Ryszard Burski | – Prezes Zarządu |
Anna Urbanek | – z-ca Prezesa d/s eksploatacyjnych do dnia 20.05.2011 r. |
Adam Ziółek | – z-ca Prezesa d/s fi nansowych – Główny Księgowy |
Bożena Zielińska | – od dnia 29.06.2011 r. do 29.11.2011 r. pełnomocnik ds. dokonywania czynności prawnych związanych z kierowaniem bieżącą działalnością gospodarczą Spółdzielni. Od dnia 29.11.2011 r. z-ca Prezesa ds. eksploatacyjnych. |
Zarząd Spółdzielni w 2011 roku odbył 53 protokołowane posiedzenia Zarządu.
Uczestniczył w 16 protokołowanych posiedzeniach plenarnych Rady Nadzorczej, 8 posiedzeniach Prezydium i 26 posiedzeniach Komisji merytorycznych Rady Nadzorczej.
Członkowie Zarządu uczestniczyli w posiedzeniach Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
Realizując swoje kompetencje zapisane w § 93 pkt 8 Statutu Spółdzielni Zarząd zwołał Walne Zgromadzenie przeprowadzone w 21 częściach w dniach od 09.05.2011 r. do 06.06.2011 r.
Sprawy Członkowsko-Mieszkaniowe
W 2011 roku sprawy członkowsko-mieszkaniowe w spółdzielni przedstawiały się następująco:
- Liczba członków Spółdzielni na dzień 31.12.2011 r. wynosiła ogółem – 10.955
w tym:
członkowie posiadający tytuł prawny do lokalu i członkowie będący współmałżonkami – 10.705
członkowie oczekujący na lokal mieszkalny – 250 - W ramach obsługi członków zamieszkałych zrealizowano:
– 326 spraw o nabycie lokali własnościowych lub wyodrębnionych w drodze kupna, spadku, darowizny, podziału majątku,
– 10 spraw o przepisanie lokatorskich lokali mieszkalnych w ramach pierwszeństwa statutowego,
– 10 spraw o wzajemne zamiany lokali mieszkalnych,
– 43 wydanych zaświadczeń o założenie księgi wieczystej przez Sąd Rejonowy. - Zawarto 2 umowy na ustanowienie odrębnej własności mieszkań nabytych przez właścicieli w wyniku przetargu po uprzednim wygaśnięciu prawa.
- W spółdzielni wyodrębnionych zostało ogółem 5.585 lokali, a w roku sprawozdawczym 2011 wyodrębniono 183 lokale.
- Do Rady Nadzorczej Zarząd skierował:
– 26 spraw o pozbawienie członkostwa przez wykluczenie,
– 44 sprawy o pozbawienie członkostwa przez wykreślenie,
– 19 spraw do podjęcia uchwał uchylających uchwały o wykluczeniu w związku z dokonanymi spłatami zadłużenia,
– 11 spraw o upoważnienie Zarządu do wytoczenia powództwa do sądu o nakazanie sprzedaży w drodze licytacji własnościowego prawa do lokalu z powodu zaległości w uiszczaniu opłat. - Na dzień 31.12.2011 r. Spółdzielnia posiadała 57 członków wykluczonych, wobec których prowadzone są dalsze działania windykacyjne, w tym:
– 36 spraw posiadające prawomocne wyroki eksmisyjne z zajmowanych lokali.
Sprawy Sądowe
Zespół Radców Prawnych wykonuje swoje obowiązki na podstawie ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (DZ.U. Nr 19, poz. 145).
W 2011 roku Zespół Radców Prawnych skierował i przygotowuje na drogę postępowania sądowego 269 spraw, w tym:
– 26 spraw eksmisyjnych – w tym: 8 w toku z lat poprzednich,
– 243 spraw z różnych tytułów – w tym: 62 w toku z lat poprzednich (m.in.: normatywu, opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i użytkowe oraz garaże, nakazanie sprzedaży lokalu w drodze licytacji).
Przed Sądem Rejonowym i Okręgowym w Lublinie toczą się sprawy z powództwa członków Spółdzielni o:
– uchylenie uchwał o wykluczeniu ze Spółdzielni,
– zwrot wkładu budowlanego,
– odszkodowanie,
– przeniesienie własności lokalu mieszkalnego,
– uchylenie lub stwierdzenie nieważności uchwał Walnego Zgromadzenia, Zebrania Przedstawicieli i Rady Nadzorczej.
Pełnomocnicy Spółdzielni, prowadząc sprawy, szczególnie w przypadkach spłaty wkładu budowlanego i normatywu, podejmują próby i w rezultacie zawierają ugody sądowe na warunkach korzystnych dla członków Spółdzielni.
Radcowie Prawni opracowują i opiniują podejmowane uchwały, pozwy o należności, eksmisje, odszkodowania, udzielają porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa. Uczestniczą w rokowaniach nad przyszłym kształtem umów. Biorą udział i udzielają pomocy prawnej w spotkaniach z członkami w szczególności na częściach Walnego Zgromadzenia.
Niezależnie od spraw toczących się na bieżąco, wydano opinie prawne w sprawach dotyczących m.in.:
– rozliczenia wkładu mieszkaniowego lokalu mieszkalnego,
– podziału lokalu użytkowego, stanowiącego własność Spółdzielni, na dwa odrębne lokale,
– zmian Regulaminu wynajmu lokali użytkowych i dzierżawy terenu,
– działalności kulturalno-oświatowej Spółdzielni,
– skuteczności złożenia oświadczenia o skreśleniu z rejestru członków Spółdzielni,
– wypłaty wynagrodzenia za udział w posiedzeniu Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla,
– wyrażenia zgody przez Zarząd Spółdzielni na dokonanie wzajemnej zamiany lokali,
– zmian Regulaminu Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla.
Gospodarka Zasobami Mieszkaniowymi
W 2011 roku obsługą administracyjną i techniczną osiedli zajmowało się 6 administracji osiedlowych wraz z administracją ogólną i Zarządem.
Zarząd Spółdzielni realizował prace remontowe, konserwacyjne i przeglądy zgodnie z założeniami ujętymi w planach rzeczowych osiedli w ramach posiadanych służb Spółdzielni, jak również poprzez wyspecjalizowane fi rmy wykonawcze wyłonione w drodze przetargów.
1. Osiedle Skarpa
W 2011 roku w osiedlu wykonano prace remontowe i konserwacyjno- -przeglądowe:
- Remont nawierzchni asfaltowych.
- Malowanie klatek schodowych w budynkach Radości 10, 12, 14; Sympatycznej 8, 10, 12, 14; Romantycznej 6; Fantastycznej 5, 13.
- Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych w budynkach Radości 9, 11.
- Wymiana docieplenia ścian szczytowych w budynkach Radości 1, 4, 5, 9, 11; Romantyczna 15, 17; Gościnna 5, 15.
- Remont chodników przed budynkami Radości 1, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 14; Romantyczna 9, 15, 17, 19; Sympatyczna 2, 4.
- Remont podestów przed wejściami do budynków Gościnna 7, 9, 11, 13.
- Remont schodów terenowych przed budynkami Fantastyczna 11 i Radości 4.
- Remont schodów w prześwitach budynków Fantastyczna 15; Sympatyczna 16 (strona zachodnia); Gościnna 11 oraz schodów przed wejściami do budynków Sympatyczna 12, 14.
- Remont balkonów w budynkach Fantastyczna 13, 15, 17, 19 (trzy piony); Sympatyczna 1, 3 (strona wschodnia); Radości 14.
- Montaż instalacji domofonowej w budynkach Sympatyczna 2, 4, 12, 14.
- Wymiana oświetlenia klatek schodowych w budynkach Sympatyczna 1, 3; Radości 9, 11; Romantyczna 15 oraz w wejściach do klatek budynków Radości 1, 3, 5; Romantyczna 17, 19.
- Remont kabin dźwigowych w budynkach Radości 9, 11; Romantyczna 15.
- Wymiana podzielników wyparkowych na elektroniczne w budynkach Radości 9, 11; Romantyczna 15.
- Remonty bieżące dźwigów w osiedlu.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej we budynkach mieszkaniach i lokalach użytkowych w osiedlu.
- Przegląd instalacji elektrycznej w budynkach mieszkalnych Przedwiośnie 1, 2, 3, 7 oraz lokalach użytkowych i administracyjnych w osiedlu.
- Przegląd instalacji odgromowej w budynkach Gościnna 9; Romantyczna 6, 8, 12; Fantastyczna 11, 21; Sympatyczna 1, 2, 3, 4, 16; Przedwiośnie 3, 7; Radości 14.
2. Osiedle Ruta
W 2011 roku w osiedlu wykonano prace remontowe i konserwacyjno- -przeglądowe:
- Malowanie klatek schodowych, pralni, suszarni i wózkowni w budynkach Dziewanny 12; Różana 12.
- Remont części dachów (pokrycie papą) w budynkach Różana 12, 6.
- Remont chodników poprzez wymianę płytek na kostkę brukową przy budynkach Stokrotki 5,8; Różana 6, 7, 27; Sasankowa 3, 4.
- Przełożenie kostki brukowej chodników przed budynkami Jutrzenki 10; Dziewanny 6.
- Wykonanie zatok parkingowych z płyt ekologicznych przy łączniku ulic Ruciana – Dziewanny na 18 miejsc postojowych.
- Remont schodów terenowych przed budynkiem Różana 14.
- Przełożenie schodów wejściowych do klatek schodowych w budynku Dziewanny 6.
- Remont podestów przy wejściach do klatek budynków Różana 27; Sasankowa 4.
- Wymiana drzwi wejściowych do klatek schodowych w budynkach Dziewanny 8, 12.
- Wymiana okienek piwnicznych w budynku Sasankowa 4.
- Wymiana okna i drzwi w lokalu użytkowym Różana 27.
- Remont kapitalny 19 balkonów likwidujący przecieki do mieszkań.
- Docieplenie ściany szczytowej budynku Różana 16.
- Naprawa nawierzchni asfaltowych poprzez wycięcie uszkodzonej nawierzchni, oczyszczenie i uzupełnienie asfaltem.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w budynkach mieszkalnych i lokalach użytkowych w osiedlu.
- Montaż nasad kominowych usprawniających wentylację w mieszkaniach.
3. Osiedle Łęgi
W 2011 roku w osiedlu wykonano prace remontowe i konserwacyjno-przeglądowe:
- Remont wiatrołapów w budynkach Wiklinowa 4, 6; Biedronki 3; Kaczeńcowa 2.
- Wykonanie zatoki parkingowej na ul. Tymiankowej z usunięciem kolizji sieci elektrycznej oraz przebudowa chodnika.
- Wykonanie zatoki parkingowej na ul. Wiklinowej z usunięciem kolizji sieci elektrycznej.
- Wykonanie parkingu przy ul. Biedronki.
- Remont ciągu pieszego na ul. Wiklinowa 4, 6.
- Remont pokryć dachowych budynków Tymiankowa 48, 50, 52.
- Ogrodzenie placu zabaw na ul. Kaczeńcowej.
- Malowanie klatek schodowych w budynku Kaczeńcowa 3.
- Remont cząstkowy nawierzchni ulic w osiedlu.
- Remont elewacji poprzez zamalowywanie graffi ti na budynkach Tatarakowa 2, 6, 8; Biedronki 11; Tymiankowa 3, 48, 54, 56, 58; Bociania 6, 8, 10.
- Docieplenie cokołów ścian szczytowych budynków Biedronki 5; Tatarakowa 16; Kaczeńcowa 2.
- Remont obróbek blacharskich budynków Tymiankowa 1; Tatarakowa 8; Kaczeńcowa 2, 5.
- Remont kratek wentylacyjnych w budynku Tatarakowa 28.
- Usunięcie awarii kanalizacji deszczowej na ul. Wiklinowa 4.
- Usunięcie awarii instalacji kanalizacyjnej na ul. Biedronki 9 kl. I, II; Tymiankowa 56.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w budynkach mieszkalnych i lokalach użytkowych i administracyjnych w osiedlu.
4. Osiedle Błonie
W 2011 roku wykonano w osiedlu prace remontowe i konserwacyjno – przeglądowe:
- Remont chodników – 1.227 m2.
- Wymiana okien na klatce schodowej i lokalach użytkowych w budynkach Rycerska 5; Hetmańska 12,14,16; Szaserów 1; Kawaleryjska 2, 4, 6, 8, 18. – 194 szt.
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Szaserów 1, 9; Kawaleryjska 4, 6, 8, 16, 18; Hetmańska 14, 16; Rycerska 5. – 291 szt.
- Wymiana drzwi wejściowych do klatek schodowych i lokali użytkowych w budynkach Kawaleryjska 6, 18; Ułanów 22; Szaserów 1; Rycerska 8 – 42 szt.
- Naprawa wentylacji w mieszkaniach poprzez montaż nasad – 16 szt.
- Malowanie 13 klatek schodowych w budynkach Dragonów 14; Szaserów 1; Rycerska 2, 4.
- Remont kominów i konserwacja pokrycia dachowego budynków Ułanów 14, 16; Rycerska 2, 4 – 3.702 m2.
- Wykonanie parkingu na 21 miejsc postojowych przy ul. Dragonów.
- Wykonanie zatoki parkingowej na 9 miejsc postojowych przy ul. Rycerskiej.
- Docieplenie budynków 2.450 m2 i i remont 79 szt. balkonów.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w budynkach mieszkalnych w osiedlu.
- Przegląd instalacji elektrycznej w budynku administracyjno-warsztatowym i lokalach użytkowych.
5. Osiedle Widok
W 2011 roku wykonano w osiedlu prace remontowe i konserwacyjno-przeglądowe:
- Kontynuacja docieplenia ścian i stropodachu budynku przy ul. Bursztynowa 37.
- Wymiana nawierzchni ciągów pieszo-jezdnych przy ul. Szmaragdowa 4, 16; Bursztynowa 36.
- Ułożenie nawierzchni z kostki w podcieniach budynku przy ul. Topazowa 4.
- Remont opaski budynku Bursztynowa 37.
- Cząstkowa naprawa nawierzchni asfaltowej parkingu Szmaragdowa 46.
- Roboty konserwacyjne zabezpieczające przed korozją mikrobiologiczną ścian budynku Szmaragdowa 4.
- Remont i malowanie elewacji budynku usługowego Bursztynowa 29 a oraz budynków Bursztynowa 19, 21, 23, 25.
- Naprawa czapek kominowych budynków Szmaragdowa 36, 46.
- Wymiana elementów odwodnienia w budynkach Szmaragdowa 16 kl. VIII – XI; Bursztynowa 29, 31 (częściowa).
- Uszczelnianie pokrycia dachowego w budynku Bursztynowa 29 kl. I, II.
- Remont daszków wiatrołapów budynków Bursztynowej 37, 30, 41; Szmaragdowa 4.
- Montaż opraw energooszczędnych z czujnikiem ruchu w budynkach Bursztynowa 30; Szmaragdowa 16 (w wiatrołapach).
- Wymiana okien na klatkach schodowych w budynkach przy ul. Bursztynowa 32; Szmaragdowa 36.
- Wymiana drzwi z domofonem w budynku Bursztynowa 32.
- Kontynuacja wymiany wodomierzy.
- Remont instalacji kanalizacji sanitarnej w budynku Szmaragdowa 4 kl. VII.
- Wykonanie izolowanego komina wentylacji oraz montaż 2 szt. turbowentów w garażach Bursztynowa 32.
- Wymiana pilotów, instalacja radioodbiornika na parkingu przy ul. Bursztynowa 19.
- Remont bramy wjazdowej na parking przy ul. Topazowa 6.
- Montaż balustrad i pochwytów przy schodach zewnętrznych i terenowych w budynku Bursztynowa 21, 25, 34.
- Montaż paneli osłonowych z blachy powlekanej na balkonach w budynku Bursztynowa 30.
- Wymiana drzwi zewnętrznych wejściowych do wiatrołapu w budynku Szmaragdowa 36 kl.X.
- Remont schodów terenowych Bursztynowa 21 – 23, 36.
- Oznakowanie miejsc postojowych parkingów Bursztynowa 19, Szmaragdowa 46.
- Oczyszczanie daszków z poliwęglanu nad wejściami do klatek schodowych w budynkach Bursztynowa 19, 21, 23, 25.
- Montaż kratek wentylacyjnych stropodachu w budynku Bursztynowa 34.
- Montaż koszy na śmieci 20 szt. i ławek 7 szt. w osiedlu.
- Malowanie altan śmietnikowych przy ul. Szmaragdowa 4, 36, 46.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej w osiedlu.
6. Osiedle Poręba
W 2011 roku wykonano w osiedlu prace remontowe i konserwacyjno-przeglądowe:
- Docieplenie ścian i stropodachów w budynkach Perłowa 4; Bursztynowa 8; Turkusowa 1.
- Remont pokrycia dachowego wraz z wymianą obróbek blacharskich w budynkach Perłowa 4; Bursztynowa 8; Turkusowa 1.
- Remont i docieplenie prześwitów w budynkach Perłowa 4; Turkusowa 1.
- Remont schodów prześwitów w budynkach Perłowa 4; Turkusowa 1.
- Wymiana okienek piwnicznych w budynkach Perłowa 4; Bursztynowa 8; Turkusowa 1.
- Naprawa instalacji domofonowej w budynkach Bursztynowa 1C; Agatowa 12, 16, 18.
- Naprawa i usprawnienie działania instalacji wentylacyjno-grawitacyjnej w budynkach Bursztynowa 1, 12, 14; Turkusowa 1, 3.
- Przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej we wszystkich lokalach osiedla.
- Pomiar i przegląd instalacji elektrycznej w lokalach mieszkalnych, usługowych, garażach oraz częściach wspólnych budynków.
7. Mienie Spółdzielni
W 2011 roku w budynkach i na terenie stanowiących mienie spółdzielni wykonano prace remontowe i konserwacyjno-przeglądowe o wartości 476.653 zł i inne:
- Remont nawierzchni asfaltowych, schodów i gazonów, chodników.
- Remont i przeglądy budynków i pomieszczeń administracyjnych, warsztatowych, zarządu, Domów Kultury, archiwum.
- Konserwacja zieleni, parkingów i urządzeń na placach zabaw.
- Zimowe utrzymanie ciągów pieszo-jezdnych.
- Przegląd instalacji elektrycznej, wentylacyjnej, hydraulicznej, centralnego ogrzewania i ciepłej wody w pomieszczeniach będących mieniem spółdzielni.
- Remont dachu i elewacji pawilonów.
- Ogrodzenie nieruchomości i placu zabaw wraz z wymianą piachu w piaskownicy.
Inwestycje i Realizacja
Planowane rozpoczęcie budowy w osiedlu Łęgi budynku przy ul. Wiklinowej 2 z przyczyn niezależnych od spółdzielni przesunięto na 2012 rok.
Po odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę przez Prezydenta Miasta Lublin, utrzymania tej decyzji przez Wojewodę Lubelskiego oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie oddalającego skargę spółdzielni, skierowano 28.09.2011 r. do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę kasacyjną od wyroku SA w Lublinie.
Zgodnie z planem na 2011 r. spółdzielnia otrzymała prawomocną decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i pozwolenie na budowę zespołu garażowo- usługowego w osiedlu Skarpa przy ul. Filaretów 52.
Po przeprowadzeniu przetargu na realizację przedmiotowej inwestycji o określeniu kosztów wstępnych budowy, spółdzielnia zwróciła się do zainteresowanych nabyciem garażu bądź lokalu użytkowego o potwierdzenie chęci zakupu.
Z uwagi na zbyt małe zainteresowanie nabywców budowa została wstrzymana. W przypadku większego zainteresowania tematem budowy wspomnianej inwestycji, ponownie zostanie rozważona możliwość jej realizacji. Pozwolenie na budowę ważne jest do 2014 r.
Działalność Kulturalno-Oświatowa
Działalność kulturalno-oświatowa w 2011 roku prowadzona była w Domach Kultury w osiedlach Skarpa, Ruta, Łęgi i Błonie. Nadzór organizacyjno- merytoryczny sprawowany był przez Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
Głównymi założeniami Domów Kultury jest prowadzenie działalności merytorycznej w kołach zainteresowań dla różnych grup wiekowych w szczególności dla dzieci i młodzieży.
Dużym zainteresowaniem cieszą się koła:
– plastyczne, batik
– nauka tańca dla dzieci i młodzieży
– gimnastyka dla pań i aerobik
– pisanie ikon.
W Domach Kultury prowadzone są również zajęcia, tj.: nauka gry na instrumentach (pianino, gitara), nauka języków obcych czy spotkania osób starszych w klubach Kobiet czy Seniora.
Poza stałą działalnością merytoryczną, Domy Kultury oferowały i organizowały mieszkańcom wiele innych atrakcji m.in. wycieczki autokarowe, grzybobranie, festyny rodzinne, Wigilię Nocy Kultury, możliwość udziału dzieci w akcjach „Piątkowe Zabawy Podwórkowe” czy w Turnieju piłkarskim o Puchar Prezesa SM Czuby.
Organizowane są wystawy fotografi i, malarstwa, rzeźby, prelekcje o szerokim przekroju tematów (np. zdrowia) czy spotkania autorskie. Dodatkowe fundusze na działalność pozyskiwane są z kół zainteresowań i wynajmu pomieszczeń.
Jak co roku w Domach Kultury prowadzona jest „Akcja Lato – Zima”, na co spółdzielnia otrzymała dotację w wysokości 12.000 zł. Należy nadmienić, że w drodze wygranego konkursu na projekt pt. Teatr Tu, realizowanego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, spółdzielnia otrzymała dotację „Seniorzy w Akcji – historie lokalne” ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w wysokości 10.800 zł.
W oparciu o dotychczasową współpracę z Polskim Towarzystwem Mieszkaniowym w Lublinie, spółdzielnia zawarła umowę partnerską o współpracę przy realizacji Projektów Kultura, dzięki której zostały wykorzystane środki na działalność merytoryczną Domów Kultury w wysokości 56.000 zł.
Ekonomia i Finanse Spółdzielni
Skrócona INFORMACJA FINANSOWA za 2011 rok
Bilans za 2011 rok sporządzony na dzień 31.03.2011 roku po stronie aktywów i pasywów zamknął się kwotą 278.921.993,22 złotych.
1. |
Aktywa trwałe na dzień 31.12.2011 roku stanowią kwotę |
248.942.487,55 |
– środki trwałe |
255.073.960,77 zł |
|
– wartości niematerialne i prawne |
– zł |
|
– środki trwałe w budowie |
664.130,44 zł |
|
– należności długoterminowe |
23.087.126,34 zł |
|
– inwestycje długoterminowe |
117.270,00 zł 117.270,00 zł |
|
– Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
– zł |
2. |
Aktywa obrotowe na koniec 2011 roku stanowią kwotę |
29.979.505,67 zł |
– zapasy (materiały nie wbudowane) |
20.354,07 zł |
|
– należności i roszczenia |
9.291.386,44 zł |
|
– środki pieniężne w kasie |
65.913,06 zł |
|
– środki pieniężne w bankach |
20.587.910,63 zł |
|
– papiery wartościowe |
– zł |
|
– krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
13.941,47 zł |
3. |
Kapitały (fundusze) własne ogółem |
215.333.831,34 zł |
– fundusz podstawowy |
169.305.288,55 zł |
|
– fundusz rezerwowy z akt. wyceny |
232.462,98 zł |
|
– fundusz zapasowy |
45.348.337,87 zł |
|
– zysk netto |
447.741,94 zł |
|
Fundusze specjalne: |
10.789.500,78 zł |
|
– fundusz remontowy |
10.208.548.83 zł |
|
– fundusz świadczeń socjalnych |
15.813,48 zł |
|
– fundusz mienia spółdzielni |
565.138,47 zł |
4. |
Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2011 r. |
41.952.529,12 zł |
– kredyt długoterminowy i pożyczki |
40.934.224,04 zł |
|
– inne zobowiązania |
1.018.305,08 zł |
5. |
Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek |
9.968.570,83 zł |
– z tyt. dostaw, robót, usług |
4.373.039,07 zł |
|
– z tyt. inwestycji (zatrzymane kaucje) |
93.101,23 zł |
|
– wobec budżetu |
228.607,78 zł |
|
– z tyt. wkładów i kredytów |
235.050,84 zł |
|
– wobec ZUS |
213.437,46 zł |
|
– wobec członków (nadpłata czynszu, rozl. co, cw, zw.) |
4.555.593,45 zł |
|
– pozostałe zobowiązania |
269741,00 zł |
6. |
Rozliczenia międzyokresowe przychodów |
877.561,15 zł |
7. |
Przychody ze sprzedaży, operacyjne i finansowe |
62.372.777,72 zł |
8. |
Koszty na działalności eksploatacyjnej, operacyjnej, finansowej |
61.896.858,86 zł |
9. |
Wynik za rok obrotowy 2011 r. zamyka się nadwyżką przychodów nad kosztami w kwocie z tego przypada na: |
(+) 475.918,86 zł |
– eksploatację |
(-) 110.208,08 zł |
|
– pozostałe przychody i koszty |
(+) 548.553,41 zł |
|
– pozostała działalność |
(+) 37.573,53 zł |
Przedstawiony podział wyniku finansowego zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, że różnica między kosztami a przychodami gospodarki zasobami mieszkaniowymi spółdzielni mieszkaniowych zwiększa odpowiednio koszty lub przychody gospodarki tymi zasobami w roku następnym.
Natomiast wynik finansowy na pozostałych przychodach i kosztach po pokryciu podatku dochodowego w kwocie 138.385 zł, podlega zgodnie z Ustawą Prawo Spółdzielcze art. 38 § 1 pkt. 4 decyzji Walnego Zgromadzenia.
Czynsze i Windykacje
W celu zmniejszenia zadłużenia mieszkańców wobec spółdzielni, Zarząd w 2012 roku w oparciu o przedłożone wnioski podjął następujące działania:
– skierowanie spraw do sądu o zapłatę należności z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i garaże – 373
– skierowanie spraw do sądu przeciwko użytkownikom lokali usługowych i dzierżawy terenu o należności czynszowe – 17
– skierowanie do komornika wniosków o wszczęcie postępowania egzekucyjnego – 84
– rozwiązanie w trybie natychmiastowym umów najmu z powodu występowania zadłużenia w opłatach czynszowych – 15
– wyrażenie zgody na spłatę zadłużenia w miesięcznych ratach – 290
w tym:
* 40 osób podpisało ugodę z Zarządem Spółdzielni.
W 2011 roku do dłużników wysłano wezwania o zapłatę należności:
– lokale mieszkalne – 2.731
– garaże – 97
– lokale użytkowe i dzierżawa terenu – 91
– wezwania przed egzekucyjne – 85
W roku sprawozdawczym Spółdzielnia uzyskała 305 sądowych nakazów zapłaty, 2 wyroki eksmisyjne z lokali usługowych i zrealizowano 3 eksmisje na lokale socjalne.
Z tytułu należności zasądzonych wyrokami na konto spółdzielni wpłynęły:
dobrowolne wpłaty dłużników – 1.399.442,82 zł
z tytułu naliczonych odsetek za zwłokę – 303.177,06 zł
Zadłużenie Kredytowe
Całkowite zadłużenie Spółdzielni z tytułu kredytu i odsetek wobec Banku na lokalach mieszkalnych:
– na dzień 31.12.2011 r. wyniosło 40.196.635,06 zł
– na dzień 31.12.2010 r. wyniosło 43.510.680,03 zł
co stanowi 7,62 % zmniejszenia zadłużenia w stosunku do roku poprzedniego.
W podanej kwocie kredyt stanowi 7,81% ogólnego zadłużenia.
Zadłużenie lokali użytkowych:
– na dzień 31.12.2011 r. wyniosło 725.561,98 zł
– na dzień 31.12.2010 r. wyniosło 891.122,12 zł
co stanowi 18,58 % zmniejszenia zadłużenia w stosunku do roku poprzedniego.
Zadłużenie za 2011 r. dotyczy tylko osiedla Błonie, z czego kwota 415.805,39 zł zostanie umorzona po wywiązaniu się warunków ugody z Bankiem i spłacie kwoty odsetek skapitalizowanych i odroczonych w łącznej wysokości 309.756,59 zł.
Spadek zadłużenia jest wynikiem realizacji przez Spółdzielnię zobowiązań wynikających z ugody zawartej z PKO BP w postaci systematycznych i terminowych spłat dodatkowych obciążeń fi nansowych, które za 2011 rok wyniosły 181.597,16 zł.
Ważniejsze zadania do realizacji w 2012 roku
- W zakresie programu poszanowania energii cieplnej:
– docieplenia budynków w osiedlach,
– docieplenia ścian szczytowych budynków,
– docieplenie stropodachów,
– docieplenia prześwitów,
– wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych,
– wymiana okienek w pomieszczeniach wspólnych (m.in. piwnice, pralnie, suszarnie, klatki schodowe),
– wymiana drzwi wejściowych do budynków,
– budowa wiatrołapów. - W zakresie remontów:
– remont dachów,
– balkonów,
– dźwigów osobowych,
– klatek schodowych i wejść do nich,
– chodników i nawierzchni asfaltowych,
– schodów terenowych i do prześwitów w budynkach,
– instalacji odgromowej w budynkach. - Budowa zatok postojowych i miejsc parkingowych.
- Wymiana wodomierzy.
- Montaż opraw energooszczędnych z czujnikiem ruchu w prześwitach budynków.
- Windykacja należności opłat eksploatacyjnych i inne działania w celu zmniejszenia zadłużenia mieszkańców.
- Podjęcie działań w celu zmniejszenia opłat eksploatacyjnych.
Zarząd Spółdzielni